Valve stäms i Tyskland för förbud mot försäljning av begagnade Steam-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Att inte vilja sälja begagnat??

Vem ihelvete kan vara emot detta, iaf jag är Svensk jag är inte emot.

Du tänker visst inte på konsekvenserna som kommer bli om Valve blir tvungna till detta.
Förresten förstår jag mig inte på hur man kan klaga på detta överhuvudtaget, att man inte kan sälja begagnat.
Vi har inte sålt/köpt begagnade PC spel på hur länge som helst. Pga piratkopieringen vill inte t.ex GameStop ta emot.
Sen är det ju det här med nycklar osv. Hur vanligt är det att man säljer PC spel egentligen?

Köper du ett spel du inte gillar så är det ditt problem. Låter kanske lite drygt men
tänk efter lite. Det finns en anledning till gratisversioner eller testversioner eller
som Steam har ibland, att man kan spela hela spelet under en helg gratis?
Köper du något utan att ha testat det (eller ens kollat på recensioner eller gameplays)
tycker jag det är lite "skyll dig själv" där. Många köper till exempel senaste Cod så fort de dyker upp
på marknaden utan att kolla på omdömen av andra spelare osv. Trailers visar aldrig hur spelen egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det är mycket dåligt som kan komma ut av att det blir möjligt att sälja spel begagnat. Det finns inget i spelen idag som försämras när du säljer vidare. Ni som tar upp bilar har ett uselt exempel. Bilar slits av att de körs, och det blir mer saker att reparera efter ett par år. Det försvinner inga 1: or och 0: or från spel efter ett par år. Om detta går igenom så tror jag att stora delar av spel får engångsnycklar som är låsta till ett konto, så om man säljer vidare så får nästa köpa en nyckel för att låsa upp den delen. Det är det enda vettiga för att företag inte ska gå i konkurs av detta. Det blir mer dåligt än bra av detta tyvärr. + hejdå alla bra reor.

Håller med! Men när det handlar om fysiska kopior är det ej samma sak, som det ser ut idag är det bra tycker jag.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att jämföra med bilar känns som en dålig idé i det här fallet. Det vore som att biltillverkaren bara avaktiverar din bil när du vill sälja den, så att du inte längre kan använda den. Möjligtvis kanske de skrotar den också (= avinstallerar spelet). Sen skickar de en ny bil till köparen.

Fast här såg du lite fel på saken, om beslutet går igenom så blir steam som alla andra marknader ex bilmarknaden. en köper bilen ny, säljer den till en annan som har den och sedan säljer den. ingen av de tjänar (vanligtvis) på bilen men de bidrar alliphop till att någon kan köpa en ny

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrixAxel:

Varför ens bry sig xD

Ja, varför bry sig om att stå upp för den gällande konsumenköplagstiftningen? Vilket slöseri med tid!*

Skrivet av Friterad:

Du tänker visst inte på konsekvenserna som kommer bli om Valve blir tvungna till detta.
Förresten förstår jag mig inte på hur man kan klaga på detta överhuvudtaget, att man inte kan sälja begagnat.
Vi har inte sålt/köpt begagnade PC spel på hur länge som helst. Pga piratkopieringen vill inte t.ex GameStop ta emot.
Sen är det ju det här med nycklar osv. Hur vanligt är det att man säljer PC spel egentligen?

Köper du ett spel du inte gillar så är det ditt problem. Låter kanske lite drygt men
tänk efter lite. Det finns en anledning till gratisversioner eller testversioner eller
som Steam har ibland, att man kan spela hela spelet under en helg gratis?
Köper du något utan att ha testat det (eller ens kollat på recensioner eller gameplays)
tycker jag det är lite "skyll dig själv" där. Många köper till exempel senaste Cod så fort de dyker upp
på marknaden utan att kolla på omdömen av andra spelare osv. Trailers visar aldrig hur spelen egentligen är.

Fast nu tittar du ju på saken i helt fel ljus. Hellre än att jämföra en digital vara med alla andra varor på marknaden så jämför du digitala varor med andra digitala varor, eller snarare digitala varor under Steams policy.

Konsumentköprätten, både den inhemska och den EU-stadgade, är till för att skapa en större trygghet bland konsumenterna vilket både stimulerar marknaden, då konsumenterna vågar köpa varor friskare, och förhindrar allt för groteska övertramp från utgivare och säljare.

Din attityd är så typisk och kontraproduktiv. Hellre än att se problemet med att inskränka på rättigheterna hos konsumenterna så sympatiserar du blint med näringsidgaren. Ja, visst, i teorin så lär utgivare och distributörer förminska omsättningar på spel om man ger konsumenterna samma rätt att hantera sina personliga köp vid köp av spel så som vid alla andra typer av varor. Men det skapar också ett större förtroende för systemet och kraven från konsumenterna förväntas öka - vilket är betydligt mycket viktigare för denna kränkande korkade industrin som når ständiga bottennivåer.

Nästa gång du köper någonting felaktigt, som inte fungerar eller där du godkänner lukrativa finstilta avtal - skyll dig själv! Prova och lev med din egna mentalitet. Det blir ett väldigt eländigt liv skall du se, när du inte vill acceptera de rättigheter du har i någon underlig idé om att du arbetar för industrins bästa genom att vara helt fri från standard eller krav.

Jag uppmuntrar folk till att ha ett bredare perspektiv, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Varför då? De kan ta ut en avgift som de ska dela med utgivaren. Då tjänar Steam på det, utgivaren på det och jag. Win, win, win!

Dessutom kan de sätta en gräns: Man måste ägt spelet i 3-4månader så att nya spel inte säljer sämre.

Det skulle typ sänka hela iden med sommar reor och jul reorna om spelen finns att köpa billigt året om och varför skulle man köpa det från steam när spelen kommer finnas att köpa billigare av en annan användare på steam?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Nu när jag tänker på det kanske det hade varit nice. Men hur fungerar detta med tex vac-ban's?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Valve och resten av spelindustrin går inte bara i en gräddfil utan det är även ett grovt missbruk av copyrightlagen (som den var tänkt).

Att man får copyrightskydda ett verk en begränsad tid (fast mutor och lobbying gjort den korta tiden till väldigt lång tid) och att samhället då lägger allmänna resurser på att uppehålla denna copyright ger samtidigt skyldigheter hos den som givit ut något att tillåta utlåning, vidareförsäljning och att verket ska kunna kopieras fritt efter att den begränsade tiden gått ut, etc.

Nu missbrukar Valve lagen genom att roffa åt sig alla möjligheter lagen ger men snuva konsumenterna/samhället på alla sina rättigheter genom tekniska skydd.

Copyrightlagen finns inte enbart till för att maximera vissa företags vinster, även om vissa i tråden verkar tro det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Sweclockers, ni är flera månader bakom.

Detta började förra året.

http://www.heise.de/newsticker/meldung/Verbraucherzentrale-ma...

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Sweclockers, ni är flera månader bakom.

Detta började förra året.

http://www.heise.de/newsticker/meldung/Verbraucherzentrale-ma...

Varningen i september ledde till stämningen på onsdag. De länkade källan.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Problemet är ju många skulle försöka göra profit. Köper man ett spel på rea t.ex så väntar man priset ska bli normala igen men säljer det kanske för 50-100kr billigare.

Jaha, och?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tyskarna är nog de som faktiskt tar demokrati och saker såsom konsumenträtt och den enskilda individens rätt mest seriöst!

De har minnen från vad som händer om avsaknaden av demokrati och enskilda individers rättigheter blir för stor...

Dom skäms väl så mycket för det dom har i bagaget. Men helt rätt av dom att stå emot! Att man inte har rätt att sälja spel känns väldigt fel. Å andra sidan så kan det ju komma att missbrukas rejält med alla billiga bundles som säljs på nätet. Köpa en bunt med spel för $1 och sen sälja dom för några dollar styck. Detsamma gäller ju Steam-reorna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Det skulle typ sänka hela iden med sommar reor och jul reorna om spelen finns att köpa billigt året om och varför skulle man köpa det från steam när spelen kommer finnas att köpa billigare av en annan användare på steam?

Först måste du hitta någon som är villig att sälja spelet för det pris du är beredd att betala, kanske inte är fullt så lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Jaha, och?

Lär dig skriva. Man skriver aldrig "jaha och" utan en motivering. Gå och sig sådär till din arbetsgivare när han förklarar ny sak för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nej, för du åker nog in finkan om du kör med dina beräkningar...

En lön på 30 kostar ungefär 50k för ett företag. Skatter måste betalas, semesterlöner betalas, försäkringar tecknas, revisioner göras, bokföringar mm

Spel är ofta ett väldigt billigt nöje ifall du hittar ett du gillar. Om man ser till kr/timme det vill säga.

Det stod ju ganska klart och tydligt att han hade missat en massa.

En lön på 30k brutto kostar ca 44-45k/månaden inkl. 10% i försäkringskostnader och 25 dagars semester.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Kan förstå de som argumenterar för att spelindustrin skulle tjäna mindre men det skulle kanske minska piratkopieringen också vilket skulle gynna företagen...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

äh kom igen nu.

köp spelen första hand eller avvakta tills ni har råd eller tils det blir en steamrea.
är det panik så får ni väl låna spelet av bukten tills ni kan köpa det.

det skulle knappast minska piratkopieringen nämnvärt att tillåta begagnade spel på steam.
det som skulle hända är att de som köper spel köper dem billigare istället, i andrahand, så att spelutvecklarna inte får en krona, även om exemplaret säljs vidare 60 gånger.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Lär dig skriva. Man skriver aldrig "jaha och" utan en motivering. Gå och sig sådär till din arbetsgivare när han förklarar ny sak för dig.

Jaså inte?

För det ser nämligen ut som att jag gjorde det.
Men du kan få en motivering så du inte börjar att gråta.

Vad är problemet med att folk skulle göra sig en liten vinst någon gång ibland?
Ponera att du kommer över en schysst TV(för att inte skriva bil) billigt som du sedan säljer vidare för du vet att den är värd mer.

Nu går världen under..

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

äh kom igen nu.

köp spelen första hand eller avvakta tills ni har råd eller tils det blir en steamrea.
är det panik så får ni väl låna spelet av bukten tills ni kan köpa det.

det skulle knappast minska piratkopieringen nämnvärt att tillåta begagnade spel på steam.

Då antar jag att du väntar med att köpa bil till du har råd med det ist för att köpa en begagnad?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Så länge spelutvecklaren får en andel i varje begagnatköp.
Kan lätt se hur en sådan grej kan bli döden för många indieutvecklare och andra utvecklare som redan har det dåligt.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Jaså inte?

För det ser nämligen ut som att jag gjorde det.
Men du kan få en motivering så du inte börjar att gråta.

Vad är problemet med att folk skulle göra sig en liten vinst någon gång ibland?
Ponera att du kommer över en schysst TV(för att inte skriva bil) billigt som du sedan säljer vidare för du vet att den är värd mer.

Nu går världen under..

Helt rätt IBLAND kan någon göra en bra affär på begmarknad men 90%eller mer av sakerna som säljs sjunker bara i värde.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Lär dig skriva. Man skriver aldrig "jaha och" utan en motivering. Gå och sig sådär till din arbetsgivare när han förklarar ny sak för dig.

Mycket bra svar på:

Skrivet av jeppe1990:

Jaha, och?

Kan man inte föra en diskussion så kanske ett forum inte kanske är rätt ställe att hänga på?

On Topic: Jag gillar Valve som företag, absolut men ser också fördelen med denna rättsprocess. Dock undrar jag om Valve fick chansen att se över sina avtal INNAN de gjorde detta till en rättsprocess?

Det hade ju då varit mer rent spel.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Så länge spelutvecklaren får en andel i varje begagnatköp.
Kan lätt se hur en sådan grej kan bli döden för många indieutvecklare och andra utvecklare som redan har det dåligt.

De fick sin andel när förste man köpte deras spel sedan får de hoppas att han köper deras nästa spel med.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Mycket bra svar på:

Kan man inte föra en diskussion så kanske ett forum inte kanske är rätt ställe att hänga på?

On Topic: Jag gillar Valve som företag, absolut men ser också fördelen med denna rättsprocess. Dock undrar jag om Valve fick chansen att se över sina avtal INNAN de gjorde detta till en rättsprocess?

Det hade ju då varit mer rent spel.

Håller med, de kunde också T.ex börjat med de företag som hålls till i EU-regionen.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Då antar jag att du väntar med att köpa bil till du har råd med det ist för att köpa en begagnad?

problemet är när folk köper halo och spelar ut det på en helg, sedan säljer det till gamestop för 15 dollar.

bilar tv apparater osv är inte lika lätta att jämföra med eftersom man oftast inte har 1-400 st andra exemplar hemma att använda när man säljer en av dem.

skulle folk köpa en ny volvo och sedan sälja den efter en vecka för en tiondel av priset, där den sedan säljs vidare och fullkomligt eliminerar vinsten för volvo på ytterligare 10 personer, då skulle nog bilar komma med installationsgränser på max 3 personer innan dessa imploderade.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Så länge spelutvecklaren får en andel i varje begagnatköp.
Kan lätt se hur en sådan grej kan bli döden för många indieutvecklare och andra utvecklare som redan har det dåligt.

Då kan man fråga sig varför de har det dåligt? Gör de inte tillräckligt bra spel? ger de inte sina utvecklare tillräckligt med tid, utrymme för att pröva nya idéer eller lägger cheferna i sig för mycket?

Och nej, jag tror inte detta är en bra lösning för företagen har redan fått betalt en gång. Är det ett bra spel så säljer man antagligen det inte utan låter det stå i hyllan, eller nu i steam, tills nästa gång man blir sugen då sälja begagnade spel är om möjligt sämre än en bilaffär.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Mycket bra svar på:

Kan man inte föra en diskussion så kanske ett forum inte kanske är rätt ställe att hänga på?

On Topic: Jag gillar Valve som företag, absolut men ser också fördelen med denna rättsprocess. Dock undrar jag om Valve fick chansen att se över sina avtal INNAN de gjorde detta till en rättsprocess?

Det hade ju då varit mer rent spel.

Du får nog plats med ett "kanske" till där.
Eller behöver man inte kunna bygga upp en enkel mening när man lägger sig i andras diskussioner?

Nu får ni hålla på bäst ni vill, jag har annat att göra en fredagskväll.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

problemet är när folk köper halo och spelar ut det på en helg, sedan säljer det till gamestop för 15 dollar.

bilar tv apparater osv är inte lika lätta att jämföra med eftersom man oftast inte har 1-400 st andra exemplar hemma att använda när man säljer en av dem.

skulle folk köpa en ny volvo och sedan sälja den efter en vecka för en tiondel av priset, där den sedan säljs vidare och fullkomligt eliminerar vinsten för volvo på ytterligare 10 personer, då skulle nog bilar komma med installationsgränser på max 3 personer innan dessa imploderade.

Du kanske ska räkna med kvantiteten som säljs också då. hur många bilar säljer volvo varje år? hur många spelkopior säljer EA varje år?
Det är nog tyvärr lika stor andel i bägge som använder spelet i en vecka och bilen i ett år. Men när de sedan är klara så köper de ju nytt ny bil och nytt spel.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iLight:

Ni tänker ju bara så långt näsan räcker. I och med ett sådant krav på sig skulle spelindustrin att gå ännu sämre än den gör idag. Några av era favoritstudios kanske får lägga ner eller börjar ta ännu färre risker än de redan gör idag. Fler uppföljare, färre nya IPs och framförallt fler mindre gratisspel och färre storspel. Jag drar till med ett rungande NEJ! Om mina pengar till spelindustrin bidrar till att de fortsätter att producera stora engagerande spel som man kan lägga ner hela sin själ i betalar jag gärna.

Håller inte med, kan inte se att man jävlas med sina kunder som något positivt för industrin? Vi behöver mer innovation, inte mer "AAA" spel a la Far Cry 3, The Sims 37 etc. Tror själv, utan fakta såklart, att detta främst är sämre för de stora bolagen, det är dom som horar med krångliga och ibland hotfulla (EA någon?) EULAs. Och behöver vi verkligen ett DeadSpace 3 med mikrotransaktioner, därtill fler gratisspel? Som vad? Mer spel från Zynga?

Så länge man betalar fullpris för spel så ska det vara individens egendom, inte företagets. Dessutom kan dom utan anledning ta bort spelet från sitt "bibliotek" utan att ens säga till först. Detta är ju en katastrof ur konsumentens synvinkel. Tänk om man kunde göra så med andra varor?
Tänk om, Warner kommer hem o tar min filmsamling för att dom anser att jag har brutit mot deras användaravtal, nej nu tar vi dina filmer. Wtf?
Vill dom ha det som en prenumerationstjänst får dom också lansera en sådan, inte sälja styckvis och sen behandla konsumenten som skräp.

Om inte för att man ska kunna sälja det där hypade storspelet som man köpte som sen visade sig vara skit. Dom får väl köpa o sälja som alla andra företag i världen där det finns en begagnadmarknad (på typ allt förutom mat, o säkert där med i viss mån). Inte så att dom går under för att någon köper o säljer begagnat, och det är ju en fri marknad vi ska ha, så varför får vissa företag undanta sig från dessa regler?

Skrivet av Slipzor:

massa text

Men du, är det likadant för alla stackars bilförsäljare, musikförsäljare, matförsäljare, cykelförsäljare, vitvaruförsäljare, elektronikförsäljare, filmförsäljare etc etc etc?
Du förstår vad jag vill komma va? En begagnad vara är inte lika med att en familj får svälta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Jaså inte?

För det ser nämligen ut som att jag gjorde det.
Men du kan få en motivering så du inte börjar att gråta.

Vad är problemet med att folk skulle göra sig en liten vinst någon gång ibland?
Ponera att du kommer över en schysst TV(för att inte skriva bil) billigt som du sedan säljer vidare för du vet att den är värd mer.

Nu går världen under..

En TV kan ta däremot flera dagar att sälja. Man går ju inte direkt och köper en ny TV för att sälja den eller hur? Däremot kan du göra det i digitala spel. Du köper billigt och säljer det dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Det skulle typ sänka hela iden med sommar reor och jul reorna om spelen finns att köpa billigt året om och varför skulle man köpa det från steam när spelen kommer finnas att köpa billigare av en annan användare på steam?

Och nackdelen med att vi kan köpa billiga spel närsomhelst är? De kan tjäna massa pengar på EN och samma CD-key.