Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag har fått för mig att tanken med appar i Windows 8 är att varje app ska göra så lite som möjligt. Det är inte meningen att appar ska innehålla tusentals inställningar liknande Photoshop eller 3ds Max. Det ska vara enkelt att förstå appens syfte. Därför blir det ett större behov av att ha många appar och Microsoft har flera gånger demonstrerat Windows 8 med hundratals tiles på startskärmen.

Tja, hela tanken med appar är ju att de ska vara enkla, lättförståeliga och lättviktiga program (som har ett gränssnitt som fungerar med touch) utan onödiga funktioner, som fungerar "på språng", och det gäller de flesta app-plattformar som IOS, Android och även metro-apparna i W8. Detta betyder dock inte att man ska ha tusentals av dem utan helt enkelt att apparna är för enklare uppgifter. Vill man göra något mer avancerat så bör man använda mer avancerade program.

Vill man återskapa exempelvis all Photoshops funktionalitet på en telefon eller surfplatta blir det förstås några appar (om det ens är möjligt) men varför skulle man göra det, PS är ett proffsprogram med extremt mycket funktionalitet som hade blivit väldigt frustrerande att använda med ett så förenklat gränssnitt som apparna kräver (gäller i ännu högre grad för 3DSM), för att inte nämna utspritt på ett antal appar. Har man W8 så är det ännu mindre mening med att återskapa proffs-funktionalitet med appar då alla proffsprogram redan finns till plattformen i skrivbordsgränssnittet där de hör hemma.

Att tanken är att varje app ska göra så lite som möjligt är bara dumt och menar du allvar så vet jag inte varifrån du fått det. En app bör ha ett klart avgränsat användningsområde men det betyder verkligen inte att den ska ha så lite funktionalitet som möjligt snarare att funktionaliteten ska vara motiverad efter användningsområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja men använd inte apparna då. Kritiken mot att appar är i fullskärm är ganska löjlig när man inte alls behöver använda en enda app om man inte hittar någon som passar. Jag använder inte "appar" i Chrome exempelvis (det är inte min huvudbrowser) men jag blir inte arg för att möjligheten finns där för andra även om jag tycker det är ganska löjligt att "installera" exempelvis Angry Birds i en browser (hur många app-plattformar behöver man egentligen?).

Nej, jag vet inte var tusentals appar kommer från heller, det var inte jag som sa det och jag tror inte MS vision innefattar att alla ska installera en massa appar som inte tillför något (typ appar som bara är en wrapper för en webbsida eller liknande som vi har så oerhört många av på IOS och Android). Men hundratals program är ganska normalt efter ett år eller två på en installation.

Ett gränssnitt styr alltid användaren mot ett visst beteende, det är inget nytt för Windows 8 och det behöver inte gå emot att ge användarna den bästa upplevelsen. Den bästa upplevelsen är också väldigt subjektivt och om MS anser att den bästa upplevelsen innefattar att lära sig det nya gränssnittet och förstå att fokuset ligger på program och inte filer så ser jag inget problem med det, speciellt inte när i princip hela det gamla gränssnittet fortfarande finns kvar och fortfarande har huvudfokus.

Vill du bara använda apparna så gör det, vill du inte använda dem alls utan bara skrivbordet så är det bara att göra det istället, de flesta hamnar nog någonstans i mitten men det varierar nog kraftigt beroende på vilken typ av enhet man sitter på, vilka inmatningsmöjligheter man har tillgängliga osv. 2013 kommer antagligen att vara året för touch på vanliga datorer precis som 2009 var det för mobiltelefonerna och MS har positionerat sig väldigt bra med OS:et då det fungerar hur bra som helst på skrivbordet men också bra på en surfplatta eller någon form av hybrid. Till och med på en skrivbordsdator så finns det situationer där touch är fördelaktigt och på laptops och andra enheter där man generellt är närmare skärmen så är det ett ypperligt alternativ för en massa saker.

Det är just det som är lite problemet för mig. Jag ser inte mig själv någonsin använda mig av appar av den typen som finns på en mobil/platta på en skrivbordsdator, men det finns det säkert andra som gör, och då borde de fixa så att de fungerar vettigt på en skrivbordsdator. Och enligt mig är lösningen att åtminstonne låta folk välja om de vill köra dem i fullskärm eller ej.

Angående sökfiltreringen så blir den ju i så fall meningslös om man inte använder appar. Microsoft vill att vi använder appar, men det är lite väl billigt att optimera den enda sökfunktionen som finns i operativsystemet för appar och bara appar... Ja och program. Vill man söka efter något annat så blir det extra knapptryckningar och det har jag oerhört svårt att se nyttan med, och det är det jag menar med att de inte ger folk den bästa upplevelsen.

Skrivet av strejf:

Jag har fått för mig att tanken med appar i Windows 8 är att varje app ska göra så lite som möjligt. Det är inte meningen att appar ska innehålla tusentals inställningar liknande Photoshop eller 3ds Max. Det ska vara enkelt att förstå appens syfte. Därför blir det ett större behov av att ha många appar och Microsoft har flera gånger demonstrerat Windows 8 med hundratals tiles på startskärmen.

Varför vill man hoppa runt överallt? Vad är fördelen med det?

Tänk dig följande:
En app tar en bild
En annan beskär, lägger på filter eller vad som.
En tredje laddar upp till Sociala nätverk.

Varför är det fördelaktigt att ha dessa separerade när man kan få allt i samma program? Till viss del kan jag förstå det på en mobil eller platta men varför på en skrivbordsdator?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Varför vill man hoppa runt överallt? Vad är fördelen med det?

Tänk dig följande:
En app tar en bild
En annan beskär, lägger på filter eller vad som.
En tredje laddar upp till Sociala nätverk.

Varför är det fördelaktigt att ha dessa separerade när man kan få allt i samma program? Till viss del kan jag förstå det på en mobil eller platta men varför på en skrivbordsdator?

Just detta scenario visar exakt en av de bästa nyheterna i Windows 8. Integrationen mellan appar.

Du tar bild med en app (vilken app som helst, exempelvis kamera-appen).
Öppnar bilden i en annan app (eftersom att file pickern kan hämta bilder från alla appar med bilder i sig). Beskär, lägger på filter osv vilket är just den appens specialitet.
Sen delar du bilden med valfritt socialt nätverk (som du har app installerad för) med hjälp av charmsmenyn och share.

Är du med på vad som faktiskt hände här? App 1 vet ingenting om App 2. App 2 vet ingenting om App 3. Ändå jobbar de alla tillsammans, nästan magiskt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Intressant Google trend:
http://www.google.com/trends/explore#q=%22classic%20start%20m...

Sökning på "Classic Start Menu" ökade vid releasen av Windows 8. Vet inte om det säger något, men är rätt intressant ändå :).

Hittade även en intressant artikel:
http://www.businessinsider.com/nyt-windows-8-2012-12

Acer: "It’s a slow start, there’s no question,"
Asus: "Demand for Windows 8 is not that good right now."

Fujutsu: "Fujitsu President Masami Yamamoto said initial consumer demand for Windows 8 has been "weak".
http://allthingsd.com/20121228/fujitsu-not-pleased-with-windo...

Inga nya Windows Phone lurar från LG. Visserligen en gammal nyhet som handlar om Windows Phone, men tycker att den är relevant ändå:
http://feber.se/mobil/art/241893/inga_nya_windows_phonelurar_...

Jag tror personligen att Windows 8 blir en flopp. Skulle nog våga påstå att floppen blir värre än Vista.

Fast om nu Windows Blue kommer ut snart så kanske det kan vända, vi får se:
http://m3.idg.se/2.1022/1.479621/microsoft-ser-blatt---planer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Just detta scenario visar exakt en av de bästa nyheterna i Windows 8. Integrationen mellan appar.

Du tar bild med en app (vilken app som helst, exempelvis kamera-appen).
Öppnar bilden i en annan app (eftersom att file pickern kan hämta bilder från alla appar med bilder i sig). Beskär, lägger på filter osv vilket är just den appens specialitet.
Sen delar du bilden med valfritt socialt nätverk (som du har app installerad för) med hjälp av charmsmenyn och share.

Är du med på vad som faktiskt hände här? App 1 vet ingenting om App 2. App 2 vet ingenting om App 3. Ändå jobbar de alla tillsammans, nästan magiskt.

Nu höll jag på att skriva en liknelse igen men ändrade mig... Jag förstår inte nyrttan helt enkelt. Tidigare har det funkat så att du har allt du behöver för en specifik uppgift i ett program. Microsoft vill se en uppdelning i så många program som möjligt och sedan så sammanfogar de det hela? Det låter snarare som att de löser ett problem som inte behöver finnas än att de kommit på något smart.

Skrivet av winosx:

Intressant Google trend:
http://www.google.com/trends/explore#q=%22classic%20start%20m...

Sökning på "Classic Start Menu" ökade vid releasen av Windows 8. Vet inte om det säger något, men är rätt intressant ändå :).

Hittade även en intressant artikel:
http://www.businessinsider.com/nyt-windows-8-2012-12

Acer: "It’s a slow start, there’s no question,"
Asus: "Demand for Windows 8 is not that good right now."

Jävligt ovetenskapligt och nästan orelaterat, men min egen sida har, från dagens datum och en månad tillbaka räknat, 1.27% besökare som använder Windows 8. Som jämförelse har det bespottade Vista 6.04%. Så neh, någon direkt rusning är det ju inte tal om, oavsett om det se'n är världens bästa OS.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jävligt ovetenskapligt och nästan orelaterat, men min egen sida har, från dagens datum och en månad tillbaka räknat, 1.27% besökare som använder Windows 8. Som jämförelse har det bespottade Vista 6.04%. Så neh, någon direkt rusning är det ju inte tal om, oavsett om det se'n är världens bästa OS.

Ja det kan ju tyckas vara aaaaningen orättvist att jämföra ett OS som varit på marknaden sedan januari 2007 med ett som funnits i två månader....

Skrivet av winosx:

Intressant Google trend:
http://www.google.com/trends/explore#q=%22classic%20start%20m...

Sökning på "Classic Start Menu" ökade vid releasen av Windows 8. Vet inte om det säger något, men är rätt intressant ändå :).

Hittade även en intressant artikel:
http://www.businessinsider.com/nyt-windows-8-2012-12

Acer: "It’s a slow start, there’s no question,"
Asus: "Demand for Windows 8 is not that good right now."

Det är för tidigt att säga något om hur Windows 8 sålt ännu tycker jag, speciellt när december inte är med i statistiken. Appar ökar stadigt och är nu uppe i 35000 globalt. Fler appar kommer sälja fler kopior av Windows 8 och fler kopior av Windows 8 kommer sälja fler appar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Just detta scenario visar exakt en av de bästa nyheterna i Windows 8.

Just detta cenario visar ett av de största felen.........

Det gör saker mer komplicerade än de behöver vara, men det är min åsikt, andra får tycka att det är bra att man ska behöva appar som är så användarovänliga att det ska behövas flera för att göra en relativt enkel sak som bör skötas av en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Just detta cenario visar ett av de största felen.........

Det gör saker mer komplicerade än de behöver vara, men det är min åsikt, andra får tycka att det är bra att man ska behöva appar som är så användarovänliga att det ska behövas flera för att göra en relativt enkel sak som bör skötas av en.

Jaha så nu ska möjligheten att kommunicera mellan program vara en nackdel helt plötsligt. Ni verkar verkligen leva stenhårt i eran stenåldersvärld där allt fungerar som det alltid har gjort och det har inte hänt någonting i IT-världen sedan 1995. Något sånt här med kommunikation mellan program är helt nytt för mig, otroligt spännande tycker jag.

Vi får väl se om ett par år om det får något genomslag. Svårt att säga i dagsläget.

För övrigt kom jag på nu att jag inte har tagit upp möjligheten att dela information mellan program som en punkt i min lista. Det får bli punkt 50.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Jaha så nu ska möjligheten att kommunicera mellan program vara en nackdel helt plötsligt. Ni verkar verkligen leva stenhårt i eran stenåldersvärld där allt fungerar som det alltid har gjort och det har inte hänt någonting i IT-världen sedan 1995. Något sånt här med kommunikation mellan program är helt nytt för mig, otroligt spännande tycker jag.

Vi får väl se om ett par år om det får något genomslag. Svårt att säga i dagsläget.

För övrigt kom jag på nu att jag inte har tagit upp möjligheten att dela information mellan program som en punkt i min lista. Det får bli punkt 50.

Nej det är ingen fel med att utbyta info mellan program, men om man missbrukar det till meningslös separering av funktioner som du beskrev så är det endast en försämring av funktionaliteten, bara för att man kan göra saker ska man kanske inte göra dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är ingen fel med att utbyta info mellan program, men om man missbrukar det till meningslös separering av funktioner som du beskrev så är det endast en försämring av funktionaliteten, bara för att man kan göra saker ska man kanske inte göra dem.

Nä visst är det så och viss funktionalitet räknar man med att finna i samma app. Exempelvis finns beskärning i den inbyggda kamera-appen idag. Det är förstås upp till apptillverkaren.

Off topic, pekskärmar på laptops kommer finnas överallt snart enligt Acer:

http://news.cnet.com/8301-10805_3-57561140-75/acer-touch-scre...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Just detta scenario visar exakt en av de bästa nyheterna i Windows 8. Integrationen mellan appar.

Du tar bild med en app (vilken app som helst, exempelvis kamera-appen).
Öppnar bilden i en annan app (eftersom att file pickern kan hämta bilder från alla appar med bilder i sig). Beskär, lägger på filter osv vilket är just den appens specialitet.
Sen delar du bilden med valfritt socialt nätverk (som du har app installerad för) med hjälp av charmsmenyn och share.

Är du med på vad som faktiskt hände här? App 1 vet ingenting om App 2. App 2 vet ingenting om App 3. Ändå jobbar de alla tillsammans, nästan magiskt.

Skrivet av mrqaffe:

Just detta cenario visar ett av de största felen.........

Det gör saker mer komplicerade än de behöver vara, men det är min åsikt, andra får tycka att det är bra att man ska behöva appar som är så användarovänliga att det ska behövas flera för att göra en relativt enkel sak som bör skötas av en.

Först och främst vill jag påpeka att jag aldrig har testat Windows 8 eller ens sett det i verkligheten. Jag är för det mesta mycket obenägen att vilja acceptera förändrade gränssnitt med mera och föredrar när det ser ut så här (det där är Windows 7). Med det sagt tycker jag ändå att det känns som att det inte enbart finns nackdelar med resonemanget som Strejf för här. Om varje enskilt program är så här enkelt och kommunikationen mellan programmen är oerhört smidig borde det ju i den bästa av världar leda till ett mer flexibelt system där man kan anpassa varje enskild funktion till sina egna behov. Mer komplexa program kan förstås också erbjuda inställningsmöjligheter, pluginsystem med mera, men om man inte behöver låsa sig till att hela tiden använda samma program känns det som att flexibiliteten skulle kunna bli ännu större förutsatt att kommunikationen mellan programmen är riktigt smidig. Jag har som sagt ingen aning om hur det här fungerar i praktiken, men jag måste säga att jag här faktiskt kan se både fördelar och nackdelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GAPa:

Först och främst vill jag påpeka att jag aldrig har testat Windows 8 eller ens sett det i verkligheten. Jag är för det mesta mycket obenägen att vilja acceptera förändrade gränssnitt med mera och föredrar när det ser ut så här (det där är Windows 7). Med det sagt tycker jag ändå att det känns som att det inte enbart finns nackdelar med resonemanget som Strejf för här. Om varje enskilt program är så här enkelt och kommunikationen mellan programmen är oerhört smidig borde det ju i den bästa av världar leda till ett mer flexibelt system där man kan anpassa varje enskild funktion till sina egna behov. Mer komplexa program kan förstås också erbjuda inställningsmöjligheter, pluginsystem med mera, men om man inte behöver låsa sig till att hela tiden använda samma program känns det som att flexibiliteten skulle kunna bli ännu större förutsatt att kommunikationen mellan programmen är riktigt smidig. Jag har som sagt ingen aning om hur det här fungerar i praktiken, men jag måste säga att jag här faktiskt kan se både fördelar och nackdelar.

Roligt med någon som faktiskt försöker förstå. Jag anser att funktionen har massor av potential. Att dela media (musik/video/bilder) till annan enhet är också en del i detta. Alla dessa funktioner ligger alltid på samma ställe. Du har den så kallade charmsmenyn till höger som består av sök/dela/start/enheter/inställningar.

Beroende på vilken app du är i så fungerar dessa ikoner annorlunda.

Om du är i en webbläsare kan du förstås söka på webben efter information med sökikonen.

Om du är i Skype-appen kan du söka efter kontakter att lägga till.

Om du är i webbläsaren kan du dela webbsidan till förslagsvis en epost-app som du installerat.

Om du är i ett spel kan du dela din highscore med någon i kontaktappen.

Spelar du en video med videoappen (eller VLC för Metro som kommer sen) kan du klicka på enheter och välja att spela upp till din Xbox. Jag har testat detta hos en kompis och det fungerar otroligt smidigt. Det fungerar förstås likadant med musikappen. Dessutom fungerar det för videos inbäddade i en webbsida.

Är du i fotoappen kan du klicka på enheter och välja att skriva ut bilden till någon skrivare.

Ikonen för inställningar är också individuell för varje program och du kommer alltid åt inställningar på samma ställe.

Och så vidare. En Windows 8 installation blir alltså rikare när du installerar fler/nya appar. Installera Google Drive (finns inte till W8 ännu) och du kan automatiskt hämta bilder att klistra in i twitterappen.

Det är en slags utökad integrerad klipp-och-klistra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det kan ju tyckas vara aaaaningen orättvist att jämföra ett OS som varit på marknaden sedan januari 2007 med ett som funnits i två månader....

Det man kan jämföra med är ju i så fall föregångarna under motsvarande period, och både vista och Windows 7 hade mer marknadsandelar än windows 8 två månader efter den publika releasen.

Nu kan man visserligen analysera sönder det och säga att det inte är konstigt att Windows Vista fick hög marknadsandel tidigt, eftersom XP hade några år på nacken och folk var sugna på något nytt och säkrare. Och med tanke på att Windows Vista är ett katastrofalt dåligt operativsystem är det ju heller inget konstigt att Windows 7 hade drygt 4% av marknaden redan INNAN den officiella lanseringen. Vad som däremot ÄR konstigt är att Microsoft förväntar sig att man ska gå ifrån ett OS som inte direkt har några större fel, och lämna sättet man är van att jobba med, för att sitta och leka med appar. För det är ju trotts allt det som är den stora nyheten enligt Microsoft: Apparna och deras app-butik. Allt annat är precis som vanligt och man behöver inte ändra sitt arbetssätt alls, enligt Microsoft, fast de har missat en ganska stor grupp av "rigida" datoranvändare som inte gärna ändrar sitt sätt att jobba på "bara för att"

Och dessutom är det snorbilligt. Det har ALDRIG varit så billigt att uppgradera Windows förut. ~300Kr för ett OS med en livslängd på 3-5 år är inte illa alls. Så jo, med tanke på hur fantastiskt Windows 8 hävdas vara så ÄR det konstigt att det inte fått högre maknadsandel än det har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför vill man hoppa runt överallt? Vad är fördelen med det?

Tänk dig följande:
En app tar en bild
En annan beskär, lägger på filter eller vad som.
En tredje laddar upp till Sociala nätverk.

Varför är det fördelaktigt att ha dessa separerade när man kan få allt i samma program? Till viss del kan jag förstå det på en mobil eller platta men varför på en skrivbordsdator?

Inte för att jag är för eller emot windows 8.

Men i windows 7 så om man t.ex tar en print screen>paint/PS/whatever>IE/Chrome/firefox. Det är ju samma sak där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Inte för att jag är för eller emot windows 8.

Men i windows 7 så om man t.ex tar en print screen>paint/PS/whatever>IE/Chrome/firefox. Det är ju samma sak där?

Fast printscreen är en knapp med en funktion, ingen app. Min poäng var att modellen är meningslös eftersom man "fixar till" den nedskalade funktionaliteten genom att låta appar interagera, när problemet inte hade behövt finnas om man inte skalat ner funktionaliteten till att börja med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det man kan jämföra med är ju i så fall föregångarna under motsvarande period, och både vista och Windows 7 hade mer marknadsandelar än windows 8 två månader efter den publika releasen.

Nu kan man visserligen analysera sönder det och säga att det inte är konstigt att Windows Vista fick hög marknadsandel tidigt, eftersom XP hade några år på nacken och folk var sugna på något nytt och säkrare. Och med tanke på att Windows Vista är ett katastrofalt dåligt operativsystem är det ju heller inget konstigt att Windows 7 hade drygt 4% av marknaden redan INNAN den officiella lanseringen. Vad som däremot ÄR konstigt är att Microsoft förväntar sig att man ska gå ifrån ett OS som inte direkt har några större fel, och lämna sättet man är van att jobba med, för att sitta och leka med appar. För det är ju trotts allt det som är den stora nyheten enligt Microsoft: Apparna och deras app-butik. Allt annat är precis som vanligt och man behöver inte ändra sitt arbetssätt alls, enligt Microsoft, fast de har missat en ganska stor grupp av "rigida" datoranvändare som inte gärna ändrar sitt sätt att jobba på "bara för att"

Och dessutom är det snorbilligt. Det har ALDRIG varit så billigt att uppgradera Windows förut. ~300Kr för ett OS med en livslängd på 3-5 år är inte illa alls. Så jo, med tanke på hur fantastiskt Windows 8 hävdas vara så ÄR det konstigt att det inte fått högre maknadsandel än det har.

Det finns så otroligt många faktorer för hur Windows 8 säljer i början. Har tillverkarna varit tidiga ute med laptops med touch vilket det verkar vara hög efterfrågan på (svar nej, inte ännu). Är antalet appar tillräckligt många och tillräckligt bra för att locka över folk från Windows 7 (svar nej, inte ännu)? Det ser i alla fall ut som att Windows 8 säljer bra hos gamers.

Från vad jag har hört är Microsoft missnöjda med försäljningen nu i början. Kanske finns det saker att slipa på till Windows Blue, jag gillar redan det jag läst.

Off topic: Snart har den här tråden 100 000 visningar och jag har tagit fram 50 punkter. När jag startade tråden var det 20 punkter och jag trodde att vi kunde komma upp till 40!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns så otroligt många faktorer för hur Windows 8 säljer i början. Har tillverkarna varit tidiga ute med laptops med touch vilket det verkar vara hög efterfrågan på (svar nej, inte ännu). Är antalet appar tillräckligt många och tillräckligt bra för att locka över folk från Windows 7 (svar nej, inte ännu)? Det ser i alla fall ut som att Windows 8 säljer bra hos gamers.

Från vad jag har hört är Microsoft missnöjda med försäljningen nu i början. Kanske finns det saker att slipa på till Windows Blue, jag gillar redan det jag läst.

Jag skulle inte heller vara nöjd om jag var Microsoft i det här läget. Men att de skyller på hårdvarutillverkarna begriper jag inte. De har ju sin egen Surface, som rimligtvis är deras eget fel om det finns för få av. Eller skyller de på sig själva?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag tror man får vänta lite med statistik. Under första halvan av december fanns det ju knappt några Windows 8 datorer i butikerna.
Kan man inte känna, titta och klämma på några säljer man inte heller.
Det är egentligen först i och med julhandeln och mellandagsrean jag har upplevt att det har börjat finnas många alternativ i Elgigantens och MediaMarkts butiker.

Tycker Ed Bott beskriver det på ett bra sätt:

http://www.zdnet.com/with-windows-8-microsofts-playing-a-scen...

Permalänk
Medlem

Om de e snyggt, snabbt och driver spel bättre så uppgraderar jag. Men vet inte vad jag tycker om "Metro" grejjen. Jag får se sen.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Du strejf, här har du nr51.
http://blog.cakewalk.com/windows-8-a-benchmark-for-music-prod...
En bra bit längst ner på sidan kommer det gottiga.
Intressant läsning hur som i sin helhet, särskilt för dem som pillar med musk om dagarna/nätterna..:)
Do your magic strejf, go get it.

I detta fallet så är det då prestandan under desktop som var intressant, för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smajjL:

Du strejf, här har du nr51.
http://blog.cakewalk.com/windows-8-a-benchmark-for-music-prod...
En bra bit längst ner på sidan kommer det gottiga.
Intressant läsning hur som i sin helhet, särskilt för dem som pillar med musk om dagarna/nätterna..:)
Do your magic strejf, go get it.

I detta fallet så är det då prestandan under desktop som var intressant, för mig.

Snyggt! Det kommer helt klart med i listan på ett eller annat sätt. Undrar vad Ozzed säger om detta, han som är musiker och allt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

We shall soon find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Jag tror man får vänta lite med statistik. Under första halvan av december fanns det ju knappt några Windows 8 datorer i butikerna.
Kan man inte känna, titta och klämma på några säljer man inte heller.
Det är egentligen först i och med julhandeln och mellandagsrean jag har upplevt att det har börjat finnas många alternativ i Elgigantens och MediaMarkts butiker.

Tycker Ed Bott beskriver det på ett bra sätt:

http://www.zdnet.com/with-windows-8-microsofts-playing-a-scen...

http://www.guru3d.com/news_story/windows_8_adoption_rate_fall...

Permalänk
Avstängd

Om man har mappat utdelningar från sin NAS som enheter. Visserligen försvinner det röda krysset när man öppnar enheterna i utforskaren men efter lite sökande på forum har folk klagat på detta sedan 2006. Windows 9 kanske?

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&tl=sv&u=http...

http://www.itproffs.se/index.php?/topic/8905-problem-med-ansl...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att win 8 är en av dom bättre win systemen jag har haft i datorn.
Har testat win xp / win xp 64bit / vista...

Men win 8 är snabbare i Windows när man bläddrar i hårdiskarna.
(Har 4 st hårdiskarna)

Använder mindre internat så jag får mer att surfa med.
(kör net1 och det märks skillnad)

Sen får jag ut mer av min gamla dator i spel för systemet använder mindre kapasitet av hårdvaran.

Jag är nöjd med win 8 och har inget att klaga på.

Tack till strejf för samlings tråden.

/// Putte

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av putte_br:

Jag tycker att win 8 är en av dom bättre win systemen jag har haft i datorn.
Har testat win xp / win xp 64bit / vista...

Men win 8 är snabbare i Windows när man bläddrar i hårdiskarna.
(Har 4 st hårdiskarna)

Använder mindre internat så jag får mer att surfa med.
(kör net1 och det märks skillnad)

Sen får jag ut mer av min gamla dator i spel för systemet använder mindre kapasitet av hårdvaran.

Jag är nöjd med win 8 och har inget att klaga på.

Tack till strejf för samlings tråden.

/// Putte

Kul att du gillade den! Jag har uppdaterat med en punkt till idag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Om man har mappat utdelningar från sin NAS som enheter. Visserligen försvinner det röda krysset när man öppnar enheterna i utforskaren men efter lite sökande på forum har folk klagat på detta sedan 2006. Windows 9 kanske?

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/inga-enhe...

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&tl=sv&u=http...

http://www.itproffs.se/index.php?/topic/8905-problem-med-ansl...

Microsoft brukar inte stödja filformat och filsystem som de själva inte tagit fram särskilt bra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Det här är en start-meny http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3a/Windows7StartMe..., inte http://www.ubergizmo.com/wp-content/uploads/2011/09/17-Window...

Fixa tillbaka en sån + en liten windows logga ner i vänsta hörnet av taskbaren så kan vi snacka. Kanske kan tänka mig testa viStart alternativet, men jag tycker det bara är dumt att microsoft tar och ersätter en bra sak med en skit sak.

Håller med, fixa start-meny !

Visa signatur

Asus P5K PRO, Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz 8MB Vista Home Premium 64, Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer, Original 2048MB DDRII 800MHZ 4 st, WinFast PX8800 GTS 512 MB, Optiarc AD-7200S,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bennte:

Håller med, fixa start-meny !

Jag tror att vi aldrig kommer få se den gamla startmenyn i Windows igen. Det fungerar helt enkelt för dåligt på surfplattor.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror att vi aldrig kommer få se den gamla startmenyn i Windows igen. Det fungerar helt enkelt för dåligt på surfplattor.

Det håller jag med om. Men med det resonemanget måste man komma ihåg att det är många som tycker att Modern UI och startskärm istället för startmeny fungerar för dåligt på stationära, och såvida inte Microsoft har tänkt sig att överge PC-plattforment till förmån för surfplattor så borde de kanske fundera på alternativen? Om inte annat så kan de ju låta startmenyn vara ett alternativ. Det kan ju passa de som gillar den och aldrig tänker skaffa en surfplatta eller mobiltelefon från Microsoft, och därmed aldrig kommer se "fördelen" med ett uniformt gränssnitt på alla plattformar. Och även om Microsoft vill annorlunda så tror jag att den gruppen är väldigt stor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.