Permalänk
Medlem

Mobo pin smälter

En pin i min moderkortskontakt har smält vilket resulterar i glappkontakt, som i sin tur gör att "strömfels-spärren"? slår i och stänger av datorn lite titt som tätt. Jag har googlat problemet en del och hittat många med samma problem. Har dock ej hittat något definitivt svar på vilken komponent som orsakar problemet. Jag har garanti kvar på både PSU och moderkort, men vill verkligen inte skicka in båda då jag dels knappt har råd att skicka en av dem, och dels för att jag pluggar och verkligen behöver min dator.

De flesta som jag sett ha samma problem har visserligen oftast haft mer än ett grafikkort, men ofta har även pin:en bredvid varit smält.
(Alltså förutom pin 11, som i mitt fall, har även nr 10 varit smält i plasten)

Mina komponenter är:

Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD5 (som kostade 2500:- just för att det var 20 faser och kvalitativ strömtjohej)
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3909#ov

Nätagg: Corsair HX1050W 80+ Silver (Med 7 års garanti....)
http://www.corsair.com/professional-series-hx1050-80plus-silver-certified-modular-power-supply.html

GPU: Gigabyte Geforce 580 @stock (tror förra ägaren hade det klockat, men inte sen det kom in i min maskin)
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3684#ov

Intel i7 Sandy Bridge 3,4Ghz @stock (aldrig klockad)

16 Gb Corsair Vengeance LP 1600Mhz (aldrig klockade, så dom snurrar väl på 1333 förmodar jag?)

1 Corsair Force GT 120 Gb samt två mekaniska diskar.

Att allt sitter i ett Fractal Design R3 XL känns som att det är av mindre betydelse.

Är tacksam för svar och välkomnar givetvis spekulation, då en av de vanligare uppfattningarna i de andra fallen jag läst om var att det finns brister i "designen" av den samverkan som sker mellan GPU/CPU-Moderkort/ATX och PSU.

Länk till några med samma problem:
http://www.overclock.net/t/770988/e760-classified-mobo-sli-gtx-480s-melted-24-pin-connectors

För den hjälpsamme, eller intresserade så postar jag givetvis mer info om det är av något värde. Tänker på komponenters revisioner etc..

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Medlem

Ta ett snack med Corsair och deras kundtjänst ang. PSU:n. Vet att de ibland står för frakten till dem när det gäller vissa specifika fel såsom tillverkningsfel (vilket det lutar åt)..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Entusiast

Troligen inte fel på nätaggregatet. Den levererar den spänning och ström som behövs, vilket den smälta kontakten är ett bevis på.
Däremot är det moderkortet som drar på tok för mycket ström på det stiftet. Därav blir just den kontakten för varm, och plasten smälter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Troligtvis en kass komponent i nätagget. Sånt händer ibland

Permalänk
Medlem

jag tror mer på kasst moderkort.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Göra en omröstning på dem som tror nätagget och dem som tror moderkortet?

Själv tror jag moderkortet faktiskt... Dock aldrig sett det problemet förut

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Hör med Corsair. Dom har ju en representant här på forumet. Blackbeard brukar vara ganska snäll så han kan nog hjälpa dig

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Troligen inte fel på nätaggregatet. Den levererar den spänning och ström som behövs, vilket den smälta kontakten är ett bevis på.
Däremot är det moderkortet som drar på tok för mycket ström på det stiftet. Därav blir just den kontakten för varm, och plasten smälter.

Resultat av överclockning om det nu var kanske?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Electrix:

Ta ett snack med Corsair och deras kundtjänst ang. PSU:n. Vet att de ibland står för frakten till dem när det gäller vissa specifika fel såsom tillverkningsfel (vilket det lutar åt)..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon81912:

Troligtvis en kass komponent i nätagget. Sånt händer ibland

Skrivet av Extremaz:

Göra en omröstning på dem som tror nätagget och dem som tror moderkortet?

Själv tror jag moderkortet faktiskt... Dock aldrig sett det problemet förut

Skulle det ha varit fel på nätaggregatet, hade felet legat i själva nätaggregatet och inte i kontakten... och gett spänningsfall och därmed en instabil dator.
En smält kontakt innebär att det som är anslutet till kontakten drar för mycket ström. I det här fallet är det moderkortet som drar mer ström än vad dessa stift är dimensionerade för.

Enligt specifikationerna, kan varje stift ge 6 ampere var. Allt därutöver innebär en brandrisk.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Resultat av överclockning om det nu var kanske?

Aldrig klockat varken CPU eller GPU. Eller något annat heller.
Eller menade du som resultat av att GPU kan ha varit klockat av sin förra ägare?

Tack för snabba svar!
Någon som vet vad just det stiftets ström går till?
Läste om folk som menar att Nvidias Fermi drar för mycket ström, vilket isf tråkigt nog skulle vara en generell design-flaw som gör att garantier på komponenter inte hjälper..

Jag kan ju (i absolut värsta fall) köra på Intel HD Graphics till terminen är slut om det skulle göra att stiftet slutar bli så varmt och därmed fortsätter smälta. Är det däremot agget så hoppas jag ju på garantin.
Är dock en nyfiken person, så även om jag kan lösa mitt problem, kommer jag inte känna mig riktigt nöjd förrän jag vet vad som orsakade det.

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Resultat av överclockning om det nu var kanske?

Jag sökte lite på nätet om detta, och visst. Den gemensamma faktorn mellan fall där smälta stift i ATX-kontakten har återfunnits, har överklockning varit inblandat.
Något extremt fall hade samtliga kortplatserna ockuperade, och ett annat fall hade glömt moderkorts-distanserna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag är rätt hundra på att kontakten inte suttit i ordentligt. Då blir kontakt ytan till pinnen för liten och det utvecklas värme.
Med tanke på att pinnen är en av dom 4st som är "löstagbar" från kontakten så är det ännu större chans att det är just det.
En liknande sak hände mig när jag hade bytt ramminnen på min HTPC för några månader sen. När jag hade öppnat datorn hade jag tydligen kommit åt en sladd till min sata hårdisk och det gjorde att den bara satt lite (otroligt lite faktiskt) snett. Det resulterarde i stor rök utveckling och en bränd sata kontakt och en trasig hårdisk. Här är en bild på resultatet:

Detta hände mig även en gång när jag första gången provade sli med 2st 7800gt back in the day.
Mitt nätagg hade inte tillräckligt med kontakter för att driva allt i datorn så det blev skarv sladdar. Och någon av sladdarna satt inte i till 100% och kontakten blev dålig och det gjorde att sladdarna smälte och börja ryka.

Detta är lättare hänt än många tror. Är därför man alltid ska kolla noga att alla sladdar är i när man pillat i datorn.

**Edit**
Även om du inte har haft rökutveckling eller mycket smält plast så kan det varit lite varmt och blivit varmt över tid och du har fått detta resultatet.
Sen vet jag inte hur mycket ström det går genom just den där pinnen men om det går lite kan det också gjort att det inte blivit lika stor åverkan.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Skulle det ha varit fel på nätaggregatet, hade felet legat i själva nätaggregatet och inte i kontakten... och gett spänningsfall och därmed en instabil dator.
En smält kontakt innebär att det som är anslutet till kontakten drar för mycket ström. I det här fallet är det moderkortet som drar mer ström än vad dessa stift är dimensionerade för.

Enligt specifikationerna, kan varje stift ge 6 ampere var. Allt därutöver innebär en brandrisk.

Ok. Låter som att du har mer koll än vad jag har.
Gäller detta även om det hypotetiskt sett skulle vara glappkontakt i kabeln från PSU, eller låt säga en snäppet "för kort" pin, så eventuellt motstånd blir för högt?

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Medlem

Kanske borde nämna att ingen av honorna på moderkortet verkar påverkade.

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pielso:

Aldrig klockat varken CPU eller GPU. Eller något annat heller.
Eller menade du som resultat av att GPU kan ha varit klockat av sin förra ägare?

Tack för snabba svar!
Någon som vet vad just det stiftets ström går till?
Läste om folk som menar att Nvidias Fermi drar för mycket ström, vilket isf tråkigt nog skulle vara en generell design-flaw som gör att garantier på komponenter inte hjälper..

Troligen inte. Grafikkort av högre prestanda har separat kraftförsörjning och tar nästan ingenting från kortplatsen i sig. Hade det varit grafikkortet som dragit för mycket ström, hade kraftkablarna till grafikkortet smält och inte moderkortet.

Skrivet av Pielso:

Jag kan ju (i absolut värsta fall) köra på Intel HD Graphics till terminen är slut om det skulle göra att stiftet slutar bli så varmt och därmed fortsätter smälta. Är det däremot agget så hoppas jag ju på garantin.
Är dock en nyfiken person, så även om jag kan lösa mitt problem, kommer jag inte känna mig riktigt nöjd förrän jag vet vad som orsakade det.

Till just det stiftet brukar det vara buss-komponenters strömmatning som är anslutet. Både sådana integrerade på moderkortet (SATA-kontroller, USB-kontroller, PCI-bryggor, med mera) likväl som kortplatserna.
Var för andra expansionskort har du i kortplatserna?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Troligen inte. Grafikkort av högre prestanda har separat kraftförsörjning och tar nästan ingenting från kortplatsen i sig. Hade det varit grafikkortet som dragit för mycket ström, hade kraftkablarna till grafikkortet smält och inte moderkortet.

Till just det stiftet brukar det vara buss-komponenters strömmatning som är anslutet. Både sådana integrerade på moderkortet (SATA-kontroller, USB-kontroller, PCI-bryggor, med mera) likväl som kortplatserna.
Var för andra expansionskort har du i kortplatserna?

Inga expansionskort alls. GPU:n är det enda som sitter på.

Postar strax en bild på innanmätet.

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pielso:

Ok. Låter som att du har mer koll än vad jag har.
Gäller detta även om det hypotetiskt sett skulle vara glappkontakt i kabeln från PSU, eller låt säga en snäppet "för kort" pin, så eventuellt motstånd blir för högt?

Det kan det nog mycket väl vara. Du hade även upptäckte detta i form av en oerhört instabil dator.

Skrivet av Pielso:

Kanske borde nämna att ingen av honorna på moderkortet verkar påverkade.

Kan nog vara för att kretskorts-kontakter är designade att klara en högre temperatur, då allt på ett ytmonterat kretskort måste kunna klara av temperaturen i en reflow-ugn / tennbad.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Skulle det ha varit fel på nätaggregatet, hade felet legat i själva nätaggregatet och inte i kontakten... och gett spänningsfall och därmed en instabil dator.
En smält kontakt innebär att det som är anslutet till kontakten drar för mycket ström. I det här fallet är det moderkortet som drar mer ström än vad dessa stift är dimensionerade för.

Enligt specifikationerna, kan varje stift ge 6 ampere var. Allt därutöver innebär en brandrisk.

Och det var typ därför jag trodde på moderkortet som du också skrev... ?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Är svårt att säga vad orsaken är. Men agget bör bytas och moderkortet bör få en kontroll med (lättare om du har garanti). frakt står butiken för.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Extremaz:

Och det var typ därför jag trodde på moderkortet som du också skrev... ?

Jag såg det. Men du fick följa med ändå... helt gratis

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag såg det. Men du fick följa med ändå... helt gratis

Haha tack så mycket! Fint att någon bryr sig iallafall! Ha en trevlig kväll!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Inte något för galleriet direkt, men allt sitter som det ska, och inga sladdar eller kontakter som rör något ledande..

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pielso:

http://img534.imageshack.us/img534/3744/intestants.jpg

Inte något för galleriet direkt, men allt sitter som det ska, och inga sladdar eller kontakter som rör något ledande..

Det ser rätt okej ut. Finns inget synligt att anmärka på.
Du kan ju alltid prova att spänna den glappande hylsan, så att den sitter åt hårdare rund stiftet i moderkortet.

Du har inga andra småfel, som kan vara tecken på att något är knas med moderkortet, såsom icke funktionella USB-portar, "döda" kortplatser eller liknande?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det kan det nog mycket väl vara. Du hade även upptäckte detta i form av en oerhört instabil dator.

Ok. Datorn har inte varit instabil innan detta problemet uppdagades, bortsett från ett gäng ssd-blåskärmar. Anledningen att jag funderade över det är att nätagget jag har är aningen för långt för att vara välanpassat till chassits kabeldragningshål..

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pielso:

Ok. Datorn har inte varit instabil innan detta problemet uppdagades, bortsett från ett gäng ssd-blåskärmar. Anledningen att jag funderade över det är att nätagget jag har är aningen för långt för att vara välanpassat till chassits kabeldragningshål..

Det du kan prova, är att ansluta en kort förlängning till ATX24 -kabeln.
Det kan hjälpa dig genom att den förser kontakten från nätaggregatet med ett bättre stift till den "klena", samt bättre kontakt mot moderkortet. Du kan i värsta fall försöka nypa åt dem problematiska hylsorna lite extra hårt, så att dem sitter åt runt stiften hårdare.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Personligen hade jag bytt ut kontakt och stift helt och hållet, men det kräver sina verktyg och resurser för att utföra.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det ser rätt okej ut. Finns inget synligt att anmärka på.
Du kan ju alltid prova att spänna den glappande hylsan, så att den sitter åt hårdare rund stiftet i moderkortet.

Du har inga andra småfel, som kan vara tecken på att något är knas med moderkortet, såsom icke funktionella USB-portar, "döda" kortplatser eller liknande?

Ja, jag har tänkt göra det, men tänkte att det var nog bäst att fråga här innan jag börjar ta åtgärder, då jag inte är så insatt i datorers strömförlopp. :/
Hylsan i fråga är ju aningen "utåtböjd", så det borde gå bättre om jag bara kniper ihop metallen lite.

Kortplatserna kan jag inte tala för då grafikkortet är det enda som jag haft på, och förutom stundvis problem med usb-drivrutiner i win7 så är det nog inga problem med dom heller. (Alla usb-portar fungerar)

Har visserligen någon enstaka blåskärm i veckan, men det började direkt efter jag satt i ssd:n, och blev dessutom bättre efter ny firmware, så jag är ganska säker på att det är ssd:n som spökar där.

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pielso:

http://img534.imageshack.us/img534/3744/intestants.jpg

Inte något för galleriet direkt, men allt sitter som det ska, och inga sladdar eller kontakter som rör något ledande..

Hm, Du har inte glömt distanser (är rätt vanligt problem)?

Annars så ser jag inget fel. Men är väldigt lustigt att plasten har smält. När köpte du SSD? Du sa att du har blå skärmar, kan vara så att du behöver uppdatera den (om jag inte ser fel så är den sandforce baserad). i början hände blåskärmar ofta och nyare uppdateringar löser problemet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det du kan prova, är att ansluta en kort förlängning till ATX24 -kabeln.
Det kan hjälpa dig genom att den förser kontakten från nätaggregatet med ett bättre stift till den "klena", samt bättre kontakt mot moderkortet. Du kan i värsta fall försöka nypa åt dem problematiska hylsorna lite extra hårt, så att dem sitter åt runt stiften hårdare.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Personligen hade jag bytt ut kontakt och stift helt och hållet, men det kräver sina verktyg och resurser för att utföra.

Låter som en bra idé! (Att förlänga alltså) Skulle problemet upprepas så vet man ju iaf att det är något komponentfel.

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pielso:

Ja, jag har tänkt göra det, men tänkte att det var nog bäst att fråga här innan jag börjar ta åtgärder, då jag inte är så insatt i datorers strömförlopp. :/
Hylsan i fråga är ju aningen "utåtböjd", så det borde gå bättre om jag bara kniper ihop metallen lite.

Kortplatserna kan jag inte tala för då grafikkortet är det enda som jag haft på, och förutom stundvis problem med usb-drivrutiner i win7 så är det nog inga problem med dom heller. (Alla usb-portar fungerar)

Har visserligen någon enstaka blåskärm i veckan, men det började direkt efter jag satt i ssd:n, och blev dessutom bättre efter ny firmware, så jag är ganska säker på att det är ssd:n som spökar där.

När du kör igång datorn efter korrigeringar, håll ett extra öga på kontakten.
Brand på grund av kabelöverhettning är inte kul. En dator innehåller massor av "magisk rök".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hm, Du har inte glömt distanser (är rätt vanligt problem)?

Annars så ser jag inget fel. Men är väldigt lustigt att plasten har smält. När köpte du SSD? Du sa att du har blå skärmar, kan vara så att du behöver uppdatera den (om jag inte ser fel så är den sandforce baserad). i början hände blåskärmar ofta och nyare uppdateringar löser problemet.

Nope. Distanserna sitter där dom ska.
Har faktiskt varit lat och inte kollat efter ny firmware senaste halvåret.. :/

Kollade nu och såg att det kom nya i augusti, så det får bli morgondagens syssla! Tack för reminder!

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.