Betala för en hastighet man själv kan bestämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Telia har 1000/1000 för 1000kr månaden

Fastigheten är ansluten till Tele2 och kan inte byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja jag menar 1000/1000 för 700 i månaden.

Nej det är:
Ner: 500-100 Mbps
Upp: 60-100 Mbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Nej det är:
Ner: 500-100 Mbps
Upp: 60-100 Mbps

På deras hemsida står det så men han blev erbjuden 1000/1000 Mbit säger han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Lönsamt för ISPn? 10st 100/100 abb à 300 i månaden vs 1st 1000/1000 à 1200 i månaden - simple math...

Fast nu funkar det inte så.

Till att börja med så blir det ALLTID billigare när du köper i stor skala. Inte alls ovanligt att större bostadsrätts föreningar lyckas förhandla till sig 100/100 fiber för 99kr i månaden per hushåll.

Då är vi nede på 999kr i månaden för 1000/1000.

Alla kostnader för ISPn är inte heller direkt beroende på hastighet utan även på antal användare. 10 stycken abonemang istället för 1 kostar till exempel företaget 10 gånger så mycket för support, teknisk felsökning, administration, utskick av räkningar, underhåll av databaser osv.

Sedan så får du räkna med att det är svårare att fullt utnyttja 1000/1000 till lika stor grad som 100/100 eller 10/10. Runt 400-700 kr per mån är ett rimligt pris för 1000/1000 fiber för privatpersoner.

Anledningen att företags abbonemang är så dyra är oftast att de har helt andra garantier för pålitlighet och driftstörningar än vad privatpersoner har. Ett mindre företag som omsätter 1 miljon i månaden (ca 10-20 anställda) och är beroende på internet förlorar 50 tusen per arbetsdag de inte har internet, det får helt enkelt inte hända. Linan får inte heller vara överbelastad och ge "up till" 1GBit utan skall i de flesta abonemmang kunna garrantera full hastighet dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av home:

Hur bor du? Vad har ni för special avtal? Vad kan jag göra för att få det?

Jag bor i ett hyreshurs som har tele2 gruppavtal. Man är tvingad på tele2 kabel-tv, det finns bredband via kabelnätet och det finns även fiber via tele2. I inget av faller kan man välja något annat än tele2.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bejje:

Jag bor i ett hyreshurs som har tele2 gruppavtal. Man är tvingad på tele2 kabel-tv, det finns bredband via kabelnätet och det finns även fiber via tele2. I inget av faller kan man välja något annat än tele2.

Bindningstiden för fastigheten är en av de nackdelar som uppstår när operatören bekostar installationen, ibland kan det vara skäliga villkor på något år, men en del har bundit upp sig med 20år och det är inte bra, allt över 5år måste nog betraktas som olämpligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror ni det är möjlig att förhandla fram 1000/1000 Mbit av Tele2? Då menar jag vanlig privat lina för strax över 1000kr. När man pratar med en försäljare så får man bara nej. Är det någon med högre position man måste prata med och vad är det för personer som kan ta såna beslut? Vi har gruppanslutning med Tele2. Att dom inte vill ge mig 1000/1000 Mbit kan det bero på att fastighetsägaren inte kommit fram till att dom inte vill ha symmetrisk hastighet (1ooo/1ooo Mbit) i avtalet?

Bejje har också gruppanslutning och blev erbjuden 1000/1000 Mbit för 700kr (vilket är billigare än det som står på deras hemsida för 1000/100 Mbit) utan ens fråga om det medan jag inte får det när jag ber om det.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är möjligt att få Gbit kan bero på nuvarande tekniken, hur ansluts lägenheten, hur ansluts huset, vilken teknik är det, hur bor du?
Självklart kan man få Gbit om man betalar för det, men du verkar vara väldigt bestämd med att det ska kosta max 1000kr och det kanske inte räcker, eller det kanske räcker för enbart månadskostnaden om du bekostar näthårdvaran och installationen av den, säg att det skulle kosta 300 000kr att fixa hårdvaran och installera den och täcka ev grävjobb, skulle du då ta installations kostnaden på 300 000 själv om tjänsteabonnemanget kostar 1000kr/månaden då?
Om operatören löser tekniken men fördelar ut kostnaden på tex 10 hushåll som då skulle kunna få tjänsten för säg 2000kr/månaden inklusive tekniken, om ni förbinder er att betala det i 3år skulle det vara intressant då ?

Jag håller på att dra in fiber till mitt hus, nätet är vårt eget via en fiberförening och det ska anslutas till ett stadsnät sedan och hårdvaran är Gbit kapabel rakt igenom i dagsläget, det lär gå att få Gbit om man vill när allt är klart, men intresset är mycket lågt även om man som jag är teknikintresserad, det finns helt enkelt väldigt få som vill betala för det, själv så funderar jag på om jag ska ha 100/100 eller 100/25 eftersom det för de flesta är en kostnadsfråga, prisökningen till 100/100 är liten men det så är även det verkliga behovet för de flesta, men att gå till Gbit kommer att öka månadskostnaden ca 3ggr och är därför totalt ointressant för de allra flesta eftersom man oftast inte maxar 100Mbit på ett hushåll annat än med ren fildelning.

Om man verkligen vill betala för det så går det att lösa Gbit, jag är övertygad om att det går rent tekniskt om man bortser från ekonomiska begränsningar, men vill du betala vad det faktiskt skulle kunna kosta att lösa det och inte vara låst till att det ska kosta under 1000kr/månad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man verkligen vill betala för det så går det att lösa Gbit, jag är övertygad om att det går rent tekniskt om man bortser från ekonomiska begränsningar, men vill du betala vad det faktiskt skulle kunna kosta att lösa det och inte vara låst till att det ska kosta under 1000kr/månad ?

Vi har FiberLan. Vår utrustning klarar Gbit då jag redan har 1000/100 Mbit. Jag vill bara få uppladdning hastigheten till 1000 Mbit också (1000/1000 Mbit). Då borde jag ju kunna få köpa det. Killen ovan kan om han vill få det för 700kr från Tele2 medan dom vägrar låta mig betala extra för att få det. Varför håller dom på så där för?

Måste jag prata med vår fastighetsägare så dom kan pusha på eller är det nåt jag själv skulle hantera och hur får jag dom att låta mig mig få uppgradera till 1000/1000 Mbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av home:

Vi har FiberLan. Vår utrustning klarar Gbit då jag redan har 1000/100 Mbit. Jag vill bara få uppladdning hastigheten till 1000 Mbit också (1000/1000 Mbit). Då borde jag ju kunna få köpa det. Killen ovan kan om han vill få det för 700kr från Tele2 medan dom vägrar låta mig betala extra för att få det. Varför håller dom på så där för?

Måste jag prata med vår fastighetsägare så dom kan pusha på eller är det nåt jag själv skulle hantera och hur får jag dom att låta mig mig få uppgradera till 1000/1000 Mbit?

Att han får 1000/1000 för 700 när 1000/100 kostar det runt 750kr på tele2 sida känns det som han har missförstått det hela.

Sen beror det hela på hur det ser ut. Du kan kanske kan få 1000/1000 men vad händer om alla vill ha den hastigheten. Erbjuder man en sak till privatperson måste man kunna erbjuda det till andra som bor i samma område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Att han får 1000/1000 för 700 när 1000/100 kostar det runt 750kr på tele2 sida känns det som han har missförstått det hela.

Sen beror det hela på hur det ser ut. Du kan kanske kan få 1000/1000 men vad händer om alla vill ha den hastigheten. Erbjuder man en sak till privatperson måste man kunna erbjuda det till andra som bor i samma område.

Ja jag läste inte riktigt, 1000/1000 kan jag inte få, det som gäller är 1000/100 för 700"nånting" kronor.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja jag läste inte riktigt, 1000/1000 kan jag inte få, det som gäller är 1000/100 för 700"nånting" kronor.

Men, kan tillägga att de i mitt område inte har någon direkt begränsning på på uploaden, så jag får ut runt 300Mbit enligt bredbandskollen och speedtest.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Rekordmedlem

Vem äger nätet och vem driver det och hur ser det ut tekniskt, sånt spelar ju roll, det kan vara olika ansvariga för ett nät och det kan finnas nån teknik som måste bytas, men självklart kan du få Gbit om du verkligen är beredd att betala, däremot kanske inte via tele2 och som privatkund, om fastighetsägaren/nätägaren/operatörerna inte ser nån ekonomi i att erbjuda tjänsten så får du lösa det själv, kostnaden blir antagligen alldeles för hög för att du ska tycka det är intressant, men tekniskt lär det gå att fixa om du har obegränsad budget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Att han får 1000/1000 för 700 när 1000/100 kostar det runt 750kr på tele2 sida känns det som han har missförstått det hela.

Sen beror det hela på hur det ser ut. Du kan kanske kan få 1000/1000 men vad händer om alla vill ha den hastigheten. Erbjuder man en sak till privatperson måste man kunna erbjuda det till andra som bor i samma område.

Vi har nå gruppanslutning och på den postnumret vi bor på är det inte många som har FiberLan från Tele2. Det är många äldre människor som bor där jag bor. Dom flesta nöjer sig nog med 10 Mbit. Jag kan inte tänka mig att många skulle vilja ha 1000/1000 då 799kr/månaden för 1000/100 Mbit redan kan kännas väldigt dyrt för många. Frågan är hur jag kan på ett bra sätt handla fram det där utan betala fantasi summor som och teckna företagsabonnemang och betala flera tusen i månaden. Lite realistiska priser för privat person. 1000kr är ganska bra tycker då jag inte sett dyrare från nån annan ISP. Sen har Tele2 nå prisgaranti vad gäller deras bredbandstjänst. Är det nån som har billigare än dom i samma hastighet så får man mellan skillnaden om jag förstått det rätt. Jag är ju villig att betala mer än vad garantin lovar. Synd att vi inte har Tele2 här som kan skriva en kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av home:

Vi har nå gruppanslutning och på den postnumret vi bor på är det inte många som har FiberLan från Tele2. Det är många äldre människor som bor där jag bor. Dom flesta nöjer sig nog med 10 Mbit. Jag kan inte tänka mig att många skulle vilja ha 1000/1000 då 799kr/månaden för 1000/100 Mbit redan kan kännas väldigt dyrt för många. Frågan är hur jag kan på ett bra sätt handla fram det där utan betala fantasi summor som och teckna företagsabonnemang och betala flera tusen i månaden. Lite realistiska priser för privat person. 1000kr är ganska bra tycker då jag inte sett dyrare från nån annan ISP. Sen har Tele2 nå prisgaranti vad gäller deras bredbandstjänst. Är det nån som har billigare än dom i samma hastighet så får man mellan skillnaden om jag förstått det rätt. Jag är ju villig att betala mer än vad garantin lovar. Synd att vi inte har Tele2 här som kan skriva en kommentar.

Du måste få prata med någon annan än supporten. Eftersom dom inte kan ta såna beslut, men man kan alltid fråga om dom kan ta reda på detta. Men det kräver mer arbete och det verkar inte alla gilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Du måste få prata med någon annan än supporten. Eftersom dom inte kan ta såna beslut, men man kan alltid fråga om dom kan ta reda på detta. Men det kräver mer arbete och det verkar inte alla gilla.

Jag vet. Supporten/försäljarna säger bara nej och blir en aning lite sur. Vilka är dom som kan ta såna beslut så man kan be om att få prata med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av home:

Jag vet. Supporten/försäljarna säger bara nej och blir en aning lite sur. Vilka är dom som kan ta såna beslut så man kan be om att få prata med dom?

Money talks. Ingen kommer att ta fram en speciallösning för en enskild privatperson - här gäller de paketeringar som finns. Gör du klart för säljaren att du är villig att betala för en företagslösning får du hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Money talks. Ingen kommer att ta fram en speciallösning för en enskild privatperson - här gäller de paketeringar som finns. Gör du klart för säljaren att du är villig att betala för en företagslösning får du hjälp.

Du verkar vara fast besluten att ingen privat person kan begära det där utan att teckna företagsabonnemang. Jag har ställt den här fråga tidigare. Vad är det för folk som sitter högre än försäljarna/supporten som man kan prata med om att uppgradera sin uppladdning hastighet? På deras hemsida kan man välja att köpa 100 Mbit i uppladdning hastighet för dom paket som saknar 100 Mbit i uppladdning hastighet. Vad kan 1/1 Gbit tänkas gå på som företagsabonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av home:

Du verkar vara fast besluten att ingen privat person kan begära det där utan att teckna företagsabonnemang. Jag har ställt den här fråga tidigare. Vad är det för folk som sitter högre än försäljarna/supporten som man kan prata med om att uppgradera sin uppladdning hastighet? På deras hemsida kan man välja att köpa 100 Mbit i uppladdning hastighet för dom paket som saknar 100 Mbit i uppladdning hastighet. Vad kan 1/1 Gbit tänkas gå på som företagsabonnemang?

Kontakta deras säljare på företagssidan. Antar att dom kan mera än på den privata sidan. Sen är väl inte tele2 jättestora på företagssidan. Men där borde du kunna få ett pris, om det nu är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av home:

Du verkar vara fast besluten att ingen privat person kan begära det där utan att teckna företagsabonnemang. Jag har ställt den här fråga tidigare. Vad är det för folk som sitter högre än försäljarna/supporten som man kan prata med om att uppgradera sin uppladdning hastighet? På deras hemsida kan man välja att köpa 100 Mbit i uppladdning hastighet för dom paket som saknar 100 Mbit i uppladdning hastighet. Vad kan 1/1 Gbit tänkas gå på som företagsabonnemang?

Du kan begära precis vad du vill. De flesta företag försöker dock paketera tjänster för att passa ett eller flera segment på marknaden (i detta fallet privatmarknaden). När man då som en enskild privatperson tycker att dessa paketen inte passar kanske man bör ha viss förståelse för att de inte är jättepigga på att bygga en anpassad lösning för dig - speciellt om du inte är beredd att betala för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Du kan begära precis vad du vill. De flesta företag försöker dock paketera tjänster för att passa ett eller flera segment på marknaden (i detta fallet privatmarknaden). När man då som en enskild privatperson tycker att dessa paketen inte passar kanske man bör ha viss förståelse för att de inte är jättepigga på att bygga en anpassad lösning för dig - speciellt om du inte är beredd att betala för det.

Har kontaktat dom och dom vägrar.