Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Gick The Hobbit i 1080p? o.O

Tyckte att den såg grymt bra ut på bioduken...

Bio har antagligen högre bitrate (altså mindre kompression) tror även att det kan ha fler färger än blu-ray.
En biofilm ligger på kanske 120-150GB medans en blu-ray tar max 50GB men säkert oftast ligger på 30-40GB..
filmer som The Hobbit som är extremt lång och dessutom i 3D tar ännu mera plats.

Permalänk
Medlem

denna disskution tog mig! sitter på en budget 42" LG plasma modellen heter 350pj typ och har bara 720p, tänkt köpa en fullhd nu och slänga denna i sovrumet men får ta och vänta lite antar att 720p vs 1080p på 42" inte är så stor skillnad från 3m (så långt från soffa till tv)

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

En annan fråga är ju hur bra projektorerna är. Visst dom kanske klarar 4k och 48 bilder per sekund från källmaterialet men hur bra blir bilden jämfört med en tv som har fysiska pixlar. Det är ju långt avstånd från projektorn till duken borde inte ljuset spridas och gå i vart annat och så vidare fram till duken så att det smälter samman för sån precision kan det väl knappast vara som dom fysiska pixlarna på en tv på ett sånt avstånd och i den här upplösningen. Sen ska ju ljuset tillbaka igen mot tittarna. Hur blir det med andra faktorer som kontrast, svärta och så vidare det är ju helt annan teknik här. Jag kan inte projektorer men nån annan här kanske vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I övrigt så har också biofilmer ofta större färgrymd än vanliga 8-bitars TVs och projektorer för hemmabruk. Det finns hur som helst mycket att arbeta med innan vi kan leverera biokvalité till hemmet på ett smidigt sätt. Och de flesta tittar ju ännu inte på saker som maxar vad blu-ray kan leverera.

Jag ser mestadels på komprimerad film och då medför 4K som sedan skalas ner till 1080 att jag får bättre kvalitet. Frågan är hur mycket större bitrate 1080p24 måste upp i innan den matchar kvalitén av nedskalad 4K. Det är ju som du säger främst en fråga om att leverera mediat, filstorlek. Timescapes levererar i många olika format. Dock finns inte 4K Cineform som digital download. =/

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av TheSwecHobbit:

Ja jag väljer att placera tråden här, för jag vill ha en mer sansad diskussion om pixlar i allmänhet, gäller även mobiltelefoner och TV-apparater.

Vad jag förstår så klagar ingen direkt på bilden när de går på bio, den är bra säger de i min närhet och när jag tittar in hos forumdiskussioner. Bra? En film som projiceras på en 140 kvadratmeter stor duk (i förhållande till en 62" TV som inte ens är 1,5 kvadratmeter) men ändå har ungefär samma låga upplösning som en vanlig TV, 2k, 2048×1080.

De senaste två veckorna har storfilmen The hobbit gått på bio, de enda reaktionerna kopplat till bildupplevelsen är att filmen spelas upp i 48 FPS, inte någonstans har jag hört någon gorma om att den är extremt lågupplöst (vilken den är).

Är det så att konsumenterna (inklusive de "insatta") inte bryr sig om upplösning över 1080p? Om inte någon tycker 1080p (~2k) är för dåligt när de går och ser på en biograf (och betalar otroligt mycket pengar för den "premium"-upplevelsen), hur skjutton ska de då motivera oss att gå över 1080p på våra små TV-apparater? (Ja, man sitter mycket längre från skärmen på en bio, men även sett till synfältet täcker bioduken mer av synfältet än TVn i vardagsrummet).

Här är en tråd där ingen verkar vara upprörd över sin lågupplösta upplevelse, http://www.sweclockers.com/forum/92-underhallning-och-medier/...

God fortsättning!

Det är väl klart ingen klagar på bildkvalité när man är på bio. Hör du tex folk på bussen klaga på att sätena inte är lika bekväma som på deras Audi?

Bio går man på för att se film tidigt, och göra det gemensamt, inte för en teknisk upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Ska snart på bio här hemmaviden. Hobbit i 4k upplösning 3d, en av få biografer här i Sverige som har det. Bästa biografen som jag varit på, filmpalatset i bromölla!

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjeltman:

Är det jag som missuppfattar det hela, eller lämnar du en annan tråd i ett annat forum där folk som man inte har en aning om vad dom har för kunskap (likt här) som källa?

Personligen ser jag ingen skillnad mellan 720p och 1080p på min 50"-tv hemma i vardagsrummet och jag sitter ca 3m från burken.
Har inte sett The Hobbit ännu, skall göra det på fredag, men upplösningen när man går på Bergakungen Salong 1 och 2 har aldrig stört mig. Eftersom att jag är en fet och dryg jävel så vill jag självklart sitta på plus-stolarna, och därifrån tycker jag att bilden ser klart godkänd ut.

Däremot skall det bli intressant och se om det blir någon skillnad med 48fps, vilket jag tror att det är första gången.

Ljudet i Biosalongerna tycker jag personligen är under all kritik, även på Bergakungen. Det bästa Bio-ljudet jag har hört (tyckte jag då i alla fall, men det är ett par år sedan nu) var faktiskt otippat nog på biografen i Grebbestad. Jag påstår till och med att jag har bättre ljud hemma med två kanaler än vad dom har på Bergakungen.

Fråga på det; När Du säger att Du inte ser någon skillnad på 720p o 1080p, är det då med samma HD källa? Själv tycker jag det är svårt att jämföra objektivt, får väl be någon familjemedlem att köra blindtest

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Ja jag väljer att placera tråden här, för jag vill ha en mer sansad diskussion om pixlar i allmänhet, gäller även mobiltelefoner och TV-apparater.

Vad jag förstår så klagar ingen direkt på bilden när de går på bio, den är bra säger de i min närhet och när jag tittar in hos forumdiskussioner. Bra? En film som projiceras på en 140 kvadratmeter stor duk (i förhållande till en 62" TV som inte ens är 1,5 kvadratmeter) men ändå har ungefär samma låga upplösning som en vanlig TV, 2k, 2048×1080.

De senaste två veckorna har storfilmen The hobbit gått på bio, de enda reaktionerna kopplat till bildupplevelsen är att filmen spelas upp i 48 FPS, inte någonstans har jag hört någon gorma om att den är extremt lågupplöst (vilken den är).

Är det så att konsumenterna (inklusive de "insatta") inte bryr sig om upplösning över 1080p? Om inte någon tycker 1080p (~2k) är för dåligt när de går och ser på en biograf (och betalar otroligt mycket pengar för den "premium"-upplevelsen), hur skjutton ska de då motivera oss att gå över 1080p på våra små TV-apparater? (Ja, man sitter mycket längre från skärmen på en bio, men även sett till synfältet täcker bioduken mer av synfältet än TVn i vardagsrummet).

Här är en tråd där ingen verkar vara upprörd över sin lågupplösta upplevelse, http://www.sweclockers.com/forum/92-underhallning-och-medier/...

God fortsättning!

Intressant frågeställning. Jag upptäckte en annan sak som kanske förklarar varför det ändå är så bra på bio, förutom ljudet. Upptäckte att bilspel blev en så mycket bättre upplevelse på 40tums TV än på min 22 tums datorskärm med högre upplösning. Min hypotes är att hjärnan vet om skärmen är 60cm eller 2m ifrån ögat, mao det är inte enbart hur stor del av synfältet som täcks som är av vikt. Hjärnan vet om man tittar på en leksaksbil eller en riktig bil. Detta borde också vara en begränsning vid 3D TV eftersom ögat ändå fokuserar på TV ytan på ett visst avstånd.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Det är väl klart ingen klagar på bildkvalité när man är på bio. Hör du tex folk på bussen klaga på att sätena inte är lika bekväma som på deras Audi?

Bio går man på för att se film tidigt, och göra det gemensamt, inte för en teknisk upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast å andra sidan är det mycket dyrare att se filmen på bio än att se den hemma.
Jämför med din audi, då är det dyrare att åka med den än att åka buss, så man kan förvänta sig att det är en bättre upplevelse!

Och bio har, historiskt sett, visst strävat efter att utkonkurera filmupplevelsen hemma. Exempelvis när vi fick svartvit TV så kunde du se färgfilm på bio. När du kunde se färgfilm hemma så kontrade bion med extra bredbild (som de var ensamma om i runt 50 år i jämförelse med hemmet). När hemmen fick VHS/DVD så var bildkvalitén fortfarande överlägsen på bion i jämförelse. När hemmen fick widescreen och blu-ray under 00-talet så kontrade bion med 3D film, och nu senast 48 fps.

Så jo, bio ska vara en premiumupplevelse jämfört med att se film hemma.

Exempel från femtiotalet, att locka människor från TVapparaterna till bion igen, erbjud väldigt bred bild

http://en.wikipedia.org/wiki/Cinerama
"It was the first of a number of novel processes introduced during the 1950s, when the movie industry was reacting to competition from television. Cinerama was presented to the public as a theatrical event, with reserved seating and printed programs, and audience members often dressed in best attire for the evening."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Fråga på det; När Du säger att Du inte ser någon skillnad på 720p o 1080p, är det då med samma HD källa? Själv tycker jag det är svårt att jämföra objektivt, får väl be någon familjemedlem att köra blindtest

Bissart svårt att vara objektiv....
Polaren har en massa klipp som är identiska, fast i olika upplösningar.. Dom kör jag genom MacMinin som står som mediaspelare och märker inget så där på rak arm. Jag uppfattar definitivt inte någon enorm skillnad. Så jag är nöjd

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Skrivet av TheSwecHobbit:

Fast å andra sidan är det mycket dyrare att se filmen på bio än att se den hemma.
Jämför med din audi, då är det dyrare att åka med den än att åka buss, så man kan förvänta sig att det är en bättre upplevelse!

Och bio har, historiskt sett, visst strävat efter att utkonkurera filmupplevelsen hemma. Exempelvis när vi fick svartvit TV så kunde du se färgfilm på bio. När du kunde se färgfilm hemma så kontrade bion med extra bredbild (som de var ensamma om i runt 50 år i jämförelse med hemmet). När hemmen fick VHS/DVD så var bildkvalitén fortfarande överlägsen på bion i jämförelse. När hemmen fick widescreen och blu-ray under 00-talet så kontrade bion med 3D film, och nu senast 48 fps.

Så jo, bio ska vara en premiumupplevelse jämfört med att se film hemma.

Njae, om jag redan har en Audi stående hemma, skattat och klar, är det ju mycket billigare att köra ett par kilometer med den än att ta en enkelresa med bussen.
Nog för att det är en engångskostnad för att få det alternativet, men det är det med en hembio också.

Historiskt sett har bio varit betydligt bättre än tekniken hemma, men skillnaden mellan dessa har ju alltid minskat, och nu behövs det ganska lite för att vardagsrummet ska utklassa en biosalong på dom flesta punkter.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Njae, om jag redan har en Audi stående hemma, skattat och klar, är det ju mycket billigare att köra ett par kilometer med den än att ta en enkelresa med bussen.

Nej, knappast Har du tur är bensinkostnaden ungefär lika med kostnaden av en bussresa, men det är fler kostnader än så med en bil, förutom skatt!

Skrivet av n_sandstrom:

Historiskt sett har bio varit betydligt bättre än tekniken hemma, men skillnaden mellan dessa har ju alltid minskat, och nu behövs det ganska lite för att vardagsrummet ska utklassa en biosalong på dom flesta punkter.

Jag har lite halvsvårt att se din poäng? Om det nu är så att skillnaden mellan kvalitén idag är mindre jämfört med kvalitén för 10 år sedan, då är det väl rätt rimligt att någon klagar på att bio har dålig kvalité idag?!

Permalänk
Medlem

Kollade på the hobbit i 4K 48FPS 3D. Var en FRÖJD för ögat!

Kanske inte är så vanligt, är nog bara "Sveriges bästa bio" som verkar ha det. Det är värt ett besök!

http://www.facebook.com/pages/Filmpalatset-Brom%C3%B6lla/2970...

http://filmpalatset.se/

Permalänk
Skrivet av Omlin:

Kollade på the hobbit i 4K 48FPS 3D. Var en FRÖJD för ögat!

Kanske inte är så vanligt, är nog bara "Sveriges bästa bio" som verkar ha det. Det är värt ett besök!

http://www.facebook.com/pages/Filmpalatset-Brom%C3%B6lla/2970...

http://filmpalatset.se/

Har du källa? Vad allt som tyder finns the hobbit bara i 2k, även om du ser på någon fancy biograf i staterna. Att filmen skalas upp från 2k till 4k gör den inte till 4k imo.

Permalänk
Skrivet av TheSwecHobbit:

Nej, knappast Har du tur är bensinkostnaden ungefär lika med kostnaden av en bussresa, men det är fler kostnader än så med en bil, förutom skatt!

Wow, då har du väldigt dyr bensin, eller väldigt billiga bilresor.
Vad tror du det kostar att kunna se film hemma då? Kostnaden för en bluray-film, och inte ett öre mer?

Citat:

Jag har lite halvsvårt att se din poäng? Om det nu är så att skillnaden mellan kvalitén idag är mindre jämfört med kvalitén för 10 år sedan, då är det väl rätt rimligt att någon klagar på att bio har dålig kvalité idag?!

Biograferna har ju inte blivit sämre, dom har bara inte förbättrats i samma takt, så det finns ju ingen riktig vits att klaga.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Wow, då har du väldigt dyr bensin, eller väldigt billiga bilresor.
Vad tror du det kostar att kunna se film hemma då? Kostnaden för en bluray-film, och inte ett öre mer?

Skrivet av n_sandstrom:

Biograferna har ju inte blivit sämre, dom har bara inte förbättrats i samma takt, så det finns ju ingen riktig vits att klaga.

Jo sett från bildkvalitén har det faktiskt försämrats, på 90talet kunde du se film som spelades upp från en 35mmremsa, väldigt högupplöst och mostvarar 4k eller mer. Idag sitter du med 2k, dessutom digitalt. Många menar att analog bildkvalité är nästan omöjlig att uppnå digitalt, jämför med audiofilerna som sitter kvar med LP-skivor och totalvägrar digitalt ljud

But thats no the point, en bioupplevelse är dyrare än att se filmen hemma. Liksom se the hobbit, 175 kronor kostar det, är man ett kompisgäng på 4 personer blir det 700 kronor + lägg till obligatoriska överpriser på popcorn och läsk (om man inte tar med hemifrån som man poppat själv och köpt på willys, men hur många gör det?).

Det blir ju rejält dyrt jämfört med en blu-rayfilm för 200 kronor, som man dessutom kan återanvända, även om du inkluderar kostnader på slitage på din hemmabioprojektor och övrig utrustning. Nej jag står fast vid att bio är en premiumprodukt och det är märkligt att ingen direkt kommenterar den pinsamt låga bildkvalitén.

Nej bio är inte direkt ett budgetalternativ till att se film hemma, jag tror inte att det finns många som resonerar "det är så dyrt att ha egen TV/projektor hemma, bättre att gå på bio varje gång jag vill se på film", däremot är ju en bussresa i många fall ett val många har gjort (inklusive mig själv), "nej jag har inte råd med en bil, jag får helt enkelt åka buss istället".

Permalänk
Skrivet av Omlin:

Kollade på the hobbit i 4K 48FPS 3D. Var en FRÖJD för ögat!

Kanske inte är så vanligt, är nog bara "Sveriges bästa bio" som verkar ha det. Det är värt ett besök!

http://www.facebook.com/pages/Filmpalatset-Brom%C3%B6lla/2970...

http://filmpalatset.se/

Har du troligen inte. "Sveriges Bästa Bio" skrev på facebooksidan (som du själv länkade till) den 19:e december:

Citat:

Inget på gång närmsta tiden, tyvärr. 2K är standard som filmbolagen verkar nöjda med, men 4K kommer troligen igång så småningom. Men 4K projektorn trollar lite och fixar så att även 2K filmerna ser bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag ser mestadels på komprimerad film och då medför 4K som sedan skalas ner till 1080 att jag får bättre kvalitet. Frågan är hur mycket större bitrate 1080p24 måste upp i innan den matchar kvalitén av nedskalad 4K. Det är ju som du säger främst en fråga om att leverera mediat, filstorlek. Timescapes levererar i många olika format. Dock finns inte 4K Cineform som digital download. =/

Och för att tillägga även om biograferna kör 8-bit (beror på filmen) färgrymd så kör de ändå större färgrymd då Blu-ray är begränsat till 1080p24 YUV 4:2:0. Kamerorna om de är några värre modeller kör större färgrymd än TV/BD levererar. Trotts detta så utnyttjas inte mediet till max ofta. 1080p är oftast nerskalad 4k och 2k, men såklart också komprimerad, eller vad nu kamerorna de använder kör vilket kan vara allt från 2k till 5k normalt sett och upplösningar mellan biostandarderna. Starwars ep 2 körde på 1080p 24 FPS CineAlta-kameror. Med 144Mbit birate 10bit 4:2:2. Ditt exempel med 330GB (120GB för Cineformvarianten) 4k 12bit 4:2:2 Cineform på hårddisk är ett bra exempel på att det är en fråga om hur man levererar det. Här är det främst en fråga om hur mycket detaljer du förlorar när videouppspelaren skalar om det till skärmen, skärmen som är 8-bit RGB och 1080p. Då kan förmodligen en bra 1080p24 blu-ray med YUV 4:2:0/8bit komma nära. Hur kan du ju jämföra om du köper båda av detta demo. Komprimeringen är det som gör mest skada. Visst kan man köra 330GB som digital download, bara att det inte är praktiskt och kan ta dagar att få ner med lite flaskhalsar på vägen eller rent av pga belastningen. Sen har vi ju inte kommit dit där vi kan strömma 1080p av bra kvalité direkt över nätet från kommersiella videotjänster.

Deras blu-ray är väl kodad så bra det går, deras 1080 mp4-download är bara 1/5 så stor http://timescapes.org/products/Specs.aspx Sen förlorar du t ex en hel del detaljer om du kör 4k H264 på 21GB 40-80Mbit bitrate ca. Mot Cineform 4k 12bit 4:2:2 med drygt 300Mbit snitt. När det är dags för nytt media/format till hemmamarknaden duger inte hårt komprimerad H264 som får plats, men inte kan spelas upp på blu-ray.

Vad det gäller The Hobbit så levererades den i två olika HFR-format, HFR 3D 48fps och IMAX HFR 3D 48fps där vanliga biografer är mycket vanligare med HFR och HFR-filmen än IMAX-biografer. Fråga mig inte vilka som visar i 2k HFR eller 4k HFR däremot. Det beror nog bara på utrustningen/projektorn där. Alternativt vad som kommer på hårddisken till biograferna.

IMAX visade bara HFR på fåtal biografer http://www.imax.com/community/blog/peter-jacksons-the-hobbit-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och för att tillägga även om biograferna kör 8-bit (beror på filmen) färgrymd så kör de ändå större färgrymd då Blu-ray är begränsat till 1080p24 YUV 4:2:0. Kamerorna om de är några värre modeller kör större färgrymd än TV/BD levererar. Trotts detta så utnyttjas inte mediet till max ofta. 1080p är oftast nerskalad 4k och 2k, men såklart också komprimerad, eller vad nu kamerorna de använder kör vilket kan vara allt från 2k till 5k normalt sett och upplösningar mellan biostandarderna. Starwars ep 2 körde på 1080p 24 FPS CineAlta-kameror. Med 144Mbit birate 10bit 4:2:2. Ditt exempel med 330GB (120GB för Cineformvarianten) 4k 12bit 4:2:2 Cineform på hårddisk är ett bra exempel på att det är en fråga om hur man levererar det. Här är det främst en fråga om hur mycket detaljer du förlorar när videouppspelaren skalar om det till skärmen, skärmen som är 8-bit RGB och 1080p. Då kan förmodligen en bra 1080p24 blu-ray med YUV 4:2:0/8bit komma nära. Hur kan du ju jämföra om du köper båda av detta demo. Komprimeringen är det som gör mest skada. Visst kan man köra 330GB som digital download, bara att det inte är praktiskt och kan ta dagar att få ner med lite flaskhalsar på vägen eller rent av pga belastningen. Sen har vi ju inte kommit dit där vi kan strömma 1080p av bra kvalité direkt över nätet från kommersiella videotjänster.

Deras blu-ray är väl kodad så bra det går, deras 1080 mp4-download är bara 1/5 så stor http://timescapes.org/products/Specs.aspx Sen förlorar du t ex en hel del detaljer om du kör 4k H264 på 21GB 40-80Mbit bitrate ca. Mot Cineform 4k 12bit 4:2:2 med drygt 300Mbit snitt. När det är dags för nytt media/format till hemmamarknaden duger inte hårt komprimerad H264 som får plats, men inte kan spelas upp på blu-ray.

Vad det gäller The Hobbit så levererades den i två olika HFR-format, HFR 3D 48fps och IMAX HFR 3D 48fps där vanliga biografer är mycket vanligare med HFR och HFR-filmen än IMAX-biografer. Fråga mig inte vilka som visar i 2k HFR eller 4k HFR däremot. Det beror nog bara på utrustningen/projektorn där. Alternativt vad som kommer på hårddisken till biograferna.

IMAX visade bara HFR på fåtal biografer http://www.imax.com/community/blog/peter-jacksons-the-hobbit-...

Såååå... 1080 av bra kvalitet är bättre på en 1080 skärm än nedskalad komprimerad 4K om man avser kvalitet VS filstorlek menar du?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av TheSwecHobbit:

Nja alltså, visst de har ju möjlighet att rendera 4K (det har din dator också!), men hur lång tid tar inte det?
Att rendera i 4K istället för 2K tar fyra gånger så lång tid, och redan vid 2K har vi enormt lång renderingstid samt enormt stora budgetar. Så 4K med samma sorts specialeffekter är nog inte riktigt att tänka på inom en snar framtid.

Applikera Moores lag på det hela så kommer datorkraften att vara 4 gånger så stor om 36 månader. Om 10 år kommer din toarulle att kunna rendera 4k utan att bli anfådd.

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Applikera Moores lag på det hela så kommer datorkraften att vara 4 gånger så stor om 36 månader. Om 10 år kommer din toarulle att kunna rendera 4k utan att bli anfådd.

Äsch, att du inte förstår. Att rendera 4k har egentligen vilken dator som helst möjlighet att göra, typ en gammal 386a från åttiotalet! Frågan är vad den ska rendera i 4k samt hur lång tid det kommer ta!

Om trettiosex månader så har vi säkert högre krav på att läpparna vid tal ska vara ännu verkligare, att muskelrörelserna ska vara ännu mer naturliga osv. Då är det (tydligen) ett mer framgångsrik koncept att rendera dessa nya krav i 2k än att rendera det som var hett för 36 månader sedan i 4k, om vi tänker sig att de båda alternativen görs med samma hårdvara och tar lika lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Såååå... 1080 av bra kvalitet är bättre på en 1080 skärm än nedskalad komprimerad 4K om man avser kvalitet VS filstorlek menar du?

Man förlorar detaljer på både stark komprimerad 4k och 1080p i motsvarande filstorlek/codec. 4k-versionen lär ha mer artefakter. Man vinner åtminstone inget på det och kan lika gärna skala upp en bra 1080p-video/signal om det inte är upplösningen/mer detaljer man vill ha. Beror lite på vad det är för innehåll i videon också såklart. På en 1080p skärm/projektor så vinner du ju inte på att det är högre upplösning direkt. Det är egentligen bara mest en fråga vad som är mest praktiskt, 1080p blu-ray kan du leverera idag. Datorer klarar av att avkoda 1080p H264/AVC med hjälp av hårdvara rätt fint, det fungerar mindre bra för 4k i dagsläget. Så att det är nedladdning eller på en lagringsenhet hjälper inte nödvändigtvis där. Finns mycket att jobba med som det är. Visst kommer det finnas möjligheter att öka upplösningen, men det tar ett tag innan det blir några lösningar för hemmamarknaden som de stora filmstudiorna hoppar på. Mycket produceras för TV till att börja med när det gäller internettjänsternas utbud också. Där behövs det införas ordentligt 1080p60-stöd innan vi kan börja prata om 4k snarare. Beroende på uppspelningslösning så behöver det hela mogna. Timescapes lösning är att leverera ett format du behöver installera CPU-hungrig avkodare för. Det är inte menat att användas av slutkunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwecHobbit:

Många menar att analog bildkvalité är nästan omöjlig att uppnå digitalt, jämför med audiofilerna som sitter kvar med LP-skivor och totalvägrar digitalt ljud

Det där påståendet är nog väldigt generaliserande, om du frågar mig och många andra.

Dom flesta hifi-nördar är relativt överens om att man inte hör någon skillnad på flac i 24bitar/192khz eller en bra vinylrigg.

Sedan finns det dom som påstår att det egentligen bara handlar om mixning, och att HD-ljudet är överdrivet och onödigt.
För den som orkar läsa så är det här en förbannat bra artikel, i min mening.
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html
Självklart så kommer människor som har plöjt ner över 250000 på enbart en vinylspelare och fortsätta och hävda att det finns en skillnad, men men...

Sorry för att jag hamnade lite OT.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Applikera Moores lag på det hela så kommer datorkraften att vara 4 gånger så stor om 36 månader. Om 10 år kommer din toarulle att kunna rendera 4k utan att bli anfådd.

Skrivet av TheSwecHobbit:

Äsch, att du inte förstår. Att rendera 4k har egentligen vilken dator som helst möjlighet att göra, typ en gammal 386a från åttiotalet! Frågan är vad den ska rendera i 4k samt hur lång tid det kommer ta!

Om trettiosex månader så har vi säkert högre krav på att läpparna vid tal ska vara ännu verkligare, att muskelrörelserna ska vara ännu mer naturliga osv. Då är det (tydligen) ett mer framgångsrik koncept att rendera dessa nya krav i 2k än att rendera det som var hett för 36 månader sedan i 4k, om vi tänker sig att de båda alternativen görs med samma hårdvara och tar lika lång tid.

Ni pratar om olika saker. Skapa filmen och avkoda den.

Sen så måste jag ju visa hur cool jag är. Moore's lag säger inget om prestanda, utan transistorer per yta. Men...helt rätt antagande att vi närmar oss toarullar som klarar "meaningful compute", men det är minst 10 år framåt i tiden.

Och, vi är OT.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Man förlorar detaljer på både stark komprimerad 4k och 1080p i motsvarande filstorlek/codec. 4k-versionen lär ha mer artefakter. Man vinner åtminstone inget på det och kan lika gärna skala upp en bra 1080p-video/signal om det inte är upplösningen/mer detaljer man vill ha. Beror lite på vad det är för innehåll i videon också såklart. På en 1080p skärm/projektor så vinner du ju inte på att det är högre upplösning direkt. Det är egentligen bara mest en fråga vad som är mest praktiskt, 1080p blu-ray kan du leverera idag. Datorer klarar av att avkoda 1080p H264/AVC med hjälp av hårdvara rätt fint, det fungerar mindre bra för 4k i dagsläget. Så att det är nedladdning eller på en lagringsenhet hjälper inte nödvändigtvis där. Finns mycket att jobba med som det är. Visst kommer det finnas möjligheter att öka upplösningen, men det tar ett tag innan det blir några lösningar för hemmamarknaden som de stora filmstudiorna hoppar på. Mycket produceras för TV till att börja med när det gäller internettjänsternas utbud också. Där behövs det införas ordentligt 1080p60-stöd innan vi kan börja prata om 4k snarare. Beroende på uppspelningslösning så behöver det hela mogna. Timescapes lösning är att leverera ett format du behöver installera CPU-hungrig avkodare för. Det är inte menat att användas av slutkunder.

Ok, så 4K får tummen ner i allmänhet? Jag håller själv med, högre FPS gör mer skillnad, men måste säga att det ser inte så bra ut vid en första anblick. Många scener ser ut att gå för fort, och animeringar ser väldigt animerade ut, smink ser ut som just...smink. Jag tror att de måste lära sig att filma för högre FPS. Kameror som rör sig kan inte åka så fort som innan, det ser konstigt ut, och sminket måste göras bättre.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Personligen e jag för utveckling, vill ha högre upplösning i tex tv och datorskärmar. Men när det kommer till mobil och surfplattor tycker jag att upplösningen bör stanna upp lite och det utvecklas bättre batterier istället. Sen kan man ju diskutera om man verkligen har användning för högre upplösning, om man verkligen skulle se skillnad. Personligen så bryr jag mig inte utan vill utvecklingen ska gå framåt bara. Vill ha nåt att drömma om. Drömmer tex om att ha en Ferrari trots att man inte får köra i över 120 km/h typ. Även jag vet att jag aldrig kommer ha råd med det så tycker jag att det e bra att den finns. Ger mig nåt att drömma om. Jag erkänner att jag e prylgalen. Bästa prylen e nästa pryl jag ska köpa!

Detta e bara personliga åsikter. Håll med eller tyck att jag e dum i huvet. Upp till er.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Wow, då har du väldigt dyr bensin, eller väldigt billiga bilresor.
Vad tror du det kostar att kunna se film hemma då? Kostnaden för en bluray-film, och inte ett öre mer?

Biograferna har ju inte blivit sämre, dom har bara inte förbättrats i samma takt, så det finns ju ingen riktig vits att klaga.

Importera från England och nya filmer kostar ca 120kr och 3d kostar ca 200kr.
Mindre filmer kostar mindre. Men ingen köper skitfilmer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Tycker det är löjligt med denna pixelhysteri. Sitter med bland annat en gammal lågupplöst 42" kuro.
På det avståndet den används i vardagsrummet 2-3m till soffan så slår den även nyare högupplösta tv-apparater på fingrarna rejält.

Folk vägrar inse att upplösningen inte är allt och att man kanske ser skillnad om man trycker in nyllet i panelen Sen är det ju ofta en väldigt trevlig placebo-effekt med, alla ser ju skillnaden direkt när man säger det är 1080P (men ingen ser det innan man påtalat det)

Men visst finns det undantag, 720P>1080P på projektorfronten gav ett lyft, från att kunna urskilja pixlar blev det en helheltsbild som heter duga

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej det är väldigt få biografer som har 4K. Hobbit finns inte i 4K i Sverige.

Royal i malmö visade den i 4k om jag inte missminner mig
Edit HFR i 2K var det visst fast det var en djävligt fin bild iaf
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av hjeltman:

Det där påståendet är nog väldigt generaliserande, om du frågar mig och många andra.

Dom flesta hifi-nördar är relativt överens om att man inte hör någon skillnad på flac i 24bitar/192khz eller en bra vinylrigg.

Sedan finns det dom som påstår att det egentligen bara handlar om mixning, och att HD-ljudet är överdrivet och onödigt.
För den som orkar läsa så är det här en förbannat bra artikel, i min mening.
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html
Självklart så kommer människor som har plöjt ner över 250000 på enbart en vinylspelare och fortsätta och hävda att det finns en skillnad, men men...

Om man inte ser till just på film, då är HD-ljud allt annat än onödigt. Gamla Dolby Digital är helt enkelt för j*vla komprimerat för att leverera, hur man än mastrar
Men tja, 24/192 är nog mer än transparent för även dom dyraste anläggningar.

Skrivet av Pimpim666:

Importera från England och nya filmer kostar ca 120kr och 3d kostar ca 200kr.
Mindre filmer kostar mindre. Men ingen köper skitfilmer.

Ungefär som när man handlar från rätt ställen i Sverige. Vilket man inte gör ändå, då man oftast får roligare utgåvor för samma peng från England.
Men men. Det är inte själva filmerna som är den stora kostnaden för att få en bra filmupplevelse hemma...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*