SweClockers provkör Oculus Rift på CES 2013

Permalänk
Medlem

Vill ha plus skysst flyspel och racin spel borde va coolt som fps plus typ fifa i VR

Permalänk

tänk om man fastnar i vr världen och har svårigheter komma ur den
..dvs har svårt att skilja sig mellan den riktiga världen o virtuella

Permalänk
Skrivet av Thunderstruck:

tänk om man fastnar i vr världen och har svårigheter komma ur den
..dvs har svårt att skilja sig mellan den riktiga världen o virtuella

Du menar såhär: http://shutar.blogspot.se/2006/10/picture-what-will-world-of-...

^^

Tänk att där var någon som visste detta före tekniken fanns.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Tyckte det var en väldigt dålig ratio på hur man rörde huvudet och hur bilden på skärmen rörde sig.

Sedan sade dem att man styrde med huvudet, då har de säkert bara kopplat detta som en mus, vilket medför att egentligen alla spel är kompatibla. Men sen är det som jag tycker bättre med ett "huvud" som rör sig särskilt från kroppen, som i ex. Arma2.

Jag kör mycket flygsimulator med TrackIR5 och även arma2 med detta. Tycker det fungerar svinbra.

Men sen är detta en intressant produkt som jag kommer följa utvecklingen av.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Hur ska dom med glasögon kunna ta på sig ett sånt där?

Hoppeligen tänker tillverkaren på detta, en implementering vore möjligehten att redan i beställningsskedet bestämma vilken styrka de inbyggda linserna skall ha. Alternativt om linserna kan bytas ut av användaren/lokal servicecenter i ett senare skede. Skulle öppna upp upplevelsen till så många fler om inte de behöver dubbla glasögon. Natural immersion.

Annars låter de som en galet bra ide, vill ha!

Visa signatur

i5-6600K. Be quiet Pure rock
Gigabyte GTX 970
Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7. Samsung EVO 850 500 GB
Crucial 8GB(2x4GB) Ballistix Sport LT DDR4 2400MHz, CL16
Fractal Tesla R2 500W Gold. Zalman Z3 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezkit:

Skulle vara lite små häftigt typ att lira Skyrim eller något slags racing spel med lite fart i

Men annars är jag yterst tveksam till den här produkten kanske kan bli ännu bättre här framöver men väckte tyvärr inte mina ögon helt.. kan förstå för super hardcore gamers.. men är nog ingen produkt man sitter med dagligen hemma. Grannarna skulle ju verkligen undra vad man håller på med om man sitter med dom där framför datorn haha

Vad grannarna ska tro? Det är väl bara att skita i vad dom tycker. Skulle man tänka så hade man ju suttit i en mörk garderob alltid ju
Har du provat en IR-Tracker någonting? Ser ju inte klokt ut, men roligt är det!
Men jag fattar vad du menar, men jag bryr mig inte vad grannarna tycker

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vanligtvis kan man lätt kasta allt liknande i "junk-högen", men om det nu börjar ta sig så bra som ni säger, och det fortfarande inte är produktion, så måste man väl säga att 300USD vore en mycket bra investering för dev-kit:et som erbjöds tidigare. Synd att man missade det! :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Tyckte det var en väldigt dålig ratio på hur man rörde huvudet och hur bilden på skärmen rörde sig.

Nu är jag såklart ingen expert men tycker tvärtom det ser otroligt bra ut. Ha i åtanke att det vid första anblick kan se lite knepigt ut för "oss" utifrån när vi ser sådär på en skärm som är en bit ifrån huvudet och visar vad användaren egentligen har rakt framför ögonen.
Som huvudet rör sig tycks det faktiskt ske på skärmen, mest "bara" inom ~45 grader åt olika håll vilket ju är ganska naturliga huvudrörelser.
-edit-
Alltid varit försiktigt optimistisk vad gäller Rift men denna video gjorde mig rejält sugen då det inte verkar vara mycket fördröjning mellan huvudrörelse och skärmuppdatering alls (vilket annars brukar synas extremt tydligt på video så här). Visst får vi se hur mycket stöd den får och jag har ingen aning hur man ska sikta och skjuta i spel samtidigt som man tittar runt men, som tidigare nämnts, bara en sån sak som att gå runt i Skyrim och titta kan nog vara en intressant upplevelse! Särskilt om prislappen är så okej som den verkar bli.

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Medlem

World of warcraft + dessa glasögon hade fan vart coolt!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Det jag ser fram emot är då VR funkar till filmer och inte bara till spel. Snacka om ny nivå av film upplevelse.

e: Funkar till: Spel, Filmer, Serier, Musik (trippa loss?)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Hmm, ligga i sängen och se en 3D film med denna

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Hur ska dom med glasögon kunna ta på sig ett sånt där?

Han i filmen någon i kommentarerna länkade har glasögon när han testar. Han verkar trivas rätt bra. Haha.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk

Verkar riktigt lovande, kul med lite nyskapande produkter som förhoppningsvis höjer spelkänslan några steg. Riktigt taggad!

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Vanligtvis kan man lätt kasta allt liknande i "junk-högen", men om det nu börjar ta sig så bra som ni säger, och det fortfarande inte är produktion, så måste man väl säga att 300USD vore en mycket bra investering för dev-kit:et som erbjöds tidigare. Synd att man missade det! :/

Går fortfarande att förhandsboka för $300 på https://www.oculusvr.com/pre-order/

Permalänk

Riktigt grymt, aningens skillnad från Virtual Boy

En annan sak,bara jag som reagerar på deras logotyp?
Cryengine?

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Hur blir det med Hörlurar?

Är extremt taggad på det här, men är en Hörlurs dåre, och kommer bli grymt besviken om ja inte kan ha mine lurar på mig,
för älskar att ha hörlurar, tycker det ger mer inlevelse och är så jäkla skönt:)

Ja inte lär man bli särskilt social om man sitter avskärmad i sin egen lilla värld med VR+Hörlurar

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezkit:

Skulle vara lite små häftigt typ att lira Skyrim eller något slags racing spel med lite fart i

Men annars är jag yterst tveksam till den här produkten kanske kan bli ännu bättre här framöver men väckte tyvärr inte mina ögon helt.. kan förstå för super hardcore gamers.. men är nog ingen produkt man sitter med dagligen hemma. Grannarna skulle ju verkligen undra vad man håller på med om man sitter med dom där framför datorn haha

Jag har då sett till så att grannarna inte kan se mig när jag sitter framför datorn. Ifall man skulle få för sig att vuxensurfa.

Skulle vilja haft detta i Far Cry 3. Gå runt i djungeln och åka linbana

Permalänk

Vill man inte ha widescreen för båda ögonen eller har jag missat nånting?
1280 (/2) x800 = 640x800 (3:4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

300 dollar, riktigt bra pris! Jag väntar med att köpa ett tills jag vet att den nya skärmen dom ska sätta in håller måttet.

Oculus har redan sagt att det inom kort kommer lanseras en version 2 av glasögonen. Så även om jag extremt gärna vill ha ett par så är det nog bäst att ha lite is i magen tills det lanserats ett par fulländade glasögon som har allt, istället för att köpa först version 1 och sedan 2.

Den första versionen riktar sig också främst mot spelutvecklare så att tekniken kan bli implementerad i så många spel så möjligt det närmaste och med tanke på att tillexempels Valves(Steams) ägare och grundare har tokhyllat produkten tror jag inte det kommer dröja länge innan vi ser ett brett utbud som stödjer tekniken.
Sen tror jag vi kommer se en mycket mer anpassad produkt framtagen för konsumenter såfort version 1 för utvecklare fått fäste.

Om du vill förhandsboka en nu gör du det på deras hemsida: https://www.oculusvr.com/

Mka matnyttig information.. och 300 dollar är ju ett bra pris för den med tycker jag med.

Då bör man nog vänta på V.2 av glasögonen, men med lite tur så fins det någon affär i närheten (bor nära sthlm) som får in ett par, så man kan åka och testa dom Tror start på denna produkt!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkwater:

Vill man inte ha widescreen för båda ögonen eller har jag missat nånting?
1280 (/2) x800 = 640x800 (3:4)

Poängen med glasögonen är ju att du ser bara spelvädlden och inga svarta kanter.

Om det är "widescreen" eller inte spelar då mindre roll.

Jag tycker det verkar asballt, det kliar i köptarmen!

Permalänk

Verkar sjukt coolt och själv kommer jag köpa consumer product och testa med mina spel MMOs kanske blir roligt igen who knows

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Poängen med glasögonen är ju att du ser bara spelvädlden och inga svarta kanter.

Om det är "widescreen" eller inte spelar då mindre roll.

Jag tycker det verkar asballt, det kliar i köptarmen!

Ok, tack för svaret.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket väger den där?
Den ser ganska stor ut.

Bra: Mer än 720p.
Anus: Mindre än 1080p.

Permalänk
Medlem

Detta och sedan GTA V, vilken känsla

Permalänk
Medlem

head movement prediction

Det som Jonas sa va det svåraste att få ordning på va just att förutspå hur man kommer vrida huvudet så att man hinner rendera bilder i förväg och få ner lagget. Jag funderade lite på detta och mailade Oculus för skojs skulle fastän jag tror de redan har tänkt på detta.

Man tittar så gott som alltid åt samma hål precis innan man ska vrida huvudet så varför inte sätta en kamera i glasögonen som spårar ögonrörelserna.
Visst det är inte helt lätt men tekniken finns redan.

/jonas

Permalänk
Medlem

Hade vart så fruktansvärt häftigt om den kunde följa ögonens rörelser och att man med huvudet snurra mer i sidled med autoscroll.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Har varit taggad för occulus rift i ett halvår nu, hoppas verkligen det går att köpa 2013 men är dock väldigt tveksam till det. Develepor's kit skulle jue egentligen skickas i december, nu är det flyttat till mars, så tror nog att det kommer dröja till ~mitten 2014 innan det går att köpa. Men när det väl kommer så är det förhoppningsvis väldigt polerat och det finns relativt mycket mjukvara som är kompatibelt och som dessutom är gjort för rift. Förhoppningsvis så satsar några stora företag, valve etc., helhjärtat med några titlar till detta så kommer det att bli awesome:)

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

en av dem största sakerna senaste åren enligt mig. jag ser verkligen fram emot att få se hur det här går!

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

För er som kollar anime och sett serien Sword Art Online så kan ni fatta hur taggad man blir utav denna produkt !

ser helt makalöst ut, hoppas verkligen utvecklingen för denna produkt går bra så man får se den i butiken inom en snar framtid.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur mycket väger den där?
Den ser ganska stor ut.

Den väger ca 220g