Lättmekad dator ifrån 2001.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul måste jag säga

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Åh, en Willlamette-processor...
Som du säger blev inte de långlivade. Jag har för mig att Pentium 3'orna var ganska mycket snabbare än P4 Williamette trots procentuellt ganska stora frekvensskillnader, det var väl först när Northwood kom som klivet från en P3 till P4 blev ganska bra (inte för att P4 egentligen någonsin var bra, men men.)?

Känns ganska gött att Socket 423 dog ut, dessa satans dyra RDRAM-minnen höll ju på att ta livet av en när man uppgraderade dem också, haha.

EDIT: Stavning...

Permalänk
Medlem

Jättekul! Önskar jag sparat min gamla IBM Aptiva för dylika undersökningar..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av H0gberg:

Jag har för mig att Pentium 3'orna var ganska mycket snabbare än P4 Williamette trots procentuellt ganska stora frekvensskillnader, det var väl först när Northwood kom som klivet från en P3 till P4 blev ganska bra (inte för att P4 egentligen någonsin var bra, men men.)?

Det berodde väl också på vad man ville göra med dem; pentium4 var väl typiskt bra på videokodning och kontorsarbete men desto sämre på spel och liknande.
Edit: ett test

Permalänk
Medlem

tragiskt att min mor fortfarande har P4 som sin hem dator xD

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem

Kul läsning! Pillade själv isär en gammal Dell från ~2002 för någon månad sedan. DDR-RAM på ca 600MHz och kanske några MB av det. Och även på Dell:en var CPU-kylflänsen en jävel att få bort! Krävdes våld (men inget vaselin) men sedan kommer jag ner till Pentium-tvåan. Fina grejer man satt och lirade Age Of Mythology och Mulle Meck på vid fem års ålder!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Låter som att du bor bredvid en flygplats

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk

Va var chassit från Caselabs? NU ser vi framåt det var inte bättre förr

Visa signatur

Allt som har en början har ett slut. -förutom evigheten
Gigabyte P55 UD6 - Intel Core I7 875K- BenQ24 - Fractal Design Define R2 Titan - 4x2GB DDR3 Corsair Dominator - Asus A -OCZ (PSU) 700W - Asus EAH 5850 - Corsair Hydro H50 - hackintosh -Windows-7 Ultimate + en massa be-quiet Noise Absorber Kit.

Permalänk

Fasen va nice! Minns min första dator med en AMD Duron som inte längre tillverkas sen år tillbaka 64mb grafikkort (om inte 34) 128mb sd ram 20g hårddisk och nåt moderkort jag inte kommer ihåg

Edit: Kan ju säga att datorn var från 99 kanske

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 2133Mhz DOMINATOR PLATINUM SSD: OCZ Agility HDD: 3x Western Digital 3TB Moderkort: MSI Z77 MPOWER ATX Big Bang Military class 3 Grafikkort: GeForce GTX 680 4096MB EX OC

Permalänk
Skrivet av H0gberg:

Åh, en Willlamette-processor...
Som du säger blev inte de långlivade. Jag har för mig att Pentium 3'orna var ganska mycket snabbare än P4 Williamette trots procentuellt ganska stora frekvensskillnader, det var väl först när Northwood kom som klivet från en P3 till P4 blev ganska bra (inte för att P4 egentligen någonsin var bra, men men.)?

Känns ganska gött att Socket 423 dog ut, dessa satans dyra RDRAM-minnen höll ju på att ta livet av en när man uppgraderade dem också, haha.

EDIT: Stavning...

1,7Ghz Willamette var den första P4 som verkligen var snabbare än P3. Motsvarande processor från AMD låg väl runt 1,3Ghz, högre än motsvarande P3, men lägre än P4.
Men det var ju frekvensen som sålde på den tiden

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

1,7Ghz Willamette var den första P4 som verkligen var snabbare än P3. Motsvarande processor från AMD låg väl runt 1,3Ghz, högre än motsvarande P3, men lägre än P4.
Men det var ju frekvensen som sålde på den tiden

Älskade AMDs version där deras processornummer påminde om motsvarande intel frekvens. 2500+ etc.

Skrivet av goodnoah.com:

Va var chassit från Caselabs? NU ser vi framåt det var inte bättre förr

Hittar inte några referenser någonstans annat än gateway så det är svårt att säga.

Skrivet av Lankus:

Låter som att du bor bredvid en flygplats

På grund av datorn eller den dåliga inspelningen? Det är en mil till Bromma-flygplatsen så den hör du nog inte.

Skrivet av Thompaam:

Kul läsning! Pillade själv isär en gammal Dell från ~2002 för någon månad sedan. DDR-RAM på ca 600MHz och kanske några MB av det. Och även på Dell:en var CPU-kylflänsen en jävel att få bort! Krävdes våld (men inget vaselin) men sedan kommer jag ner till Pentium-tvåan. Fina grejer man satt och lirade Age Of Mythology och Mulle Meck på vid fem års ålder!

Oh, Mulle Meck, spelet som gjorde att jag aldrig kunde se filmen Jägarna utan ett leende på läpparna.

Skrivet av H0gberg:

Åh, en Willlamette-processor...
Som du säger blev inte de långlivade. Jag har för mig att Pentium 3'orna var ganska mycket snabbare än P4 Williamette trots procentuellt ganska stora frekvensskillnader, det var väl först när Northwood kom som klivet från en P3 till P4 blev ganska bra (inte för att P4 egentligen någonsin var bra, men men.)?

Känns ganska gött att Socket 423 dog ut, dessa satans dyra RDRAM-minnen höll ju på att ta livet av en när man uppgraderade dem också, haha.

EDIT: Stavning...

Heh, jo. Jag minns att uppgraderingen av 512 extraminne var en riktigt dyr historia. Skulle vara kul att se exakt vad man betalade. Jag minns bara att det var sjukt dyrt i jämförelse med ddr-minnena som alla polare hade.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Kul läsning! Pillade själv isär en gammal Dell från ~2002 för någon månad sedan. DDR-RAM på ca 600MHz och kanske några MB av det.

600Mhz redan 2002 låter vasst. 400Mhz DDR var ju mainstream tre år senare.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

600Mhz redan 2002 låter vasst. 400Mhz DDR var ju mainstream tre år senare.

Förmodligen jag som har klyddat till allt med årtal, ignorera det!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schnitz:

600Mhz redan 2002 låter vasst. 400Mhz DDR var ju mainstream tre år senare.

rambus körde med smal buss och hög klockfrekvens istället för DDR som hade bred men lägre klockad databuss.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Säker på 2001? LCD, 120mm fläkt och RAMBUS.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

min sambo har oxo en "Rear Intruder Alert", tjuter som sjutton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

min sambo har oxo en "Rear Intruder Alert", tjuter som sjutton.

Ursäkta, men det där låter som något helt annat....

Skrivet av warh0g:

Tror att det användes mer som en typ av plombering, dvs. att tillverkaren kunde se om någon hade öppnat chassiet (brutit garantin).

Helt rätt. Det var just pga garantiärenden. Har en bekant som jobbade för IBM under 90-talet som berättade att det var nån typ som lyckades uppgradera ramminnet genom att gå in via de tomma 5.25" platserna. De var tvungna att reparera datorn för att den elektroniska plomberingen fortfarande var aktiv. Fastän det var uppenbart att ägaren hade mixtrat med datorn. Tydligen hade ha kommit åt nån sladd som gick av eller lossnade, kommer inte ihåg.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

min sambo har oxo en "Rear Intruder Alert", tjuter som sjutton.

made my day

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ares93:

De var tvungna att reparera datorn för att den elektroniska plomberingen fortfarande var aktiv.

Finns dessa plomberingar kvar på märkes(bords)datorer idag? Senast jag köpte en stationär märkesdator var typ 2006, och det var en Fujitsu Siemens där sidoplåten satt fast med buntband med någon "WARRANTY VOID" varning på... Har också sett datorer där det funnits gummimassa eller liknande under alla skruvar som går sönder direkt man fingrar på skruvarna...

Om man köper en HP, Fujitsu etc. bordsdator idag, hur ser dessa hinder och plomberingar ut? Jag är bara nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon181280:

Finns dessa plomberingar kvar på märkes(bords)datorer idag? Senast jag köpte en stationär märkesdator var typ 2006, och det var en Fujitsu Siemens där sidoplåten satt fast med buntband med någon "WARRANTY VOID" varning på... Har också sett datorer där det funnits gummimassa eller liknande under alla skruvar som går sönder direkt man fingrar på skruvarna...

Om man köper en HP, Fujitsu etc. bordsdator idag, hur ser dessa hinder och plomberingar ut? Jag är bara nyfiken

I dagsläget är det vanligare med buntband, klistermärken och den där geggan du talar om. Såna här bland annat.

Dold text

Dock har vissa företagsdatorer från HP och Lenovo fortarande elektronisk plombering. De senaste par åren har jag kanske stött på fem eller sex märkesdatorer med elektronisk plombering. Med tanke på att jag jobber med drygt samma antal datorer i veckan, är det jävligt ovanligt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Har en gammal låda från början av 2000-talet med avtagbar moderkortsplåt, hårddiskvagga och allmänt lätt skruvat i (med tanke på årtalet). Däremot ska den åka för slakten nu då den är riktigt, riktigt ful och är less på att inte ha en en testlåda som är helt öppen och underlättar snabba tester av diverse komponenter. Skulle dock behöva en riktig dremel.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Säker på 2001? LCD, 120mm fläkt och RAMBUS.

Lite osäker på vem du frågar (citera gärna så blir det tydligare!).

Ifall du frågar mig: Ja, jag är säker. När vi beställde datorn så hade inte processorn kommit ut i handeln ännu vilket gjorde att det var en lång väntan. Datorn kom på hösten 2001 hem till mig.

Jag tror jag var först med LCD i mitt sällskap (lcd var riktigt smidigt på LAN!). Dock var det sån extrem delay på den att jag ändå använde min crt när jag lirade counter-strike. Dessutom var min crt större än lcdn (17" vs 15").

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Lite osäker på vem du frågar (citera gärna så blir det tydligare!).

Ifall du frågar mig: Ja, jag är säker. När vi beställde datorn så hade inte processorn kommit ut i handeln ännu vilket gjorde att det var en lång väntan. Datorn kom på hösten 2001 hem till mig.

Jag tror jag var först med LCD i mitt sällskap (lcd var riktigt smidigt på LAN!). Dock var det sån extrem delay på den att jag ändå använde min crt när jag lirade counter-strike. Dessutom var min crt större än lcdn (17" vs 15").

Har inte som vana att citera när jag svarar på OP, men tänkte inte på att tråden blivit ganska lång
Okej, du måste varit värst i grannskapet isåfall, förr var det minsann en stor grej var hundrade MHz processorerna ökade

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730