Permalänk
Medlem

Problem med i5 3570k

Hej, idag så provade jag att installera min nya 3570k processor tillsamans med Msi Gtx 660 twin frozr.
När jag sedan startar upp datorn så hör jag fyra pip och sedan stängs den av och startar igen.
Jag har fractal design arc mini chassi med 500w styrka på nätagget.
Jag undrar vad det är för fel? Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Xobe:

Hej, idag så provade jag att installera min nya 3570k processor tillsamans med Msi Gtx 660 twin frozr.
När jag sedan startar upp datorn så hör jag fyra pip och sedan stängs den av och startar igen.
Jag har fractal design arc mini chassi med 500w styrka på nätagget.
Jag undrar vad det är för fel? Tack på förhand!

Har du kopplat in alla strömkablar. Jag installerade också min idag och först glömde jag ström kabeln till cpun

Då startade datorn snabbt och stängdes av

Visa signatur

LittleBennyBoi

| i5 3570k | MSI Z77A-G43 | DDR3 8GB TEAM GROUP | XFX 6870 1GB |

Permalänk

Det skulle underlätta om du talade om vilket modekort du har.
Då det kan vara så att ditt nuvarande Modekort inte har stöd för den nya prosessorn, vilket i vissa fall kan avhjälpas med en bios uppdatering.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort, kolla manualen vad pipen betyder.

*Edit: too late..

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag har ett micro atx moderkort: H67MA-E45 (B3).
Jag har kopplat in strömkablen till kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xobe:

Ursäkta, jag har ett micro atx moderkort: H67MA-E45 (B3).
Jag har kopplat in strömkablen till kylaren.

Vilken kabel menar du nu?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk

Antar att det är ett MSI?
Enligt deras hemsida har modekortet inte stöd för Ivy bridge.
Och hittar inget om någon bios uppdate som kan lösa problemet.
Ser i mina ögon ut som du tyvärr får skaffa dig ett nytt modekort, men någon som är duktigare på ämnet kanske har en annan lösning.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xobe:

Ursäkta, jag har ett micro atx moderkort: H67MA-E45 (B3).
Jag har kopplat in strömkablen till kylaren.

http://www.msi.com/product/mb/H67MA-E45.html#/?div=CPUSupport

Moderkortet stödjer inte Ivy tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har inte H67 chipsettet stöd för Ivy bridge utan en bios uppdatering. Om det littlewillie skriver är sant och det inte finns någon uppdatering så måste du köpa nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

verkar vara rätt kört för dig heh ifall du nu inte har råd med nytt moderkort utan större problem
har du nyss köpt moderkortet tillsammans med cpun ? fråga då butiken om du kan lämna tillbaks moderkortet då processorn inte har kompabilitet med moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

ALLA strömkablar till grafikkortet isatta?

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem

Ok så om jag har förstått http://www.msi.com/product/mb/H67MA-E45--B3-.html#/?div=BIOS rätt så kan du uppdatera BIOS för att få stöd för Ivy-Bridge. När det kommer till MSI så är det absolut enklaste att ladda ner Live Update och flasha bios med hjälp av det programmet.

Permalänk
Medlem

Ok ska försöka då, tack för hjälpen.

Permalänk
Skrivet av cjal:

Ok så om jag har förstått http://www.msi.com/product/mb/H67MA-E45--B3-.html#/?div=BIOS rätt så kan du uppdatera BIOS för att få stöd för Ivy-Bridge. När det kommer till MSI så är det absolut enklaste att ladda ner Live Update och flasha bios med hjälp av det programmet.

Bra att någon letar bättre än mig

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Moderkortet har stöd för Ivy bridge men först i bios version 3.0, så troligen ligger du på en äldre version och måste uppdatera.
http://www.msi.com/product/mb/H67MA-E45--B3-.html#/?div=BIOS

Edit:
LOL, kanske skall läsa alla poster innan man svarar, svaret fanns ju redan..

Permalänk
Medlem

Har laddat ner Live Update 5 och har scannat efter mainboard bios uppdatering men där står det att jag redan har den senaste.
Sedan när jag kollade på uppdateringar på deras sida så hittar jag den nya jag letar efter.
Är det så att jag måste göra det manuellt eftersom att Live Update 5 inte hittar uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xobe:

Har laddat ner Live Update 5 och har scannat efter mainboard bios uppdatering men där står det att jag redan har den senaste.
Sedan när jag kollade på uppdateringar på deras sida så hittar jag den nya jag letar efter.
Är det så att jag måste göra det manuellt eftersom att Live Update 5 inte hittar uppdateringen?

Finns där inte i programmet att du välja att uppdatera från fil på datorn?
Ladda i så fall ner rätt bios och kör den.

Permalänk
Medlem

Måste man inte använda en startbar usb-sticka för att kunna uppdatera till nytt bios?

Permalänk
Avstängd

LIVE UPDATE! står för updates i windows! ladda ner filen packa upp starta live update! update from file leta på filen start flash bios.
Klart

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig men jag förstår inte riktigt (jag är ny till detta). Skulle du ge någon enklare förklaring så vore det jätte bra.

Permalänk
Avstängd

hmm enklare? tycker nog det var en bra förklaring.

Gå till msi's hemsida ladda ner den nya filen till din dator! packa upp den om den är en rar fil.
Öppna sedan ditt live update program gå till bios update flash bios from a file klicka på den leta på filen på din dator där den ligger.
klicka på den sedan kör du update bios start.
Väntar på att den ska flasha klart biosen när det står att det är klart och det står reboot computer så rebootar du datorn.

Sedan är det klart och du kan sätta i din ivy bridge cpu

Permalänk
Medlem

Tusen tack, ska prova det nu.

Permalänk
Avstängd

inga problem...

Permalänk
Medlem

I Live Update så finns ingen funktion som gör så att man kan uppdatera från en fil på datorn, vilket är jätte konstigt då den inte heller hittar den nya uppdateringen. Så ska man nu flasha via USB eller?

Permalänk
Medlem

Vad du kan göra är att du går in i BIOS och kollar vilken version du har. Om den versionen stämmer överens med den nyaste så är det den nyaste du har.

Permalänk
Avstängd

http://www.msi.com/service/Live-Update-5-Manual/

google är ett jättrebra verktyg om man vill veta saker! där ser du att du kan uppdatera från en file!

Permalänk
Medlem

Har versionen 1 F eftersom att jag köpte datorn i maj och biosuppdateringen för Ivy bridge kom ut i juni...

Permalänk
Medlem

Har du redan en cpu som moderkortet stödjer eller? Hur ska han uppdatera bios annars hade ni tänkt utan en processor?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Japp, jag har en sandy-bridge processor just nu.

Permalänk
Medlem

Jag hittar ju inte filen när jag scannar efter den, fattar inte hur jag ska kunna uppdatera,