Permalänk
Medlem

Fin ultrabook för 4-7000

Hej.

Söker en fin ultrabook för cirka 4000-7000kr (helst inte över 7000). Någon som har en aning? Den ska vara lätt och tunn, kommer att ha den på resande fot och på skolan varje dag så kommer bära med mig den hela tiden. Gärna någorlunda prestanda också.

Funderat på UX32A, http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=UX32A-R3024H - Vad tror ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Andra alternativ som jag hittat är:

Fujitsu Lifebook UH552:
http://www.dustinhome.se/product/5010653393/fujitsu-lifebook-...

Acer Aspire S3:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=753646&cks=ASS&assoc=B99...

Lenovo IdeaPad U310:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164990-lenovo_ideapad...

HP Envy 4:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752411&cks=ASS&assoc=B99...

Lutar mot Envyn då den känns bra byggt plus att den har en SSD.. Men jag vet inte.

Permalänk

Jag har själv kollat i samma prisklass och det beror precis på vad man prioriterar.
UX32A har en av de bättre skärmarna, matt och relativt ljusstark. Samtidigt som det är en väldigt välbyggd dator med hög byggkvalitet. Men den har endast en i3 processor.
Annars har jag lutat åt en Lenovo U310, ganska välbyggd, snygg, hyfsat tangentbord och så. Samtidigt som den är en slant billigare. Har även en i5.
Personligen så skulle jag förmodligen välja en UX32A då utseendet, byggkvaliteten och tangentbord/mus är mycket viktiga för mig.
Annars om du vill ha en relativt bra skärm till ungefär samma pris, med högre prestanda än UX32A så kan du kolla på
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161812-samsung_np530u...
Även en relativt bra batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinksallad:

Jag har själv kollat i samma prisklass och det beror precis på vad man prioriterar.
UX32A har en av de bättre skärmarna, matt och relativt ljusstark. Samtidigt som det är en väldigt välbyggd dator med hög byggkvalitet. Men den har endast en i3 processor.
Annars har jag lutat åt en Lenovo U310, ganska välbyggd, snygg, hyfsat tangentbord och så. Samtidigt som den är en slant billigare. Har även en i5.
Personligen så skulle jag förmodligen välja en UX32A då utseendet, byggkvaliteten och tangentbord/mus är mycket viktiga för mig.
Annars om du vill ha en relativt bra skärm till ungefär samma pris, med högre prestanda än UX32A så kan du kolla på
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161812-samsung_np530u...
Även en relativt bra batteritid.

Om man ser till specifikationer ligger HP Envy 4 lite bättre till, som även är billigare för tillfället. Har även hört att skärmen på den är okej. Det som verkar bra med Samsung-laptopen är ioförsig att den typ väger 1.5kg, vilket är 300gr lättare, och att den nog är tunnare. Gillar dock inte designen på den så mycket.

Känner mig rätt så sugen på UX32A, men just nu lutar det faktiskt åt HP Envy 4 på grund av att den ser bra ut, rätt bra specifikationer, nedsatt från 8000kr till ca 5990kr, enda negativa är väl att den är rätt tung.

Känns onödigt svårt att välja.

Permalänk
Medlem

Jag har haft utan att överdriva 4 laptop av märket HP, varav den senaste som jag har kvar är en hp envy 17". Alla har strulat på något sätt och vis. Plastiga, tröga, varma, högljudda. Jag rent utav kräks av hps laptops. Jag säger bara att om jag var du så hade jag tagit asus. Enligt mig kommer du nog inte ångra dig en sekund. Har för övrigt en asus 13" på 2 år som jag haft med mig världen runt som fungerar lika bra idag som när jag köpte den.

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeter:

Jag har haft utan att överdriva 4 laptop av märket HP, varav den senaste som jag har kvar är en hp envy 17". Alla har strulat på något sätt och vis. Plastiga, tröga, varma, högljudda. Jag rent utav kräks av hps laptops. Jag säger bara att om jag var du så hade jag tagit asus. Enligt mig kommer du nog inte ångra dig en sekund. Har för övrigt en asus 13" på 2 år som jag haft med mig världen runt som fungerar lika bra idag som när jag köpte den.

Som sagt, det enda problemet med Zenbooken är att den besitter en i3:a, och att den kostar runt 7000kr. Som sagt, det handlar väl om prioriteringar och den skulle nog passa mig bättre men jag är rädd över hur mycket prestanda jag skulle förlora gentemot en i5:a.

Permalänk
Medlem

Annars har du denna Dell. Bättre specs (dock ingen lagringsdisk utan endast ssd) än HP'n till lägre pris. Kanske kan vara något?

http://cdon.se/hemelektronik/dell_inspiron_14z_intel_core_i5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Annars har du denna Dell. Bättre specs (dock ingen lagringsdisk utan endast ssd) än HP'n till lägre pris. Kanske kan vara något?

http://cdon.se/hemelektronik/dell_inspiron_14z_intel_core_i5-...

Redan kollat på den och räknat bort den på grund av vikten och storleken. Om den möjligtvis hade varit lättare hade det varit en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Redan kollat på den och räknat bort den på grund av vikten och storleken. Om den möjligtvis hade varit lättare hade det varit en annan sak.

Jag undrar hur mycket ett par 100 gram hit eller dit stör egentligen.

Vad cdon har fått " Vikt från *2,1kg* " ifrån undrar jag också, då den enligt Dell's egna specs väger 1,87.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Jag undrar hur mycket ett par 100 gram hit eller dit stör egentligen.

Vad cdon har fått " Vikt från *2,1kg* " ifrån undrar jag också, då den enligt Dell's egna specs väger 1,87.

Kanske inte 100 gram, men när det står 300-500 grams skillnad så är det ändå rätt så stor skillnad, särskilt när jag kommer att bära runt den plus massa annat i flera timmar nästkommande år.

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig i princip för en Asus UX32A tills jag började tänka på en Asus UX32VD, tänkte att jag lika gärna kunde slå på stort. Rent ekonomiskt kan jag hantera det (notera hantera, det betyder inte att jag kommer vara sjukt rik efter det) men är det värt det? Jag tänker att Asus UX32VD är helt klart mer framtidssäker, har en mycket bättre skärm, bättre processor och ett grafikkort. Mina behov är väl i princip att jag ska kunna programmera, göra lätt design (photoshop typ), skola, annat arbete, se film och eventuellt spela något äldre spel (Som jag tror Asus UX32A klarar av, om än inte så bra).

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Jag är inne på exakt samma som dig, tittar också väldigt mycket på denna just nu.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761548

Känns som att det är värt att lägga 2k till för att få en ips-panel med fullhd upplösning med bättre processor och mer grafik.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Jag tog och köpte ASUS UX32A mest på grund av att jag kommer resa runt med den så mycket, är inte så kräsen angående skärmar och har fortfarande två stationära hemma som jag kan använda för mer tunga saker. Sedan kändes det väl lite tungt med 2000kr till.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1519411,1353032,1451232

vad säger ni om nån av de? funderar på den för 4490 som har windows 8. ssd kostar inte många slantar just nu att köpa extra.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Jag tog och köpte ASUS UX32A mest på grund av att jag kommer resa runt med den så mycket, är inte så kräsen angående skärmar och har fortfarande två stationära hemma som jag kan använda för mer tunga saker. Sedan kändes det väl lite tungt med 2000kr till.

Vore kul att höra vad du tycker om den, har själv inte slagit till på någon än

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Vore kul att höra vad du tycker om den, har själv inte slagit till på någon än

Återkommer.

Permalänk
Medlem

Jag köpte UX32A

Köpte UX32A för ett par veckor sedan.Jag resonerade såhär:

i3:an (Ivy Bridge) är inget problem, den är inte mycket långsammare än i5:an, kolla tester för dessa ultrabook modeller. Om man vill att ultrabooken ska vara tyst och sval så ska man inte ha för mycket hårdvara.

Deet upplysta tangentbordet var ett krav, en självklarhet när man väl skaffat det.

Bytte direkt till 128GB Samsung 840 SSD, inget svårt om man tar det försiktigt, skaffa en bra Torx T5 skruvmejsel.

det går även att uppgradera minnet, planerar att sätta in 8GB istället för den förmonterade 2GB modulen, det måste tydligen vara 1600MHz och CL11.

Skärmens upplösning räcker mer än väl på denna lilla yta

Den är hyggligt välbyggd men kan inte riktigt mäta sig med Samsungs 900-serie som förvisso ligger i ett annat prisområde.

Permalänk
Medlem

Rekommender att man läser testerna på http://www.notebookcheck.net/. Inte så smickrande alltid, speciellt inte för de billigare modellerna.

Permalänk
Medlem

i3 vs i5 (dvs 3217u o 3317u), de har samma cache, två kärnor o stödjer båda HT.

http://compare-processors.com/core-i3-3217u-vs-i5-3317u/5353/

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden mellan i3 och i5 är turbofunktionen som i5:an har. Sen stödjer i5:an mer tekniker. Men det ska inte vara något som du behöver.

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan i3 och i5 har jag kollat upp, och jag har märkt att de är ungefär likadana förutom att i5:an har turbo. Men jag blir nog mest troligen nöjd med UX32A, även om det är lite synd att den är utan IPS display. Det verkar inte heller vara sån stor skillnad mellan HD4000 mot GT 620 som UX32VD har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Vore kul att höra vad du tycker om den, har själv inte slagit till på någon än

Jag fick den idag och har hållit på med den i några timmar. Allmänt rapp även om den har lite svagare processor, gillar skärmen (men då är jag inte van vid bättre skärmar) och ljudet är helt fantastiskt. Går från viloläge till start på någon sekund och den drar inte alls mycket batteri i viloläge. Lite väl mycket bloatware, men kan avinstalleras.

Tänker uppgradera med en 8GB ram sticka så jag får 10GB RAM och en 120GB SSD när jag väl får pengar, och då kommer den väl bli rätt så mycket snabbare.

Designen är jättetrevlig och man känner verkligen att det är bra kvalité, jättelätt och tunn.

Allt som allt är den utmärkt för sitt pris med designen inkluderad, och med en SSD och RAM uppgradering blir den ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Jag fick den idag och har hållit på med den i några timmar. Allmänt rapp även om den har lite svagare processor, gillar skärmen (men då är jag inte van vid bättre skärmar) och ljudet är helt fantastiskt. Går från viloläge till start på någon sekund och den drar inte alls mycket batteri i viloläge. Lite väl mycket bloatware, men kan avinstalleras.

Tänker uppgradera med en 8GB ram sticka så jag får 10GB RAM och en 120GB SSD när jag väl får pengar, och då kommer den väl bli rätt så mycket snabbare.

Designen är jättetrevlig och man känner verkligen att det är bra kvalité, jättelätt och tunn.

Allt som allt är den utmärkt för sitt pris med designen inkluderad, och med en SSD och RAM uppgradering blir den ännu bättre.

Håller med ovanstående talare men allt är relativt, man kan få ännu bättre byggkvalité och lägre vikt men det kostar. Elgiganten hade en Samsung ultrabook i 9-serien för 7990kr på mellandagsrean. Den är snäppet vassare i händerna. Skärmen är en hygglig TN-skärm inte i närheten av IPS skärmar men ok för det här priset.

Permalänk
Medlem

Velar så jävla hårt så det inte är sant mellan UX32A och UX32VD.
Jag vill verkligen ha en ips-skärm men frågan är om det är värt över 2000kr mer? Sitter en del med tjejens macbook pro och i princip så gör ju skärmen att man vill fortsätta sitta med den.
Har försökt att titta på 32A i butik för att se hur "dålig" TN-panelen i den verkligen är men utan något vidare resultat.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Velar så jävla hårt så det inte är sant mellan UX32A och UX32VD.
Jag vill verkligen ha en ips-skärm men frågan är om det är värt över 2000kr mer? Sitter en del med tjejens macbook pro och i princip så gör ju skärmen att man vill fortsätta sitta med den.
Har försökt att titta på 32A i butik för att se hur "dålig" TN-panelen i den verkligen är men utan något vidare resultat.

Har du råd så kör på IPS! Livet är för kort för att inte ha unna sig saker, livskvalitè osv.

Sen har den ju också gått ner i pris 800kr senaste månaden.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Hej.

Söker en fin ultrabook för cirka 4000-7000kr (helst inte över 7000). Någon som har en aning? Den ska vara lätt och tunn, kommer att ha den på resande fot och på skolan varje dag så kommer bära med mig den hela tiden. Gärna någorlunda prestanda också.

Funderat på UX32A, http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=UX32A-R3024H - Vad tror ni?

Tack på förhand!

Köpte den till min sambo och de är faktiskt inte en jätte trevlig dator.
Byggkvalitet är bra men skärmen är under all kritik! Pixlig, grynig och väldigt oskarp! En utav de sämsta skärmarna på en dator om jag skall vara helt ärlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Köpte UX32A för ett par veckor sedan.Jag resonerade såhär:

i3:an (Ivy Bridge) är inget problem, den är inte mycket långsammare än i5:an, kolla tester för dessa ultrabook modeller. Om man vill att ultrabooken ska vara tyst och sval så ska man inte ha för mycket hårdvara.

Deet upplysta tangentbordet var ett krav, en självklarhet när man väl skaffat det.

Bytte direkt till 128GB Samsung 840 SSD, inget svårt om man tar det försiktigt, skaffa en bra Torx T5 skruvmejsel.

det går även att uppgradera minnet, planerar att sätta in 8GB istället för den förmonterade 2GB modulen, det måste tydligen vara 1600MHz och CL11.

Skärmens upplösning räcker mer än väl på denna lilla yta

Den är hyggligt välbyggd men kan inte riktigt mäta sig med Samsungs 900-serie som förvisso ligger i ett annat prisområde.

Jahaja! jag som trodde det var bara var "VD" versonen som man kunde uppgradera... Nu vet jag vad mitt nästa köp kommer att bli, tack!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Köpte den till min sambo och de är faktiskt inte en jätte trevlig dator.
Byggkvalitet är bra men skärmen är under all kritik! Pixlig, grynig och väldigt oskarp! En utav de sämsta skärmarna på en dator om jag skall vara helt ärlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan en skärm vara både pixlig o oskarp? Du får bestämma Dej! Skärmen är som på de flesta mainstream laptops, en TN-skärm på 1366 x 768 pixlar, vare sig mer eller mindre, dock inte så dålig för att vara TN, finns värre på de riktigt billiga datorerna. Sen kan man ju så klart tycka att man borde få mer skärm för pengarna, men det gäller ju isåfall för alla datorer i det här prissegmentet, UX32A utmärker sig inte här.

Fixade typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Har du råd så kör på IPS! Livet är för kort för att inte ha unna sig saker, livskvalitè osv.

Sen har den ju också gått ner i pris 800kr senaste månaden.

Håller med, räkna med 3 års livslängd så blir det ju bara 700kr per år i avskrivning

Å andra sidan resonerade jag så att det egentligen är fel tid att att köpa en ultrabook nu när det kommer en tredje generation på bred front efter sommaren med högre upplösning om än kanske inte med IPS, tänkte då att inte lönt att köpa för dyrt för snart vill jag ha något roligare ändå.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

IPS är självklart alltid att föredra, men TN-panelen i Asus UX32A sticker ut från mängden. För att vara TN har den goda egenskaper och ganska bra betraktningsvinklar. TN-panelerna i de andra datorerna som TS funderade på är mycket sämre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner