Helgsnack: De mest efterlängtade tekniknyheterna 2013

Permalänk
Medlem

Snabbare HDD's som inte låter som en orkan hade ju inte suttit fel.

Ordentlig upplösning till skärmarna i bärbara datorer.

Utökat fibernät och förbättrat mobilnät, framförallt på 3G-fronten. (Även att det inte har med hårdvara/lanseringar att göra så kan man ju alltid drömma )

Till sist moderkort med bättre integrerade ljudkort så att det helt utrotar behovet av dedikerade ljudkort som bara tar upp onödiga PCI-platser, samt integrerade nätverkskort som klarar av WLAN på fler moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 4.3GHz 1.3VCore | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 16GB @ 3600MHz 16-20-20-38 1.4VDIMM | ASUS ROG Strix RTX 2070 SUPER OC @ 1705/2005MHz (15.8GHz Memory)| | Arctic Freezer Liquid II 240mm | CM Storm Stryker | Corsair HX 850W | ACER Predator XB271HU | Razer Deathadder Elite | Q-Pad MK-85 | DALI Zensor 1 AX

Permalänk

OLED! Lär väl dröja längre än 2013 innan vi får konsumenprodukter för rimliga priser dock men alltid kul att följa utveckligen.

Utvecklingen för surfplattor och liknande tycker jag också är intressant, är det en fluga eller är dem här för att stanna?

Högre upplösning, visst det är kul, men behövs det verkligen? Jag sitter på 23'' 1080p och ser knappt pixlarna på normalt avstånd. Vill man har skärm med mer arbetsyta finns 27'' och 30'' med 1440p och 1600p. Sen ska grafikkorten hänga med också, driva ett flashigt spel i 4k kräver betydligt mer än 1080p. På min Full-HD tv ser jag knappt skillnad på 720p och 1080p i x264.

Permalänk

Hoppas på att Grafen får sig ett användningsområde inom hårdvara så som batterier till telefoner/bärbara datorer mm i större utsträckning än i dagsläget och att mer produkter kommer ut på marknaden med denna tekniken.

Permalänk

Hoppas antingen att AMD går så dåligt som möjligt (så att det konkar) eller att det går bra så att dem kan hålla hård konkurrens mot nvidia. Hoppas även att dem nya grafikkortsserierna inte blir ännu dyrare än den senaste serien. Har tyvärr en magkänsla att dem kommer bli ännu dyrare, vilket börjar bli riktigt löjligt nu.
Vill gärna byta ut mitt antika/före vår tideräkning 8500 GT

Att 3Dtekniken och allt med skärmar går framåt och går ner i pris hade varit nice.

SSD's till rimliga priser hade varit trevligt.

Sedan hoppas jag att konsolmarknaden går så dåligt som möjligt (även om dem nya konsollerna troligtvis inte kommer förän 2014) hoppas den verkligen går riktigt dåligt då konsolmarknaden är det största hindret till att spel & grafikmarknaden till PC utvecklas för tillfället.

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,

Permalänk
Medlem

Hoppas på att Oculus Rift eller någon clone går att använda som ersättning till skärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zhrooms:

Jo visst det kan vara den största, men bara för att det är den största av dom som finns betyder inte att det är någon märkbar förändring för oss konsumenter, majoriteten kommer inte märka skillnad på 3770k vs 4770k.

Skulle däremot 4770k plötsligt få 6 kärnor och HT, då kan vi börja diskutera skillnad.

3770k vs 4770k, samma hastighet, lika många kärnor, lika många threads i HT, nästan samma namn, presterar i princip lika, båda 22nm.

Same shit different name.. dvs sjukt ointressant.. (som tråden handlade om)

Bara för den är "mycket" mer avancerad behöver den inte vara "mycket" bättre.

Bara för att du inte förstår dom stora förändringarna så betyder det inte att förändringarna uteblivit, eller hur?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas på lägre SSD priser, en 500GB Samsung 840 Pro for runt 1,5-2k hade varit fint.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zhrooms:

Jo visst det kan vara den största, men bara för att det är den största av dom som finns betyder inte att det är någon märkbar förändring för oss konsumenter, majoriteten kommer inte märka skillnad på 3770k vs 4770k.

Skulle däremot 4770k plötsligt få 6 kärnor och HT, då kan vi börja diskutera skillnad.

3770k vs 4770k, samma hastighet, lika många kärnor, lika många threads i HT, nästan samma namn, presterar i princip lika, båda 22nm.

Same shit different name.. dvs sjukt ointressant.. (som tråden handlade om)

Bara för den är "mycket" mer avancerad behöver den inte vara "mycket" bättre.

Om du vill ha 6, 8 eller till och med 10 kärnor så har detta funnits sedan Westmere (krympt Nehalem). Och du kan få rätt i att enkeltrådprestanda kanske ändå bara kommer öka med 10-15% trots alla förbättringar i Haswell och det beror på att det finns en gräns för hur mycket parallellism man kan extrahera ur en instruktionsström, därför jag nämnde HT där vi kommer se en större förbättring. Som jämförelse har varje HT i Haswell tillgång till mer heltals och flyttalsresurser än varje "kärna" i en Piledriver modul.

Men du förstår uppenbarligen inte vilket genombrott TSX är eftersom du anser det vara ointeressant (och det trots att du svamlar om att man borde få CPUer med fler kärnor). Transaktional memory är något man forskat och försökt skapa fungerande implementationer av i 20 års tid, att det nu kommer i en konsumentprodukt är definitivt en stor nyhet.

Men räcker inte det så får även Haswell dubbla teoretiskta flyttalsprestanda jämfört med Ivy och mer än 20 gånger (inte procent) lägre strömförbrukning i "idle". Det senare kommer göra det möjligt att skapa SoCer baserade på Haswell som kan användas i områden där vi idag är begränsade till ARM eller Atom, Haswell är 5-10 gånger snabbare än dessa och öppnar upp för helt nya typer av applikationer på pekplattor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du vill ha 6, 8 eller till och med 10 kärnor så har detta funnits sedan Westmere (krympt Nehalem). Och du kan få rätt i att enkeltrådprestanda kanske ändå bara kommer öka med 10-15% trots alla förbättringar i Haswell och det beror på att det finns en gräns för hur mycket parallellism man kan extrahera ur en instruktionsström, därför jag nämnde HT där vi kommer se en större förbättring. Som jämförelse har varje HT i Haswell tillgång till mer heltals och flyttalsresurser än varje "kärna" i en Piledriver modul.

Men du förstår uppenbarligen inte vilket genombrott TSX är eftersom du anser det vara ointeressant (och det trots att du svamlar om att man borde få CPUer med fler kärnor). Transaktional memory är något man forskat och försökt skapa fungerande implementationer av i 20 års tid, att det nu kommer i en konsumentprodukt är definitivt en stor nyhet.

Men räcker inte det så får även Haswell dubbla teoretiskta flyttalsprestanda jämfört med Ivy och mer än 20 gånger (inte procent) lägre strömförbrukning i "idle". Det senare kommer göra det möjligt att skapa SoCer baserade på Haswell som kan användas i områden där vi idag är begränsade till ARM eller Atom, Haswell är 5-10 gånger snabbare än dessa och öppnar upp för helt nya typer av applikationer på pekplattor.

Jag har inte läst tråden och är inte insatt i denna debatt men det sista stycket lät intressant.

Menar du att vi kan få i5/ I7 att konkurrera med ARM, ATOM och AMD's Fusions? Då kommer Intel vinna ytterligare mark!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

En datorskärm som är IPS och 120 hz, med bara dessa 2 saker så skulle man få den ultimata skärmen.

Permalänk

För mig är det en riktigt jäkla bra 4k skärm, med riktigt jäkla bra skärpa, färgåtergivning osv. Kan inte ens fantisera om att ha 4 skärmar i en. Och nej, inget spelande för detta ändamål nej, så ingen hets om det nu.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Bara för att du inte förstår dom stora förändringarna så betyder det inte att förändringarna uteblivit, eller hur?

Skrivet av virtual void:

Men räcker inte det så får även Haswell dubbla teoretiskta flyttalsprestanda jämfört med Ivy och mer än 20 gånger (inte procent) lägre strömförbrukning i "idle". Det senare kommer göra det möjligt att skapa SoCer baserade på Haswell som kan användas i områden där vi idag är begränsade till ARM eller Atom, Haswell är 5-10 gånger snabbare än dessa och öppnar upp för helt nya typer av applikationer på pekplattor.

Det jag säger är att vi inte kommer märka skillnaden även om det är mycket nytt, det som spelar roll för de flesta är hastigheten, antalet kärnor och temperatur, och det kommer vara densamma i stort sett, därför är det inget _nytt_. (För de flesta högst ointressant = inget __"nytt"__)

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddyboy:

Hoppas antingen att AMD går så dåligt som möjligt (så att det konkar) eller att det går bra så att dem kan hålla hård konkurrens mot nvidia. Hoppas även att dem nya grafikkortsserierna inte blir ännu dyrare än den senaste serien. Har tyvärr en magkänsla att dem kommer bli ännu dyrare, vilket börjar bli riktigt löjligt nu.
Vill gärna byta ut mitt antika/före vår tideräkning 8500 GT

Att 3Dtekniken och allt med skärmar går framåt och går ner i pris hade varit nice.

SSD's till rimliga priser hade varit trevligt.

Sedan hoppas jag att konsolmarknaden går så dåligt som möjligt (även om dem nya konsollerna troligtvis inte kommer förän 2014) hoppas den verkligen går riktigt dåligt då konsolmarknaden är det största hindret till att spel & grafikmarknaden till PC utvecklas för tillfället.

Varför hoppas man på att AMD går så dåligt som möjligt? Det är inte bra för någon.

Permalänk
Medlem

Haswell i W8 surfplattor ser jag fram emot.

Permalänk
Medlem

Oculus Rift. Det har jag längtat efter sedan 90-talet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du vill ha 6, 8 eller till och med 10 kärnor så har detta funnits sedan Westmere (krympt Nehalem). Och du kan få rätt i att enkeltrådprestanda kanske ändå bara kommer öka med 10-15% trots alla förbättringar i Haswell och det beror på att det finns en gräns för hur mycket parallellism man kan extrahera ur en instruktionsström, därför jag nämnde HT där vi kommer se en större förbättring. Som jämförelse har varje HT i Haswell tillgång till mer heltals och flyttalsresurser än varje "kärna" i en Piledriver modul.

Men du förstår uppenbarligen inte vilket genombrott TSX är eftersom du anser det vara ointeressant (och det trots att du svamlar om att man borde få CPUer med fler kärnor). Transaktional memory är något man forskat och försökt skapa fungerande implementationer av i 20 års tid, att det nu kommer i en konsumentprodukt är definitivt en stor nyhet.

Men räcker inte det så får även Haswell dubbla teoretiskta flyttalsprestanda jämfört med Ivy och mer än 20 gånger (inte procent) lägre strömförbrukning i "idle". Det senare kommer göra det möjligt att skapa SoCer baserade på Haswell som kan användas i områden där vi idag är begränsade till ARM eller Atom, Haswell är 5-10 gånger snabbare än dessa och öppnar upp för helt nya typer av applikationer på pekplattor.

Låter ju bra men får ändå hålla med zhrooms om att så länge en förbättring inte märks för konsumenten så är det ointressant. Spelar ingen roll hur fräckt TSX är för den som är insatt i tekniken.

Att idle-strömförbrukningen i idle helt plötsligt sänks 20ggr är inte ett tecken på Intel's fantastiska förmåga utan snarare att marknaden har ställt krav på att göra någon åt saken. Ingen rocket science att sänka idle-ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Varför hoppas man på att AMD går så dåligt som möjligt? Det är inte bra för någon.

Ja, det var ju knäppt.

Permalänk
Medlem

Hoppas på högupplösta 24" eller billigare 27" och att AMD har stadgat sig i sin nya kostym och kan bli mer effektiva tills 2014

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Billigare högupplösta skärmar. 1440p till samma pris som 1080p nu och 4K till samma pris som 1440p nu. Dessa skärmar kan gärna vara 16:10 ha 120hz samt ips. Förutom det så skulle lägre pris på ssd vara nice. 512GB för drygt 1000kr kanske? Och till sist större batterier, minst dubbelt så stora som idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Låter ju bra men får ändå hålla med zhrooms om att så länge en förbättring inte märks för konsumenten så är det ointressant. Spelar ingen roll hur fräckt TSX är för den som är insatt i tekniken.

Att idle-strömförbrukningen i idle helt plötsligt sänks 20ggr är inte ett tecken på Intel's fantastiska förmåga utan snarare att marknaden har ställt krav på att göra någon åt saken. Ingen rocket science att sänka idle-ström.

Varför jobbar inte du åt Intel då?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

27" @ 1440p under 4000kronor!!!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Låter ju bra men får ändå hålla med zhrooms om att så länge en förbättring inte märks för konsumenten så är det ointressant. Spelar ingen roll hur fräckt TSX är för den som är insatt i tekniken.

Ointressant för en okunnig "dum" gamerkonsument som inte förstår nyttan med det: fine, köper det. Ointressant för oss som inser potentialen och vad det kan medföra? Glöm det. Sjukt intressant är vad det är. Prestandaskillnaden i ett multitrådat databasscenario eller högpresterande webserver verkar, om man tror på Intels datablad, rätt så spektakulärt med tanke på att det är cykler i CPU'n som annars bara går till waste.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det är rätt intressant att en hel del av de som skriver i denna tråd är mer intresserade av lägre priser än av just rena tekniknyheter.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

120Hz IPS skärm, det bästa av två världar. Sitter på en IPS skärm nu och tänker ALDRIG gå tillbaka till TN skräpet!

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk
Medlem

Vill se nästa generations Xbox och Playstation, så att multiplattformspel (som mest troligen är här för att stanna) äntligen kan utvecklas vidare rent tekniskt.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Prestandaskillnaden i ett multitrådat databasscenario eller högpresterande webserver verkar, om man tror på Intels datablad, rätt så spektakulärt

Finns bara fördelar med ökad parallelism, och det är den vägen datorer måste gå i framtiden för att öka sin prestanda, men jag tror folk har svårt att tänka parallelt och föreställer sig framtida parallelism som om den satt i dagens arkitektur. När dual-core kom sa alla att det var onödigt för de "gjorde bara en sak åt gången", och varje review hade som slutkläm att alla program var enkeltrådade och därför gav dualcore bara någon enstaka procents uppsnabbning.

Det är också tänkbart att Microsoft har en poäng i att en stor andel av datoranvändare nästan uteslutande använder datorn till att titta på film, surfa & sociala media, och för såna användare är parallelism rätt ointressant

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Kepler refresh eller Southern Islands vill jag ha

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en fullständigt modulär PC för nöje/enklare (läs typiska konsoll)spel ochTV-bruk.
Hoppas att det är detta Valve håller på att utveckla.
Den måste vara så pass enkel att både installera och uppgradera att vem som helst skall kunna göra det.

Permalänk
Skrivet av Alexio:

120Hz IPS skärm, det bästa av två världar. Sitter på en IPS skärm nu och tänker ALDRIG gå tillbaka till TN skräpet!

Äntligen en vettig människa.
Den dagen det kommer en sån skärm ska jag fan ha fest.

Permalänk
Avstängd

Skulle lätt köpa en sån med!
Kommer dock aldrig köpa mig en TN/IPS 60hz skärm utdaterad teknik som företagen vill ha slut på i sina lager och lura på köparna dom år efter år.
100hz har funnits i så många år till och med i crt skämarna men då gick dom ner till 50/60hz bara för att skärmarna var platta?
Köpte mig dock en samsung 120hz full hd 3d skärm och är väl rätt nöjd med den a joy for my eyes.

men saknar djupet i färgerna/svärtan så därför sitter man och väntar på en 120hz ips skärm.