RAID5 + SSD utanför i samma dator?

Permalänk
Medlem

RAID5 + SSD utanför i samma dator?

Har googlat som en tok men inte hittat något bra svar, troligtvis för att jag inte vet alls vad jag ska söka på.
En relativt enkel fråga - kan man köra en RAID5 + en SSD som inte ligger med i RAID på samma dator?

Anledningen till varför är lika enkel - min trogna homeserver har rasat, dock är diskarna hela. Tänkte byta till ett NAS men inte riktigt än...
Så tanken är att lyfta över diskarna till min stationära dator, med samma typ av RAID, men jag vill såklart inte ha med min SSD disk med system på i denna lösning.

Vet att jag måste rensa diskarna för att bygga den nya RAID:en.
Men innan jag börjar vill jag gärna veta om det ens går...

Om det har betydelse så har jag detta moderkort: http://www.asus.com/Motherboard/P8Z68V_PROGEN3/

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Ja en dator kan ha en eller flera enhet fristående och 2 eller flera (i fallet med RAID 5 minst 3) enheter i en RAID-konfiguration.
Men som jookeer påpekar så är det inte så att konfigurationen av själva RAID-arrayen är sådan att den fungerar i andra enheter med RAID. Jag har inte testat, kanske Intel har lite kompatibilitet framåt och bakåt men om du tänker på en out-of-the-box NAS-låda så känns det långsökt att Arrayen ska fungera, då får du skapa om arrayen (och därmed förlora innehållet).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Behöver inte förlora något, får bara fixa backuper på det först innan jag flyttar över.
Tror inte det kommer att gå att behålla datat i det här fallet.

Var mest fundersam kring om det gick, har för mig att jag har provat en gång tidigare och då gick det inte. Men det var ett par år sedan, kanske gjorde jag något fel också.

Permalänk