Lättmekad dator ifrån 2001.

Permalänk

Lättmekad dator ifrån 2001.

Detta kanske inte riktigt är retro än så länge. Men tyckte det var lite kul att dokumentera min gamla dator innan den går till återvinningen. Kanske kan de som börjar kolla på datorer idag tycka att det är lite kul att se vad som var häftigt för 10+ år sedan.

När jag var 15 år gammal (2001) så köpte min familj en dator via Hem-PC grejen som innebar att man kunde få dra av skatten (om jag inte minns fel, någon som hade koll på ekonomi på den tiden får gärna upplysa mig!). Datorn var en Gateway Performance 1700 som kom komplett med LCD-monitor, 4.1 ljud, tangentbord, kul-mus etc. Då jag typ var den enda som använde datorn i familjen så fick den vara min gamingburk i flera år och det var den som fick mig att faktiskt bli seriöst intresserad av gaming (counter-strike, diablo 2 och starcraft rullade konstant på skärmen!). LCD-skärmen försvann ganska snabbt på grund av att den enormt långsamma responstiden och ghosting men burken hängde med rätt länge, min nästa dator blev en Barton 3000+ men det är en annan historia.

Såhär såg härligheten ut:

Windows ME ikonen får mig att rysa lite.

Chassit är enormt stabilt och gör att datorn väger en hel del.

Bakifrån - Lägg märke till snabbfästen för att ta av sidopanelen och att det inte fanns någon IO-platta utan den är utskuren för någon märklig standard.

Skruven nere vid expansionsplatserna gör att alla expansionskort sitter fast med endast en tumskruv.
För er som inte var med på den tiden så kan jag nämna att korten är följande:
Grafikkort (inte orginal, uppgraderades efter några år)
Ljudkort (den märkliga porten är en gameport kontakt!)
Firewire
Nätverkskort
56k-modem!

Inifrån ser man den härliga sättet att hålla expansionskorten på plats med bara en skruv (jag håller ut plåten på bilden).

Datorn i det nakna formatet - Lägg märke till att hårddiskburen är vinklad och att snabbfästen finns för 5.25", floppy och hdd, snabbfästena är gjorda i metall med ett plastöverdrag och till och med Jonas skulle nog ha godkänt dem. En udda sak är att det dessutom finns snabbfäste för PSUn.

När jag väl skulle plocka bort PSUn så snubblade jag över denna kabel, en vild gissning ifrån min sida är att det är extra strömförsörjning till RAM men ifall någon vet mer så får ni gärna berätta! 20-pins ATX kontakt kändes för övrigt väldigt lite. Förvånad över hur snabbt man vänjer sig vid 24-pinnar.

Next up är RAM. RD-RAM för att vara exakt. Extremt häftiga minnen för sin tid (och extremt dyra). Under en lång tid så vann jag över mina vänner i minnesintensiva tester (de använde SD-minnen). Synd bara att det kanske inte var det som var viktigast för att få fps i CS! Original kom datorn med 256 mb (4x64). Ett sista försök att få datorn lite snabbare gjorde dock att jag lade till två 256mb stickor och körde 2x64+2x256 på slutet.

Efter detta så lyfte jag ur expansionskorten och fick syn på något märkligt. Är det någon som vet vad den sista porten är för någonting (korta bruna saken längst ner)?

IDE-kablar, gud vad jag inte saknar dessa! De hade valt en 40-ledare för DVD + CD-RW och en 80 för hårddisken.

Den gamla versionen av USB-minne!

DVD-läsaren, original kom den även med en CD-brännare men den fick glida över till en annan dator någon gång för många år sedan.

Ett WTF-moment, alla skruvarna till moderkortet sitter med torx, förutom denna som är en tumskruv?! Dags att skruva ur den och se vad som händer.

Aha, ett modermodem trillade ur, själva hjärtat i hårddisken! (eller hm, är det hjärnan? Kommer inte ihåg mina mems tydligen. )

Moderkortet sitter på distanser som är ihängda och sedan är det bara den centrala skruven (tumskruven ovan) som håller fast den.

Fäst-saken på moderkortet...

... sitter såhär i bakplåten.

Detta gör att jag har kunnat montera ur alla komponenter inklusive moderkortet utan ett enda verktyg på en dator ifrån 2001, utan tvekan det mest lättmekade chassi jag någonsin stött på!

Istället för en IO-plåt så satt det en metalliskt-tyg-liknande bit över de hål som inte används.

Vidare till CPU-kylare, inte heller här behövs verktyg förstås, kylaren hålls på plats av två byglar som det bara var att lyfta bort. Sedan kom dock problemet med att få av kylaren. Det krävdes ganska mycket våld innan den släppte ifrån cpun.

CPUn var inte lätt att få ren, t-sprit och gnuggande med papper hjälpte ingenting och min slutgiltiga lösning var gröna sidan på en disksvamp och extremt mycket gnuggande (vill kalla dem scotch men jag kanske har fel. ).

Vad den berättar är:
Pentium 4
1.7 Ghz,
256KB L2 cache,
400 FSB,
1.7V core volt
SL57W Vilket betyder att det är OEM version till socket 423 (en socket som inte existerade länge)
Tillverkningsort är Costa Rica och den är gjord i 2001 vecka 18 enligt denna guide http://www.idhw.com/textual/guide/noin_cpu_intel_p4.html

Efter lite snabb googling så visade det sig att överklockning var visst ingenting att fundera närmare på. P4 var ökänt varma och med socket 423 så ökar problemen ytterligare.

North-bridge

South-brigde krävde visst inte kylning på den här tiden.

Rear intruder? Någon som vet någonting mer om denna underliga kontakt?

En sista överblick och nu är min nostalgitripp över så nu blir det tillbaka till en annan nostalgitripp i form av Black Mesa!

Edit: Ekner undrade ifall burken fortfarande fungerade så jag var ju tvungen att testa:

Helt fantastiskt hur mycket det skiljer sig i ljudbilden ifrån dagens datorer. Speciellt när den stängt av sig.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så på Hem-Pc var det ingen skatt (dvs den vanliga försäljningsskatten på 25%) då det var företaget som köpte datorn från tillverkaren, för att sen sälja till anställda genom en speciel lag som inebar att den anställde betalade månadsavgiften med lönen innan skatten var betald.
Vilket då innebar att dessa pengar man betalde datorn med var skattefria därav att det var så pass mycket billigare att köpa en Hem-pc än en likadan i butik dvs du slapp 25% skatt på priset i butiken plus att dina pengar du betalade för inte var skattade för.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Googlade "Rear intruder" (skönt namn, får snuskiga associationer) och det verkar vara koppling för brytare så att man kan se om chassit har öppnats:

http://support.gateway.com/s/MOTHERBD/INTEL/2510651/2510651mv...

Permalänk
Skrivet av Full Strike:

Googlade "Rear intruder" (skönt namn, får snuskiga associationer) och det verkar vara koppling för brytare så att man kan se om chassit har öppnats:

http://support.gateway.com/s/MOTHERBD/INTEL/2510651/2510651mv...

Och vad händer ifall den märker av en intruder? (och varför rear? finns ingen front intruder vad jag kan se. ) Antar att det är PC-speakern som tjuter eller någonting sånt.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Om jag inte minns fel så på Hem-Pc var det ingen skatt (dvs den vanliga försäljningsskatten på 25%) då det var företaget som köpte datorn från tillverkaren, för att sen sälja till anställda genom en speciel lag som inebar att den anställde betalade månadsavgiften med lönen innan skatten var betald.
Vilket då innebar att dessa pengar man betalde datorn med var skattefria därav att det var så pass mycket billigare att köpa en Hem-pc än en likadan i butik dvs du slapp 25% skatt på priset i butiken plus att dina pengar du betalade för inte var skattade för.

Låter rimligt. Inte helt fel med 25% rabatt på en helt ny dator.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Och vad händer ifall den märker av en intruder? (och varför rear? finns ingen front intruder vad jag kan se. ) Antar att det är PC-speakern som tjuter eller någonting sånt.

Vill minnas att gamla datorer brukade "larma" när man startade datorn om att chassit hade öppnats. Gick att stänga av det i bios. Man tyckte visst att det var en viktig funktion på den tiden, vore ju jobbigt om någon försökte sno den där fina Pentium-tvåan

Permalänk
Medlem

Tuff burk Du har PM!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Kontakten du undrar över är till en äldre standard av nätagg som kallas AT istället för ATX 4pin som i dagens läge

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Rätt kul hur layouten är nästan densamme som vad man skulle kunna hitta i ett modernt chassi idag!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Längst ner AMR-slot. Audio Modem Riser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio/modem_riser

Måste korrigera mig själv, CNR-slot Communication and Networking Riser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Communications_and_Networking_Ri...

Fanns några olika varianter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Bara att skicka ut bilderna till alla chassitillverkare så att dom förstår hur vi vill ha det i high-end lådorna! Allt som fattas är ju utskuren moderkortsplatta och att moderkortsfästena standardiseras

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Von_OttO:

Kontakten du undrar över är till en äldre standard av nätagg som kallas AT istället för ATX 4pin som i dagens läge

Sorry om jag var otydlig, det var inte at(x) kontakten jag menade utan den extra strömförsörjningen (3 röda, 3 svarta) som jag är nyfiken på vad den hade för funktion. Gissar som sagt på att det är extra matning till ram men det är en vild gissning ifrån min sida.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Längst ner AMR-slot. Audio Modem Riser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio/modem_riser

Måste korrigera mig själv, CNR-slot Communication and Networking Riser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Communications_and_Networking_Ri...

Fanns några olika varianter.

Hm, det kan ju betyda att det fanns extrautrustning till min modell som jag saknar. Frågan är vad det kan vara då allt jag kan komma på finns på denna.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Sorry om jag var otydlig, det var inte at(x) kontakten jag menade utan den extra strömförsörjningen (3 röda, 3 svarta) som jag är nyfiken på vad den hade för funktion. Gissar som sagt på att det är extra matning till ram men det är en vild gissning ifrån min sida.

det ger extra ström till moderkortet på äldre moderkort

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#a...

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Skrivet av Von_OttO:

det ger extra ström till moderkortet på äldre moderkort

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#a...

Aha! Älskar att han skriver "You're more likely to sight Bigfoot than a motherboard which uses this connector."

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Härligt ljud från disken, lät som om den gått många timmar
Kontakten på moderkortet är ATX AUX-power, föregångaren till P4-kontakten.
Min gamla P4 från 2001 här båda kontakterna på nätagget, dock används bara P4 på min.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Aha! Älskar att han skriver "You're more likely to sight Bigfoot than a motherboard which uses this connector."

har ett moderkort med likadan power connector hos Mormor

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Hm, det kan ju betyda att det fanns extrautrustning till min modell som jag saknar. Frågan är vad det kan vara då allt jag kan komma på finns på denna.

Jag hade en P3 med ett modem som satt i en sådan slot, det gick förmodligen att plugga i ett passande nätverkskort också om man hade velat.
Skillnaden så vitt jag vet var att, i stället för att "processingen" skulle ske separat på pci-kortet, skulle den ske i datorns cpu och/eller ljudkort (för modem).

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Hm, det kan ju betyda att det fanns extrautrustning till min modell som jag saknar. Frågan är vad det kan vara då allt jag kan komma på finns på denna.

Du har både nätverkskort och modem i form av vanliga PCI-kort. Porten var betydligt vanligare än kort att ansluta till den.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Vilken fin liten pärla du har. Ångrar mig att jag slängde mitt gamla ATX-chassi från '99 varje gång jag ser något sånt här.. saknar kvaliteten. Det ser ju verkligen ut som en fin dator du har och kan ge mig katten på att folk här på forumet skulle betala en slant för den enbart för chassits skull.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Entusiast

Angående den sista "udda" expansionsporten.
Det är en så kallad CNR-port (CNR: Communications and Networking Riser)
Det är alltså en expansionsport specialdesignad av Intel för modem, nätverk och andra kommunikationskort. En äldre variant existerade ett tag som kallades för AMR-slot. (Audio/Modem Riser) som är något kortare än CNR.

Det som skilljer dessa portar från andra: Designade att hantera analoga signaler, och skicka dem vidare direkt till en speciell analog-digital konverter (I regel en vanlig AC97-kompatibel krets) som satt på moderkortet.
Detta tillät tillverkarna att producera modem, nätverkskort och ljudkort till en bråkdel av kostnaden av motsvarande ISA/PCI-varanter, då man slapp den analoga/digitala konverteringen och allt besvär att "isolera" den digital delen från den analoga för att slippa "crosstalk").

Porten innehöll även en integrerad USB-anslutning, vars uppgift var för datorn att identifiera expansionskortet ifråga, men kunde även användas för digital kommunikation.

Mer om denna port kan läsas om på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Communications_and_Networking_Ri...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Fasikens vilket smidigt sätt att ha fasta moderkortet. Sjukt smidigt med en skruv i mitten..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Fasikens vilket smidigt sätt att ha fasta moderkortet. Sjukt smidigt med en skruv i mitten..

Ja, undrar ifall det är patentgrejer som gör att det inte har blivit vanligt för det var sjukt smidigt.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Du skall väl inte slänga den fina datorn?!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Du skall väl inte slänga den fina datorn?!

Det var min första tanke, Ekner skrev dock ett PM där han berättade om att han samlade på lite udda datorer och eftersom min sockel var lite udda så ville han ha den. Så det är planerat att den ska få sin sista vila i Mora någon gång i framtiden (Ekners hemvist) .

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Ja, undrar ifall det är patentgrejer som gör att det inte har blivit vanligt för det var sjukt smidigt.

Det är nog en väldigt stor anledning ja.
En annan kan vara att det kostade några ören mer och dom började spara in på det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tandborste:

Fasikens vilket smidigt sätt att ha fasta moderkortet. Sjukt smidigt med en skruv i mitten..

I vissa chassin skruvade man fast moderkortet i en plåt som i sin tur hade någon form av snabbfästen och därmed lätt kunde avlägsnas; sådant har jag inte sett på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

I vissa chassin skruvade man fast moderkortet i en plåt som i sin tur hade någon form av snabbfästen och därmed lätt kunde avlägsnas; sådant har jag inte sett på länge.

Minns att brorsan hade ett sånt chassi en gång i tiden, var otroligt smidigt att montera ihop.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Tror det är i IBM som man först öppnar chassit med snäppfästen och sedan kan ta ut hela moderkortet med en spak, utan att lossa kablar eller några instickskort, samma med fläktar osv.

Så det är inte direkt unikt för att vara en "märkesdator", IBMs lite mer proffesionella datorer hade fantastiska lösningar redan på 1980-talet, tumskruvar till diskarna som satt i räls osv, hur smidigt som helst.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Vill minnas att gamla datorer brukade "larma" när man startade datorn om att chassit hade öppnats. Gick att stänga av det i bios. Man tyckte visst att det var en viktig funktion på den tiden, vore ju jobbigt om någon försökte sno den där fina Pentium-tvåan

Tror att det användes mer som en typ av plombering, dvs. att tillverkaren kunde se om någon hade öppnat chassiet (brutit garantin).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts