Valve stäms i Tyskland för förbud mot försäljning av begagnade Steam-spel

Permalänk
Medlem

Lille Adam

Adam satt där en ensam fredagskväll och tittate igenom sina favoritprenumerentar på Youtube när han fick syn på ett spel som han verkligen gillade.
-Det där spelet borde man kanske ta och köpa sig" tänkte Adam.
Han öppnade steam så fort han kunde bara för att få se pricetagen "400kr". Adam tittade förstört på siffrorna och kom på att de 200 extra kronorna han slösat på en razermus bara för dess lysen som så briljant hade lockat honom till köpet behövdes mer än någonsin just nu.

Senare den kvällen joinade han hans bästa kompis Erik i skype och berätta för honom vad som just hänt och därpå svarade Erik med en lätt retsam röst "Vadå? Har du inte hört?" Hört vadå svarade Adam. Jo man kan ju sälja begagnade spel över Steam nu, förresten så körde jag det spelet och tyckte inte om det värst mycket, Jag skulle kunna sälja det vidare till dig?" Adam var nästan tårögd över det han hört och skrek nästan till av glädje. "Hur mycket vill du ha för det?"
Tja... muttrade Erik. Eftersom vi är bästisar kan du få det för 1 kr bara, Men du blir skyldig mig.
Absolut ropade Adam till!
Hurra! Nu har Adam äntligen sitt spel!
Han skulle ha så kul! Tänkte han men efter 1 timmas spelande märkte han att spelet som verkat så roligt på Youtube faktiskt inte var så roligt så han tänkte han skulle kunna sälja det vidare och tjäna lite på det eftersom han fått köpa det för endast en enstaka krona av sin kompis.
Efter 10 minuters googlande hittade Adam ett gemenskap på Steam där man flitigt sålde spel till varandra för ett relativt lågt pris. Adam tjänade 199kr den dagen.

Söndagen därpå blir Adam uppringd av Erik. "Tjenare Erik! Hur äre läget?" svarade Adam. "Tja, Kunde vart bättre svarade Erik." Erik berättade för Adam att spelstudion som gör Eriks absoluta favoritspel har lagts ner på grund av allt utbyte av begnagnade spel på Steam att dem helt enkelt inte tjänade tillräckligt.
Adam fortsatte snacka med Erik om allt möjligt den kvällen utan att ens tänka på de konsekvenser försäljning av begagnade spel har.

De utvecklare som nu hade jobbat för Eriks favoritstudio måste nu söka bidrag för att kunna mata sina familjer, De måste söka nya jobb och kanske till och med byta karriär eftersom yrket inom spelskapande numera inte känns så stabilt för inkomsten, mest viktigt familjen.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha möjligheten att kunna byta spel med andra på Steam för nog har man köpt saker man ångrat och som man aldrig spelar sen igen men som man vet andra gillar. Sen hur man löser det rent praktiskt vet jag inte, kanske inte går ens att hitta ett system som funkar bra för alla parter men man kan ju hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iLight:

Ni tänker ju bara så långt näsan räcker. I och med ett sådant krav på sig skulle spelindustrin att gå ännu sämre än den gör idag. Några av era favoritstudios kanske får lägga ner eller börjar ta ännu färre risker än de redan gör idag. Fler uppföljare, färre nya IPs och framförallt fler mindre gratisspel och färre storspel. Jag drar till med ett rungande NEJ! Om mina pengar till spelindustrin bidrar till att de fortsätter att producera stora engagerande spel som man kan lägga ner hela sin själ i betalar jag gärna.

Har egenteligen varit ett krav i svensk lagstiftning i många många år men ingen som vill eller orkar göra något åt det bara. Sedan är inte begagnat marknaden något som gör det dåligt för industrin tvärtom något som gör det bra för dem. För när folk kan sälja spelen de inte vill ha kvar, så får man inte några extra slantar och kanske har råd att köpa ett nytt istället. Det är en Win Win situation, men det är något industrin bara inte fattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är väl något sådant som skulle krävas för att bara släppa det fritt kan bli ett hårt slag mot en redan haltande spelindustri. Det är ju digitala distributionstjänster som Steam och liknande som hjälper upp lönsamheten. Något sådant kan ju dra ner den igen eftersom det tar bort massa intäkter för företagen. Hur illa man än tycker om att betala för sig så behöver faktiskt Dice ha tillbaks några tiotals miljoner dollar för BF3, annars kan de inte göra ett BF4.

Det är ju en väldigt stor skillnad mellan att sälja fysiska varor begagnat och digitala varor begagnat också. Köpte man ett SNES-spel begagnat fick man ju räkna med att någon suttit på kartongen och att instruktionsboken saknade sidor. Nu är ju produkten identisk så det finns ingen motivation alls att köpa nyutgåvor.

Jo, det har du rätt i. Men jag tänker såhär, när spel kostar uppemot 700 :-, så är det ganska skönt att ta över ett spel från någon som tröttnat, för en bråkdel av priset. Visst, det blir inga extra intäkter, det har du rätt i. Det kanske inte skulle bli lönsamt i längden..

Antar att jag lever i en drömvärld där spelföretag blir glada sålänge personerna som köper spelen tycker om och njuter av spelupplevelsen. Lite av den anledningen jag gav såpass "mycket" för Humble Bundle när THQ reade ut (gav några hundra svenska), och redan köpt Metro Last Light.

Just därför att jag anser att så otroligt underbara spel som Metro-serien varit (Nåja, ett spel), och förhoppnings kommer bli, ska kunna stödjas, inte genom att ge publicisterna en massa pengar, utan försöka få pengarna direkt till utvecklarna. Visst, det hade antagligen inte blivit BF-serien utan EA, men vi hade däremot förhoppningsvis sluppit så otroligt mjölkade spel som COD är, och BF riskerar att bli, då utvecklarna faktiskt hade behövt överkomma sig själva varje gång, för att få företaget att gå runt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Slipzor:

Adam satt där en ensam fredagskväll och tittate igenom sina favoritprenumerentar på Youtube när han fick syn på ett spel som han verkligen gillade.
-Det där spelet borde man kanske ta och köpa sig" tänkte Adam.
Han öppnade steam så fort han kunde bara för att få se pricetagen "400kr". Adam tittade förstört på siffrorna och kom på att de 200 extra kronorna han slösat på en razermus bara för dess lysen som så briljant hade lockat honom till köpet behövdes mer än någonsin just nu.

Senare den kvällen joinade han hans bästa kompis Erik i skype och berätta för honom vad som just hänt och därpå svarade Erik med en lätt retsam röst "Vadå? Har du inte hört?" Hört vadå svarade Adam. Jo man kan ju sälja begagnade spel över Steam nu, förresten så körde jag det spelet och tyckte inte om det värst mycket, Jag skulle kunna sälja det vidare till dig?" Adam var nästan tårögd över det han hört och skrek nästan till av glädje. "Hur mycket vill du ha för det?"
Tja... muttrade Erik. Eftersom vi är bästisar kan du få det för 1 kr bara, Men du blir skyldig mig.
Absolut ropade Adam till!
Hurra! Nu har Adam äntligen sitt spel!
Han skulle ha så kul! Tänkte han men efter 1 timmas spelande märkte han att spelet som verkat så roligt på Youtube faktiskt inte var så roligt så han tänkte han skulle kunna sälja det vidare och tjäna lite på det eftersom han fått köpa det för endast en enstaka krona av sin kompis.
Efter 10 minuters googlande hittade Adam ett gemenskap på Steam där man flitigt sålde spel till varandra för ett relativt lågt pris. Adam tjänade 199kr den dagen.

Söndagen därpå blir Adam uppringd av Erik. "Tjenare Erik! Hur äre läget?" svarade Adam. "Tja, Kunde vart bättre svarade Erik." Erik berättade för Adam att spelstudion som gör Eriks absoluta favoritspel har lagts ner på grund av allt utbyte av begnagnade spel på Steam att dem helt enkelt inte tjänade tillräckligt.
Adam fortsatte snacka med Erik om allt möjligt den kvällen utan att ens tänka på de konsekvenser försäljning av begagnade spel har.

De utvecklare som nu hade jobbat för Eriks favoritstudio måste nu söka bidrag för att kunna mata sina familjer, De måste söka nya jobb och kanske till och med byta karriär eftersom yrket inom spelskapande numera inte känns så stabilt för inkomsten, mest viktigt familjen.

Spelet är redan sålt en gång till fullpris. Varken Erik eller Adam kan längre nyttja det. Adam skulle inte ha köpt det till fullpris ocg den tredje personen skulle kanske inte heller ha gjort det.

Permalänk

Fan dags att någon sätter ned foten för det här beteendet.

Även blizzard fifflar juh med det här med deras Battle.net bundling av spel och låsning till användarens namn. Det står explicit att man inte får sälja ett blizzard spel i andra hand i deras Terms of Use (EULA/TOS)

Permalänk
Medlem

EA Origin=Shitstorm
Steam used market=Shitstorm

wolfenstein 3d= NEIN!

Bra att nån jävel tar sig an detta!

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Att köpa och sälja begagnade spel är ju inte mycket bättre än piratkopiering egentligen.

Edit:
Såg att jag var efter med kommentaren, men jag håller med alla som tycker likadant! De som gjort spelet får ju ingenting om det säljs begagnat, om man inte börjar med någon begagnatavgift som går till spelutvecklaren.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Detta kommer slå ganska hårt mot speltillverkarna. Mindre pengar=sämre spel. Har man fast jobb så kan man kosta på sig spelen som steams reor erbjuder. Är man snål eller saknar jobb får man väl gå den traditionella vägen, torrent.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Skrivet av Slipzor:

Adam satt där en ensam fredagskväll och tittate igenom sina favoritprenumerentar på Youtube när han fick syn på ett spel som han verkligen gillade.
-Det där spelet borde man kanske ta och köpa sig" tänkte Adam.
Han öppnade steam så fort han kunde bara för att få se pricetagen "400kr". Adam tittade förstört på siffrorna och kom på att de 200 extra kronorna han slösat på en razermus bara för dess lysen som så briljant hade lockat honom till köpet behövdes mer än någonsin just nu.

Senare den kvällen joinade han hans bästa kompis Erik i skype och berätta för honom vad som just hänt och därpå svarade Erik med en lätt retsam röst "Vadå? Har du inte hört?" Hört vadå svarade Adam. Jo man kan ju sälja begagnade spel över Steam nu, förresten så körde jag det spelet och tyckte inte om det värst mycket, Jag skulle kunna sälja det vidare till dig?" Adam var nästan tårögd över det han hört och skrek nästan till av glädje. "Hur mycket vill du ha för det?"
Tja... muttrade Erik. Eftersom vi är bästisar kan du få det för 1 kr bara, Men du blir skyldig mig.
Absolut ropade Adam till!
Hurra! Nu har Adam äntligen sitt spel!
Han skulle ha så kul! Tänkte han men efter 1 timmas spelande märkte han att spelet som verkat så roligt på Youtube faktiskt inte var så roligt så han tänkte han skulle kunna sälja det vidare och tjäna lite på det eftersom han fått köpa det för endast en enstaka krona av sin kompis.
Efter 10 minuters googlande hittade Adam ett gemenskap på Steam där man flitigt sålde spel till varandra för ett relativt lågt pris. Adam tjänade 199kr den dagen.

Söndagen därpå blir Adam uppringd av Erik. "Tjenare Erik! Hur äre läget?" svarade Adam. "Tja, Kunde vart bättre svarade Erik." Erik berättade för Adam att spelstudion som gör Eriks absoluta favoritspel har lagts ner på grund av allt utbyte av begnagnade spel på Steam att dem helt enkelt inte tjänade tillräckligt.
Adam fortsatte snacka med Erik om allt möjligt den kvällen utan att ens tänka på de konsekvenser försäljning av begagnade spel har.

De utvecklare som nu hade jobbat för Eriks favoritstudio måste nu söka bidrag för att kunna mata sina familjer, De måste söka nya jobb och kanske till och med byta karriär eftersom yrket inom spelskapande numera inte känns så stabilt för inkomsten, mest viktigt familjen.

Awww snyfthistorier. Men med din logik så borde man inte få sälja någonting alls begagnat.

Två val när du byter bil:
1. Skrota skiten.
2. Ha den ståendes i garaget.
För med ovanståendes logik så är det så synd om biltillverkarna så man bör inte få sälja bilen i andrahand.

Tror för övrigt att Valve skulle kunna tjäna väldigt mycket pengar om folk kunde sälja begagnade spel via Steam, och såklart kan då valve ta en 30% cut som alla andra tar. Asså det är juh helt bissart, 30%!!! tar apple/microsoft/google för appar. Och Blizzard tar ca 30% när man säljer via deras Real Money Auction House. Om någon mäklare hade tagit 30% för att sälja en kåk så hade man bara skrattat honom i ansiktet. Men GSG (Går det så går det).

Men visst det finns väldigt många skeva grejjer i vårat samhälle. Väldigt intressant att det finns vissa grupper som åker på nån typ av räkmacka genom företagandeskapet. Typ:
1. Städbolag (RUT skatteavdrag)
2. Byggbolag (ROT skatteavdrag)
3. Tränings-anläggningar (Friskvårdsbidrag)
...finns säkert många fler...

Permalänk
Inaktiv

Helt rätt. Stäm dem och ge dem saftigt straff. Klart att man ska kunna sälja vidare sina spelnycklar. Gäller även EA/Origin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Dem hade ju kunnat tjäna pengar på det!? Dra 10% fee, så sköter dem transaktionen, så slipper man bli lurad!?

Dom tjänar mer på att du köper en ny kopia av spelet just sayin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Att köpa och sälja begagnade spel är ju inte mycket bättre än piratkopiering egentligen.

Edit:
Såg att jag var efter med kommentaren, men jag håller med alla som tycker likadant! De som gjort spelet får ju ingenting om det säljs begagnat, om man inte börjar med någon begagnatavgift som går till spelutvecklaren.

Jo det är jävligt mycket bättre! hur fan kan du ens se så på saken. en begagnat marknad gynnar även spelutvecklarna till viss del.
Jag får 500kr av min mor och då köper jag ett spel för 400kr, när jag är klar med det så har jag inte råd med ett nytt spel men då säljer jag mitt gamla för 2-300kr så har jag råd med ett nytt spel för 3-400kr. förstår du? folk som annars inte har råd att köpa spelen får nu det och därför säljs fler spel i den gruppen.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Läser lite angående spelproduktion.
I dagsläget är det mer gynnbart att massproducera skitspel (typ olika typer av puzzelspel), sen sälja dem för 39kr. Produktionskostnaden är en bråkdel av vad tex det kostar att göra Starcraft eller Battlefield och vinsten är helt okej.

produktionskostnad-intäkter= vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Awww snyfthistorier. Men med din logik så borde man inte få sälja någonting alls begagnat.

Två val när du byter bil:
1. Skrota skiten.
2. Ha den ståendes i garaget.
För med ovanståendes logik så är det så synd om biltillverkarna så man bör inte få sälja bilen i andrahand.

Tror för övrigt att Valve skulle kunna tjäna väldigt mycket pengar om folk kunde sälja begagnade spel via Steam, och såklart kan då valve ta en 30% cut som alla andra tar. Asså det är juh helt bissart, 30%!!! tar apple/microsoft/google för appar. Och Blizzard tar ca 30% när man säljer via deras Real Money Auction House. Om någon mäklare hade tagit 30% för att sälja en kåk så hade man bara skrattat honom i ansiktet. Men GSG (Går det så går det).

Men visst det finns väldigt många skeva grejjer i vårat samhälle. Väldigt intressant att det finns vissa grupper som åker på nån typ av räkmacka genom företagandeskapet. Typ:
1. Städbolag (RUT skatteavdrag)
2. Byggbolag (ROT skatteavdrag)
3. Tränings-anläggningar (Friskvårdsbidrag)
...finns säkert många fler...

Fast det är väl en EXTREM skillnad på en bil och ett spel? För ett spel betalar du 300-600kr för ett par timmars underhållning. En bil betalar du för transport och fungerar som ett verktyg som någon MÅSTE för att ta sig till olika platser, ett MÅSTE. Ett spel är inte ett MÅSTE. Du väljer själv och ingen tvingar till köpa det, Kolla upp spelet och köp det om du tror att du inte kommer gilla det, Om inte, varför ska du spotta dem som gjort spelet i ansiktet? Jag skulle inte ens våga kolla en utvecklare i ögonen samtidigt som jag sålde ett av deras spel begagnat. Känns bara fel i hela kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iLight:

Ni tänker ju bara så långt näsan räcker. I och med ett sådant krav på sig skulle spelindustrin att gå ännu sämre än den gör idag. Några av era favoritstudios kanske får lägga ner eller börjar ta ännu färre risker än de redan gör idag. Fler uppföljare, färre nya IPs och framförallt fler mindre gratisspel och färre storspel. Jag drar till med ett rungande NEJ! Om mina pengar till spelindustrin bidrar till att de fortsätter att producera stora engagerande spel som man kan lägga ner hela sin själ i betalar jag gärna.

Vänta nu här, 90% av allt som kommer idag är ju för tusan upföljare. Allt vi ser är samma gammla skåpmat. Cod 6, Moh 5, Battleifield 6, Assasins creed 8 en tredjeperson-shooter, ett till fps, en annan tredjeperson-shooter...åå titta en till shooter, fast detta har famtidsvapen istället OMG!!!

Ska man spela något intressant idag så måste man söka sig till indie...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slipzor:

Adam satt där en ensam fredagskväll och tittate igenom sina favoritprenumerentar på Youtube när han fick syn på ett spel som han verkligen gillade.
-Det där spelet borde man kanske ta och köpa sig" tänkte Adam.
Han öppnade steam så fort han kunde bara för att få se pricetagen "400kr". Adam tittade förstört på siffrorna och kom på att de 200 extra kronorna han slösat på en razermus bara för dess lysen som så briljant hade lockat honom till köpet behövdes mer än någonsin just nu.

Senare den kvällen joinade han hans bästa kompis Erik i skype och berätta för honom vad som just hänt och därpå svarade Erik med en lätt retsam röst "Vadå? Har du inte hört?" Hört vadå svarade Adam. Jo man kan ju sälja begagnade spel över Steam nu, förresten så körde jag det spelet och tyckte inte om det värst mycket, Jag skulle kunna sälja det vidare till dig?" Adam var nästan tårögd över det han hört och skrek nästan till av glädje. "Hur mycket vill du ha för det?"
Tja... muttrade Erik. Eftersom vi är bästisar kan du få det för 1 kr bara, Men du blir skyldig mig.
Absolut ropade Adam till!
Hurra! Nu har Adam äntligen sitt spel!
Han skulle ha så kul! Tänkte han men efter 1 timmas spelande märkte han att spelet som verkat så roligt på Youtube faktiskt inte var så roligt så han tänkte han skulle kunna sälja det vidare och tjäna lite på det eftersom han fått köpa det för endast en enstaka krona av sin kompis.
Efter 10 minuters googlande hittade Adam ett gemenskap på Steam där man flitigt sålde spel till varandra för ett relativt lågt pris. Adam tjänade 199kr den dagen.

Söndagen därpå blir Adam uppringd av Erik. "Tjenare Erik! Hur äre läget?" svarade Adam. "Tja, Kunde vart bättre svarade Erik." Erik berättade för Adam att spelstudion som gör Eriks absoluta favoritspel har lagts ner på grund av allt utbyte av begnagnade spel på Steam att dem helt enkelt inte tjänade tillräckligt.
Adam fortsatte snacka med Erik om allt möjligt den kvällen utan att ens tänka på de konsekvenser försäljning av begagnade spel har.

De utvecklare som nu hade jobbat för Eriks favoritstudio måste nu söka bidrag för att kunna mata sina familjer, De måste söka nya jobb och kanske till och med byta karriär eftersom yrket inom spelskapande numera inte känns så stabilt för inkomsten, mest viktigt familjen.

Bara att byta ut ordet spel till annan valfri produkt så ser man hur komiskt det kan bli. Stackars författare/snickare/filmproducent/arbetare som går på bidrag för att man kan köpa böcker/hushus/filmer/mopeder begagnat. Buhu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipzor:

Fast det är väl en EXTREM skillnad på en bil och ett spel? För ett spel betalar du 300-600kr för ett par timmars underhållning. En bil betalar du för transport och fungerar som ett verktyg som någon MÅSTE för att ta sig till olika platser, ett MÅSTE. Ett spel är inte ett MÅSTE. Du väljer själv och ingen tvingar till köpa det, Kolla upp spelet och köp det om du tror att du inte kommer gilla det, Om inte, varför ska du spotta dem som gjort spelet i ansiktet? Jag skulle inte ens våga kolla en utvecklare i ögonen samtidigt som jag sålde ett av deras spel begagnat. Känns bara fel i hela kroppen.

Jag måste inte använda alla mina 5 bilar? 2st står mest hela året.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ströbröd:

Dom tjänar mer på att du köper en ny kopia av spelet just sayin.

10% av något, är mer än 0% av mycket Jag vet inte hur resten av världen tänker, men om jag vill köpa ett spel. Men inte betala 5-6-700 :- för det, då köper jag det inte. Antingen hittar jag det genom diverse §7 metoder, eller så skiter jag helt enkelt i det (Nåja, det finns undantag. Om det verkligen är BRA spel, då kan jag nog närapå betala en tusenlapp.... (Portal, Metro, Half Life etc, alltså....sjukt genomtänkta och bra gjorda spel helt enkelt)

Att man är så förbannat desperat för att spela något kan inte vara bra, måste kunna säga Nej, det är inte okey! någon gång med!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slipzor:

Fast det är väl en EXTREM skillnad på en bil och ett spel? För ett spel betalar du 300-600kr för ett par timmars underhållning. En bil betalar du för transport och fungerar som ett verktyg som någon MÅSTE för att ta sig till olika platser, ett MÅSTE. Ett spel är inte ett MÅSTE. Du väljer själv och ingen tvingar till köpa det, Kolla upp spelet och köp det om du tror att du inte kommer gilla det, Om inte, varför ska du spotta dem som gjort spelet i ansiktet? Jag skulle inte ens våga kolla en utvecklare i ögonen samtidigt som jag sålde ett av deras spel begagnat. Känns bara fel i hela kroppen.

Så du menar att man kan dela upp alla köpbara ting i två kategorier. Saker man måste ha, och saker man inte måste ha. De saker man måste ha får man sälja begagnat, och de saker man inte måste ha får man inte sälja begagnat. Hur är det med exempelvis motorgräsklippare? Serietidningar? Varför ska de inte få säljas begagnat?

Jag har för övrigt svårt att se varför jag skulle "spotta någon i ansiktet" genom att köpa ett begagnat merklintåg , en LPskiva eller en bok på en loppis för några kronor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är väldigt tveksam till detta, en digital kopia blir aldrig begagnad på samma sätt som en fysisk vara.

Att köpa ett begagnat spel på den gamla goda tiden var alltid ett risktagande, man visste aldrig om skivan ens var spelbar iochmed reporna, därför fanns det ett lägre värde på spelet.

Men eftersom en digital kopia aldrig förlorar värde och kan skickas runt oändligt många gånger via hela världen känns det inte riktigt rättvisst mot speltillverkaren.

Däremot är spel på tok för dyra i dagsläget. Nya spel bör ligga på runt 200-300:- och spel som funnits ett tag på marknaden bör kosta 100-150:-.

EDIT: Ett scenario jag dock kan tänka mig rimligt via Steam var att ett spel endast kan "aktiveras" på två konton. Och att speltillverkaren får pengar för försäljningarna som sker på steam, om spelet säljs för 200:- så får speltillverkaren en viss % av det.

Permalänk

http://www.huuto.net/kohteet/steam-tunnus-250-pelia-_-dlcta-hinta-alennettu/252994341

Killen skriver att han ska sluta spela, säljer datorn förstärkaren och alla spel på steam. tror att det rör sig om 251 spel.

Han ville ha 400€ första gången men fick inga bud.
Alltså är det här olagligt?

Har inte steam själv men är det vanligt att ha så många spel på sitt konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så du menar att man kan dela upp alla köpbara ting i två kategorier. Saker man måste ha, och saker man inte måste ha. De saker man måste ha får man sälja begagnat, och de saker man inte måste ha får man inte sälja begagnat. Hur är det med exempelvis motorgräsklippare? Serietidningar? Varför ska de inte få säljas begagnat?

Jag har för övrigt svårt att se varför jag skulle "spotta någon i ansiktet" genom att kpa ett begagnat merklintåg , en LPskiva eller en bok på en loppis för några kronor.

Vad jag menar är att du betalar för underhållning, precis som du skulle för en film. Spelar du in filmen på bion och säljer den till någon är det rätt? Det är precis så man gör när man säljer begagnat. Du har använt materialet någon producerat för att sen tjäna eget på det. Om nu spelutvecklare får en andel skulle det vart bättre men fortfarande fel enligt mig. Men vem är jag? Skit fullständigt i mig jag vill bara vara en röst i mängden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DAoG:

Är väl bättre att ta världens största distrubetör av digitala spel.

Ja för att den domstolen var ju så extremt tysk.

Nürnberg ligger i Tyskland, så ja den är tysk, sen om det inte var tyskar som var lagmän är en helt annan sak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

http://www.huuto.net/kohteet/steam-tunnus-250-pelia-_-dlcta-hinta-alennettu/252994341

Killen skriver att han ska sluta spela, säljer datorn förstärkaren och alla spel på steam. tror att det rör sig om 251 spel.

Han ville ha 400€ första gången men fick inga bud.
Alltså är det här olagligt?

Har inte steam själv men är det vanligt att ha så många spel på sitt konto?

Såvitt jag vet är det inte olagligt att sälja sitt konto, men Steam kan banna kontot enligt deras avtal(eftersom steam tycker att det är olagligt), däremot så bryter Steam mot EU-reglerna i dessa fall om jag förstått allting rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stn1337:

Är väldigt tveksam till detta, en digital kopia blir aldrig begagnad på samma sätt som en fysisk vara.

Att köpa ett begagnat spel på den gamla goda tiden var alltid ett risktagande, man visste aldrig om skivan ens var spelbar iochmed reporna, därför fanns det ett lägre värde på spelet.

Men eftersom en digital kopa aldrig förlorar värde och kan skickas runt oändligt många gånger via hela världen känns det inte riktigt rättvisst mot speltillverkaren.

Däremot är spel på tok för dyra i dagsläget. Nya spel bör ligga på runt 200-300:- och spel som funnits ett tag på marknaden bör kosta 100-150:-.

Det här är ett högst rimligt argument! Oavsett spelpris så är digitala kopior på steam inte möjliga att slita ut. Skulle kanske gå att begränsa antalet försäljningsled till max 5 eller något... (skall såklart gå att se denna siffra när man tänkt köpa ett spela på steam) men det skulle väl också ogillas...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vad är det folk inte fattar. Bilmarknaden LEVER på att det finns en begagnat marknad! varför gör man så att bilarna ska hålla minst 15 år osv? det är inte många som köper splitt nya bilar som ska ha dem i 15 år.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipzor:

Vad jag menar är att du betalar för underhållning, precis som du skulle för en film. Spelar du in filmen på bion och säljer den till någon är det rätt? Det är precis så man gör när man säljer begagnat. Du har använt materialet någon producerat för att sen tjäna eget på det. Om nu spelutvecklare får en andel skulle det vart bättre men fortfarande fel enligt mig. Men vem är jag? Skit fullständigt i mig jag vill bara vara en röst i mängden.

Men en bil är väl bra mycket mer underhållning än ett spel? eller köper du en sportbil för att du måste ha den?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tyskarna är nog de som faktiskt tar demokrati och saker såsom konsumenträtt och den enskilda individens rätt mest seriöst!

De har minnen från vad som händer om avsaknaden av demokrati och enskilda individers rättigheter blir för stor...

De har väl ett system som är som i Schweiz? Dvs att folkomröstning är inte bara en indikation av vad folk tycker utan det som röstas fram gäller. Önskar vi hade det likadant.

Skulle detta dock innebära några förändringar så kommer det säkret bara gälla de Tyska användarna.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipzor:

Vad jag menar är att du betalar för underhållning, precis som du skulle för en film. Spelar du in filmen på bion och säljer den till någon är det rätt? Det är precis så man gör när man säljer begagnat. Du har använt materialet någon producerat för att sen tjäna eget på det. Om nu spelutvecklare får en andel skulle det vart bättre men fortfarande fel enligt mig. Men vem är jag? Skit fullständigt i mig jag vill bara vara en röst i mängden.

Ifall jag köper en fysisk kopia av en dvd-film och sen säljer den till dig är det ok?

Edit: ändrade om lite i meningen.