Tim Cook: Ipad tävlar mot persondatorn

Permalänk
Medlem

Deeeet tror jag inte på. Inte alls.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Om jag får välja en "ipad 7", "android platta" för 4000kr mot en Laptop på 4000kr så väljer jag nog plattan.
men får jag spendera mina pengar så väljer jag lätt en laptop. Laptops över 6000kr brukar vara bra.

Permalänk
Medlem

Det funkar för individer som enbart konsumerar och som aldrig lärt sig använda ett riktigt tangentbord, och inte har någon koll på hur otroligt mycket smidigare det är med hårdvara som inte lider av extrema kompromisser.

En pekdator kommer aldrig vara mer än ett komplement för min del. Den fungerar bra för att läsa böcker (och för att ta reda på ditt och datt under vissa omständigheter), och för enklare underhållning då man råkar vara bortrest. Spel? Visst, casual, i nödfall, dvs precis som med traditionella handhållna konsoller. Kul, en stund, om man inte har tillgång till en riktig dator.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Selektiv läsförståelse much ? Naturligtvis kan aldrig en surfplatta ersätta tyngre arbete eller fullskaligt spelande. Men om man ser till hur fruktansvärt många datorer som idag finns runt om i världen och sen räknar % som verkligen har behov av prestanda monster. Företag räknar vi bort då det inte är ergonomiskt hållbart om man spenderar 8 eller fler timmar och oftast kör program. Utan fokusera på hur många i hemmet som verkligen har nytta av SSD 32gb ram och tri sli . Finns nog väldigt stor mängd människor som det hade gått minst lika bra att köra med en padda inte nödvändigt vis en iPad men en surfplatta iaf. Att det inte går hem på ett datornörds forum säger sig ju själv men vi tillhör ju trots allt den minioritet som använder prestanda spelar etc.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

För hemmabruk så ersätter min surfplatta i princip allt som jag skulle göra på en bärbar dator. Min stationära är bara mediaspelare och lagring i nuläget. Kan dock inte sköta mitt jobb på en surfplatta. De flesta jag känner använder i princip bara telefon eller surfplatta för hemmabruk numera.

Men jag tror att Tim har rätt, surfplattorna kommer att gå om bärbara datorer. Är smidigare att kolla nått på nätet, skicka nått mail och kolla på nått videoklipp på en platta istället för en bärbar som är stor, tung, har kass TN panel och behöver strömkabeln inkopplad konstant.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kent:

Hur f*n ska en surfplatta kunna ersätta en dator när inte alla hemsidor, internetbankar osv. inte fungerar till 100%? Ta tex. porrsidor dessa fungerar extremt dåligt på surfplattor (har jag hört) och är ett väldigt bra argument för att ha kvar en riktig dator. Visst kan det låta som ett skämt men faktum är att väldigt många vill ha möjligheten att porrsurfa. Kör man med en Ipad eller Android med Jelly bean är det väldigt svårt för en vanlig Svensson att få flash att fungera.

Vad du har hört fungerar porrsidor dåligt på android/ipad?

Skumt, har hört liknande jag med ... *host*

Permalänk
Medlem

Skulle absolut inte klara mig med en iPad men däremot en W8 platta som t.ex. Asus Transformer book OM/NÄR dom fixar:

1) Processorer som kan konkurrera med stationära
2) Dockningsbara grafikkort i högprestandaklassen

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHAAHAHHAHAHHAHA Bästa topicen EVER! jag skrattade så jag höll på att släppa väder.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett sätt för persondatorn och iPad att göra upp. Ett 3D-benchmark!

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite passande.

Visst är tablets en väldigt fint komplement till PC'n men de har fortfarande en bit kvar innan de kan ersätta PC'n. Och då menar jag inte bara hårdvaru-mässigt utan rent praktiskt.
Jag har sett att tablets är allt mer använda av journalister men jag skulle aldrig kunna tänka mig skriva en hel uppsats på en tablet. Men det kanske är bara jag.

Permalänk
Medlem

Den kommer _ALDRIG_ ersätta min stationär PC, gaarrghh. Ryggklappar klubben sammanträder.

1. Aldrig betyder aldrig. Ipaden kom (enligt wiki) till Sverige i oktober 2010. Btw vet ni att ipad 4 är snabbare än ipad 1, vaaa.. Ja det kallas för teknisk utveckling, du kan idag surfa på nätet i din mobil.

2. Du kan koppla en ipad till ett tangentbord och en skärm, du kan inte slänga ner din PC i din portfölj och ta anteckningar på ett möte.

3. Nej, ipaden är inte ett substitut till en PC idag.. för _MIG_. Även om jag spenderar majoriteten av den tid jag sitter vid en dator i office-paketet så kan inte det ersätta en stationär pc då jag även vill hålla på med saker som ex spel. Men jag är inte alla människor på jorden, så jag behöver inte tala för alla människor på jorden.

http://i.imgur.com/2WLJ2.gif

Permalänk

köra matlab, sitta och skriva långa program/ordbehandling, surfa på hemsidor med stor bildksärm och mus... aldrig. de duger till att läsa mail på och kolla webben lite fort, den rollen fyller de betydligt bättre än netbooks.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad herr Tim Cook inte verkar vara medveten om att hans plattor konkurrerar med hans datorer också.

Det har alltid varit Apples affärside att konkurrera med sig själva. "Om vi inte konkurrerar om våra produkter så gör andra det", typ.

OnT
Tror väldigt många skulle klara sig med en surfplatta, inte jag dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det enda iPad konkurerar med är MacBooks....
Allt annat stämmer Apple

Jag vet inte vad han tagit för piller men att paddor skulle konkurera med PCs; tänk om.

De konkurerar med "smarta telefoner" då deras casual-funktioner är likadana.
Men att skriva kod, bildredigera, bokföra etc i en padda....

Permalänk

Tiim Cook kan sätta sig och rotera på något.

Iom att surfplattor fortförande är en ny grej så är det väl självklart att många köper dom, varesig dom vanligtvis använder en normal PC eller ej. Kan inte påstå att jag känner en kotte som bara använder sin surfplatta, utan det är inte mycket mer än ett komplement.

Personligen har jag inte köpt någon egen än, men om jag gör det så blir det en Win8-platta. Kommer dock aldrig överge stora datorn, utan den kommer isf funka som snooze- och skithus-platta.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ipad/Surfplatta tävlar mot persondatorn: Ja visst om jag bara surfade men nu är ju så inte fallet.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

I en familj med 2 vuxna och 2 barn får man nog räkna med att 4 smartphones, 2-3 surfplattor, 1-2 laptops och 0-1 stationära datorer snart är standard. Tror att inte alla enheter konkurrerar med varandra såklart, man väljer ju inte mellan smartphone eller stationär dator liksom. Stationära datorer har idag dessutom längre livslängd än plattor etc. Klart marknaden för plattor kommer att fortsätta växa, men jag ser det mer som ett komplement, förstår inte varför det så ofta beskrivs som ett motsattsförhållande.

Ska jag bara välja 2 enheter väljer jag telefon och stationär dator. Förstår inte hur folk orkar "surfa" på sina plattor när de är hemma, man slösurfar ju mycket effektivare på en stationär dator

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag tror inte nuvarande generation är mindre bevandrad i datorkunskap direkt mot den äldre befolkningen som kanske föredrar surfplattor.
De flesta idag är rätt kunniga och har växt upp med datorer. Visst finns det en del som är helt ointresserade men generellt sett är datorkunskapen större och kraven därmed högre tror jag.

Surfplatta på 7" som skall ersätta en 30" skärm eller liknande är bara löjligt. Och tangentbordet och musen och tiden det tar när man skall scrolla eller klicka eller ladda något för att inte nämna avsaknaden av program och stöd för spel och muitimedia. Nej jag tror inte på ett sådant uttalande, inte för stationära PC branschen i allafall.

Jag håller för övrigt med Lasergurkas inlägg tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Alla ni som sitter och säger att detta inte kommer att hända kan inte vara ute i noramala världen. Sweclockers är ett entusiastforum, ha det i åtanke.

På universitetet springer snart varannan kotte runt med en ipad + trådlöst tangentbord och skriver på föreläsningarna/biblioteket. De släpar inte runt en laptop längre, och nej - De har ingen stationär där hemma, det är iPaden som gäller där med. För en normalperson som sitter på lite facebook, skriver lite word och inte gör något mer än vardagsanvänder datorn så fungerar en surfplatta+tangentbord alldeles utmärkt för de behoven, och det kommer bara bli "bättre" med nyare och snabbare surfplattor.

Permalänk

Tim Cook har helt rätt. Självklart kommer det alltid att finnas kvar en marknad för vanliga PC men att säga att plattorna inte roffar åt sig marknadsandelar från särskilt laptops är fullständigt idiotiskt. Själv har jag aldrig ens ägt en laptop. Aldrig riktigt haft behovet och jag blir galen på alla dåliga touchpads. Men nu funderar jag på att köpa en mobil enhet som komplement till min gamla i7920 PC som verkar stå sig många år till. Valet är då mellan ipad eller ultrabook/macbook air.
Så ja ipads konkurrerar definitivt med persondatorn.

Permalänk
Medlem

Kan utan tvekan tänka mig att plattorna konkurrerar ut billigare laptops och sedan i längden även dyrare. Så länge vi snackar om bybridlösningar och/eller man kan docka plattan. Man har en dockningsstation på jobbet och kanske även en hemma och båda stationerna och plattan kan synas via molnet. Och sen även så länge det kommer OS och programvaror som tillföll utnyttjar detta. Nu finns det förvisso hybrider men av det jag läst om dem så är de inte riktigt frammarsch än.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Lycka till att programmera på en surfplatta. Hujeda mig vad det lär svida i fingret redan efter några raders kod.

Permalänk
Medlem

Tror nog han har rätt, men om det sker redan inom 3 år eller ej återstår att se.
Men till vardagssurfande ersätter en platta lätt ett stationärt omnster, eller en laptop för den delen. Lättare, tystare, svalare och lättare att ta med. Visst, en platta kan inte göra allt men den klarar nog mycket för att ta över de funktioner som en laptop en gång hade, medan laptop tar över istället för ett stationärt monster.

Permalänk

Yea sure, ta det med rödluvan också!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla ni som sitter och säger att detta inte kommer att hända kan inte vara ute i noramala världen. Sweclockers är ett entusiastforum, ha det i åtanke.

Bästa inlägget i denna tråden. Helt klart fascinerande att så många inte inser det ofrånkomliga att surfplattorna är här för att stanna och bli det primära för folk att använda. Sedan kommer naturligtvis dessa utvecklas med olika dockor och tangentbord och externa skärmar ... och funka för 99% av befolkningen på jobb och hemma.

Självklart kommer det finns programmerare, CAD folk, Arkitekter, Sweclockers, och andra perifera och nischade individer som behöver annan utrustning.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem

Ja ser fortfarande inte meningen med att kasta bort pengarna på en platta som är så stor så att man inte kan använda tummarna.. Tycker nästan att mobiltelefon skärmarna är förstora

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem

surfplatta med trådlöst tangentbord etc då kanske, tills dess, fuck off.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dj_Xearo:

apple plz, försvinn ut ur världen... typ nu

Varför det? Då får jag ju inte längre lika låg latency i Reason med det ljudkort jag har (märkbart bättre i OS X jämfört med Windows på samma hårdvara).

Ja, så är det ju folk resonerar här på SweClockers. ”Äh, det kommer aldrig att hända – man kan ju inte spela Crysis på en Ipad och det går inte så bra att kolla på porr”. Jo, det går fint att kolla på porr med webblösaren på Ipad. Jag har testat. Det gick… för mig. Höhöhö. Nä nu går jag… och lägger mig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Eftersom Apple har härngivna följare som köper vad Apple än släpper för skit. Bokstavligt talat, bara det är en Apple loggo på den så köper vi det.
Så är det samma sak vad guden Jobs sa, vad han än sa så skrattade folk och gjorde det. Tim försöker väl göra samma sak.
"Vi behöver fler iPads eftersom då får vi bättre bonusar". Så går han ut och säger dethär och säger "gud" det då måste det vara så, nu går jag och köper 2 iPads/ person i hushållet...
Nä, jag tror de gör som vanligt utnyttjar och kör med sina fula trix.
Vidare vill jag påpeka att jag har varit Mac användare i 2.5 så innan ni kommer med Windows Fanboy kommentarerna..

Permalänk
Medlem

Jag blir fan mörkrädd över hur trångsynta många på Swecklockers är...

Skrivet av Battle_Zealot:

Eftersom Apple har härngivna följare som köper vad Apple än släpper för skit. Bokstavligt talat, bara det är en Apple loggo på den så köper vi det.
Så är det samma sak vad guden Jobs sa, vad han än sa så skrattade folk och gjorde det. Tim försöker väl göra samma sak.
"Vi behöver fler iPads eftersom då får vi bättre bonusar". Så går han ut och säger dethär och säger "gud" det då måste det vara så, nu går jag och köper 2 iPads/ person i hushållet...
Nä, jag tror de gör som vanligt utnyttjar och kör med sina fula trix.
Vidare vill jag påpeka att jag har varit Mac användare i 2.5 så innan ni kommer med Windows Fanboy kommentarerna..

Men snälla, det här handlar inte enbart om iPad eller Apple. För att citera Tim:

Citat:

I’ve said for three years now that I believe the tablet market would be larger than the PC market at some point, and I still believe that. You can see by the growth in tablets and the pressure on PCs that those lines are beginning to converge.

Han pratar om alltså om tablets/surfplattor i helhet, där han naturligtvis vill att iPad skall vara en produkt som fortsätter ta en stor del av den kakan.