Permalänk
Medlem

Bästa plasma/LED lcd för 9-11k? ST50?

Jag har suttit och funderat och velat fram och tillbaka i över 1 vecka nu på vilken min första platt tv ska bli och jag har läst mycket gott om Panasonics ST50 och att detta är mer eller mindre är det bästa man kan få för den budgeten jag har.
Stämmer detta? Hur upplever ni eran ST50? Jag är otroligt noga med bildkvalitén kan jag påpeka:p
Och vilken LED får man mest av för 9-11k? Får inte vara under 46".
Mvh

Permalänk
Medlem

Passa på. P50ST50 säljs för 9000 kr nu, fast det kanske inte är tillfälligt. Jag har den inte själv men beställde idag. Jag har bara läst tester av TVn.
Om LCD-TV inte hade problem med clouding så skulle de kanske vara intressanta.

Permalänk
Medlem

tl;dr: Titta på plasmorna i butik innan du köper, så att du är säker på att du står ut med tekniken.

När det gäller plasmor kan du inte läsa dig till om de passar dig, du måste titta på dem i verkligheten (upptäckte jag när jag själv skulle köpa min TV och var inställd på en plasma). Plasmor har bra specifikationer och 600hz låter kanon i teorin, men i praktiken ser de mer ut som förbättrade CRT-skärmar för mina ögon/hjärna (kanske åt dubbel-PAL/100hz-CRT-TV-hållet?). När jag går in i en butik kan jag direkt och på avstånd se vilka som är plasmor, eftersom plasmorna flimrar och har en jobbig bild. De fungerar helt enkelt inte för mig, varför jag även är tveksam till hur ergonomiska de är. Men många verkar nöjda med sina plasmor, så det är nog individuellt hur känslig man är.

Köp inte heller för stor bild (bara för att du har råd) om du inte sitter långt bort, kan bli jobbigt att hålla koll på hela bilden då, speciellt med undertexter (kör själv 52" och ibland känns det för stort och jag undrar om jag borde kört på 46" istället).

Permalänk
Medlem

Som MrMuppet säger plasma kanske inte passar alla.. men st50 är den bästa tvn i den prisklassen, men om den är rätt för dig kan bara du avgöra..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

tl;dr: Titta på plasmorna i butik innan du köper, så att du är säker på att du står ut med tekniken.

När det gäller plasmor kan du inte läsa dig till om de passar dig, du måste titta på dem i verkligheten (upptäckte jag när jag själv skulle köpa min TV och var inställd på en plasma). Plasmor har bra specifikationer och 600hz låter kanon i teorin, men i praktiken ser de mer ut som förbättrade CRT-skärmar för mina ögon/hjärna (kanske åt dubbel-PAL/100hz-CRT-TV-hållet?). När jag går in i en butik kan jag direkt och på avstånd se vilka som är plasmor, eftersom plasmorna flimrar och har en jobbig bild. De fungerar helt enkelt inte för mig, varför jag även är tveksam till hur ergonomiska de är. Men många verkar nöjda med sina plasmor, så det är nog individuellt hur känslig man är.

Köp inte heller för stor bild (bara för att du har råd) om du inte sitter långt bort, kan bli jobbigt att hålla koll på hela bilden då, speciellt med undertexter (kör själv 52" och ibland känns det för stort och jag undrar om jag borde kört på 46" istället).

Hur lång avstånd sitter du på då? Finns det ingen zoom out funktion?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Hur lång avstånd sitter du på då? Finns det ingen zoom out funktion?

Inte långt alls. Vet inte, är inte hemma så att jag kan mäta, men skulle gissa på tre meter till fåtölj och soffa. Vilket jag antar inte är särskilt ovanligt för förstagångsköpare på SweC med tanke på hur många unga (med små lägenheter och vardagsrum) som huserar här. Saken är den att stora TV-apparater gått ner i pris enormt och ger "biokänslan", så att man lätt blir fartblind, men det är inte alltid helt utan nackdelar (beroende på avstånd).

"Zoom out funktion"? Jag tittar via datorn f.ö. och i perioder mycket på anime (du vet med ASS-undertexter i många olika styles, med signs, osv., det är främst då jag behöver undertexter), att manuellt manipulera storleken på undertexter fungerar inte bra för allt material. Fast det kanske är ett lite väl specifikt användningsområde (att ändra storleken funkar naturligtvis för SRT).

edit: Om du menar att vid behov skala ner bilden, slänga på svarta kanter, och effektivt göra TV:n till en mindre men lågupplöst skärm, känns inte det särskilt lockande. Vem vill titta på 1080p-material i lägre upplösning än 1080p om man inte måste? Det bästa hade då varit att sätta sig lite längre bak, men det går förstås inte om det står annan bråte eller en vägg i vägen. Om jag valt idag skulle jag kanske sparat några tusenlappar och kört en 46" istället. Men det betyder inte att andra måste resonera likadant, bara att det kan vara värt att tänka på vid köp av sin första platt-TV (min nuvarande är min första).

stavning
Permalänk
Medlem

Precis som det finns en viss "watthysteri" på Sweclockers finns det även en viss "tum-hysteri" på skärmar och Tv-apparater.
Större är inte alltid bättre. Men smaken är som...

Och som MrMuppet skriver känns det mindre smart att börja pilla på några zoomfunktioner utan så mycket "native" som möjligt är att föredra.

Permalänk
Medlem

Att ge tipset att kolla på Plasmor i butik är inte genomtänkt.

Plasmor har problem med ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Att ge tipset att kolla på Plasmor i butik är inte genomtänkt.

Plasmor har problem med ljusstyrkan.

Precis det jag tänkte skriva. LED tv har riktigt bra ljus och bilden ser riktigt bra ut i fabriksupplysta lokaler. Men det är inte alla som har 15 lysrör på full styrka i vardagsrummet när man ska se en mysig film.

Jag slog till på en Panasonic ST50 plasma.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Problemet med plasmorna är att vissa ser hur de flimrar, stör sig på det, och tycker att de har en jobbig/orolig bild (ungefär som CRT), d.v.s. precis som jag skrev är det tekniken man ska se om man står ut med, inte ljusstyrkan eller bilden. Hur kan flera personer misstolka när jag klart och tydligt skriver det fetat och utvecklar i inlägget? Vad sägs om att läsa vad andra faktiskt skriver och begrunda det själva, innan ni anklagar dem för obetänksamhet?

LCD har normalt sett en stabil bild eftersom bakgrundsbelysningen pulsar med en löjligt hög frekvens (när den inte lyser konstant). Dock kan man få samma problem med en LED-belyst LCD om någon "varannan svart"-funktion är aktiverad.

Plasma-flimret försvinner inte i mörker och det finns butiker som inte har fabriksbelysning om man är intresserad av att jämföra bildkvaliteten. Jag hade om sagt själv planerat att köpa en plasma (en VT30 omkring 50"), men upptäckte att tekniken inte passade mig alls. Vissa plasmor flimrar dessutom värre än andra, varför man lämpligen tittar på den modell man funderar på IRL innan ett köp.

Skrivet av MrMuppet:

Angående plasma, titta på plasmor i verkliga livet först (om du inte gjort det). För mig flimrar de (som CRT ungefär, fast inte lika extremt som en PAL-CRT på 50hz), vissa mer extremt än andra, och jag skulle därför inte stå ut med någon plasma. Men i ett mörkt rum ska (bättre) plasmor i alla fall ha bra svärta (även om de kan surra).

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, jag klippte till på en ST50 när priset var som bäst på inwarehouse.
Och efter att ha läst väldigt mycket på minhembio.se och fått lite mer kött på benen så har jag förstått det som så att bilden som är i affären är det sista man ska gå efter.
Den korrekta (bästa?) bilden går inte att se förns efter en ISF kalibrering eller DVE.
Jag jämförde även bilden på en av mina vänners DVE kalibrerade ST50 och en kalibrerad Samsung UE46ES6535 (led) som ligger ett snäpp högre i prisklassen och detaljerna, svärtan osv var mycket bättre på plasman.
En annan kamrat besitter Samsungs PS60E530 som gick för 8k på netonnet för inte så länge sedan och även denna budget TVn krossade UE46ES6535.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Jag jämförde även bilden på en av mina vänners DVE kalibrerade ST50 och en kalibrerad Samsung UE46ES6535 (led) som ligger ett snäpp högre i prisklassen och detaljerna, svärtan osv var mycket bättre på plasman.
En annan kamrat besitter Samsungs PS60E530 som gick för 8k på netonnet för inte så länge sedan och även denna budget TVn krossade UE46ES6535.

Svärtan är urusel även på Samsungs LCD-toppmodeller (hade en UE46D8005 några veckor). Det gäller även alla andra märken jag tittat på inklusive min toppmodell från Sony (KDL-52HX900), skillnaden är främst den att Sony:n är LED-backlit och därför har bättre local dimming (som maskerar bristen väl vid vanligt tittande och i butik) och mindre clouding än edge-lit. Att använda den som datorskärm i grafikläget är dock bara sorgligt vid svarta skärmar (t.ex. vid boot eller konsoler).

Dessa problem med svärtan på LCD-TV (iaf med LED-belysning) är också mycket svårare att upptäcka när man tittar i butiker med stark belysning som maskerar svagheten och det dessutom sällan går eller vore särskilt praktiskt att slå av local dimming-funktionen apparaterna i butik.

Buzzar din ST50 något förresten, eller är den helt tyst såväl vid ljus som mörk bild? Det var en annan farhågoa med plasmor från min sida (även om det var svårt att lyssna i butik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Buzzar din ST50 något förresten, eller är den helt tyst såväl vid ljus som mörk bild? Det var en annan farhågoa med plasmor från min sida (även om det var svårt att lyssna i butik).

Lite men inget som jag irriterar mig på, kollar jag på film/serier så överröstar surroundet det;)
Men det verkar vara ett rent lotteri det där, många på minhembio som har fått helt knäpptysta st50's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Lite men inget som jag irriterar mig på, kollar jag på film/serier så överröstar surroundet det;)
Men det verkar vara ett rent lotteri det där, många på minhembio som har fått helt knäpptysta st50's.

Jag tror dom låter ungefär lika mycket allihop, det är nog snarare så att folk har olika åsikter om vad som är tyst och vad som inte är det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

aaha!
men jag bryr mig nt så mycket om 3d, så altså är UT50 ett bättre alternativ för mig ?

Permalänk
Medlem

ST50 har ett anti-reflexfilter som UT50 saknar, sen hur stor skillnad det gör i praktiken vet jag faktiskt inte, men om man stör sig på reflexer så kan det kanske vara värt att lägga till för en ST50. Sedan så har ST50 inbyggd WiFi medans om man vill ha det till UT50 så får man köpa till det löst om jag inte minns fel.

Permalänk
Skrivet av jimjavel:

ST50 har ett anti-reflexfilter som UT50 saknar, sen hur stor skillnad det gör i praktiken vet jag faktiskt inte, men om man stör sig på reflexer så kan det kanske vara värt att lägga till för en ST50. Sedan så har ST50 inbyggd WiFi medans om man vill ha det till UT50 så får man köpa till det löst om jag inte minns fel.

ST50 är nog en av de mest prisvärda tv apparaterna just nu med suverän bildkvalitet. Plasma-TV är förstahandsvalet för många filmentusiaster eftersom de till skillnad från andra platt-TV:ar kan visa riktig svärta. SMART TV finesserna gör ST50 till rena rama multimediecentralen.

Visa signatur

Stationär: | AMD Phenom II X6 1055T | Cooler Master Hyper 212 Plus | ASUS M4A785TD-V EVO | NVIDIA GeForce GTX 460 + Thermalright Shaman GPU kylare | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 | BenQ 24” LED G2420HDBL |

Permalänk
Medlem

Under 10000 är det vansinne att köpa ngt annat än en 50" ST50. Jag köpte VT50 istället fast den är ju betydligt dyrare. Dock ingenting jämfört med vad jag betalade för min sony lcd 2006. 23000 för 40". Det var INTE bättre förr Den tvn kan jag inte ens ge bort idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevioh:

aaha!
men jag bryr mig nt så mycket om 3d, så altså är UT50 ett bättre alternativ för mig ?

Sitter du mest på kvällen/i ett mörkt rum och tittar på TV kan du välja UT50. Jag tror den t.o.m. kan ge bättre svärta än ST50 eftersom den saknar antireflektionsfiltret, men det är bara en teori jag inte vågar backa upp. Jag är iaf helnöjd med min UT50. När solen skiner direkt in genom fönstren är dock reflektionerna jobbiga, men jag är inte mycket av en dagstittare.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av MrMuppet:

Svärtan är urusel även på Samsungs LCD-toppmodeller (hade en UE46D8005 några veckor).

Du har sagt mycket intressant, men håller nog inte med dig i mycket du säger.
Orkar dock inte gå in på det, men måste flika in vad du säger här. Samsungs LED's är i princip de enda tillsammans med Sharp som har en ärlig chans att konkurera med plasmor när det gäller svärtan.

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
0.03cm/m2 är inte direkt dåligt, och det är enbart panasonics plasmor som slår det... Så att det är dålig svärta vet jag inte var du fått ifrån. Du kanske inte kalibrerar dina paneler utan enbart kör med standard inställningar?

Nu lite mer om plasmor mot LCD.
Satt själv med en PS64D8005 (plasman alltså) och har gått från den till en Sharp 70" LE745. Svärtan är ungefär den samma, ljusstyrkan på Sharpen kan man köra högre, men har dragit ner den till 120cm/m2 då jag kalibrerat TVn optimalt efter THX.

Kollar man på annat än FullHD (vilket jag gör 90% av tiden) så slår plasmor LCDer på fingrarna så hårt att det är löjligt. Sen om man ska köpa sig en lite billigare TV som inte är i toppsegmentet så får man bra mycket mer TV för pengarna om man köper sig en plasma.

Sen att de flimrar har jag aldrig hört talas om, det är ingen som noterat det heller, men det är väl personligt, tror dock inte det förekommer i den utsträckning MrMuppet får det att låta.

Sen måste jag säga att min gamla plasma kändes livligare i färgerna än min nuvarande LCD, och jag tycker att det är så när man kollar mellan plasmor och LCder i allmänhet också.

Värt att notera är att jag gjort full gamma/gråskala/svartnivå kalibrering på alla paneler jag testat.

Permalänk
Medlem

Hej på er,

jag köpte precis en Panasonic TX-P55VT50Y står den sig fortfarande bra i konkurrensen mot LCD/LED ?? Jag köpte den utan att se den, så den kommer hem om någon dag.

Köpet baserades på att kompisen har en föregångare till VT50 och han överöser den med lovord..

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Mina föräldrar ska även köpa en ny tv för runt 10k (kan gå lite högre ifall det behövs) Hittade dessa 3 tvn
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1172712
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=972245
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124988#rparams=
Vilken hade ni rekommenderat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuDis:

Hej på er,

jag köpte precis en Panasonic TX-P55VT50Y står den sig fortfarande bra i konkurrensen mot LCD/LED ?? Jag köpte den utan att se den, så den kommer hem om någon dag.

Köpet baserades på att kompisen har en föregångare till VT50 och han överöser den med lovord..

VT50 är den bästa PlasmaTVn du kan köpa 2012. Den är sjukt fin. Den har precis också blivit utnämnd till bästa TVn 2012-2013 av EISA.

Appropå topic: Jag köpte mig själv en ST50 i måndags och måste säga att det är en underbar tv. Okalibrerat på True Cinema läget är den fortfarande riktigt bra direkt ur lådan. Är ingen videofil så tror inte jag lägger pengar på något sådant heller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Avstängd

Lånar lite tråden med :P, om man vill köra på 42"are då? Kan detta vara något? Panasonic Viera TX-P42ST50Y

Permalänk
Medlem

OK, det var ju kul

Då har man lite att fixa med här hemma nu när skärmen dyker upp. Någon här som vet hur bra mediastöd som tv:n har ?? Vilka filer mm tar den rakt av, och funkar det att koppla den rakt till min Netgear Readynas DUO ?

Skrivet av monster08:

VT50 är den bästa PlasmaTVn du kan köpa 2012. Den är sjukt fin. Den har precis också blivit utnämnd till bästa TVn 2012-2013 av EISA.

Appropå topic: Jag köpte mig själv en ST50 i måndags och måste säga att det är en underbar tv. Okalibrerat på True Cinema läget är den fortfarande riktigt bra direkt ur lådan. Är ingen videofil så tror inte jag lägger pengar på något sådant heller.

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuDis:

OK, det var ju kul

Då har man lite att fixa med här hemma nu när skärmen dyker upp. Någon här som vet hur bra mediastöd som tv:n har ?? Vilka filer mm tar den rakt av, och funkar det att koppla den rakt till min Netgear Readynas DUO ?

Jag har en UT50 manual här och kan konstatera att den tar dom flesta formaten men jag ser inte Dolby TrueHD eller DTS-HD i listan. Har du DLNA-server på din NAS så är det säkert inga problem att spela från den. Jag har inte haft tid att koppla in min tv än fick den igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Lånar lite tråden med :P, om man vill köra på 42"are då? Kan detta vara något? Panasonic Viera TX-P42ST50Y

Har en sådan hemma och är kanonnöjd!

Permalänk
Medlem

Jag lånar också tråden lite för en fråga om att koppla in min UT50. Det står i manualen till tvn att jag ska sätta på ferritkärnor på kablarna som ska in i tvn, vad fyller ferritkärnorna för funktion?