Permalänk
Skrivet av BlueFlux:

Heroes of Might and Magic III är ju en given klassiker, funderar på att testa det nyaste, någon som vet om det är bra? Såg att CDON reade ut det för ynka 50 kronor!

Jag köpte det när det var nytt. Var sjukt buggigt så jag slutade spela det. Förhoppningsvis har de rett ut det mesta nu dock. Det är ett bra spel men föredrog när storyn berättades i textform och inte i fula animationer med dåliga röstskådespelare. Min favorit i serien är faktiskt fyran. Väldigt få som håller med mig där dock. Verkar som trean var populärast.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

generals 2 kommer ju snart, sjukt tagg på det! sen så önskar jag att det skulle komma ett age of empires 4 också, men det har dom ju sagt att det inte gör... empire earth skulle vara kul med

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Planetary Annihilation

De gamla utvecklarna är tillbaka, men tvingas göra Kickstarterprojekt av spelen för utgivarna (plånböckerna) tror inte på genren. =/

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

generals 2 kommer ju snart, sjukt tagg på det! sen så önskar jag att det skulle komma ett age of empires 4 också, men det har dom ju sagt att det inte gör... empire earth skulle vara kul med

Age of Empires 4, det skulle vara något <3

Permalänk

Europa Universalis är en serie med väldigt bra strategiskt upplägg, likaså Victoria serierna. De har samma utgivare och har en viss liknelse till Civilizations. Extremt roliga och djupgående, men ibland tar det lång tid.

Tycker de är värda att titta lite mer på!

Mvh,
Silly

Visa signatur

MB: Asrock Extreme4 Gen3 | GPU: Asus Geforce GTX660 Ti DirectCuII | CPU: Intel i5-3570k 4.1Ghz @ 1.288V | PSU: Corsair TX750M | Minne: G.Skill Sniper 4x4gb 1866 mhz | Chassi: Fractal Define R4 Svart | SSD: Intel 120 gb | HDD: WD Green 1.5 tb | Ljud: Audio Technica ATH-M50 | Laptop:ASUS U46SV

Permalänk
Skrivet av morxy49:

generals 2 kommer ju snart, sjukt tagg på det! sen så önskar jag att det skulle komma ett age of empires 4 också, men det har dom ju sagt att det inte gör... empire earth skulle vara kul med

Både command & conquer generals och empire earth är några av mina favoritstrategispel. Storyn på empire earth var ju episk.

Hade helt missat att det skulle komma ett nytt generals och blev väldigt pepp. Tills jag kollade upp och det verkar som det blir ett free to play-spel utan singelspelarkampanj. Ajaj, är lite tveksam nu. Men vore kul om det visar sig bli bra!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är också en sådan där gaggig gammal gubbe som spenderade dom yngre åren med att spela turbaserade strategispel ur den gamla skolan. Typ Sword of Aragon (http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/968298-sw...), Warlords I & II Deluxe, Master of Orion, mfl mfl. Saknar den känslan man hade då man spelar nyare strategispel idag. Det närmsta jag kommer idag är väl Civilization, Europa Universalis, Hearts of Iron och övriga Paradox Interactive-spel.

Vi är nog ett utdöende släkte

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

De spel man så sällan ser och kanske därför saknar mest tycker jag är de turbaserade som moo2, civ3, m&m, ja od.

Visa signatur

i7-3770k @4000 | G.skill ripjaws 16GB @1866 | Asus maximus V Gene | Asus GTX670 oc sli | lian-li PC-V354 | corsair H80 | corsair HX750 | corsair neutron 240 GTX | wd 1TB black | plextor Bd | win 8p

Permalänk
Medlem

Blir förvånad över att ingen nämner XCOM Enemy unknown som är ett turbaserat strategispel, där kan du åka på semester under tiden du spelar utan att missa någonting Lite som en nytappning av shack !

Du får kontrollen över en liten pluton med unika färdigheter, planera utbyggnad av basen osv, kolla in någon trailer iallafall

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

Heroes of Might and Magic III är ju en given klassiker, funderar på att testa det nyaste, någon som vet om det är bra? Såg att CDON reade ut det för ynka 50 kronor!

jag spelar regelbundet 3an och kan ofta relativt lätt vinna vs 200% AI 1v1 eller 8 ffa typ.. köpte 6an för att testa och ja, för det första fick jag hålla på några timmar efter jag installetar / patchat klart för att få igång skiten med ubisofts jävla DRM

och sen blev jag inte glad i campaignen heller... testa köra på normal först och körde i princip flawless, tappa knappt nån unit alls och så dog jag... på bana 2

verkar vara gjort så du måste stå och vänta några "veckor" tills du fått en enorm armé innan du går vidare.

jag älskar homm 3 och tänkte att 6an kunde vara något men efter bara 5-6 timmar har jag aldrig igen kört det, enorm besvikelse för mig

Edit: såg att du sa att det kostade 50 kr, fortfarande inte värt det enligt mig

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag spelar regelbundet 3an och kan ofta relativt lätt vinna vs 200% AI 1v1 eller 8 ffa typ.. köpte 6an för att testa och ja, för det första fick jag hålla på några timmar efter jag installetar / patchat klart för att få igång skiten med ubisofts jävla DRM

och sen blev jag inte glad i campaignen heller... testa köra på normal först och körde i princip flawless, tappa knappt nån unit alls och så dog jag... på bana 2

verkar vara gjort så du måste stå och vänta några "veckor" tills du fått en enorm armé innan du går vidare.

jag älskar homm 3 och tänkte att 6an kunde vara något men efter bara 5-6 timmar har jag aldrig igen kört det, enorm besvikelse för mig

Edit: såg att du sa att det kostade 50 kr, fortfarande inte värt det enligt mig

29 kronor faktiskt om man använder Christmas koden! Men om du skulle testa 6'an idag igen efter diverse patcher och glömmer att du någonsin testat spelet, skulle det kunna vara något eller är det för evigt bundet till att vara ett värdelöst spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

29 kronor faktiskt om man använder Christmas koden! Men om du skulle testa 6'an idag igen efter diverse patcher och glömmer att du någonsin testat spelet, skulle det kunna vara något eller är det för evigt bundet till att vara ett värdelöst spel?

jag köpte det dock väldigt sent så alla såna problem borde varit patchade då :/ för mig är den ovärdig för homm serien men alla tycker väl inte likadant, inte direkt massa pengar heller

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Hearts of iron 3 låter som något för dig. Mycket planerande och funderande, och går utmärkt att lämna då och då medan det står på. Hög inlärningströskel dock. Spelar det om dagarna när jag är pappaledig med dottern, passar bra att gå förbi och se hur det går då och då.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jag är också en sådan där gaggig gammal gubbe som spenderade dom yngre åren med att spela turbaserade strategispel ur den gamla skolan. Typ Sword of Aragon (http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/968298-sw...), Warlords I & II Deluxe, Master of Orion, mfl mfl. Saknar den känslan man hade då man spelar nyare strategispel idag. Det närmsta jag kommer idag är väl Civilization, Europa Universalis, Hearts of Iron och övriga Paradox Interactive-spel.

Vi är nog ett utdöende släkte

Det finns faktiskt realttids spel som passar bättre än omgångsbaserade spel i vissa kategorier. Då tänker jag inte på RTS-spel som Starcraft 2, utan på "långsamma" och pausbara strategispel. Finns många exempel ifrån Paradox, i princip alla deras storskaliga strategispel är i den kategorin. Men även andra bolag har gjort liknande.

Jag kör ett 4x-spel just nu som är i den kategorin och man kan öka/minska hastigheten (från 0,25x till 4x) och pausa precis hur mycket man vill. Beroende på spelet så kan faktiskt realtid passa bättre och vara roligare än omgångsbaserat. Man har fortfarande full kontroll och kan detaljstyra precis så mycket man önskar.

Samtidigt finns det förstås många spel som passar bäst som omgångsbaserade, t.ex. Civilization.

När det gäller omgångsbaserade spel så är t.ex. Fallen Enchantress och Endless Space två nya spel från i år som är i den kategorin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BlueFlux:

29 kronor faktiskt om man använder Christmas koden! Men om du skulle testa 6'an idag igen efter diverse patcher och glömmer att du någonsin testat spelet, skulle det kunna vara något eller är det för evigt bundet till att vara ett värdelöst spel?

Sexan är för evigt ett dåligt spel, speciellt om man jämför med tidigare spel i serien. Lira femman istället, vet inte vad dom tänkte med del sex i serien men dom misslyckades.

Skrivet av Buio:

Jag kör ett 4x-spel just nu som är i den kategorin och man kan öka/minska hastigheten (från 0,25x till 4x) och pausa precis hur mycket man vill. Beroende på spelet så kan faktiskt realtid passa bättre och vara roligare än omgångsbaserat. Man har fortfarande full kontroll och kan detaljstyra precis så mycket man önskar.

Lust att dela med dig av vad det heter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Lust att dela med dig av vad det heter?

Ah självklart. Det är inte ett nytt spel, utan Distant Worlds + expansionerna. Det har sina brister men är överlag riktigt kul.
http://www.spacesector.com/blog/2011/12/distant-worlds-legend...
I övrigt är Space Sector är en riktigt trevlig sajt för oss som gillar 4x-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Ok, om ni tillåter mig att bli ännu snävare i definitionen... Jag tänker mest på spel där man verkligen sitter och tänker innan man gör något, inte agerar snabbt (jag har för mig att man gör det i exempelvis Total War-serien?). Alltså att man har en plan i huvudet som man försöker konkretisera. Många spel är en blandning av strategi och action, vilket absolut inte är något fel. Men om man tar exempelvis tempot i Europa Universalis där man kan gå och brygga en kopp kaffe medan spelet är på och inte missa något... Den sortens spel...

Menar du att Total War går snabbt eller inte?

Kör du Rome till exempel och inte lirar battles utan kör auto-fight på dem så kan du ju sitta och tänka ut drag hur länge som helst, inget snabbt i det eller?

Edit: Har för mig att du kan pausa mitt i RTS fighterna också. Så det är inte så fartfyllt som man kanske kan tro att det måste vara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlueFlux:

Menar du att Total War går snabbt eller inte?

Kör du Rome till exempel och inte lirar battles utan kör auto-fight på dem så kan du ju sitta och tänka ut drag hur länge som helst, inget snabbt i det eller?

Edit: Har för mig att du kan pausa mitt i RTS fighterna också. Så det är inte så fartfyllt som man kanske kan tro att det måste vara.

Dock är ju tyvärr inte micromanagement något som TW:Rome (eller övriga i den serien) direkt kan skryta med. Missförstå mig inte, spelen är roliga, men det saknas ganska mycket innan en riktig strateginörd blir nöjd. En blandning mellan Europa Universalis och Total War hade varit trevligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Önskar att någon kunde göra en nyversion av M.U.L.E. som kom till Vic 64 1983, det var riktigt engagerande
http://www.racketboy.com/retro/nintendo/nes/retro-masterpiece...

Permalänk
Medlem

king's bounty warriors of the north om man gillar HoMM serien

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Om man är ww2-nörd som jag så kan jag rekommendera Hearts of iron 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar på den här tråden. Som inbiten "civare" tycker jag ändå att det jag sa först, att det kommer för lite nytt i genren, stämmer. Om någon spelstudio skulle få för sig att utveckla ett mikrokosmos för oss inbitna byggqare tror jag att de hade hittat en marknad,

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Tack för alla svar på den här tråden. Som inbiten "civare" tycker jag ändå att det jag sa först, att det kommer för lite nytt i genren, stämmer. Om någon spelstudio skulle få för sig att utveckla ett mikrokosmos för oss inbitna byggqare tror jag att de hade hittat en marknad,

Omgångsbaserade spel fanns det betydligt fler av i mitten av 90-talet. Men det är inte samma sak som din snävare definition. Många av de spelen då skulle fallit utanför den. Tittar man t.ex. på stadsbyggarspel som Ceasar så är det inte fler då än nu. Det är också lätt att "förr" blir en väldigt lång tidsperiod och "nu" blir en betydligt kortare sådan.

Om man letar lite utanför mainstream finns det dock många omgångsbaserade spel att hitta. En gammal klassiker som Panzer General dök upp i en modern nyutgåva för nåt år sen t.ex.
http://www.matrixgames.com/products/399/details/Panzer.Corps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Anno-serien tycker jag är riktigt bra. Det senaste (2070) tycker jag dock inte var alls lika kul mutliplayer då AIn inte expanderar på samma sätt som de gjorde i de tidigare spelen.

Jag rekommenderar Anno 1404 och expansionen Venice. Du kommer att lägga ner alldeles för många timmar på det så fort du greppat det. Jag lovar.

Tycker lite samma som dig även om jag tror det står lika mellan 1404 och 2070 för mig. 1404 kanske har lite mer agressivare AI men 2070 i svårare svårighetsgrader tycker jag räcker gott och väl för mig och mina kompisar vid multiplayer Tycker dock att 2070 är roligare i det stora hela om man kör emot varandra i slutänden och det finns en gnutta mer att göra och hålla reda på än i 1404.
Båda är ju roligare så båda borde testas av TS. Finns väldigt många timmar att slösa bort på dom två spelen.

Lite annorlunda och kanske aningen snabbare strategi är ju Sins of a solar empire vilket enligt mig är en av dom bästa strategierna någonsin. Sjukt roligt både själv och multiplayer. Kanske inte riktigt vad TS efterfrågar men det är endå ett ganska långsamt spel med mycket tänkande och planerande även om det är RTS.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yukki:

Europa Universalis 4 kommer Q3 nästa år!

Och med dem orden försvann min höst. För att svara på ämnet vill jag också slå ett slag för King's Bounty-spelen

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Hugger in mig lite i den här tråden och undrar om det finns några spel som är som Ceasar 3, ett spel jag älskade när jag var yngre och har köpt 3 (!) gånger, och inte innehåller några stridselement alls? Jag var väldigt nöjd med att sitta och försöka kontrollera handeln i min region och se till att alla gudar gillade mig och sånt.

Köpte Civ 5 + DLC på steamrean för ett tag sen och ska väl provspela det till helgen när jag har lite tid över men om det inte är vad jag söker så skulle fler förslag inte vara helt fel

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Hugger in mig lite i den här tråden och undrar om det finns några spel som är som Ceasar 3, ett spel jag älskade när jag var yngre och har köpt 3 (!) gånger, och inte innehåller några stridselement alls? Jag var väldigt nöjd med att sitta och försöka kontrollera handeln i min region och se till att alla gudar gillade mig och sånt.

Köpte Civ 5 + DLC på steamrean för ett tag sen och ska väl provspela det till helgen när jag har lite tid över men om det inte är vad jag söker så skulle fler förslag inte vara helt fel

De enda spel som jag kan komma på och kan passa är (såklart) Simcity-spelen och Tropico 1 eller 3/4 (man kan stänga av invasioner och rebeller i ettan minns jag). Dock finns det mig veterligen inget som har den där riktiga Caesar-känslan.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Anno spelen kan man väl också stänga av "strids"-delen..? Har för mig det iaf..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Tycker alla som inte testat Starcraft 2 ska göra det....blev som ung på nytt! Gillade Command & conquer spelen, age of empires osv. men Starcraft 2 slår dom på fingrarna! Sjukt kul att bygga och anfalla!

Vore riktigt kul om det kom ett nytt BRA comman & conquer spel med!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

jag skulle rekomendera settlers 2 10th anniversary, verkligen inte nytt. men helt klart det bästa av 2 världar! ;D

trailer https://www.youtube.com/watch?v=cliyDBK4GS8
gameplay https://www.youtube.com/watch?v=CXQjfyVg0uI