Nvidia presenterar Shield – bärbar spelkonsol med Tegra 4

Permalänk
Melding Plague

Nvidia presenterar Shield – bärbar spelkonsol med Tegra 4

Grafikkortsmakaren Nvidia utmanar överraskande nog Nintendo och Sony med den handhållna spelkonsolen Shield, som ska locka gamers med handkontrolliknande design, pekskärm och Tegra 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt ful

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Dom skulle skippat skärmen då man köra med trådlös bildöverföring från din stationära till tvn skulle vara vääääldigt coolt och smidigt!
Nu tycker jag bara att den ser för klumpig ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Shield kan även användas för att spela spel för PC/Windows via ett fjärrgränssnitt. En PC av det kraftfullare slaget (Geforce GTX 650 eller bättre) med mjukvaran Geforce Experience sköter beräkningarna och strömmar bilden till spelkonsolen, som tar hand om inmatningarna.

Äntligen slipper man pausa datorspelandet när man behöver skita!

Permalänk
Medlem

Locka gamers med peksärm? Tack för skrattet!

Permalänk

känns klumpig, lär ju få nackspärr eller döda armarna när man lirar.

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Dom skulle skippat skärmen då man köra med trådlös bildöverföring från din stationära till tvn skulle vara vääääldigt coolt och smidigt!
Nu tycker jag bara att den ser för klumpig ut

Skickades från m.sweclockers.com

Då försvinner ju själva iden med den.Kunna lira tex på tåget till jobbet osv

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Om priset blir acceptabelt (lär i alla fall vara mycket billigare än Razers Project Fiona) kan det här mycket väl bli min nästa spelkonsol. Bra möjligheter att strömma mina Steam-spel, där flertalet är anpassade för att spela med handkontroll, och möjlighet att koppla in den i TVn hemma, för att bara rycka ur sladden och fortsätta spela när jag är på språng. Som första enhet med Tegra 4 lär den ju också vara mycket framtids-säker. Väntar med spänning på mer info.

Permalänk
Inaktiv

Okay. Det var nog den fulaste hittills.

Permalänk
Medlem

Tycker den ser skitnice ut. Bra idé

Permalänk
Medlem

skulle faktiskt tänka mig att köpa bara enbart för att testa,lite vill ha begär bara för att

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Inte så smart att ha hörlurs-uttaget på ovansidan väl, känns som sladden kommer vara ivägen för skärmen?

Permalänk
Medlem

... varför?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kul idé.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johank82:

Inte så smart att ha hörlurs-uttaget på ovansidan väl, känns som sladden kommer vara ivägen för skärmen?

hmm den sitter på baksidan, precis under skärmen?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Riktigt kewl!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Ser ju preciiis ut som Panasonic Jungle!

Permalänk
Medlem

Själv har jag beställt en: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1564978
Känns lite mångsidigare än en "ren" spelkonsoll.

Permalänk
Medlem

Intressant. Gillar att man kan strömma pc spel till den.

Permalänk
Medlem

Det dök alltså upp något oväntat på nvidias presskonferens ^^, trodde det enbart skulle bli 4an som presenterades, men det här var ett intressant koncept som kan utnyttja deras streamingteknologi som de snackat så kärt om tidigare. Häftigt, även om jag är tveksam om vi faktiskt kommer få se den i några butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Då försvinner ju själva iden med den.Kunna lira tex på tåget till jobbet osv

Jo, förstår det.. Men det borde ju finnas båda en utan skärm så man bara kan ha liggande vid tvn så man kan glida ner i sittsäcken och spela sina steam spel.

Men man får nog inte ut några 60fps, det saknar jag när jag spelar på min ps3a.

Annars är jag helt för 'personal cloud' grejjer, nu fick man ju en väldigt bra anledning till att köpa ett riktigt grafikkort till ESXI boxen borde funka bra med vt-d till en widows client. Måste fixa mer kylning till ikea diskbänksskåpet jag har servern i nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser lite för stor ut för att vara skön att hålla. Med skärm och allt blir den nog rätt tung också ._.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta är väl om det går att, likt WiiU's platta, ge en annan input (och output ) och kontrollmöjlighet än "huvudskärmen". Men det borde man ju kunna göra med en mobiltelefon eller surfplatta.
Renodlad bärbar spelkonsol känns förlegat och utdömt, bara att fråga Sony.

Permalänk
Medlem

Någon som förstår vilka spel som är tänkt att fungera på denna? PSVita/NintendoDS kräver ju specialutvecklade eller portade spel, kommer det bli samma här eller ska det gå att köra vanliga PC-spel? Oavsett vilken spelmaskin man föredrar så är det ju spelen som är det viktiga, och kommer det kräva att utvecklarna lägger ner en massa tid för att porta till den här "konsollen" så vette tusan, om det inte säljs så många "Shields" så kommer det inte finnas många spel, och finns det inte många spel så säljs det inte många "Shields"...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Locka gamers med peksärm? Tack för skrattet!

Testa ps vita. Där har man integrerat två pek pla ttor på ett bra sätt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Själv har jag beställt en: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1564978
Känns lite mångsidigare än en "ren" spelkonsoll.
http://cdn.pocket-lint.com/images/Hj1h/archos-gamepad-7-inch-...

Vad är det?
En konsoll som är android baserad som allt annat skit som kommer?

Förstår inte meningen, är ju bara att använda en PS3 kontroll på sin Android telefon..

@topic
Coolt men inget som folk kommer köpa.

Permalänk
Avstängd

Tummarna sitter för tätt, blir som med PS3:ans handkontroll att tummar kommar i kontakt med vrandra hela tiden, skitirriterande, hoppas på en västerländsk version med handstorlek som män. Annars är min erfarenhet av DS mfl handhållna att man får ont i nacken.

Hade dock varit grymt som handkontroll till en PC eller konsoll i lokal multiplayer för strategi/hemlig info. Kan de få till en bättre client-server lösning med en kraftfull PC skulle det kunna vara ett kul alternativ till LanParty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Vad är det?
En konsoll som är android baserad som allt annat skit som kommer?

Förstår inte meningen, är ju bara att använda en PS3 kontroll på sin Android telefon..

@topic
Coolt men inget som folk kommer köpa.

Men inte fan skulle då jag ta med mig en ps3 kontroll för att lira på tåget? Sen ska jag hyra in nån asiat som ska sitta och hålla i luren åt mig eller?

onT: Schysst sak, skulle nog kunna tänka mig en sån!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

Fan vad ful och klumpig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Någon som förstår vilka spel som är tänkt att fungera på denna? PSVita/NintendoDS kräver ju specialutvecklade eller portade spel, kommer det bli samma här eller ska det gå att köra vanliga PC-spel? Oavsett vilken spelmaskin man föredrar så är det ju spelen som är det viktiga, och kommer det kräva att utvecklarna lägger ner en massa tid för att porta till den här "konsollen" så vette tusan, om det inte säljs så många "Shields" så kommer det inte finnas många spel, och finns det inte många spel så säljs det inte många "Shields"...

Den kör Android i botten (dessutom är det stock ) så den kommer att ha tillgång till Google Play (så tillgång till emulatorer ) samt Tegrazone som har spel specialanpassande spel för Tegra SOC:s. Vidare ska du kunna spela Steam spel på den som stödjer handkontroller om du har ett bra Nvidia grafikkort, GeForce GTX 650 eller något liknande. Givetvis strömmas dessa spel från din PC då och den ska också ha stöd för Miracast vilket gör att du bör kunna skicka allting till TV:n ala Airplay.