[TUTORIAL] Köpt en ny hårddisk, men hittar den inte?

Permalänk
Medlem

[TUTORIAL] Köpt en ny hårddisk, men hittar den inte?

UPPDATERING: Det står nu även hur man gör med hårddiskar på mera än 2TB.

Denna tråd är skapad eftersom det finns väldigt många trådar uppe på sweclockers som handlar om just detta ämne.
Har jag missat något/borde lägga till något/gjort något fel?
Skriv gärna i kommentarerna.

Dold text

Har du köpt en ny hårddisk, men du hittar den inte i ”Den här datorn”?
Har du partitionerat din hårddisk men inte fått ut allt utrymme?

Detta gäller även för SSD-enheter

Gör så här:

Högerklicka på Dator (förslagsvis i startmenyn) och välj hantera.

Du ska nu vara inne i Datorhantering.
Klicka på Diskhantering i vänsterspalten.

OBS!!! Om din Hårddisk är större än 2TB så ska du nu få upp denna ruta och välja GPT, inte MBR. Väljer du MBR kommer du bara kunna göra en partition på max 2TB, du kan dock göra flera partitioner. Om du har valt fel så kan du följa denna guiden för att ändra till GPT.

Nu borde du se en ”svart” hårddisk/partition någonstans (se bilden nedan för att förstå bättre).
Den svarta disken är en oallokerad disk, den måste du partitionera innan du kan se den i ”Den här datorn”.
Det gör du genom att högerklicka på den ”svarta” disken och välj ”Ny enkel volym”.
Var noga med att du väljer rätt disk, annars kan det hända tråkiga saker, tex som att du tar bort allting på en annan disk, och det vore ju inte så kul?
Välj rätt disk genom att kolla på om det är rätt storlek, och se om det står ”Inte allokerat” på den.
OBS! Även om din disk är tex 500GB så står det bara 465GB, precis som 1TB = 931GB, och 2TB = 1,81TB. Detta beror på att Windows visar olika prefixer än vad hårddisk-tillverkarna gör.

Nu öppnas ”Guiden Ny enkel volym”.
Tryck nästa.

Välj storlek.
Ifrån början står redan den största möjliga storleken i MB, så ska du inte ha flera partitioner så klickar du bara på nästa.

Nu får du välja om du vill ha en enhetsbeteckning eller om du vill montera den i en NTFS-mapp.
Du ska välja alternativet ”Tilldela följande enhetsbeteckning”.
Vilken bokstav du vill ha får du välja själv, det spelar ingen roll. (Detta blir sökvägen til din hårddisk, det går att ändra senare om sökvägen inte är upptagen).
Tryck nästa.

Nu ska du välja vilket filsystem du ska ha.
NTFS är starkt rekommenderat om inget annat är sagt, men det är överkurs.
Storleken på allokeringsenheten kan vara på Standard.
Volymetikett får du välja själv, det spelar ingen roll. (Detta är namnet på din hårddisk, och går att ändra senare).
Bocka i rutan Snabbformatera.
Tryck nästa.

Kontrollera så att allting är rätt.
Tryck på Slutför.

Nu borde din nya disk vara blå i Diskhanteraren, och finnas i ”Den här datorn”.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fin guide! Den kommer många att uppskatta.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

OBS! Även om din disk är tex 500GB så står det bara 465GB, precis som 1TB = 931GB, och 2TB = 1,81TB.
Njae, 1 TB är 1000 GB eller 931 GiB, medan 1 TiB är 1024 GiB. Windows visar inkorrekta prefixer sedan de nya standarderna.

Annars är det en fin nybörjarguide! :]

Edit: En fråga, vilken Visual Style använder du?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Bra guide! Du borde tala om att detta även gäller SSD, SSD-folket tycks ha rejäla problem, även med detta.

Du kan gärna skriva in att om disken ofrivilligt tappat alla sina partitioner och därmed fått status "unallocated" - så kan man försöka återvinna partitionerna med testdisk.

Sen e frågan om denna skall klistras. 95% av alla nya trådar behandlar sådant som redan finns beskrivet i existerande trådar, SÖK-funktionen tycks vara för svår för de flesta. Likaså "Läs mig innan du skapar ny tråd" ignoreras också av de flesta, även av moderatorerna, de tycks inte heller ha läst den.

Vi kan slå vad om att din fina tråd med tiden glöms bort och det kommer nya trådar som frågar precis det du har svar på. Det enda vi lärt av historien e att vi ngenting lärt.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

OBS! Även om din disk är tex 500GB så står det bara 465GB, precis som 1TB = 931GB, och 2TB = 1,81TB.
Njae, 1 TB är 1000 GB, medan 1 TiB är 931 GiB. Windows visar inkorrekta prefixer sedan de nya standarderna.

Annars är det en fin nybörjarguide! :]

Edit: En fråga, vilken Visual Style använder du?

Antar att du menar tema som jag kallar det shine 2.0 heter det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Antar att du menar tema som jag kallar det shine 2.0 heter det.

Ah, tackar! Har tröttnat på Luna efter att ha använt det i ett kvartal nu.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Tack för en bra och tydlig guide, jag kommer troligen att länka många gånger till denna tråd.

Visa signatur

janee

Permalänk

Det är nog en del som kommer uppskatta guiden!
Hoppas dem inte bara ignorerar den nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Ah, tackar! Har tröttnat på Luna efter att ha använt det i ett kvartal nu.

Kanske dags för mig att byta också såg inte så dumt ut det där heller, ska nog prova det

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Btw, nån som vet hur man ber mod att klistra? Är det pm som gäller?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har redan uppmärksammat tråden och ska se vad vi kommer fram till.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att veta

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Fick min Seagate 3TB idag. Tog mig inte mer än 3 min med denna guide!

Visa signatur

2500K @ 4,7GHz | Gigabyte GTX 670 - SLI | 16GB, 1600MHz | Asus Sabertooth P67 | FD Newton R3 1000W | Samsung 830, 256GB | Crossover 27Q (27", 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dadodil:

Tack så mycket. Fick min Seagate 3TB idag. Tog mig inte mer än 3 min med denna guide!

skönt att höra
hur gick det, fick du alla 3 TB, eller stannade den vid 2TB?
har aldrig ägt en 3TB hårddisk, och har hört lite om att NTFS inte fungerar med hårddiskar över 2TB, men det fungerar alltså?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

skönt att höra
hur gick det, fick du alla 3 TB, eller stannade den vid 2TB?
har aldrig ägt en 3TB hårddisk, och har hört lite om att NTFS inte fungerar med hårddiskar över 2TB, men det fungerar alltså?

Jag har för mig att det normalt ej stöds i Windows XP. I senare versioner av Windows har dock GUID-partitionstabellen införts, som gör att man kan allokera utrymme för diskar större än 2 TiB. Rätta mig gärna om jag är fullständigt ute och cyklar nu, då jag endast tar från mitt opålitliga minne.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Ah, tackar! Har tröttnat på Luna efter att ha använt det i ett kvartal nu.

Lite offtopic men, jag har installerat shine 2.0 nu och av någon anledning så ser det ut som det ska i utforskaren men inte i startmenyn. har du nån aning om vad som är fel?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Lite offtopic men, jag har installerat shine 2.0 nu och av någon anledning så ser det ut som det ska i utforskaren men inte i startmenyn. har du nån aning om vad som är fel?

nae vet inte vad felet är, men vet att jag hade lite andra problem, och då funkade det när man installerade om allt igen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Har en fråga!

Om jag redan t.ex har en SSD installerad och klar, och tänkt att sätta i en exakt likadan SSD, är det säkrare att koppla ur den gamla medans man gör det här, så att man inte gör felet att välja fel SSD?

Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pennerborn:

Har en fråga!

Om jag redan t.ex har en SSD installerad och klar, och tänkt att sätta i en exakt likadan SSD, är det säkrare att koppla ur den gamla medans man gör det här, så att man inte gör felet att välja fel SSD?

Tack på förhand!

Du ska alltid bara ha en disk i vid installation... Ska du dock bara koppla in en till SSD av nån anledning så kör på.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du ska alltid bara ha en disk i vid installation... Ska du dock bara koppla in en till SSD av nån anledning så kör på.

Hmm... Vet inte om jag fattar, men om jag kopplar in en ny SSD och den inte hittar den, så måste jag ju göra det här som visas i guiden?

Eller hur menar du?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pennerborn:

Hmm... Vet inte om jag fattar, men om jag kopplar in en ny SSD och den inte hittar den, så måste jag ju göra det här som visas i guiden?

Eller hur menar du?

Jag förstod inte dig helt
Vill du bara koppla in och partitionera så gör det i diskhanteraren. Du kan inte göra det utan att att vara i Windows iaf.

Permalänk
Medlem

Snabbformatera hade jag inte rekommenderat.
Är rätt skönt att ha testat alla sektorer och veta att de är ok innan man börjar spara massa saker på en hårddisk som kanske är på väg att rasa eller har andra fel.
Visst tar det rätt mycket extra tid men det är klart värt det.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jag förstod inte dig helt
Vill du bara koppla in och partitionera så gör det i diskhanteraren. Du kan inte göra det utan att att vara i Windows iaf.

Okej, då ska jag försöka förklara det bättre

Om vi säger att jag har en SSD på 128gb, och har tänkt att sätta i en likadan SSD på 128gb, och sen måste man ju göra såhär i guiden för att hitta den nya SSDn. Men som han nämner så måste man ta rätt SSD, och båda är ju lika stora. Så tänkte först att man kan koppla ur den gamla för att bara se den nya. Men sen kom jag ju på också att man har ju Windows på den gamla SSDn. Så det sket sig

Så undrar hur man ska göra för att inte ta fel SSD, eller det kanske är så att bara de hårdiskar som inte är "hittade" går att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pennerborn:

Okej, då ska jag försöka förklara det bättre

Om vi säger att jag har en SSD på 128gb, och har tänkt att sätta i en likadan SSD på 128gb, och sen måste man ju göra såhär i guiden för att hitta den nya SSDn. Men som han nämner så måste man ta rätt SSD, och båda är ju lika stora. Så tänkte först att man kan koppla ur den gamla för att bara se den nya. Men sen kom jag ju på också att man har ju Windows på den gamla SSDn. Så det sket sig

Så undrar hur man ska göra för att inte ta fel SSD, eller det kanske är så att bara de hårdiskar som inte är "hittade" går att välja.

Om du har ditt OS på SSDn kommer den att heta C:, ta inte den bara:)
Men alla icke allokerade diskar kommer att vara svarta, så rör bara svart när du installerar en ny HDD.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av LTsm:

Om du har ditt OS på SSDn kommer den att heta C:, ta inte den bara:)
Men alla icke allokerade diskar kommer att vara svarta, så rör bara svart när du installerar en ny HDD.

Jaha! Då förstår jag

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pennerborn:

Okej, då ska jag försöka förklara det bättre

Om vi säger att jag har en SSD på 128gb, och har tänkt att sätta i en likadan SSD på 128gb, och sen måste man ju göra såhär i guiden för att hitta den nya SSDn. Men som han nämner så måste man ta rätt SSD, och båda är ju lika stora. Så tänkte först att man kan koppla ur den gamla för att bara se den nya. Men sen kom jag ju på också att man har ju Windows på den gamla SSDn. Så det sket sig

Så undrar hur man ska göra för att inte ta fel SSD, eller det kanske är så att bara de hårdiskar som inte är "hittade" går att välja.

som jag skrev, så kan du även identifiera en ny hdd/ssd genom att se om den är svart.
ser du en svart ssd på 128gb så är det den.
din systemdisk har i 99% av alla fall enhetsbeteckningen C:, så rör inte den bara. och jag är nästan säker på att det inte går att pilla på systemdisken medans du använder den, så du behöver inte oroa dig

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

som jag skrev, så kan du även identifiera en ny hdd/ssd genom att se om den är svart.
ser du en svart ssd på 128gb så är det den.
din systemdisk har i 99% av alla fall enhetsbeteckningen C:, så rör inte den bara. och jag är nästan säker på att det inte går att pilla på systemdisken medans du använder den, så du behöver inte oroa dig

Okej får tacka så mycket, hade mycket funderingar om det här innan

Permalänk

mycket bra tråd! tackar stort för hjälpen

Permalänk

jag kan inte ens välja "ny enkel volym"... ngn som har en aning om hur detta kommer sig...?