Intels framtida "Broadwell"-processorer kan vara fastlödda på moderkortet

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att detta verkar vara riktat mot annat än entusiastmarknaden så är det ingen nackdel.

Många datorer som köps färdigbyggda öppnas inte ens under sin livslängt, än mindre får en ny cpu.

Detta är förresten inget nytt. Många billigare 286, 386 och 486-moderkort hade processorn fastlödd på moderkortet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Skulle inte förvåna mig om AMD är ikapp och förbi på entusiastmarknaden igen om några år. Medans de kör nästan 100% på upplåsta multiplar, och låter dig ändra det mesta i BIOS, så har redan intel begränsat överklockningen till några speciella processorer som de tar extra betalt för. AMD satsar också på bakåtkompatibilitet för socklar, medans intel har en ny, ofta utan några större förändringar, varje generation. Och nu detta...

Skulle inte förvåna mig. Marknaden kan alltid vändas fort! AMD kommer säkerligen annonsera motsatsen när Intel börjar med denna metoden och fortsätta på den vägen.

Permalänk

Så länge dem håller sig till budget Cpu;erna så är det inget problem för mig. Dem lär vara mera optimerade, vilket är bra. För det är där man verkligen jagar prestandad per krona...Själv så är jag förvånad att man fortfarande kan bygga sin egen dator....om jag ska vara ärlig så vettefan om det kommer vara kvar så länge...men jaja, är glad i alla fall!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Låt oss säga att ni skall köpa en celeron eller max i3 för att ha som HTPC på ett Matx socket, ni köper senare ett kraftfullare grafikkort och vill kunna spela men cpu räcker inte till, ni har nu sparat den hundringen.
Hur kan det bli mer miljövänligt att behöva byta ut moderkort + cpu så fort dem inte håller måtten ? titta istället på dem som kör socket 775 som ibland köpt cpu utav någon som uppgraderat. Vad kommer ni göra utav ert fastlöda moderkort ?

Och varför köper inte alla märkesdatorer ? jo för dem går knappt att uppgradera. Dem kommer säkert få en större marknad jämfört mot datorbutikernas egenbyggda datorer.
Folk klagar på att deras märkesdator kan inte spela spel o ni säger , ja tyvärr så har du köpt en skitdator, då du inte ens kan hitta passande moderkort..
nu kommer ni vara tvungna att köpa just dessa lösningar om ni vill ha en dator t ex till er mor eller barn.

Har nu köpt flera Intel system pga deras överlägsna prestanda, men hoppas verkligen AMD är fortfarande med i leken för nästa köp kommer bli stödköp.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Skulle inte förvåna mig om AMD är ikapp och förbi på entusiastmarknaden igen om några år. Medans de kör nästan 100% på upplåsta multiplar, och låter dig ändra det mesta i BIOS, så har redan intel begränsat överklockningen till några speciella processorer som de tar extra betalt för. AMD satsar också på bakåtkompatibilitet för socklar, medans intel har en ny, ofta utan några större förändringar, varje generation. Och nu detta...

ikapp?? frågan är om dom finns kvar

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

ikapp?? frågan är om dom finns kvar

Det gör de. Kanske inte i alla områden som det är nu, men de kommer inte direkt gå i konkurs eller något på ett tag

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det innebär att intel själva släpper konsumentmoderkort (utan fastlödda processorer) designade av dem själva. Jag skulle betala ett premium för intels varumärke över asus, msi, gigabyte m.fl.

Permalänk
Medlem

Det finns uppenbara fördelar med en lite mer sluten miljö, jag har inget emot att köra AMD i framtiden om dem profilerar sig mot APU och enthusiast. Tyvärr är fastlöd cpu en naturlig utveckling.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Sure, löd fast budgetmodeller men lämna i5 och i7 som de är idag.

Permalänk

Naturligtvis kommer även högprestandamodellerna att fastlödas, förmodligen generationen efter i5/i7 eller senast den efterföljande. Det är bara en tidsfråga. Stora företag behöver inte bry sig om entusiaster för det är inte där försäljningvolymen finns. Money Talks...

Jag ser inga större fördelar och som tidigare nämnts, vad är miljövinsten med att måsta byta hela skiten om antingen CPU eller moderkort havererar?

Nu när folk springer runt med fina dyra telefoner och all möjlig lyx ser jag inte heller att 100 eller ens 600 kr skulle få en kund att rygga ett datorköp när denne anser att det är dags att byta.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig bytt processor utan att byta moderkort i samma veva, jag ser inte problemet om man inte extremöverklockar. Dessutom är det väl moderkortstillverkarna som tar det beslutet, inte intel? Ett grafikkort är ju i princip ett instickskort för att ersätta den integrerade grafiken, varför kan inte samma sak vara möjlig med en kraftigare processor?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Skrivet av 1up:

Jag har aldrig bytt processor utan att byta moderkort i samma veva, jag ser inte problemet om man inte extremöverklockar. Dessutom är det väl moderkortstillverkarna som tar det beslutet, inte intel? Ett grafikkort är ju i princip ett instickskort för att ersätta den integrerade grafiken, varför kan inte samma sak vara möjlig med en kraftigare processor?

Intel kan ju av affärsmässiga skäl helt enkelt vägra att sälja CPU:n separat. problem solved för deras del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Att lägga beställningen och vänta förhoppnigsfullt på paketet. Knalla ner till posten och hämta ut, nästan springa hem för att börja bygga! Så stor är förväntan, så många är förhoppningarna. Så står man där med en sprillans ny svindyr prolle som man köpt för ens surt förtjänta sommarjobbspengar. Man drar i spaken och spänner fast den med ett avgrundsknak och mer kraft än de vilt forsande älvarna i Jokk-reklamen. Det känns som om självaste tid och rum deformeras och är redo att knäckas när som helst...

Framtidens generationer kommer aldrig att få uppleva denna dränkande ångest som påminner en om att man lever.

Jag gråter en tår.

Vackert. Så vackert.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Härligt om de blir fastlödda, kommer att bli billigare och inte så löjligt många olika alternativ av cpu. De jag har hört är att intel ska ha socket processor fram till minst 2014

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk

Riktigt dåligt. Verkar som Intel gör allt för att maximera vinsten för att sedan göra det sämre för konsumenten. Kommer lätt hålla mig till AMD om detta stämmer. Detta lär vara ett tråkigt beslut för de som börjar köpa en speldator för att sedan kunna uppgradera sina komponenter tex processorn som det blir i detta fallet, Nej tråkigt om detta stämmer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ser väl inga problem med det. Inte så ofta man kan göra en bra uppgradering genom att enbart köpa processor, oftast måste man köpa moderkort. Känns som alla på det här forumet är rädda för förändringar.

Att löda fast cpu gör inte så stor skillnad eftersom många bara trycker i den och aldrig mer rör den. Bara det kommer bra moderkort är det inga större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

jag håller med, jag fattar inte att så många skapar panik, gör om gör rätt? det är helt rätt ju. komsumenten sparar en hundralapp och tillverkaren sparar också en hundralapp. Alla vinner.

och FATTA... De bästa processorer kommer alltid att bytas ut.

Haha panik och panik. Men oftast så tar man först ett litet steg och sedan fortsätter man och tar nästa steg. Säger man inte ifrån från början så blir det värre eller?
Kommer moderkortstillverkaren se en möjlighet att tjäna extra pengar på detta? Jag vet inte om det är besvärligare att löda fast en cpu än en sockel. Processorn måste hur som helst gå genom en till tillverkare och det brukar väl aldrig vara billigare? Kommer Intel enbart sälja processerna till vissa moderkortstillverkare? Det brukar oftast finnas en baksida på alla mynt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Well this sucks. Får man börja köra även andra moderkort än macbook i ugnen när lödningarna börjar ge upp efter några år... pin-systemet är inte lika statiska som fasta lödningar och därmed inte lika känslig för rörelser värmeutveckling skapar.

För att inte prata om hur man inte kan välja själv vilken processor man vill ha till vilket moderkort hur som helst. Jag gillar lite att köra mix-and-match. Har ett rather low-end-moderkort i en av mina hemma-servrar, men hi-end processor. För jag behövde inte det extra fancy hi-end-moderkorten kunde erbjuda (i.e. mer överklockning och inställningar än bör röra om du faktiskt ska använda systemet till mer än bara 3DMark) utan mest något som kunde hantera minst en viss mängd minne, och ECC (mitt gick på ungefär 600 kr), men ville ha en CPU som hade alla virtualiserings-funktioner som man inte hittar i budget-CPUerna (och ja, moderkortet stödde det så länge CPUn stödde det).

Permalänk
Medlem

Frågan är om det verkligen blir billigare tillverkningskostnad för moderkortstillverkarna, de slipper en sockel med pins som komponent men får dit en processor. Blir väl BGA kapsel som måste röntgas efter lödning och verifieras att alla lödbollar är okay. Iofs så lär de röntga korten i vilket fall för andra komponenter... who knows! Men som nämndes i artikeln, reparationsarbete blir juh mer komplicerat helt klart.

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk
Medlem

Till er alla som säger att det blir billigare- vart ifrån har ni fått denna information ?

Tror ni detta gynnar asus, Msi eller gigabyte tex ? , nej det finns konkurrens på moderkort om Intel bestämmer vad som skall ingå så kommer det enbart gynna Intel.
Till den som skulle betala premium för Intel, det finns idag några Intel moderkort köp dem och låt oss andra välja efter våra behov.

Känns som Intel strävar efter att vara som Apple, begränsa alla andra medan man själv tar så mycket som möjligt.
Ni som har varit med tillräckligt länge vet att AMD har varit det som tvingat ned priserna hos Intel.
Tänk tillbaka på p4 3ghz eller intel pentium pro 200, hur många år var dem på marknaden o till vilka priser.

Själv tror jag inte tillverkningskostnaden för cpu är stor i sammanhanget, det är utvecklingskostnaden och själva byggandet av anläggningen samt underhåll som styr priset mer.

Permalänk
Medlem

snällaaaaa AMD

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Tråkigt.

Jag tycker att man ska kunna mecka och gå in under huven på datorn för att byta ut komponenter, reparera, trimma, modda och uppgradera.

Dom borde göra det ännu lättare att byta processor. Som lego. För nu kan det vara lite stökigt att byta processor och lossa på otympliga kylningsanordningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Vi får hoppas detta inte stämmer, väldigt sorgligt för oss konsumenter.
Antingen blir man tvungen att köpa dem dyraste cpu = dem kan höja priset eller så kommer uppgraderingen kosta mera.

Undrar hur långt dem kan pressa moderkortstillverkarna , kan inte vara lönsamt att ha "optimerade" modeller, då kanske många kommer hamna på lager pga cpu kraften osv.

Gissar på att Intel vill få fart på sitt eget moderkortstillverkning genom att begränsa andras möjlighet att anpassa sina modeller, titta bara på fusion, den fungerar ok för film men inte i längden. Som tur har AMD trinity som går att byta ut, alltså ett mellansteg där jag hoppas konkurrera ut Intel på för vanliga användare dvs erbjuda bättre cpu prestanda.
FX processorerna vill jag jämföra mot i5 o i7 som Intel kommer troligtvis ha kvar.

Sa något om framtidssäkert eller bakåtkompatibelt ?

Snälla använd de istället för dem, det är så usel svenska. Säger du dem dyraste CPU när du pratar också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Intel kan ju av affärsmässiga skäl helt enkelt vägra att sälja CPU:n separat. problem solved för deras del.

Så att om intel släpper en processor så måste en moderkortstillverkare med låt oss säga 10 olika moderkort på marknaden lansera tio till? Det skulle leda till bisarra mängder moderkort att välja mellan och vara en finansiell mardröm för dom. Om AMD avstår från att göra detta kommer ju intel i princip lämna över marknadsandelar på ett silverfat.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ant3:

Jag ser inget problem med detta. Tänk på alla optimeringar detta kan medföra.

Precis, detta är bara positivt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av 1up:

Så att om intel släpper en processor så måste en moderkortstillverkare med låt oss säga 10 olika moderkort på marknaden lansera tio till? Det skulle leda till bisarra mängder moderkort att välja mellan och vara en finansiell mardröm för dom. Om AMD avstår från att göra detta kommer ju intel i princip lämna över marknadsandelar på ett silverfat.

Intel är inte intresserade av sådana som vi, de har råd att ge den delen till en konkurrent så länge de får den marknadsandel som räknas, nämligen de miljoner burkar som säljs till företag och organisationer. Lenovo, Dell etc. För det behövs bara 3-4 olika kort som Intel själva kan tillverka eller lägga ut på kontrakt.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att detta kommer spela någon roll för 98% av datoranvändarna, eller mer. Hur många byter processor efter mindre än ett år? Är inte det extremt bortkastade pengar på att köpa en dålig/vanlig processor och sedan byta ut den efter bara ett par månader till en ny? Numera så verkar ju intel sikta på att släppa ny processor varje år, precis som call of duty släpper nya spel. Det kanske inte är väldigt snällt mot konsumenterna men jag tycker det är okej när det gäller just intel. Jag vill att dem ska tjäna grova pengar då dem är ett av dem företagen som lägger ner mest pengar på forskning.

Edit: Gråter ni lika mycket över att northbridge och ljudkort är fastlöddade i moderkortet? Med fastlöddad/intergrerad cpu så borde man kunna få ut en mycket högre prestanda, framför allt snabbare överföringshastighet mellan komponenterna på moderkortet.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ant3:

Jag ser inget problem med detta. Tänk på alla optimeringar detta kan medföra.

..eller restriktioner. :annoyed:

Permalänk

Lugna ner er! Det vi talar om I3, Pentium och Celeron. När bytte någon här CPU en 2 år gammal I3 ? Hur många här på SweC äger en I3 ? De gånger vi köper en budget CPU är det för bygga ett budget system för TSS (TjockaSläktenSupport). Och som inte kommer att bli uppgraderad förren om 4-5år. Och då bygger vi ett nytt system!

Och för kontorsdatorer så är behovet uppgraderingar av CPU nästan obefintligt. Speciellt bland budget modellerna. Och rent teoretiskt så kan man ofta uppgradera en Laptop. När uppgraderade man CPU på en laptop senast ?

Dessutom, så finnes det en orsak till att löda fast CPU. http://www.sweclockers.com/nyhet/16360-gigabyte-gor-aio-moderkort-for-systembyggare
Man får ner tjockleken. Framtidens kontors/surf datorer kommer att vara "All in one system" med pekskärmar. Och där är var mm i tjockleken viktigt. Speciellt i dessa dagar där alla datorer skall vara slim. Oavsett om det behövs eller inte. Det är det mode som gäller för datorer nu.

Övre mellan klassen och presstandard klassen kommer att ha socklar länge till.

Skrivet av Diversion:

Naturligtvis kommer även högprestandamodellerna att fastlödas, förmodligen generationen efter i5/i7 eller senast den efterföljande. Det är bara en tidsfråga. Stora företag behöver inte bry sig om entusiaster för det är inte där försäljningvolymen finns. Money Talks...

Jag ser inga större fördelar och som tidigare nämnts, vad är miljövinsten med att måsta byta hela skiten om antingen CPU eller moderkort havererar?

Nu när folk springer runt med fina dyra telefoner och all möjlig lyx ser jag inte heller att 100 eller ens 600 kr skulle få en kund att rygga ett datorköp när denne anser att det är dags att byta.

Entusiaster är viktiga. Vi är 200 000 här på SweC. Men vi påverkar 10 gånger fler. Hur många här har inte haft påverkan på inköpet av företags datorer och framför allt på TSS. Det finnes en orsak till att alla de stor affärerna finnes representerade i forumet! Och betalar reklamen. Detta medför att SweC personal kan göra ett bra jobb. Ingen större affär kan negligera 2 milj potentiella kunder. Samma sak är det när kommer till CPU och Moderkort.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Min uppväxt med uppraderbara duron:atlon...något framtida generationer inte får uppleva...det var roligare förr. Dra.blyertz för att överclocka. Köra datorn med. En "vanlig" fläkt för att kyla cpun, öppna fönstret för att nå 15MHz mer på cpun... suck låt mig inte få "uppleva" fastlödda cpu/gpu...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB