Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Q Mutt:

Ok, vad bra.

Ok, så baserat på det bortser vi från ESD för tillfället. Om det blivit en kortslutning, är då moderkortet dataskrot och jag måste ha ett nytt? Eller finns det någon (rimlig) chans att rädda det?

Går inte att rädda (utan mycket avancerad utrustning). Det är ingen Volvo 240 vi pratar om tyvärr.

Citat:

Intressant, kan du berätta något mer om hur du så snabbt skulle komma fram till rätt svar?

Mer än 30 års erfarenhet av hur defekt hårdvara beter sig + fullt med friska delar att testa med.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är väldigt liten risk att den kortsluter. Den dubbelhäftande tejpen är isolerande, så det är om det kommit ngt ledande skräp emellan alternativt att en bit av tejpen saknas eller plåten blivit skev så metallen når moderkortet som detta kan kortsluta. Det är nog betydligt mer troligt att moderkortet är skadat (men man kan ju prova allt innan man ger upp skaffar nytt).

Du skriver om "plåten", då antar jag att du menar biten som sitter fast med tejpen? Den är inte metall utan plast.

Skrivet av PeCe:

Annars känns det som du nått en punkt när det är dags att antingen skaffa nytt eller skicka in kortet för felsökning.

Är det så? Är det dags att överväga att ge upp?

Låt säga att jag skulle skicka in, hur fungerar det? Är det något som går på garantin eller hur löser man det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Q Mutt:

Du skriver om "plåten", då antar jag att du menar biten som sitter fast med tejpen? Den är inte metall utan plast.

Är det så? Är det dags att överväga att ge upp?

Låt säga att jag skulle skicka in, hur fungerar det? Är det något som går på garantin eller hur löser man det?

Egenvållade skador går aldrig på garantin. Det hade varit orimligt. Men försöka duger om du berättar händelseförloppet, det hjälper även företaget som ska felsöka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q Mutt:

Jag antar att du menar att jag ska följa instruktionerna i länken som finns i det inlägg du länkade till?

CPU-fläkten ryckte till lite kort (vilket jag såg för länge sedan men helt glömde skriva) men stannar direkt. Ytterkanten på bladen flyttar sig cirka en centimeter så det är väldigt lite

BOOT_DEVICE_LED och EATXPWR blinkar till mycket kort. Den senare har jag först nu sett, den blinkar till väldigt kort och jag stod i fel vinkel för att se den.

Detta har vi talat om tidigare. Jag har haft nio distanser i chassit och bara åtta hål att skruva i på moderkortet. Den nionde distansen satt på ett ställe utan speciellt mycket lödningar så bara genom att uppskatta känns det inte jättetroligt att det kan varit en kortslutning där. Men, som sagt, jag har inte mätt mer noga än så.

Fler förslag?

Ja och även panpo98's kommentarer, vilket är i stort likvärdigt! Som Multiman skrev ovan är det inte lätt att avgöra problemet via forum, med med anledning av dina kommentarer ovan så bör du nog prova med en annan PSU om du kan, det slår ju uppenbarligen ifrån av någon anledning!

Kan bero på att moderkortet kortslutit eller att PSU fick en rejäl känga och inte orkar med lasten! Naturligtvis kan en sån enkel sak som en kortsluten usb-device orsaka ett frånslag också. Slår PSU av utan att tv, keyboard, mus eller annat är inkopplat, ja då är det någon av de kvarvarande komponenterna som strular! Vi får hoppas att CPU klarat sig!

En sak till du är riktigt säker på att minnet sitter ordentligt nertryckt, kan annars ge detta fel och så även kablage naturligtvis! Sen ska du naturligtvis testa med minnesstickan i olika slots, varefter du tar en annan sticka och gör om proceduren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mer än 30 års erfarenhet av hur defekt hårdvara beter sig + fullt med friska delar att testa med.

Aha, jo det är ju naturligtvis en väldigt bra kombination som jag saknar båda delar av.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Q Mutt;13024319]Ok, jag hoppas att detta är tillräckligt tydligt. Låt mig veta om ni vill ha fler bilder på något speciellt.

Bilderna är ganska stora, jag komprimerade dem väldigt lite för att spara så mycket detaljer som möjligt.

http://dl.dropbox.com/u/1274168/dator_liten.png (0,5 MB)
http://dl.dropbox.com/u/1274168/dator_stor.png (9,5 MB)

Som man ser på bilden så har jag just nu egentligen bara tre saker inkopplade:

  1. Nätagg (på fler ställen)

  2. CPU-fläkt

  3. En RAM-kapsel

CPU-fläkten är inkopplad där kortet är märkt CPU_FAN.

Ger det några ledtrådar?[/QUOTE]

Ser ut som att du har repat moder-bordets PCB precis ovanför kylaren, kan du ta en nogrannare bild på det?

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Ser ut som att du har repat moder-bordets PCB precis ovanför kylaren, kan du ta en nogrannare bild på det?

Jag är inte riktigt säker på att jag fattar vad du vill ha bild på. Kan du beskriva mer i detalj? Tänk på att jag inte är speciellt hemma på området så var gärna extra tydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Egenvållade skador går aldrig på garantin. Det hade varit orimligt. Men försöka duger om du berättar händelseförloppet, det hjälper även företaget som ska felsöka.

Du menar att jag ska berätta vad jag gjort och att jag gjort detaljerad felsökning med hjälp av folk på forumet här, samt vad misstanken är? (Kortslutning på grund av den nionde distansen.)

Låt säga att de bekräftar misstanken, vad händer då? Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q Mutt:

Jag är inte riktigt säker på att jag fattar vad du vill ha bild på. Kan du beskriva mer i detalj? Tänk på att jag inte är speciellt hemma på området så var gärna extra tydlig.

Jo, om du tar ett kort precis här fast i närbild med bra upplösning eller helt och hållet slänger ett öga på det så ser det ut som att en klassiker har uppstått:

https://www.dropbox.com/sh/1ke5thjjooicoyp/xDscQKYh0k

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Jo, om du tar ett kort precis här fast i närbild med bra upplösning eller helt och hållet slänger ett öga på det så ser det ut som att en klassiker har uppstått:

https://www.dropbox.com/sh/1ke5thjjooicoyp/xDscQKYh0k

Jag försökte ta en bild på området, men det är svårt att få till bra ljus. Men vad jag kan se med blotta ögat så finns det inget där som ser konstigt ut. Det kanske ser lite smårepigt ut på min bild, men det ser väldigt normalt ut i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mer än 30 års erfarenhet av hur defekt hårdvara beter sig + fullt med friska delar att testa med.

Jag har två vägar kvar att undersöka, baseras på andras input:

  1. Läsa in fräscht bios

  2. Testa annan typ av RAM

Innan jag ger mig på att göra detta, har du lust att kommentera de två sakerna? Samt om du tror att det kan vara del av lösningen?

Permalänk
Skrivet av Q Mutt:

Jag har två vägar kvar att undersöka, baseras på andras input:

DOA
Inte vanligt men det kan ju faktiskt vara så att kortet var dött då du fick det.
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=13-131-830&So...

Men för säkerhets skull testa med ett annat nätagg först.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd

Med felaktiga minnen ska han ändå nå post, för det går inte via minnena utan via BIOS, så alla inlägg om felaktiga minnen faller platt tyvärr.

Det här låter onekligen som ett dött moderkort, sen om det är skadat vid montering eller skadat vid leverans är svårt att sia om.

Permalänk
Avstängd

Jag tror ju lite på ramminne fortf. Kolla lite i mina datortillbehörslådor har ett corsair CMX4GX3MA1600C9. 2GB liggande passar ej ditt moderkort enligt asus.Men sen har jag ett Kingston minne KVR1333D3N9K2/4G Lär funka enligt asus hemsidaJag har kört memtest 86+ på det minnet ca 1 timme nu och visar inga fel (Memtest är ett program för att felsöka ramminne) Vill du så skickar jag minnet till dig men tack vare julen så ibästa fall nästa fredag kan du nog få det på posten. isåfall får du skicka namn o adress i pm detta måste ju lösas surt o betala drygt 1500 för nytt moderkort ju

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Q Mutt;13025982]Jag har två vägar kvar att undersöka, baseras på andras input:

  1. Läsa in fräscht bios

  2. Testa annan typ av RAM

Innan jag ger mig på att göra detta, har du lust att kommentera de två sakerna? Samt om du tror att det kan vara del av lösningen?[/QUOTE]
Eftersom du första gången kom till POST-screen, men datorn nu slår ifrån med en gång så tyder det mesta på att det är moderkortet som gett sig på grund av kortis! Testa annat RAM kan du naturligtvis göra, men BIOS ska du verkligen inte ge dig på att försöka uppgradera om inte datorn startar till POST-screen och går stabilt. Det kommer ändå inte att gå om den inte går igång! Det förslaget är det dummaste man kan ge någon som inte kan köra sin dator stabilt i UEFI/BIOS då uppgraderingen är kritisk och kräver ett stabilt system!

Jag ser annat minne och eventuellt test med annan PSU som att söka efter ett halmstrå av hopp för att det inte är moderkortet som gett sig, det är även det jag har försökt att ge dig i tidigare inlägg (lite hopp alltså)! Dessvärre tror ju jag att du kommer att konstatera i slutänden att det är moderkortet som är rökt. Sen får vi bara hoppas att det stannar vid moderkortet! Nu var det inte mig du frågade, men detta är mina tio cent till tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Med felaktiga minnen ska han ändå nå post, för det går inte via minnena utan via BIOS, så alla inlägg om felaktiga minnen faller platt tyvärr.

Det här låter onekligen som ett dött moderkort, sen om det är skadat vid montering eller skadat vid leverans är svårt att sia om.

Då tycker jag att du ska plocka ut dina minnen på datorn och prova att boota, sen kan du komma tillbaka och berätta hur det gick!

Ett felaktigt minne kan orsaka att du inte får bild, då vet du inte alltid om du nått post-screen, så det faller heller inte platt av den anledningen! Ett felaktigt monterat minne kan även ge samma symptom som TS upplever, att datorn slår ifrån direkt vid uppstart! Annars skulle det även kunna peka på PSU, MB, eller CPU, alternativt en kombination! Enligt TS har datorn dock kommit till POST första gången innan den slog ifrån efter en stund! På grund av felaktigt monterad distans kan man då dra slutsatsen att det troligaste felet är kortslutet moderkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q Mutt:

Jag har inte rengjort CPU och inte applicerat ny kylpasta utan endast satt dit fläkten. Är det ett problem? Jag menar, om vi får liv i systemet har jag inga problem att direkt stänga av, pausa och inhandla det som behövs innan jag sätter ihop det på allvar, men är det ett problem om jag inte rengör och kör ny pasta under felsökningen?

Detta missade jag tidigare, har inte sett att någon annan kommenterat det heller men jag ska erkänna att jag skummat igenom en del av inläggen!

Det kan vara ett problem om du lyft kylaren från cpu och återmonterat den, CPU blir extremt het på nolltid utan pasta eller om det är mycket luftbubblor i den. Så det kan finnas en chans att den slår ifrån p.g.a. att överhettningsskyddet går in! Om datorn verkligen inte startar utan fläkten bara rycker till vid påslag så tror jag å andra sidan inte att det beror på att kylpastan inte är utbytt! Jag tycker å andra sidan att du ska fixa detta innan du testar vidare för säkerhets skull! Grunden i all felsökning är ju att att åtgärda alla eventuella brister som kan finnas!

Permalänk
Medlem

Kollade lite nu, minnena är satta till 1,5V och om jag inte minns helt fel ska det vara 1,65V till Intel. Kan vara så att moderkort slår ifrån direkt om det inte finns minnena i.

Det billigaste tipset just nu för att testa är att gå till nån datorbutik där du bor (om det finns) och köpa 1 sticka ddr3. Det borde inte bli jätte dyrt, men om det hjälper eller inte är väldigt svårt att säga.

Men eftersom det starta första gången kan det vara så att du brände minnena om dom gick i 1,65V.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mylife:

Kollade lite nu, minnena är satta till 1,5V och om jag inte minns helt fel ska det vara 1,65V till Intel. Kan vara så att moderkort slår ifrån direkt om det inte finns minnena i.

Det billigaste tipset just nu för att testa är att gå till nån datorbutik där du bor (om det finns) och köpa 1 sticka ddr3. Det borde inte bli jätte dyrt, men om det hjälper eller inte är väldigt svårt att säga.

Men eftersom det starta första gången kan det vara så att du brände minnena om dom gick i 1,65V.

Det är tvärtom. Sedan Sandy Bridge ska minnesbussen helst inte ha mer än 1,5V. 1,65V är egentligen över specifikationerna.

Och hur menar du? Först skriver du att 1,65V är till Intel men sedan brändes dem pga samma spänning? För övrigt är det inte minnena som inte gillar 1,65V utan processorns minnesbuss som kan skadas av för hög spänning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är tvärtom. Sedan Sandy Bridge ska minnesbussen helst inte ha mer än 1,5V. 1,65V är egentligen över specifikationerna.

Och hur menar du? Först skriver du att 1,65V är till Intel men sedan brändes dem pga samma spänning? För övrigt är det inte minnena som inte gillar 1,65V utan processorns minnesbuss som kan skadas av för hög spänning.

Då hade jag fel, ber om ursäkt

Rätta mig om jag har fel nu också. Minnebussen sitter i chipset och cpun? Och vad jag vet ska Crucial fungerar med z77/3570K. Därför känns inte minnena som en av orsakerna.

Men jag är iaf tillbaka på moderkortet, men svårt att säga över ett forum vad som felar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mylife:

Då hade jag fel, ber om ursäkt

Rätta mig om jag har fel nu också. Minnebussen sitter i chipset och cpun? Och vad jag vet ska Crucial fungerar med z77/3570K. Därför känns inte minnena som en av orsakerna.

Men jag är iaf tillbaka på moderkortet, men svårt att säga över ett forum vad som felar.

Minnesbussen sitter enbart i CPU sedan socket 1156, därför är det mer kritiskt. (AMD införde detta redan med s754 (enkanalig) och s939 (tvåkanalig), för en mindre evighet sedan). Även pcie-bussen sitter i CPU, det är därför många får alla möjliga konstiga fel om de skadar sockelpinnarna.

"Crucial" som märke säger ingenting om kompatibiliteten, man måste titta efter om en specifik modell/sticka finns i QVL-listan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Minnesbussen sitter enbart i CPU sedan socket 1156, därför är det mer kritiskt. (AMD införde detta redan med s754 (enkanalig) och s939 (tvåkanalig), för en mindre evighet sedan). Även pcie-bussen sitter i CPU, det är därför många får alla möjliga konstiga fel om de skadar sockelpinnarna.

"Crucial" som märke säger ingenting om kompatibiliteten, man måste titta efter om en specifik modell/sticka finns i QVL-listan.

Okej!

Med Crucial menade jag såklart inte märket i sig utan minnena han har. Alltså Crucial 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Kollade uppe detta och Crucial garantera att det är kompatibilitet med Maximus V Gene iaf. http://www.crucial.com/eu/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=D3672... (vet inte om länken fungerar).

Permalänk

Har problemet löst sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximus8601:

Har problemet löst sig?

Nej, problemet har inte löst sig. Beklagar till alla som engagerade sig i detta att jag försvann från kartan - tillvaron fylldes av julstök, familjeåtaganden och en kalasförkylning.

En kort uppdatering: Det fanns ju misstanke om att den nionde distansen kunde ha skapat en kortslutning. Jag tittade närmare på detta, och såg att distansen inte haft kontakt med något ledande på baksidan av moderkortet, så det kan inte vara problemet. Det blir en RMA pga DOA alltså. Kortet är på väg tillbaka, och när jag har något mer att berätta kan jag återkomma och ge en liten status.

Tills dess tackar jag alla som engagerat sig i felsökningen, och önskar er alla en god fortsättning!