Glapp i strömbrytaren på externt kabinett

Permalänk
Medlem

Glapp i strömbrytaren på externt kabinett

Tjena, har problem med mitt Mapower MAP-KC31 kabinett. Strömmen glappar väldigt mycket framför allt när jag startar det via strömbrytaren, för det mesta när jag slår på strömmen så lyser LEDen en kort stund för att sedan slockna och det startar inte. Det krävs några försök och en viss teknik för att slå på strömbrytaren och minsta lilla att man kommer åt ett ställe nära brytaren så kan disken stängas av pga att strömmen bryts. Alltså är det något glapp någonstans eller så är strömbrytaren delvis trasig.

Går detta att fixa på något sätt? Skulle helst vilja fixa det då jag gillar kabinettet, typ byta ut strömbrytaren eller kretskortet men jag gissar att detta blir svårt och bökigt. Annars om köpa nytt är det enda alternativet, vilket 3.5" kabinett rekommenderar ni?

Permalänk
Inaktiv

Garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Nope, köpte kabinettet begagnat för ungefär 2-3 år sedan.

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår egentligen inte varför det behövs en tråd om detta.

Trasig strömbrytare - byt ut - Win!

Tror du det är något annat fel, ta isär och undersök. Hur ska vi kunna göra det åt dig via ett forum?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Förstår egentligen inte varför det behövs en tråd om detta.

Trasig strömbrytare - byt ut - Win!

Tror du det är något annat fel, ta isär och undersök. Hur ska vi kunna göra det åt dig via ett forum?

Kanske var otydlig i första posten. Jag har ingen aning om var man kan få tag på en sådan strömbrytare, jag tror jag behärskar att löda dit den men jag behöver hjälp med att hitta rätt brytare.

Ska även säga att jag har tagit isär kabinettet och jag kan inte se något fel på kretskortet. Kan dock inte alltför mycket om kretskort så det enda jag kollat efter är om det finns fysiska skador och om det ser bränt ut eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trolljägaren:

Kanske var otydlig i första posten. Jag har ingen aning om var man kan få tag på en sådan strömbrytare, jag tror jag behärskar att löda dit den men jag behöver hjälp med att hitta rätt brytare.

Ska även säga att jag har tagit isär kabinettet och jag kan inte se något fel på kretskortet. Kan dock inte alltför mycket om kretskort så det enda jag kollat efter är om det finns fysiska skador och om det ser bränt ut eller liknande.

Ok, lägg upp en bild på brytaren då, så kan någon kanske hitta något passande åt dig. Glöm inte måtten, även mellan anslutningarna.

Gärna några bilder på lödpunkterna också. Kallödningar och till slut spruckna lödningar är ett fel som förekommer med komponenter som kräver mycket energi att löda dit. Dock brukar det ta ett tag innan det glappar så mycket att funktionen påverkas. Yttre stress som en brytare man slår av och på påskyndar processen, eller kan t o m vara enda anledningen till att lödningen spricker.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ok, lägg upp en bild på brytaren då, så kan någon kanske hitta något passande åt dig. Glöm inte måtten, även mellan anslutningarna.

Gärna några bilder på lödpunkterna också. Kallödningar och till slut spruckna lödningar är ett fel som förekommer med komponenter som kräver mycket energi att löda dit. Dock brukar det ta ett tag innan det glappar så mycket att funktionen påverkas. Yttre stress som en brytare man slår av och på påskyndar processen, eller kan t o m vara enda anledningen till att lödningen spricker.

Bilder: http://imageshack.us/g/1/9973667/

Mått:

Bredden (mätt vid ramen runt knappen): 2.1cm

Längd (mätt från den lödda metallen till ramens yttre kant): 2.6 cm

Höjd mätt från botten till ramens överkant: 1.4 cm

Ramens höjd (går en bit nedför kretskortets kant): 1.5 cm

Bredd mellan de bakre lödpunkterna (närmast SATA kontakten): 1.2 cm

Bredd mellan de främre lödpunkterna: 1.2cm

Bredd mellan de bakre lödpunkterna och främre lödpunkterna 0.6 cm

Hoppas detta hjälper dig!

Permalänk
Medlem

Skicka ett mail till mapower så kanske dom skickar en ny brytare,eller nytt kretskort
info@mapower.com.tw

Permalänk
Medlem
Skrivet av KA52:

Skicka ett mail till mapower så kanske dom skickar en ny brytare,eller nytt kretskort
info@mapower.com.tw

Har mailat och jag skulle få svar från sälj avdelningen så fort som möjligt, återkommer med hur det gick.

Efter att jag skruvat ihop kabinettet igen så startade inte hårddisken när jag slog på strömmen. LEDen lyser men hårddisken startar ej, vet inte om kretskortet gått sönder eller om det har med brytaren att göra. Har testat hårddisken i datorn och den funkar utmärkt så det är inte där felet ligger. För säkerhets skull ska jag nog beställa ett nytt kretskort från Mapower om det går dvs, annars ser det ut som nytt ett kabinett är det enda alternativet.

Edit: Problemet ovan är löst och jag tror jag vet vad det berodde på vilket är skönt då jag förmodligen endast behöver en strömbrytare och inte ett helt kretskort.

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig från Mapower. Du kan ju kolla brytaren med en tex multimeter i Ohm-läget,så vet du om den är hel.Kolla också ledningarna från kontakten och hela vägen dit dom går.svårt att se på bilden.Kolla lödningarna eller löd om på den stora kontakten med många lödningar, (CN1 ) det var ett litet tips.

såg ditt svar sen jag skrivit färdigt. En brytare går att få tag på, men kanske inte exakt samma. Jag kollade Elfa där fann jag ej någon likadan,men många andra.
Elfa.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av KA52:

Hoppas det löser sig från Mapower. Du kan ju kolla brytaren med en tex multimeter i Ohm-läget,så vet du om den är hel.Kolla också ledningarna från kontakten och hela vägen dit dom går.svårt att se på bilden.Kolla lödningarna eller löd om på den stora kontakten med många lödningar, (CN1 ) det var ett litet tips.

såg ditt svar sen jag skrivit färdigt. En brytare går att få tag på, men kanske inte exakt samma. Jag kollade Elfa där fann jag ej någon likadan,men många andra.
Elfa.se

Tack för tipset, ska se om jag har en multimeter, annars köper jag en då det är bra att ha. Ska kolla lite på elfa om Mapower inte kan hjälpa mig med problemet.

Permalänk
Medlem

Det finns billiga multimerer för ca 100:- som är bra