Permalänk
Medlem
Skrivet av Moleskin:

Vad har du läst/hört detta? Du blandar inte ihop det med Surface Pro som släpps i USA i slutet av januari?

Nej, blandar inte ihop. Hört blandade rykten, chattade också med Surface-supporten gällande ett supportärende och han rådde mig att avvakta med att lämna in min då flera länder kommer börja sälja den i slutet på månaden. Han kollade upp om Sverige ingick men fick inget bra svar, dock trodde han att det kunde vara så. Inte mycket att gå på tyvärr, men kanske värt att vänta ändå.

Permalänk
Datavetare

Varför är någon förvånad över att vissa saker (framför allt Office) laggar på Surface?

Den enheten innehåller en CPU-del som är långsammare än Atom och ingen är väll förvånad över att "vanliga" Windows-program laggar på Atom. De tester som gjorts mellan Tegra3 baserade Windows RT plattor mot Atom baserade Win8 plattor visar att de senare är 30-50% snabbare.

Överhuvudtaget verkar Surface en rätt misslyckad produkt, den är relativt dyr (dyrare än de Atom baserade Win8 plattorna vilket är lite konstigt då man förväntar sig att ARM är garant för lågt pris), den saknar högupplöst skärm år 2013 (vilket tyvärr även Atom baserade win8 plattorn gör) och kanske viktigast den har sämre batteritid än de Atom baserade Win8 plattorna enligt det stora test som AnandTech gjorde runt jul.

Så om man vill ha Windows på sin pekplatta så verkar Atom-plattorna vara en betydligt mycket bättre produkt, skulle själv inte ha något emot en sådan den dag den går att köpa med "retina"-skärm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Överhuvudtaget verkar Surface en rätt misslyckad produkt, den är relativt dyr (dyrare än de Atom baserade Win8 plattorna vilket är lite konstigt då man förväntar sig att ARM är garant för lågt pris), den saknar högupplöst skärm år 2013 (vilket tyvärr även Atom baserade win8 plattorn gör)

Gör det här med en iPad, om du kan.
http://www.youtube.com/watch?v=G4lV1K9Fts0&feature=player_emb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KW-Surface:

Nu sa han aldrig något om iPad, utan att Atom är bättre lösning.

Permalänk
Skrivet av Arie:

Nu sa han aldrig något om iPad, utan att Atom är bättre lösning.

Jag frågar bara om en iPad(som ses av många som den bästa tableten), klarar av att göra det som Surface RT (som han kallar "misslyckade produkt") klarar galant och till ett bättre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KW-Surface:

Jag frågar bara om en iPad(som ses av många som den bästa tableten), klarar av att göra det som Surface RT (som han kallar "misslyckade produkt") klarar galant och till ett bättre pris.

Men varför dra in iPad i diskussionen? Hade vart mer relevant om du visade vad Surface RT kan göra som man inte kan göra bättre på en x86 platta.

Permalänk
Medlem

Ja, rykten (MS support bland annat) säger att Surface snart kommer till Sverige.

Jag upplever inget lagg i office. Kan utan problem användas samtigit som andra program utan problem också...
De videor jag har sett som har klagat på lagg i office har kört med Preview. Samma dag som Surface RT släpptes kom det även ut en uppdatering till office som ska ha förbättrat det där.

Permalänk
Skrivet av Arie:

Men varför dra in iPad i diskussionen? Hade vart mer relevant om du visade vad Surface RT kan göra som man inte kan göra bättre på en x86 platta.

Spela upp 1080p video i 10 timmar utan laddning för exempel? Att jämföra Surface RT med Pro är att jämföra en iPad med en MacBook Pro, förutom det faktum att en Surface RT kan köra merparten av alla "store" appar en Surface Pro kan.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Spela upp 1080p video i 10 timmar utan laddning för exempel? Att jämföra Surface RT med Pro är att jämföra en iPad med en MacBook Pro, förutom det faktum att en Surface RT kan köra merparten av alla "store" appar en Surface Pro kan.

Så det är sämre kompatibilitet för Pro än vad det är för RT? eller läste jag det bakvänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Spela upp 1080p video i 10 timmar utan laddning för exempel? Att jämföra Surface RT med Pro är att jämföra en iPad med en MacBook Pro, förutom det faktum att en Surface RT kan köra merparten av alla "store" appar en Surface Pro kan.

Klart att jämföra med Pro är dumt, men med ATOM motsvarigheter är inte det !

Permalänk
Skrivet av sparven89:

Så det är sämre kompatibilitet för Pro än vad det är för RT? eller läste jag det bakvänt?

Var kanske jag som ordade mig fel. Det jag menar är att en Surface RT kan köra samma Windows Store appar som Surface Pro (eller din hemmabyggda desktopdator) medans en iPad inte kan köra samma appar som f.ex. en MacBook Pro.

Ta Audible för exempel. Det finns klientmjukvara till Mac OS X och iOS (iPhone). Du kan inte köra iOS versionen på din Macbook eller OSX versionen på din iPad. Det finns också mjukvara för Windows Store som fungerar lika bra på en Surface RT som en Surface Pro eller en Dell Latitute eller din hemmabyggda burk.

Så beroende på ditt användningsområde kan en RT vara ett bättre val då de generellt sett alstrar mindre värme och ger längre runtime per mAh. Surface RT har helt ersatt iPad, Kindle Fire, Asus Transformer och bärbar dator för mig. De få gångerna jag behöver köra en desktop app där-och-då gör jag det via Remote Desktop eller, om det är en oftare använd applikation, RemoteApp. Annars flyttar jag mig helt enkelt till skrivbordet och startar den riktiga datorn med sina två 2560x1440 skärmar, quad-code i7, 32GB RAM etc.

Skrivet av Arie:

Klart att jämföra med Pro är dumt, men med ATOM motsvarigheter är inte det !

Jo

De har olika förutsättningar. En Surface Pro har c:a hälften så lång batteritid som en Surface RT och det med ett ~25% större batteri. En Atom ger heller inte någon (märkbar) performanceboost vad gäller appar. Visst, den kan köra legacy-apps, men efter 2-3 månader med min Surface RT har jag inte saknat möjligheten en enda gång - visserligen kör jag RemoteApp men det är mer för specifika behov jag har, såsom Visual Studio. Frugan har, sedan hon fick sin RT, gett sin iPad till hennes morsa och använder hennes privata bärbara endast pga BankID. Laptopen hon har genom jobbet används också mindre då det finns full (förutom viss Macrosupport) Office på Surface RT.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Nu kör jag 7zip, Notepad++ och Mouse without Borders på min Surface 😊

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emigrating12:

De har olika förutsättningar. En Surface Pro har c:a hälften så lång batteritid som en Surface RT och det med ett ~25% större batteri. En Atom ger heller inte någon (märkbar) performanceboost vad gäller appar. Visst, den kan köra legacy-apps, men efter 2-3 månader med min Surface RT har jag inte saknat möjligheten en enda gång - visserligen kör jag RemoteApp men det är mer för specifika behov jag har, såsom Visual Studio. Frugan har, sedan hon fick sin RT, gett sin iPad till hennes morsa och använder hennes privata bärbara endast pga BankID. Laptopen hon har genom jobbet används också mindre då det finns full (förutom viss Macrosupport) Office på Surface RT.

Som redan påpekats flera gånger: jag refererade aldrig till Surface Pro.

Surface Pro är helt enkelt inte samma produkt, den är 5-10 gånger snabbare än ARM/Atom baserade plattor, den har halva batteritiden och är mycket dyrare.

Min spaning var: vad är poängen med Surface och även hela Windows RT när de Atom baserade plattorna är
1. snabbare (30-50%)
2. (något) billigare
3. de har (något) bättre batteritid än Surface
4. kan köra allt det "Surface" kan köra
5. kan även köra "vanliga" Windows-program i de fall det finns behov

Har svårt att se hur Windows RT överhuvudtaget ska ha någon framtid med tanke på hur sent Microsoft kommer in på denna marknad. Surface har extremt få fördelar gentemot iOS och Android baserade plattor, framförallt långt mycket färre applikationer. Plattor som i stället kör Win8 har ju hela floran av gamla Windows-program att luta sig mot + de kör ett "riktigt" OS (i bemärkelsen att man som användare kan göra allt det man kan på en "vanlig" dator).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Som redan påpekats flera gånger: jag refererade aldrig till Surface Pro.

Surface Pro är helt enkelt inte samma produkt, den är 5-10 gånger snabbare än ARM/Atom baserade plattor, den har halva batteritiden och är mycket dyrare.

Min spaning var: vad är poängen med Surface och även hela Windows RT när de Atom baserade plattorna är
1. snabbare (30-50%)
2. (något) billigare
3. de har (något) bättre batteritid än Surface
4. kan köra allt det "Surface" kan köra
5. kan även köra "vanliga" Windows-program i de fall det finns behov

Har svårt att se hur Windows RT överhuvudtaget ska ha någon framtid med tanke på hur sent Microsoft kommer in på denna marknad. Surface har extremt få fördelar gentemot iOS och Android baserade plattor, framförallt långt mycket färre applikationer. Plattor som i stället kör Win8 har ju hela floran av gamla Windows-program att luta sig mot + de kör ett "riktigt" OS (i bemärkelsen att man som användare kan göra allt det man kan på en "vanlig" dator).

1. De är inte märkbart snabbare, om alls. Att arbeta i MS Office på en Netbook versus en Surface RT är mycket snabbare på ARM processorn.
2. Beror på model, finns ´både dyrare och billigare.
3. Länka gärna en likvärdig platta som matchar en Surface RT i batteritid samtidigt som den är billigare och snabbare. Acer Iconia W510 möjligtvis, men den kostar mer, är mycket tyngre om man räknar med tangentborden och har en något mindre skärm.
4. Nja, det finns ett fåtal ARM only appar i Windows Store, precis som det finns ett fåtal Wintel only appar.
5. Denna ger jag dig, dock ska man vara en riktig masochist om man ska köra någon "riktig" software på en sånn här processor och klarar man sig med mindre utilities och dylikt finns det redan (eller kommer inom snar framtid) Metro alternativ.

Atom plattorna blir också varmare än dagens ARM plattor. Ingen större skillnad, men det är en skillnad. Jag är väl stick i motsättning till dig då jag inte ser någon som helst fördel med en Atom platta. Visst, man kan köra Photoshop på den, but would you really want to? Det samma gäller de flesta andra desktop appar, de är varken designade för eller speciellt nyttosamma på en tablett. Vem vill sitta å köra uTorrent på en platta liksom?

Visst, det finns programvaror jag kör på min Surface RT genom RemoteApp men det är väldigt speciella fall och inget som en vanlig användare behöver. Alla som sett min Surface (och provtryckt några timmar) sedan jag köpte dem vid launch har redan beställt sin egen eller kommer göra det så fort de är tillgängliga lokalt i deras länder - detta gäller allt ifrån en 16-årig tjej som fick sin far att köpa en i julklapp på John Lewis till 50+ åriga "gubbar" som blivit halvfrälsta applefans de sista åren. En 6-åring lånade en av mina plattor en timme under julen och gjorde några teckningari Fresh Paint och skrev ut dem på familjens egen WiFi tillkopplade skrivare (som inte var tidigare installerad på plattan - jag var på besök hos dem) utan problem - detta är en kille som normalt använder sina föräldrars iPad och han sa (utan att kanske egentligen veta vad en iPad eller Surface är) "your iPad is much better than mum and dads iPad".

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Är det möjligt att använda en Windows platta (RT eller 8) som extern skärm till stationär dator?

Permalänk

@emigrating12
Nämnde inte du att garantin gällde i hela EU, även om man i Sverige beställde den från Tyskland? Hur blir det föresten om man köper den från Tyskland i så fall, och den senare släpps i Sverige. Är man då bunden till Tyskland eller kan man då använda svensk support?

Med vänlig hälsning KW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Är det möjligt att använda en Windows platta (RT eller 8) som extern skärm till stationär dator?

Om plattan inte har någon video ingång så måste det ske via ett program över wifi. Tror inte det finns någon sådan app för RT idag.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KW-Surface:

@emigrating12
Nämnde inte du att garantin gällde i hela EU, även om man i Sverige beställde den från Tyskland? Hur blir det föresten om man köper den från Tyskland i så fall, och den senare släpps i Sverige. Är man då bunden till Tyskland eller kan man då använda svensk support?

Med vänlig hälsning KW

Jag har varit i kontakt med supporten gällande ett garantiärende och det verkade inte vara några problem, mycket hjälpsamma. Han rådde mig dock att avvakta lite för att se om Sverige är ett av de länder som ska få Surface i slutet av denna månad och isf ta supportärendet i Sverige istället.

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Jag har varit i kontakt med supporten gällande ett garantiärende och det verkade inte vara några problem, mycket hjälpsamma. Han rådde mig dock att avvakta lite för att se om Sverige är ett av de länder som ska få Surface i slutet av denna månad och isf ta supportärendet i Sverige istället.

Aaaha! Läste din tidigare post, då förstod jag det som att de avrådde folk att köpa från utlandet. Men du menade alltså att de rådde dig att vänta bara!
Har inte Microsoft något emot det, så kommer jag nog beställa en!

Med vänlig hälsning KW

Permalänk
Medlem
Skrivet av KW-Surface:

Aaaha! Läste din tidigare post, då förstod jag det som att de avrådde folk att köpa från utlandet. Men du menade alltså att de rådde dig att vänta bara!
Har inte Microsoft något emot det, så kommer jag nog beställa en!

Med vänlig hälsning KW

Ledsen om jag var otydlig. Supporten tyckte jag skulle avvakta en svensk lansering för att se om den sker i januari, detta för att förenkla supportärendet. Jag fick dock skicka den till Tyskland om jag ville. Alltså inget annat

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Ledsen om jag var otydlig. Supporten tyckte jag skulle avvakta en svensk lansering för att se om den sker i januari, detta för att förenkla supportärendet. Jag fick dock skicka den till Tyskland om jag ville. Alltså inget annat

Tack för förtydligandet! En fråga till. Om du skulle skickat den till Tyskland, hade du fått stå för porto då eller hade de betalat det? Vad har du för garanti ärende föresten?

Med vänlig hälsning KW

Permalänk
Medlem
Skrivet av KW-Surface:

Tack för förtydligandet! En fråga till. Om du skulle skickat den till Tyskland, hade du fått stå för porto då eller hade de betalat det? Vad har du för garanti ärende föresten?

Med vänlig hälsning KW

Vet faktiskt inte. Mitt ärende gäller Windows-loggan på kickstandet som har "flagat" bort, loggan ser ganska risig ut. Tydligen ett känt fel. Ser fult ut men ingen som är akut att fixa, dock var det inget snack från Microsoft sida att jag skulle få en ny platta.

Permalänk

Har försökt beställa ett par gånger nu från Tyska MS. Men jag får bara CHECKOUT_ADDRESS_ERROR_TEXT hela tiden. Någon som vet varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KW-Surface:

Har försökt beställa ett par gånger nu från Tyska MS. Men jag får bara CHECKOUT_ADDRESS_ERROR_TEXT hela tiden. Någon som vet varför?

Har du å med i adress eller namn? Jag ändra ä och å till a. Borde räcka att bara ändra å till a.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av page:

Har du å med i adress eller namn? Jag ändra ä och å till a. Borde räcka att bara ändra å till a.

Tänkte också att det kunde vara något sånt, men har bara ä i ***vägen. Allting gick ju igenom till efter att jag skrev i kreditkortuppgifterna.. Funderar annars på om det är att pengarna jag satte in på kontot inte kommit in eftersom det är Söndag, och det då är för lite pengar på kontot för att genomföra köpet(Såg att MS hade revserverat 1kr på kontot, så måste vara något sådant..). Får prova imorgon igen..

Permalänk

Provad att ändra ä till a idag, får samma error... Har de slutat sälja till Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KW-Surface:

Provad att ändra ä till a idag, får samma error... Har de slutat sälja till Sverige?

Kunde inte heller beställa, fick något liknande fel. Slutade med att en kompis beställde åt mig.

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Kunde inte heller beställa, fick något liknande fel. Slutade med att en kompis beställde åt mig.

Hur gjorde din kompis när han skrev i, eller vad gjorde han annorlund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KW-Surface:

Hur gjorde din kompis när han skrev i, eller vad gjorde han annorlund?

Gjorde likadant, vet inte vad som var fel.