Permalänk
Medlem
Skrivet av eswa:

Får nog be om ursäkt. Verkar som jag har rört ihop det. Ser nu att jag har samma IP på två enheter i samma nätverk. Är kanske så att IP är adress för routern, inte datorn?

Har inte din router DHCP server? Behöver du inte krångla med IP-adresser. Routern har allt som oftast x.x.x.1 eller x.x.x.254 på slutet. Även definerat som gateway.

Både datorer och din router behöver en ip-adress.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

När jag gick in på myip.com så fick jag samma adress på min dator som på min iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eswa:

Hej

Försöker lära mig om nätverk och TCP/IP modellen. Men om jag uppfattar modellen rätt så används IP adress endast för att routa trafiken till rätt nätverk. Men om endast ett LAN nätverk med en switch används borde adressen vara onödig? Kan använda MAC adress istället?

Har inte fått grepp på detta, så tar tacksamt emot svar.

/ Mathias

Ja, du kan skippa ip och endast använda mac adresser om du vill det, men då får du koda ditt eget protkoll för operativsystemet. Du kan även använda dig av en raw socket om du vill skippa tcp och udp, men du får du ordna ditt eget l4 protokoll, eller koda ditt eget program som svarar på tcp eller udp trafik.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Varför får jag samma adress på två enheter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eswa:

Varför får jag samma adress på två enheter ?

De flesta Internetleverantörer delar bara ut en ipadress till privatabonnemang. Din router får den adressen på utsides interfacet och delar ut andra adresser till dina saker på insidan.

Kör ipconfig på din dator och kolla vad du ser för adress där. Kommer inte ihåg hur man kollar ipadress på en iphone men den kommer inte vara samma.

Med 99,9% säkerhet kommer dina interna ipadresser börja på 192.168.*.*

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

De flesta Internetleverantörer delar bara ut en ipadress till privatabonnemang. Din router får den adressen på utsides interfacet och delar ut andra adresser till dina saker på insidan.

Kör ipconfig på din dator och kolla vad du ser för adress där. Kommer inte ihåg hur man kollar ipadress på en iphone men den kommer inte vara samma.

Med 99,9% säkerhet kommer dina interna ipadresser börja på 192.168.*.*

Aha då fattar jag, tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det finns ju både Layer 2 och Layer 3 switchar. Layer 3 switchar kostar dock x tkr även begagnade, så mest troligen så har du ju en layer 2 switch, de kan ingenting om IP.
De skickar trafik enbart med mac-adresser, läste några av de första inläggen och fick uppfattningen av att vissa tror att de använder IP till nånting. Sen hoppade jag hit ner. Ber om ursäkt om någon klargjort detta redan.
Den enda IP adresserna du kan sätta på en switch är för vlan, då använder man bara 1 till management vlanet, detta för att kunna använda SSH o confa/underhålla switchen. Men säg att du har 4 vlan, Native, Users, Admin och Management. Så kan du omöjligt pinga en host på Admin vlanet från User vlanet, även om de går igenom samma switch. Detta pga switchar inte alls förstår IP-addresser.

Om du tänker dig filerna som skickas som paket med massa olika fraktsedlar. Eftersom Layer 1 i OSI modellen är det fysiska lagret, så kommer det ingen fraktsedel här, det är kablar o dyl.
Så switchen kollar på första fraktsedeln, ser mac-adressen, en av 2 saker händer då:
1. Switchen säger, den här mac-adressen vet har jag i mitt nät! - Skickar paketet dit.
2. Switchen säger, den här mac-adressen finns inte i mitt nät, men jag vet att min granne har den! - Skickar den till grannen.

Finns inte mac-adressen i switchens mac-tabell så kastas paketet.
Så länge alla ligger på samma vlan så spelar det alltså ingen roll om du har en 172.16.0.5 adress på ena datorn och en 192.168.0.7 adress på andra. Switchen kommer aldrig så långt så de kommer ändå kunna pinga varandra.

Men som jag nämnde så finns det även Layer 3 switchar som klarar av att routa. I det fallet så är destinations mac-adressen till switchen, switchen säger då, det här paketet är till mig! River av layer 2 fraktsedeln och kollar på layer 3, IP. En av 4 saker händer då:
1. Switchen ser att IPn finns i routing tabellen och skickar den vidare till den hosten.
2. Switchen ser att en granne har sagt att de vet hur man kommer till den IPn. Då skickas paketet iväg till grannen.
3. Switchen hittar inte IPn i routing tabellen, men de finns en default route, 0.0.0.0 0.0.0.0 . Paketet skickas då till denna.
4. Switchen hittar inte IPn i routing tabellen och de finns ingen default route. Paketet kastas.

Hoppas jag inte rört till det för dig, om du är intresserad av detta så kolla in CBT Nugget, bättre videos finns inte på ämnet, riktigt pedagogisk o rolig att lyssna på.

Tl;dr - Layer 2 switchar kan INGET alls om IP-adresser. Layer 3 switchar kan routa och använder IP-adresser.

Så kan man säga att innan paketet skickas skapas fraktsedlarna. Tillexempel port adress, ip adress och mac adress är olika fraktsedlar som skickas med paketet.

Om söker en dator utanför mitt nätverk, kommer destinations mac-adressen vara till routern då? Som sedan river av fraktsedlen om det är till den routern, eller skickar vidare till en annan router som river av fraktsedlen. Men det borde vara skickt 3 fraktsedel, vad händer då med fraktsedel 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eswa:

Så kan man säga att innan paketet skickas skapas fraktsedlarna. Tillexempel port adress, ip adress och mac adress är olika fraktsedlar som skickas med paketet.

Om söker en dator utanför mitt nätverk, kommer destinations mac-adressen vara till routern då? Som sedan river av fraktsedlen om det är till den routern, eller skickar vidare till en annan router som river av fraktsedlen. Men det borde vara skickt 3 fraktsedel, vad händer då med fraktsedel 2.

Precis, och det är då det kallas för ram, eller frame, och kan skickas ut i nätverket.

Ja, det kommer att vara till routern, routern byter sedan ut dessa till nästa router osv tills det kommer fram. IP-adressen är fortf kvar, så därför behövs bara mac-adressen för nästa router/gateway.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Känns som jag är på rätt spår då iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eswa:

Aha då fattar jag, tack för svar

Vill du lära dig mer om hur detta fungerar är det NAT (Network Address Translation) du ska läsa på om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eswa:

Känns som jag är på rätt spår då iaf.

Skrivet av mylife:

Vill du lära dig mer om hur detta fungerar är det NAT (Network Address Translation) du ska läsa på om.

Egentligen PAT.

Lustig historia om detta faktist, i företagens och high-end världens värld heter det PAT, för det är vad det är, Port Address Translation. Och det är även det som görs i en hemmarouter, men då kallar tillverkarna det helt plötsligt för NAT, Network Address Translation, vilket inte riktigt är samma sak. Kan vara guld värt och ha detta i åtanke när du läser om det, många förklarar PAT, men skriver NAT. Även Cisco böckerna bekräftar detta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Address_Translation#PAT_...

Citat:

Den variant på NAT som brukar användas i vanliga bredbandsroutrar heter Port Address Translation, ofta benämnd PAT eller NAT/PAT. Precis som med NAT används på det lokala nätet speciella IP-adresser, som inte är gångbara ute på det öppna nätet, och dessa adresser översätts till en på Internet gångbar extern IP-adress. Men med PAT, till skillnad från NAT, översätts även paketets TCP/UDP-portnummer av NAT-funktionen till ett externt ledigt TCP/UDP-portnummer. När svarspaket kommer tillbaka till den externa IP-adressen och porten, översätts IP-adressen och portnummret tillbaka så att datapaketet hittar in till rätt klient på det lokala nätet. Precis som NAT är PAT vanligast mellan privata nät och internet men kan användas mellan vilka ip-baserade nät som helst.

Med PAT behövs det enbart en publik adress för att översätta flera privata adresser. Detta är vanligt bland privatanvändare där man har en publik IP-adress tilldelad från operatören. Bredbandsroutern adressöversätter samtliga interna datorerna till denna enda publika adress.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdid:

Som SysGhost sa, OSI-modellen är ditt facit.

Du har rätt till viss del. MAC är layer 2 och finns för att switchen ska veta i vilken port respektive nätverkskort (med IP-adress) sitter i.

Din switch hanterar trafiken baserat på MAC-adress (layer 2). Den gör det genom att hålla koll på vilken IP som hör till vilken MAC-adress, samt i vilken port respektive känd MAC-adress sitter (och skyfflar okända destinationer vidare till router/annan switch). Däremot hanterar din klient (PC eller whatever) kommunikationen via IP (layer 3).

En switch håller INTE koll på några ip-adresser. Den bygger sin forwardingtabell helt och hållet på mac-adresser.
(Om vi undantar så kallade L3-switchar)

En ip-host (tex en PC) hanterar både mac-adresser och ip-adresser. Trafik mellan två hostar på samma nät skickas direkt mellan hostarna (ej via routern) och detta görs på både mac-nivå och ip-nivå.
PC'n gör en ARP-request och får på så sätt reda på mac-adressen till mottagaren.
Därefter skickas paket direkt via L2 till mottagare - ingen som helst ip är inblandad utom just i hostarna.

Det fungerar för övrigt på samma sätt även om mottagaren sitter på ett annat nät.
Först kollar sändande host om mottagaren sitter på samma nät (mha av nätmask). Sitter den på ett annat nät skickar den paketet till sin default gateway och med mac-dst = gateway. Även här sker transporten på mac-nivå.

Mao: Alla ip-hostar jobbar på både mac- och ipnivå. Både dst-mac och dst-ip måste vara korrekt.

Permalänk
Medlem

Slängt upp lite powerpoints som förklarar hur de fungerar, ganska så basic men enligt mig väldigt lätta att förstå
RoutingOSI-ModellenSubnetting.rar

Permalänk
Medlem
Skrivet av eswa:

Hej

Försöker lära mig om nätverk och TCP/IP modellen. Men om jag uppfattar modellen rätt så används IP adress endast för att routa trafiken till rätt nätverk. Men om endast ett LAN nätverk med en switch används borde adressen vara onödig? Kan använda MAC adress istället?

Har inte fått grepp på detta, så tar tacksamt emot svar.

/ Mathias

som flera har påpekat läs på om osi modellen...
Men kort längst ner i kjedjan finns bara kablage (en vetenskap bara det men f-n så tråkigt att lära sig...).
kablaget kopplas samman med repeaters/switchar/converters/hubbar/etc, detta skapar en collision domain,
Den bör hållas relatvit liten, för alla paket kan strömma helt fritt inom denna collision domain, vilket kan kan ställa till det lite för en standard som heter CSMA-CD.
den standarden sköter om att alla får "media access" (tillgång till kablaget) genom "media access control", dvs MAC (MAC är en delmängd i lager 2). MAC-adressen används i en ehternet frame, som är den stora kontainern som ip paketet packas in i.
Switchar lär sig alla MAC adresser och skicar bara ut paketet på den porten som är berörd detta gör att man kan klämma in mer trafik med hjälp av switchar.
vet switchen inte vart ethernet framen skall gör den ett broadcast på alla sina portar och glömmer det hela, det som vi hade tolkat som ett svar från datorn i andra ändan, är för switchen en helt ny "session" som bara kollar på ethernet framen och MAC-adressen som den har lärt sig...
allt detta är upp till lager 2, och bygger bara på kablage och MAC adress.
på lager 3 kommer bland annat IP-adresser in (i vissa fall behövs den redan i lager 2 men det blir bara jobbigt att förklara...). IP addressen finns inbakad i ehternet framen alltså kan du prata med en dator om du har ip 192.168.0.2/24 och den andra datorn har 192.168.0.3/24 men all kommunikation sker på MAC nivå, din dator börjar med en ARP request genom ett broadcast "vem är 192.168.0.3? berätta för 192.168.0.2" då den vet att ni skall sitta på samma nät genom subnätmasken, förhoppningsvis svarar 192.168.0.3 med sin MAC och kommunikationen är igång. det funkar alltså om du ändrar ip nummer på båda datorerna till 172.16.64.2/24 samt 172.16.64.3/24 och kör då båda datorerna fortfarande sitter inom samma collision domain och switchen skiter i IP.
men det kommer inte fungera om du bara byter på en dator dvs 192.168.0.3/24 och 172.16.64.3/24 på den andra för då måste trafiken routas (hade funkat om du bytte nätmasken till "/0" men det är bara en desperat fullösning...).
man kan ha flera IP-addresser kopplade till samma enhet dom kommer då alla få samma MAC-address, nätverkskortet tar bara emot paketet och skickar in det för "vidare behandling", att ha flera IP på samma dator sker exempelvis på webbservrar där du binder siter till olika IP-addresser fast servern har bara ett nätverkskort, dvs en MAC-address.
layer 3 switchar klarar routing, men det vanligaste är att du har en brandvägg eller router som gör det. trafiken kommer då direkt skickas till din default gateway och din router kommer då att packa upp paketet (paketet var ju till routern) kolla i headern vart paketet skall, kolla upp det i sin routingtabell, byta ut MAC-addressen i ethernet framen mot sin egen MAC-address på det aktuella interfacet som den skall skicka ut paketet på (alla routing beslut så räknas även TTL och lite annat om men ligger utanför detta scoopet...). switchar kan konfigureras med VLAN, vilket är några bits i ethernetframen, som switchen kan läsa, dessa används exempelvis för att minska broadcast domäner/collision domäner alternativt separera klienter från servrar som sitter på samma switch.
gör man det för att minska broadcast/collision kan man låta switchen routa trafiken är det för att separera trafiken skyfflar man vidare allt till sin brandvägg...

Så som du (kanske) förstår så lever MAC-address och IP-address ett liv tillsammans på ett LAN, skall ditt paket ut på WAN (internet) så är det IP-addressen som är det intressanta (förutom MAC-addressen till din default gateway på ditt LAN, som blir första hoppet)...

blev lite längre än beräknat och då har jag ändå skrivit så komakt att jag knappt själv fattar, så undrar du nåt över det jag skrivit så fråga igen...

Permalänk
Medlem

"din dator börjar med en ARP request genom ett broadcast "vem är 192.168.0.3? berätta för 192.168.0.2"

Hur vet dator att den ska göra en ARP request till just 192.168.0.3?

Permalänk
Skrivet av eswa:

"din dator börjar med en ARP request genom ett broadcast "vem är 192.168.0.3? berätta för 192.168.0.2"

Hur vet dator att den ska göra en ARP request till just 192.168.0.3?

I exemplet är nyckelordet broadcast. Det betyder att den inte gör en request till speciellt just 192.168.0.3 utan till alla (vilket den gör genom att skicka till nätets broadcast-adress som är nätadressen följt av ettor dvs 192.168.255.255 i det här fallet eftersom subnätet är 192.168.x.x)
Det gör att alla på subnätet kommer att lyssna på frågan och den som har IP-adressen kommer att svara. Routern kommer också att lyssna men inte skicka det vidare på utsidan.

( hade det inte varit fråga om en broadcast däremot hade den antingen vetat IP-adressen genom att den ställt frågan tidigare, genom att det står i datorns hosts-fil eller eller genom att ha gjort ett DNS-uppslag där den frågar sin DNS-server (som den antingen vet IP-adressen till genom inställning eller genom att DHCP-servern talat om det, ): vilken IP-adress har www.minhemserver.se? Nu är just 192.168.x.x inte giltiga internetadresser så därför lär det handla just om ens egen lokala server så för DNS blir exemplet onödigt krångligt.)