Behöver akut hjälp! Raid av två SSD-diskar.

Permalänk
Medlem

Behöver akut hjälp! Raid av två SSD-diskar.

Hej!

Har sedan tidigare suttit med en Intel-330 128GB SSD disk i min dator samt en WD Lagringsdisk. Har nu införskaffat mig ännu en SSD (samma fabrikat och modell) för att utöka lagringsutrymmet en aning!

Har satt i diskarna på rätt plats (Det är iaf vad jag tror) och startat datorn. Var ställer jag in raid på diskarna??
Har kikat lite i BIOS men vågar inte sitta och ändra för mycket utan att vara säker på vad jag gör.

Kan någon vänlig själ guida mig igenom detta!

MVH

Permalänk
Medlem

Du kommer att bli av med alla data på diskarna. Dvs måste du installera om Windows. Eller klona din Windows-partition till en ny disk och sedan bygga RAIDen.

Permalänk
Medlem

Ja, men det är lugnt. Har säkerhetskopierat de filer som jag vill ha kvar. Tänkte proppa in Win8 när jag raidat färdigt hur som helst

Permalänk
Medlem

Du säger att du skaffade en SSD till för att utöka lagringsutrymmet lite, men sen säger du att du vill RAIDa diskarna.

En RAID på två diskar betyder antingen RAID-0 (används för att snabba upp läs/skriv-prestanda, lagringsutrymmet är lika stort som innan) eller RAID-1 (används för extra säkerhet om en av diskarna rasar, lagringsutrymmet är lika stort som innan)

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Fast med RAID-0 så får jag väl dubbla lagringskapaciteten?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Du säger att du skaffade en SSD till för att utöka lagringsutrymmet lite, men sen säger du att du vill RAIDa diskarna.

En RAID på två diskar betyder antingen RAID-0 (används för att snabba upp läs/skriv-prestanda, lagringsutrymmet är lika stort som innan) eller RAID-1 (används för extra säkerhet om en av diskarna rasar, lagringsutrymmet är lika stort som innan)

RAID-0 ger dubbla utrymmet med 2 diskar men sämre säkerhet än en enkel disk.

Permalänk
Medlem

Precis Så jag är fortfarande ute efter hjälp med RAID-0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Ja, men det är lugnt. Har säkerhetskopierat de filer som jag vill ha kvar. Tänkte proppa in Win8 när jag raidat färdigt hur som helst

Som skrevs ovan, ska du ha mer plats eller högre säkerhet med raiden?

Om du ska köra mer plats, vilket man ofta gör hemma, så är det väl rätt onödigt på SSDs, du tjänar inte mycket prestanda där, utan kan till och med få sämre söktider, även om det i benchmarks visar teoretiskt dubbelt så hög överföringshastighet.

För att den max-hastigheten ska utnyttjas, måste du ju ha något lika snabbt att kopiera till/från X)
Du riskerar dessutom det vanliga att om ena enheten går sönder så kraschar all data på hela raiden, det händer ju itne om de är separata.

Så kör du SSDerna separat istället och lägg t.ex. system+program på ena och spel på den andra.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Som skrevs ovan, ska du ha mer plats eller högre säkerhet med raiden?

Om du ska köra mer plats, vilket man ofta gör hemma, så är det väl rätt onödigt på SSDs, du tjänar inte mycket prestanda där, utan kan till och med få sämre söktider, även om det i benchmarks visar teoretiskt dubbelt så hög överföringshastighet.

För att den max-hastigheten ska utnyttjas, måste du ju ha något lika snabbt att kopiera till/från X)
Du riskerar dessutom det vanliga att om ena enheten går sönder så kraschar all data på hela raiden, det händer ju itne om de är separata.

Så kör du SSDerna separat istället och lägg t.ex. system+program på ena och spel på den andra.

Alright, så du föreslår isf ominstallation av datorn och helt enkelt lägga OS på den ena disken?
Låter som en bra lösning för mig i så fall.

Permalänk
Medlem

Jag har förresten som jag tidigare nämnde redan satt i den andra SSD-disken i datorn. Har alltså sammanlagd tre diskar i datorn nu.
Den nya disken syns i enhetshanteraren men inte då jag klickar på "dator". Har jag missat något?

Permalänk
Skrivet av i9MM3e:

Jag har förresten som jag tidigare nämnde redan satt i den andra SSD-disken i datorn. Har alltså sammanlagd tre diskar i datorn nu.
Den nya disken syns i enhetshanteraren men inte då jag klickar på "dator". Har jag missat något?

Har du formaterat den?

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Kan man inte typ köra JBOD eller förlorar man nån prestanda då?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old Insight:

Har du formaterat den?

Nej, men något sådant har jag inte behövt göra på de två diskar som redan sitter i.
Kikar jag på enhetshanteraren så är dock inte benämningarna på diskarna exakt likadana.

På den nya disken jag satt i tillkommer texten " ATA Device ". Detta är något som inte står på de andra diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Du säger att du skaffade en SSD till för att utöka lagringsutrymmet lite, men sen säger du att du vill RAIDa diskarna.

En RAID på två diskar betyder antingen RAID-0 (används för att snabba upp läs/skriv-prestanda, lagringsutrymmet är lika stort som innan) eller RAID-1 (används för extra säkerhet om en av diskarna rasar, lagringsutrymmet är lika stort som innan)

RAID-0 slår ihop diskarna så du får dubbla utrymmet. Du får också extra prestandan då diskarna kan läsa och skriva till olika ställen sammtidigt. Dock blir driftsäkerheten lidande då det räcker att en disk i din array dör för att allt skall paja. Så du har i princip fördubblat din chans att din "disk" dör.
RAID-3 och uppåt erbjuder ofta en bra kompromiss mellan prestanda och säkerhet.
RAID-5 brukar jag själv köra om jag sätter upp en RAID array och inte vill att allt skall dö för lätt men ändå ha hyffsad prestanda.
En RAID-0 hade jag sett till att backa ofta så man inte sitter där.

Mekaniska diskar börjar man ju ofta uppfatta att de är på väg att börja må dåligt och lösa det innan allt kraschar. Nacdelen med våra snabba omekaniska SSD diskar är ju att de antingen fungerar eller INTE fungerar. Så de kan köra på full speed en sekund för att sedan vara STENDÖD. Så man får ingen varning alls.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Jag har förresten som jag tidigare nämnde redan satt i den andra SSD-disken i datorn. Har alltså sammanlagd tre diskar i datorn nu.
Den nya disken syns i enhetshanteraren men inte då jag klickar på "dator". Har jag missat något?

[TUTORIAL] Köpt en ny hårddisk, men hittar den inte? http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

[TUTORIAL] Köpt en ny hårddisk, men hittar den inte? http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Tack janee!

Har nu installerat om datorn med Win 8 och fått fram den nya disken.

Permalänk

Är det inte som så att endast vissa moderkort har stöd för RAID, eller åtminstone vissa typer av RAID-konfigurationer, annars måste man köpa ett RAID-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Är det inte som så att endast vissa moderkort har stöd för RAID, eller åtminstone vissa typer av RAID-konfigurationer, annars måste man köpa ett RAID-kort?

Stämmer bra. En del moderkort som säger att de har stöd för raid kör till och med software raid (och ljuger således lite... hehe).
Men de flesta moderkort idag klarar ofta RAID-0, RAID-1 iaf.
Ett ok kontrollerkort med stöd för de flesta RAID konfigurationer behöver ofta inte kosta mer än ett par hundralappar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P