Permalänk
Medlem

Blivit blåst, behöver hjälp.

Hejsan!

Jag blev simpelt sagt blåst när jag skulle sälja ett spel via nätet utan att ta telefonnummer eller liknande från han, men jag har försökt få tag på hans ip via hotmail och även thunderbird.
Men jag har bara fått X-EIP som jag inte vet hur jag ska hantera det, ni kanske vet vad man kan göra för att få tag på just hans ip så man kan få tag på vem personen är och sedan göra en anmälan, för jag tror inte polisen gör det.

Jag hade gärna uppskattat hjälp med att kunna hitta denne man/kvinnas riktiga adress eller komma så nära personen som möjligt, t.om veta hans bredbands bolag hade ju varit ett snäpp närmre.

Tackar som hjälper mig, jag gör detta bara för att jag vill ha betalt och för att han ska lära sig att man inte ska luras.

Permalänk

Hur blev du lurad? Man brukar väl skicka en vara först efter man fått betalt, jag i alla fall.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem

Jag hade en kod till borderlands 2, han skrev att han skickade över pengar men att det kunde ta tid pga olika banker. Men det har gått över en vecka så jag litade på hans ord men tydligen så var det inte tillräckligt.

Permalänk
Avstängd

vad ska polisen göra om du kontaktar dom? jag gav min spel nyckel till en person, han sa att han skulle betala sen, eller?
gör om, gör rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av drofast:

Hejsan!

Jag blev simpelt sagt blåst när jag skulle sälja ett spel via nätet utan att ta telefonnummer eller liknande från han, men jag har försökt få tag på hans ip via hotmail och även thunderbird.
Men jag har bara fått X-EIP som jag inte vet hur jag ska hantera det, ni kanske vet vad man kan göra för att få tag på just hans ip så man kan få tag på vem personen är och sedan göra en anmälan, för jag tror inte polisen gör det.

Jag hade gärna uppskattat hjälp med att kunna hitta denne man/kvinnas riktiga adress eller komma så nära personen som möjligt, t.om veta hans bredbands bolag hade ju varit ett snäpp närmre.

Tackar som hjälper mig, jag gör detta bara för att jag vill ha betalt och för att han ska lära sig att man inte ska luras.

Gör en polisanmälan, får polisen in tillräckligt många anmälningar måste de till slut göra något.
De kan säkert i sin tur begära ut IP-adress från den e-post leverantör han använt sig av.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drofast:

Jag hade en kod till borderlands 2, han skrev att han skickade över pengar men att det kunde ta tid pga olika banker. Men det har gått över en vecka så jag litade på hans ord men tydligen så var det inte tillräckligt.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta :'D

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Vänta en stund till, bankdagarna fördröjs nu i juletider/nyår. Jag har massvis med transaktioner på mitt konto som inte blivit dragna än (22 december t ex)

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

vad ska polisen göra om du kontaktar dom? jag gav min spel nyckel till en person, han sa att han skulle betala sen, eller?
gör om, gör rätt

Det var godtroget och kanske lite naivt från TS sida, men din kommentar var inte speciellt schysst eller hjälpande.
Klart det betyder något och påverkar om de får in tillräckligt många anmälningar på en person.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jo men det borde väl gå att göra lite undercover och få fram mer information om det hela så man kan kontakta polisen eller t.om personen själv först innan man går vidare med lagen?

Permalänk
Medlem

Meningslöst att du lägger ner arbete på det. Även om du har en IP-adress så kan du aldrig bevisa vem som har suttit vid datorn.
Polisen gör även dom en likadan bedömning.
Tråkigt tyvärr men du blev en erfarenhet rikare och gör inte om samma misstag.

Permalänk
Medlem

Men om jag har en ip så är det större chans att det är en person som har en dator i sitt hem, får jag tag på just det hemmet så kan jag ju komma till antingen familjen eller liknande. Det känns fortfarande inte riktigt meningslöst..

Permalänk
Avstängd

Svarar han inte på mejl? telefon nummer? känns skit faktiskt. Spåra ip numret och kolla var det leder någonstans.

Permalänk
Medlem

Om jag frågar såhär. Har ni någon sida jag kan vända mig till så jag kan få mer information så jag kanske kan komma ett steg närmre eller är detta jag håller på med lönlöst i era ögon?

Permalänk
Medlem

Vad gäller koden för BL2, har du något kvitto/köpebevis eller dylikt som du kan styrka ägarskapet med? Vet inte riktigt hur det funkar i detta fall men kanske finns möjlighet att du kan spärra och återta koden med hjälp av ett ägarbevis?

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av drofast:

Om jag frågar såhär. Har ni någon sida jag kan vända mig till så jag kan få mer information så jag kanske kan komma ett steg närmre eller är detta jag håller på med lönlöst i era ögon?

En IP säger dig ingenting. Som bäst kan du fram vilken operatör det är - men inte helt säkert det heller då IP du ser kan vara en mail-server/proxy/vpn/etc. Även om du har operatörens IP lämnar de aldrig ut uppgifter till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Svarar han inte på mejl? telefon nummer? känns skit faktiskt. Spåra ip numret och kolla var det leder någonstans.

Han svarar inte på mail sen han fick koden, och fick inte hans telefonnummer.. Men jag har fått några mail som inte var från blocket.

Permalänk

Vilken summa rör det sig om? Fundera på om det ens är värt. Rent principiellt kan det kännas viktigt. Men att polisanmäla och eventuell rättegång på det för några hundringar känns inte värt besväret.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Vilken summa rör det sig om? Fundera på om det ens är värt. Rent principiellt kan det kännas viktigt. Men att polisanmäla och eventuell rättegång på det för några hundringar känns inte värt besväret.

Summan är inte direkt några tvättade pengar men det är pengar som jag behöver, annars hade jag ju inte velat sälja spelet från första början. Jag känner att det är värt besväret i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drofast:

Summan är inte direkt några tvättade pengar men det är pengar som jag behöver, annars hade jag ju inte velat sälja spelet från första början. Jag känner att det är värt besväret i alla fall.

Om det var pengar som du behövde, varför ge spelet till någon som inte betalt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFox:

Gör en polisanmälan, får polisen in tillräckligt många anmälningar måste de till slut göra något.
De kan säkert i sin tur begära ut IP-adress från den e-post leverantör han använt sig av.

Nej! Han är skyddad av PUL-lagen!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Om det var pengar som du behövde, varför ge spelet till någon som inte betalt?

Han kontaktade mig nån dag innan julafton, han sa att han skulle iväg och inte skulle ha internet där men han ville gärna spela så han behövde ladda ner spelet, pengarna översätts inte direkt från olika banker så därför hade jag förstående men istället så tappade jag bara mer förtroende för folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Nej! Han är skyddad av PUL-lagen!

Får APB begära ut personnummer per IP så lär väl polisen få göra det..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Om det var pengar som du behövde, varför ge spelet till någon som inte betalt?

Kunde inte ha sagt bättre själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drofast:

Han kontaktade mig nån dag innan julafton, han sa att han skulle iväg och inte skulle ha internet där men han ville gärna spela så han behövde ladda ner spelet, pengarna översätts inte direkt från olika banker så därför hade jag förstående men istället så tappade jag bara mer förtroende för folk.

Man ska Aldrig skicka något innan man har fått pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Man ska Aldrig skicka något innan man har fått pengarna

Ne tack, jag vet detta nu.

Men sedan, om jag inte får tag på personen via hans ip. Borde jag inte kunna få hjälp av spelskaparna eller något i den stilen för att ta reda på vem som använder den unika CD-keyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drofast:

Han svarar inte på mail sen han fick koden, och fick inte hans telefonnummer.. Men jag har fått några mail som inte var från blocket.

Vänta nu, hade du en annons på blocket som han svarade på? Isåfall har du ju killens ip, det bifogade blocket i det första mailet han skickade via kontaktformuläret på blocket.se.

Men ja...alltså.. känns som bortkastad tid från din sida, tyvärr.

Permalänk
Medlem

du kan nog känna dig blåst på detta. tyvärr :S

Men lite får du allt skylla dig själv, skicka varan innan betalning.. njae.. gör om, gör rätt..

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av drofast:

Ne tack, jag vet detta nu.

Men sedan, om jag inte får tag på personen via hans ip. Borde jag inte kunna få hjälp av spelskaparna eller något i den stilen för att ta reda på vem som använder den unika CD-keyn?

Hur skall du bevisa för dem att du - inte han, är den rättmätige ägaren av nyckeln? De flesta bolag tar ganska hårt på personskyddet. Att lämna ut personuppgifter på en användare till en privatperson som säger sig blivit lurad?! Nope, inte en chans.

Din enda möjlighet är att polisanmäla - vilket i sig är ett longshot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Vänta nu, hade du en annons på blocket som han svarade på? Isåfall har du ju killens ip, det bifogade blocket i det första mailet han skickade via kontaktformuläret på blocket.se.

Men ja...alltså.. känns som bortkastad tid från din sida, tyvärr.

Jag har en ip från första mailet och ja det känns lite som bortkastad tid, men jag har satt mig in i detta tillräckligt för att fortsätta för att lära mig mer om detta.

Skrivet av Tanis:

Hur skall du bevisa för dem att du - inte han, är den rättmätige ägaren av nyckeln? De flesta bolag tar ganska hårt på personskyddet. Att lämna ut personuppgifter på en användare till en privatperson som säger sig blivit lurad?! Nope, inte en chans.

Din enda möjlighet är att polisanmäla - vilket i sig är ett longshot.

Jag har bevis på att jag är den rättmätige ägaren av nyckeln.

Permalänk
Medlem

Tror inte mycket du kan göra i detta läge, bara inse och gå vidare..

Som vi brukar säga här uppe i Piteå, på pitemålet - He lärd dä!

Tur det handlar om en mindre summa pengar och inte t.ex. en bil

Visa signatur

Ryzen 1700 @ 3.9ghz | 16GB 2666mhz | Gigabyte GTX 1080 | EVGA 850w