Permalänk

Distanser och cpu kylare

Hej, det är så att jag har lite problem med moderkortsdistanserna. Det här är mitt första datorbygge så ha lite överseende.. =D

Chassit är ett Corsair obsidian 550D och moderkortet jag försöker få dit är ett Gigabyte GA-990FXA-UD3
Det följde inte med några distanser i paketet som moderkortet kom i.
Men med chassit kom det med något som jag tror är distanser, dom fyra "skruvarna" till vänster på bilden.

Sen undrar jag vad dom 2 st (det kom fyra st) plast grejerna till höger på bilden ovan är för något, och har för funktion så klart. Även dom kom med chassit.

Men jag undrar även om det kan vara så att det redan sitter distanser i chassit, bild nedan. Men jag behöver ju 6 st..?

Jag antar att det är i dom 9 st markerade ?distanserna?/hålen som jag ska fästa moderkoret?
Men då undrar jag varför dom 3 ?distanserna?/hålen längst upp ser så annorlunda ut? För jag ska ju fästa kortet i dom tre översta och dom 3 mittersta hålen.

Sen så har jag en annan fråga.
Jag har en AMD FX-8350 8 4.0Ghz Black Edition processor som har har monterat en Thermalright True Spirit120 svart/vit kyllare på.
Men är det meningen att denna enorma klump bara ska hänga från moderkortet? Ska den inte ha stöd någon annanstans ifrån, typ chassit?

Permalänk
Skrivet av TeamFrager:

Jag har en AMD FX-8350 8 4.0Ghz Black Edition processor som har har monterat en Thermalright True Spirit120 svart/vit kyllare på.
Men är det meningen att denna enorma klump bara ska hänga från moderkortet? Ska den inte ha stöd någon annanstans ifrån, typ chassit?

Den ska hänga på moderkortet, ja. Känns lika obehagligt varje gång man sätter dit en tornkylare!

Edit: Distanser bör du väl ha fått med chassit?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Testpilot

De översta distanserna är fast eftersom de används till alla typer av moderkort, det finns ingen anledning till att kunna ta bort dem. De andra distanserna monteras beroende på vilket typ av moderkort du ska installera, du ser att på de nedre står det bara "ATX" medan det även står mATX på de i mitten.

Har du ett mATX-kort behöver du inte montera de nedre men om du tvärt om har ett ATX-kort så ska du lämna hålet på din första bild tomt eftersom det skulle kunna orsaka en kortslutning. Montera alltså enbart distanser där det finns hål i ditt moderkort.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Du skall ha 9 st till ditt moderkort, en del kan komma fastsatta från start.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

ifall bilderna är på ditt chassi i verkligheten utan att du satt dit några distanser så är det nog så att alla redan sitter där som du ska använda, dom 4 du fick bredvid är bara extra isåfall,

dom 3 översta är "fasta distanser" istället för lösa distanser,

Permalänk

Tack för hjälpen! Moderkortet sitter som en smäck!

Då jag ändå har en tråd redan så tänkte jag att jag kan ju fortsätta ställa frågor här.
Det är så att jag tänkte slakta min lite drygt 8 år gamla dator och ta cd-läsaren.
Men jag är osäker på om den funkar till den nya datorn och hur jag borde koppla in den.
Här är en länk till läsaren: http://www.sony-optiarc.eu/products/archive/dvddrivesdesktoppcs/ad5170a.html

Jag hittar inget ställe på moderkortet som jag skulle kunna tänkas klämma fast "kabelbandet" på.
Ska jag ha en annan sladd?

Jag vet inte vad sladden som går mellan läsaren och nätagget heter, men det finns då en sån kontakt på mitt nya nätagg.

Permalänk
Hedersmedlem

Den typen av anslutningar (p-ata) finns inte i nya datorer. Skaffa adapter (dyrt, kräver elektronik) eller kassera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Testpilot

Om du måste ha en skivläsare är det enklast att köpa en ny, de är jättebilliga idag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=427165

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Angående kylaren förresten, ska man ut på LAN eller liknande kan det vara bra att stabilisera den. Det säljs vajrar man kan spänna genom chassit och fästa den med, men tycker det är ganska onödigt dyrt. Borde gå att bygga någonting själv om man är lite händig.

Det är dock fullständigt överflödigt om man inte är ute och flänger mycket med datorn.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag hände upp min klumpsak i ståltråd. Det känns säkrare så då den väger över 1kg...
Det är cpukylarn jag menar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JamesBanana:

Angående kylaren förresten, ska man ut på LAN eller liknande kan det vara bra att stabilisera den. Det säljs vajrar man kan spänna genom chassit och fästa den med, men tycker det är ganska onödigt dyrt. Borde gå att bygga någonting själv om man är lite händig.

Det är dock fullständigt överflödigt om man inte är ute och flänger mycket med datorn.

Skrivet av LemonIllusion:

Jag hände upp min klumpsak i ståltråd. Det känns säkrare så då den väger över 1kg...
Det är cpukylarn jag menar.

Man kan ju också välja att lägga den ned på sidan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Plastbitarna till höger på första bilden är reservfästen för frampanelen som går att öppna.