Största nackdelen med SSD

Permalänk
Avstängd

Största nackdelen med SSD

Är att man inte bör köra diskdefragmanteraren, tredjeparts eller windows egen. Att se dessa fyrkanter som ändrar färg och städar upp fick mig att känna mig duktig utan att göra någonting alls förutom att sitta klistrad och stirra på skärmen i flera timmar då det grafiskt visades hur filer flyttades och kom i optimal ordning.. "Nostalgisk". Så gick det till i början av detta seklet. Tro det eller ej.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Är att man inte bör köra diskdefragmanteraren, tredjeparts eller windows egen. Att se dessa fyrkanter som ändrar färg och städar upp fick mig att känna mig duktig utan att göra någonting alls förutom att sitta klistrad och stirra på skärmen i flera timmar då det grafiskt visades hur filer flyttades och kom i optimal ordning.. "Nostalgisk". Så gick det till i början av detta seklet.

Okej?

Permalänk
Avstängd

Japp, något du undrar över med tanke på frågetecknet efter "okej"?

Permalänk
Medlem

Låter som du inte har något liv..

Är ganska glad själv att slippa sådant, som tar en massa tid från annat.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Defrag: Ett mer seriöst skäl att få sova framför datorn på LAN än att erkänna att man va trött...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Låter som du inte har något liv..

Är ganska glad själv att slippa sådant, som tar en massa tid från annat.

Ok, ironi, är det ett koncept du har hört talas om förut? Har ett liv? Uppenbarligen har jag det då jag skriver här. Om du menar att ditt så kallade liv är bättre än mitt kan nog debatteras, har ett bra jobb där jag trivs och tjänar tillräckligt med pengar för att få göra det jag vill. Vilket typ av "liv" har du som är bättre menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Provetector:

Defrag: Ett mer seriöst skäl att få sova framför datorn på LAN än att erkänna att man va trött...

haha, ännu ett bra skäl varför vi saknar defrag..
ett annat är hur många har inte haft vänner som haft nicket "defrag" eller "defrag123" eller liknande.
Kanske kan någon skapa ett program med virtuell defragmentering som låtsaskör i ett par timmar eller så för oss som saknar det. Kommer väl aldrig bli det samma i alla fall..

Permalänk
Skrivet av retro123:

Är att man inte bör köra diskdefragmanteraren, tredjeparts eller windows egen. Att se dessa fyrkanter som ändrar färg och städar upp fick mig att känna mig duktig utan att göra någonting alls förutom att sitta klistrad och stirra på skärmen i flera timmar då det grafiskt visades hur filer flyttades och kom i optimal ordning.. "Nostalgisk". Så gick det till i början av detta seklet. Tro det eller ej.

Man måste nog ha upplevt en gammaldags defrag, där man kunde se hur filerna skyfflades runt, för att veta hur stor "akvarie-faktor" det var på det...

Defraggler är f.ö. bättre och mer underhållande än Windows inbyggda, om du fortfarande har nån mekanisk disk...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Själv är jag ganska glad att behöva slippa defragmentera disken där OS ligger på. Bara tidskrävande och tråkigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Bara tidskrävande och tråkigt.

Va!? tråkigt? Inte en chans. Avkopplande och ren terapi, bättre än att ligga på analyssoffan.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Va!? tråkigt? Inte en chans. Avkopplande och ren terapi, bättre än att ligga på analyssoffan.

Spela in en video på det då? Vad är poängen att sitta framför en skärm i 3h?

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Vilken grej, detdär med defrag. Nästan så att det är kul.. Fast nä.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Japp, något du undrar över med tanke på frågetecknet efter "okej"?

Nja, tänker mest på hur man kan sakna det.

Jag har lagringsdiskar vid sidan om mina SSDer som behöver defragmenteras. Helst skulle jag vilja slippa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErsHöghet:

Spela in en video på det då? Vad är poängen att sitta framför en skärm i 3h?

"Grejen" var att hela systemet blev en aning mer responsivt efter en defragmentering, men huvudsaken var att det tog ett antal timmar beroende på hdd storlek och hur mycket du hade på den.På den tiden fick man inget gratis utan man fick plocka sina små "prestandapoäng" där de gick att få. Kanske självklart för några fortfarande men själv kör jag aldrig defrag längre sedan jag började använda SSD som OS-disk får några år sedan. Kom bara på att jag saknar det och då speciellt GUIet med sina fyrkanter som ändrar färg och sorteras..;) Att en femtonåring som denna sida huvudsakligen befolkas av ska förstå vad jag säger är för mycket begärt, speciellt om man börjar prata om känslor som oftast tycks skrämmande för dessa. Inte dessa som jag vänder mig till heller då de förmodligen käkar SSD's till frukost och inte har den blekaste vad defragmentering är för något.

Permalänk
Medlem

Det var en skitbra grej man kunde ta till när man jobbade som it-konsult förr om åren och inte hade någån lösning på "dåliga datorer". Köra defrag och antivirussökning på alla datorer så blev gubbarna lugna ett tag

Permalänk
Skrivet av retro123:

"Grejen" var att hela systemet blev en aning mer responsivt efter en defragmentering, men huvudsaken var att det tog ett antal timmar beroende på hdd storlek och hur mycket du hade på den.På den tiden fick man inget gratis utan man fick plocka sina små "prestandapoäng" där de gick att få. Kanske självklart för några fortfarande men själv kör jag aldrig defrag längre sedan jag började använda SSD som OS-disk får några år sedan. Kom bara på att jag saknar det och då speciellt GUIet med sina fyrkanter som ändrar färg och sorteras..;)

Du har väl någon lagringsdisk som behöver defragmenteras?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simplified:

Du har väl någon lagringsdisk som behöver defragmenteras?

Ja va fan, får väl köra det på en lagringsdisk då
...hanterbart var det med en systemdisk på ett fåtal GB med TB blir det annorlunda..någon måtta får mitt defragmenteringssug sluta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Va!? tråkigt? Inte en chans. Avkopplande och ren terapi, bättre än att ligga på analyssoffan.

Om jag hade blivit tvingad att sitta och titta på en defragmentering i några timmar hade jag nog blivit väldigt förbannad till slut.

Permalänk
Medlem

Största nackdelen är självklart gigabytepriset. Kan hålla med om att det kändes bra/snällt att defragmentera sin hårddisk. Kunde se framför mig hur läshuvudet arbetade i onödan och sprang runt som en idiot. Men här sker det elektriskt och det är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Är att man inte bör köra diskdefragmanteraren, tredjeparts eller windows egen. Att se dessa fyrkanter som ändrar färg och städar upp fick mig att känna mig duktig utan att göra någonting alls förutom att sitta klistrad och stirra på skärmen i flera timmar då det grafiskt visades hur filer flyttades och kom i optimal ordning.. "Nostalgisk". Så gick det till i början av detta seklet. Tro det eller ej.

Jag vet inte om du skämtar... Men jag satt seriöst och kollade på defragmenteraren. Det var så otroligt segt när den bara plockade en ruta åt gången men tillfredsställelsen när den helt plötsligt tog en hel rad, Gudomlig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

men tillfredsställelsen när den helt plötsligt tog en hel rad, Gudomlig!

Skickades från m.sweclockers.com

Är allvarlig. Det jag pratar om! Underbart!

Permalänk
Medlem

Jag hade något defragmenteringsprogram en gång i tiden som hade olika profiler och arrangerade data på olika sätt. Jag måste hålla med föregående talare om att det var enorm akvariefaktor att se på när den flyttade filer. Väldigt spännande att se vilka filer den ansåg skulle ligga på vilken plats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Är allvarlig. Det jag pratar om! Underbart!

Haha, ja du... Whatever floats your boat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

Är att man inte bör köra diskdefragmanteraren, tredjeparts eller windows egen. Att se dessa fyrkanter som ändrar färg och städar upp fick mig att känna mig duktig utan att göra någonting alls förutom att sitta klistrad och stirra på skärmen i flera timmar då det grafiskt visades hur filer flyttades och kom i optimal ordning.. "Nostalgisk". Så gick det till i början av detta seklet. Tro det eller ej.

Finns bara två nackdelar. Antal skrivningar som kan skrivas på den och kapaciteten. Allt annat är överlägset hårddisken. Nej att köra defragmentering är det värsta som finns men håller med dig. Liten kick fick man när så alla streck samsas bredvid varandra och bli kompisar.

Permalänk
Medlem

Det var så logiskt på något sätt med rutorna som fylldes upp. Man förstod verkligen vad som hände haha Även om det inte var så, tyckte man alltid att datorn blev så mycket snabbare just för att det borde" vara så.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Spela in en video på det då? Vad är poängen att sitta framför en skärm i 3h?

Ursäkta mig men de gör du väl förmodligen när du spelar antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Åh... den gamla diskdefragmenteraren. Här kommer en video från den i Win 98. Tyvärr så kör han den på en i stort sätt tom hårddisk så det blir inte samma terapifaktor.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Rekordmedlem

Sätt den på repeat.

Jag kan nog göra en ultralångfilmsversion också men det skulle nog bli årets i särklass tråkigaste film på youtube

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Är att man inte bör köra diskdefragmanteraren, tredjeparts eller windows egen. Att se dessa fyrkanter som ändrar färg och städar upp fick mig att känna mig duktig utan att göra någonting alls förutom att sitta klistrad och stirra på skärmen i flera timmar då det grafiskt visades hur filer flyttades och kom i optimal ordning.. "Nostalgisk". Så gick det till i början av detta seklet. Tro det eller ej.

Man kan visst köra degfragmentering på en SSD.

http://www.auslogics.com/en/press/news/auslogics-disk-defrag-...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Jag vägrar tro att den där hjälper. Vad gör den bättre över att optimera sin SSD genom programmet det kom med?