Bahnhof erbjuder blockering av SVT Play för att slippa tv-avgift

Permalänk

"Avgiftsplikt för t ex datorer och surfplattor

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt och även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lagen är teknikneutral i det avseendet. Därför kan utrustning som till exempel en dator eller surfplatta vara avgiftspliktig. Men för det krävs att:

* Att man har en utrustning som är avsedd att ta emot en utsändning eller vidaresändning av TV-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.
* Med utsändning avses en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst.
* Med TV-program avses ett samlat schemalagt programutbud i form av hela programtjänster, till exempel hela SVT1 eller TV4.

När de tre kriterierna ovan är uppfyllda så är det alltså frågan om en avgiftspliktig utrustning i juridisk mening."

Taget från http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgift...

Det första fetmarkerade bryter mot deras egen paragraf:

"Vem ska betala radio- och tv-avgift?

SVAR: Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst)."

Från http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Det andra fetmarkerade är vad jag hänger upp mig på. Gjorde en jämförelse mellan SVT Play och vanliga SVT1 och programutbuden är INTE lika, så därför kan man inte se hela SVT1 och kan därför inte uppfylla denna punkt och bör då inte vara avgiftspliktig vid ägande av en dator.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Tror jag ska bygga vidare på en affärsidé, med SVT som mentor.

Ska börja skotta snö hos grannarna och tvinga dem att betala för tjänsten. Att de inte har beställt någon tjänst, spelar ingen roll. De har möjlighet att få den och jag utför den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

PR-trick som pöbeln sväljer med hull och hår, gulligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja men dom börjar sända SVT kanalerna i sin helhet från Februari och det är därför dom också kan börja ta ut avgiften.

Vad svarar du på? Läs vad lagstiftarna och alla instanser sagt när de stiftat lagen så ser du att det inte går. Det går att ta betalt för en dator med en tv-mottagare eftersom den är konstruerad för ändamålet, det går inte att ta betalt av en webbläsare med Flash Player. Det är ingen teknisk utrustning för TV-mottagning oavsett hur neutral du tror den är. Lagstiftarna har varken före eller efter 2007 påstått att den skulle vara så vidsträckande. RIKAB kan inte och kommer inte försöka ta ut avgifter här. Skulle vara katastrof om du plötsligt räknade tiotusen klienter (PC-datorer) hos enskilda företag som TV-mottagare. Nu kanske inte två miljoner kronor för ett stort företag är mycket pengar, men inte fan kommer de ta ut detta och inte kommer de begära företagen att spärra Flash Player. Det du och Hamilton föreslår går inte och stämmer inte med lagen och allt arbete bakom lagen. Därför kan omöjligen en domare eller RIKAB göra någon betalningsskyldig för en webbläsare eller programbutik. En TV kommer inte vara kompatibel med SVTs tjänst som de startar i feb, vilket var min poäng, de får sannolikt inte bygga in stöd heller som med teliabox-fiaskot eftersom olika organisationer vill ha pengar för det, vill du vara handikappad utöver det får du stå för det själv.

Permalänk
Medlem

Du har väll inte glömt att betala TV-avgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

PR-trick som pöbeln sväljer med hull och hår, gulligt.

exakt. Ganska kul att läsa kommentarerna faktist!

Bahnhof: Bli kund hos oss, för nu kan du få ett mindre utbud, till samma pris!

Sweclockers: JAAA!

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Hedersmedlem

I hushållet finns inga datorer, inga surfplattor, inga TV-apparater och inga smartphones om någon statlig översittare frågar. Vi har bara en mekanisk skrivmaskin.

Problem solved.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

säger upp mitt internet så behöver man inte bry sig!
kör internet via mobilen, det kan dem inte kolla upp, samt det gäller inte mobiler ändå!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grumbledock:

SVT är synnerligen partisk, vid senaste valet spenderade de 70% av sin programtid med att prata om röda blocket medan blåa bara fick 30% av tiden i rutan (debatt, yheter, information etc).

Källa på det?

Annars är jag kluven till det här. Inte att Bahnhof kör en PR-grej, det är mest kul. Mitt problem är att det å ena sidan vore bekvämast att slippa betala tv-avgift, eller alls. Å andra sidan kan man se hur det (inte) fungerar i vissa länder där regeringen styr media direkt, som Ryssland. Inte mycket neutral mediabevakning av oppositionen där inte. Eller av mycket annat heller.

Sen vore det intressant att veta hur många av de som klagar mest högljutt här på forumet som egentligen har tv - och betalar avgift för den. Ärligt. Eftersom det är preskriberat kan jag erkänna att det gjorde inte jag heller innan jag började jobba.

Permalänk
Medlem

Betalar tv avgiften redan men bra initiativ av bahnhof. Hoppas bara tv nissarna godkänner det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag funderade just på ett sådant alternativ här om dagen, helt otroligt att det faktiskt hände!
Vore så skönt att slippa känna sig tvungen till att betala för nåt man inte använder, man ska kunna få välja som Jon Karlung säger.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Stolt kund hos Bahnof

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Tittar och betalar men det det är ju fan skrämmande hur det mer har blivit en avgift för att existera i landet. Som om någon streamade på twitch och sen fakturerade hela världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot

Permalänk
Medlem

Om jag förstått de rätt så kan man alltså beställa tjänsten TV Stopper, samt Anonine via Bahnhof, och då få ett intyg på att man har TV Stopper samtidigt som man kan utnyttja SVT play.. Nytt IP via en VPN tunnel..

Jag är också stolt Bahnhof kund och rekommenderar alltid bahnhof till folk jag känner som fått tillgång/förnya sitt fiber bredband..!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Tycker det är dags att TV-avgiften inkluderas automatisk i skatt varje år så att ingen snåljåp kan dryga sig med att inte betala. Är ju trots allt ca 4-5kr om dagen vilket är en piss i havet

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Bahnhof vet vad folket gillar

Och du vet vad Sweclockers gillar, tror aldrig jag har sett så många likes på ett så kort inlägg.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Så bara för att man vill ha en smartphone så är man snart tvungen att ha en snigel på ögat.....

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Tänk om man per automatik får ett fängelsestraff när man köper en bil för att det ger en en möjlighet att eventuellt köra ihjäl en annan människa?? Intressant jämförelse.

Permalänk

Skulle nog säga att 4-5kr om dagen är jädrans mycket för något man inte använder. Hade lokal kriminalitet krävt 4 spänn om dagen för "beskydd" så hade jag undrat var i helsike jag bodde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy Tonfisk:

Skulle nog säga att 4-5kr om dagen är jädrans mycket för något man inte använder. Hade lokal kriminalitet krävt 4 spänn om dagen för "beskydd" så hade jag undrat var i helsike jag bodde

Abisko?
Jag har hört att det är tuffa tider för tjuvarna där, dom börjar bli desperata.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

man får lite skadeglädje av detta

Permalänk
Medlem

Riktigt smart av Bahnhof har aldrig kollat på svt eller lyssnat på deras radio så länge jag kan minnas.

Det känns som att SVT gick online enbart för att kunna utnyttja internet användadet, men detta här ju genialt.

Permalänk

Satt ju och funderade på att skiva ett mail till Behnhof och fråga om dom kan blockera TVt-play och liknade. Gött nu slipper man Kul att fler tänker lika dant.

Hoppas det håller juridiskt.

Med tv apparaterna så kunda mna ju plocka ur själva Tv motagarmodulen och däriganom så behövde man inte betala tv-avgiften. Men sen ändrade staten något i avtalen så den metonden höll inte.

Staten är giriga tjuvar.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

SVT är detta enda jag tittar på, fast på SVT play såklart! Kollar sällan på tv.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Stolt Bahnhof kund

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Genom att formulera det såhär blir det ju som att man betalas en "internet-avgift" och inte en TV-licens då det drabbar alla med internetåtkomst..

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk

Det kommer inte att godkännas av svt. Du blir tvungen att betala i alla fall, MEN. Det är bra därför att det bidrar till debatten om huruvida det är rimligt att lägga en licensavgift på datorer och surfplattor.

Återigen, man behöver inte betala om man har ett halvrymligt samvete. Du kan inte åka dit helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Saknar verkligen den tiden jag hade fiber från Bahnhof. Nu tvingas man att använda Telia

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

waaaaaaaaaaaaaaah, väntat 3 veckor nu på att bredbandsbolaget ska fixa så mitt nätverk ska fungera. Vart riiiiiiiiiiiiiiiiktigt sugen på att dra över till bahnhof om det nu fungerar och man slipper tv avgiften

Permalänk
Medlem

tacka gudars att man har Bahnhof 100/100 fiber

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |