Bedömning av undervisningsmaterial

Permalänk
Medlem

Bedömning av undervisningsmaterial

Hej alla!

Fick idag veta att en kompis till mig som läser en kurs inom webbdesign i årskurs 3 på gymnasiet fått en uppgift som hen inte kunde förstå till fullo.
Ta en koll på den bifogade filen här nedan och tyck till, vad anser ni om att en lärare ger en uppgift med instruktioner som dessa?

Permalänk
Medlem

Nu kanske denna text är helt out of context, men ja, det va fan inte bra.
Jag anser mig vara väldigt bra på webbdesign, men denna grötiga text gjorde mig förvirrad.

Vad handlar texten om?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Föga förvånande är ju hela uppgiften katastrof. Tror detta är verkligheten på de flesta gymnasieskolor...

Permalänk

2013... detta är ju pinsamt.

Permalänk
Medlem

När hen har slutfört sin kurs skall jag skicka iväg ett fint formulerat brev till skolan och kommunen. Hela kursen är förfärligt upplagd, stavfel i samtliga uppgifter som läraren skrivit själv samt uppgifter med källor från 90-talet. Att lära ut gammal "information" är ganska meningslöst år 2013. Påstår inte att eleverna skall lära sig koda kompletta hemsidor i PHP i första kursen men man kan åtminstone ha lite struktur och vara hyfsat modern i undervisningen.

Vad sägs om detta då? Läs stycket gällande bildstorlek på webben samt uppkopplingshastigheten som bildstorleken jämförs med. Detta är ett dokument som är upplagt under december 2012.

Permalänk
Medlem

Instruktioner? Ser mer ut som en dålig fusklapp om hur man kodar css

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tycker kanske inte att det är helt obegripligt. Antar att dom använder någon typ av programvara där det finns en "CSS panel". Och då ska det väl inte vara helt omöjligt att förstå tycker jag. Sen hur "bra" kursen är låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

När hen har slutfört sin kurs skall jag skicka iväg ett fint formulerat brev till skolan och kommunen. Hela kursen är förfärligt upplagd, stavfel i samtliga uppgifter som läraren skrivit själv samt uppgifter med källor från 90-talet. Att lära ut gammal "information" är ganska meningslöst år 2013. Påstår inte att eleverna skall lära sig koda kompletta hemsidor i PHP i första kursen men man kan åtminstone ha lite struktur och vara hyfsat modern i undervisningen.

Vad sägs om detta då? Läs stycket gällande bildstorlek på webben samt uppkopplingshastigheten som bildstorleken jämförs med. Detta är ett dokument som är upplagt under december 2012.

Läraren får nog inte betalt för att leverera bra kursmaterial.
Nä men det är ju bra att någon reagerar, finns för många lärare som inte är bra pedagoger.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twe@kBoY:

Tycker kanske inte att det är helt obegripligt. Antar att dom använder någon typ av programvara där det finns en "CSS panel". Och då ska det väl inte vara helt omöjligt att förstå tycker jag.

Givetvis glömde jag tillägga att det är en guide om hur man tillämpar CSS i Dreamweaver. Men även om det rör sig om ett mycket känt program såfattas det ju trots allt delar i instruktionerna.

Permalänk
Medlem

Kan nada om webdesign men tycker det ser ganska straight forward ut... han skriver ju exakt vad som ska göras. Å andra sidan verkar det vara en lat lärare som inte orkar engagera sig ordentligt för att göra en uppgift som får eleven att tänka och vara kreativ för att lösa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Kan nada om webdesign men tycker det ser ganska straight forward ut... han skriver ju exakt vad som ska göras. Å andra sidan verkar det vara en lat lärare som inte orkar engagera sig ordentligt för att göra en uppgift som får eleven att tänka och vara kreativ för att lösa den.

T.ex detta stycket är ju helt fel formulerat?

Skrivet av Instruktioner i CSS:

Top margin=0 margin right= auto, margin left =auto
Block= text align: left för att få texten till vänster i wrappen

Permalänk
Medlem

Ser onekligen väldigt stolpigt och opedagogiskt ut - som någonting man själv plitar ner som minnesanteckning.

Offtopic: Du använder dig av det fjantiga begreppet "hen" - är det något som lärs ut i dagens gymnasieskola eller är det något som du själv tycker är lämpligt?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

fått en uppgift som hen inte kunde förstå till fullo.

Skrivet av kevvs:

När hen har slutfört sin kurs skall jag skicka iväg ett fint formulerat brev till skolan och kommunen.

Helt Offtopic, men kom igen. Undrar samma som ovanstående :/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Ganska logiskt, allt som skrivs på internet är sökbart. Vill inte ge mer information om personen i fråga då jag inte vill skada dennes betyg. Hade detta varit i efterhand så hade jag givetvis delgivit mer detaljerad information. Begreppet "hen" är något jag sällan använder i vanliga fall.

Permalänk
Medlem

Snälla säg att detta inte är på riktigt. Fyfan vad hemskt att ha en sådan lärare, han verkar knappast motiverad eller kunnig.

Varför lär man ut hur man använder dreamviewer? Används det ens idag hos webbyrårer?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Nu måste vi förstå att detta är på absolut grundnivå, och då kanske Dreamweaver anses som en "bra start" för de flesta, dom som är villiga att lära sig allt kommer lätt komma ifrån Dreamweaver, dom som inte är så intresserad kommer kunna utföra enklare saker med dreamweavers gränssnitt.

Jag började själv med dreamweaver på gymnasiet, skulle nog inte säga att det var en dålig start för mig.
Läraren sa ofta "kolla på webbdesignskolan, det står säkert där" när vi hade några problem..

Däremot så är lärarens instruktioner otroligt dåligt skrivna. En djupare förklaring på varje element i CSS är nödvändigt, om han nu inte har gett denna information till dom.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv

Detta bör anmälas till skolans rektor direkt.

Permalänk
Medlem

Jag har cirka 10st lika förvirrande dokument, alla med olika struktur, typsnitt, ursprung och upplägg. Något läraren påpekar ofta är att man skall vara källkritisk och ha ett bra upplägg när man jobbar inom media. Något som hon själv inte har i denna kurs, lite tråkigt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Ganska logiskt, allt som skrivs på internet är sökbart. Vill inte ge mer information om personen i fråga då jag inte vill skada dennes betyg. Hade detta varit i efterhand så hade jag givetvis delgivit mer detaljerad information. Begreppet "hen" är något jag sällan använder i vanliga fall.

Ehh, ifall en lärare sänker en elevs betyg för att man diskuterar om "undervisningsmaterialet" på något forum så är något fel. Det enda som ska påverka betyget är betygsunderlaget, och där får det inte vara några personliga känslor mot eleven.
För tusan, jag berättade för min svensklärare att jag inte tyckte om ämnet och att jag tyckte det var ganska onödigt, fick ändå VG på något vänster (brydde mig inte mycket om ämnet heller ^^).

Hur som, det är upp till dig vad för information du vill ge ut. Kan ju säga att min webbutvecklingskurs var inget vidare. Verkade dock som att den andra klassen som hade kursen samtidigt hade en mycket bättre lärare. Läraren jag hade kunde i princip bara tabeller.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleiner:

Ehh, ifall en lärare sänker en elevs betyg för att man diskuterar om "undervisningsmaterialet" på något forum så är något fel. Det enda som ska påverka betyget är betygsunderlaget, och där får det inte vara några personliga känslor mot eleven.

Tyvärr är verkligheten inte alltid sådan, även om det är så den ska vara.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Nu måste vi förstå att detta är på absolut grundnivå, och då kanske Dreamweaver anses som en "bra start" för de flesta, dom som är villiga att lära sig allt kommer lätt komma ifrån Dreamweaver, dom som inte är så intresserad kommer kunna utföra enklare saker med dreamweavers gränssnitt.

Jag började själv med dreamweaver på gymnasiet, skulle nog inte säga att det var en dålig start för mig.
Läraren sa ofta "kolla på webbdesignskolan, det står säkert där" när vi hade några problem..

Däremot så är lärarens instruktioner otroligt dåligt skrivna. En djupare förklaring på varje element i CSS är nödvändigt, om han nu inte har gett denna information till dom.

A, sant. Är inte utbildad i pedagogik så vet inte vad som är bäst start. Själv lärde jag mig genom att koda direkt i notepad++ tror det gav mig mer förståelse än om jag hade använt DW.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Tyvärr är verkligheten inte alltid sådan, även om det är så den ska vara.

Då får man gå högre upp i kedjan ifall man känner att man blivit orättvist betygsatt, och läraren i fråga inte kan bevisa ordentligt att man inte uppnått målen för betyget man ska ha.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Wow, det det är riktigt illa. Utdaterat på ett dussintal punkter, ostrukturerat och opedagogiskt... Men det är gymnasie trots allt. Det är nog inte så lätt för en skola att hitta en lärare med kompetens inom både webbutveckling och andra läroämnen; webbutveckling brukar ju ändå vara någon slags tillvalskurs.

Jag läste också en kurs webbutveckling på gymnasiet och den var nästan lika dålig. Ärligt talat ska man nog hålla sig all slags webbutbildning som inte är garanterat modern och utförlig, annars får man en helt felaktig grund.

Skrivet av Juggernawt:

Offtopic: Du använder dig av det fjantiga begreppet "hen" - är det något som lärs ut i dagens gymnasieskola eller är det något som du själv tycker är lämpligt?

Vadå, "hen" är ju ett riktigt bra begrepp. Alla som någonsin behövt repetera "han/hon" eller "honom/henne" några gånger i en mening borde kunna hålla med om att det är skönt att slippa det!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mest:

Wow, det det är riktigt illa. Utdaterat på ett dussintal punkter, ostrukturerat och opedagogiskt... Men det är gymnasie trots allt. Det är nog inte så lätt för en skola att hitta en lärare med kompetens inom både webbutveckling och andra läroämnen; webbutveckling brukar ju ändå vara någon slags tillvalskurs.

Jag läste också en kurs webbutveckling på gymnasiet och den var nästan lika dålig. Ärligt talat ska man nog hålla sig all slags webbutbildning som inte är garanterat modern och utförlig, annars får man en helt felaktig grund.

Vadå, "hen" är ju ett riktigt bra begrepp. Alla som någonsin behövt repetera "han/hon" eller "honom/henne" några gånger i en mening borde kunna hålla med om att det är skönt att slippa det!

Han tyckte väl det var fjantigt iom könsroller/ diskriminerings skiten som har gått runt vilket är fruktansvärt löjligt.
Killar få inte vara killar och tjejer får inte vara tjejer. Tröttsamt. Men det handlar nog mest om tjejer eftersom det alltid är så synd om dom.

Svenska Staten sätter säkert en lag snart om att alla ska operera dit ett extra kön, och så passa dom på att smyga in en 10% höjning av skatten när dom ändå håller på, varför ska vi medborgare ha det bra, finns ju ingen anledning. argh!

Permalänk
Medlem

Tycker ni är lite hårda mot läraren baserat på det som kommit fram i tråden. Den första texten ser ut som en komihåglapp/lektionsanteckning och om den använts som sådan ser jag inte större problem med den.

Den andra texten är väl iof hopplöst föråldrad, speciellt om center-taggen som inte används nu för tiden. Biten om att man ska tänka på storleken av allt som laddas hem stämmer ju fortfarande även om siffrorna blir lite off eftersom man inte surfar med modem längre

Min poäng är iaf att beroende på hur resten av lektionerna och materialet sett ut behöver det inte vara katastrof givet att läraren är bra. Fast i det här fallet kanske resten följt i samma stil och då blir det givetvis en ganska meningslös kurs.

Oavsett så är det nog oftast inte dom vassaste utvecklarna som lär ut webbdesign i skolan, säkert delvis beroende på att lönen för en skicklig person skulle öka med kanske mellan 30-100% på ett annat jobb och arbetsmarknaden för webbutvecklare är väldigt bra just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Vadå, "hen" är ju ett riktigt bra begrepp. Alla som någonsin behövt repetera "han/hon" eller "honom/henne" några gånger i en mening borde kunna hålla med om att det är skönt att slippa det!

Rejält off-topic, men ändå:
Behöver inte använda påhittade pronomen för att slippa använda han/hon - i detta fall hade det gått utmärkt med "eleven", "personen", "studenten", "kompisen" o.s.v. Sen uppstår ju en förvirring i detta fall då man kan få intrycket att kompisen är osäker på sin könsroll (och att det spelar någon roll) vilket jag inte tror är fallet. Se t.ex. Språkrådets rekommendationer.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker vi kan släppa språkdiskussionen så länge inga specifika missförstånd uppstår.

MVH
Moderator Shimonu