Designfel på nya Define XL R2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Funderar själv på att köpa chassit, är det ngt man kan göra för att undvika få ett dåligt chassi?

Skulle nog vänta och se vad Jonas T får för svar av Fractal Design innan jag köper! Vi vet ju inte hur många chassin som är feltillverkade! Dessutom om de vore ett generalfel så skulle alla ha samma problem, men här verkar de var lite hipp som happ. Snett åt de hållet, snett åt andra hållet eller snett åt två håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Skulle nog vänta och se vad Jonas T får för svar av Fractal Design innan jag köper! Vi vet ju inte hur många chassin som är feltillverkade! Dessutom om de vore ett generalfel så skulle alla ha samma problem, men här verkar de var lite hipp som happ. Snett åt de hållet, snett åt andra hållet eller snett åt två håll.

Hehe okej, Är det säkert det inte bara är en dålig batch? Finns det inte folk som fått ett chassi i bra skick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Hehe okej, Är det säkert det inte bara är en dålig batch? Finns det inte folk som fått ett chassi i bra skick?

Vet ej och ingen annan här heller vad jag förstår. Vissa verkar ha fått OK chassi. Är du beredd att chansa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Kanske funkar men jag bli tvungen att lägga brickor på dom vänstra distanserna eftersom på mitt chassi är de snett åt de hållet. Skumt dehär!
Men hur som helst så ska man inte behöva grejja med sånt! Har lagt in en varnings kommentar på Dustin där jag köpte min låda vad gäller denna produkt. Inte roligt om massa folk får detta problem. Man lägger ju ner massvis med tid när man bygger datorer och jag hade skruvat ut allt ur min gamla låda, monterat allt i nya Xl R2, dragit alla kablar snyggt, anslutit fläktar och de sista jag gjorde var att sätta i grafikkortet. Bara för att upptäcka att de inte passade. Suck!
Dessutom om man inte är uppmärksam på att expansionskorten inte går i riktigt utan ligger och glappar och är snett insatt så är väl risken att komponenter kan gå sönder! Då täcker knappast nån garanti?
Vi får se vad Jonas T får för svar av Fractal Design!

Om det inte vore för detta problem så håller jag med recensionen att det är otroligt enkelt att dra kablar, mycket plats samt tyst! Kunde vara riktigt bra!

Jag förstår precis vad du menar fixade en helt perfekt kabeldragning fläktar osv, sen när jag väl var klar skulle jag sätta i grafkkortet så passar det inte. Man blev ju skapligt besviken.

Här ser ni hur mitt grafikkort sitter fast, mitt grafikkort jag använder vanligtvis gick inte in alls, men det här satt fast halvt iaf.

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk

Är I/O panelen korrekt intryckt?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpa454:

Jag förstår precis vad du menar fixade en helt perfekt kabeldragning fläktar osv, sen när jag väl var klar skulle jag sätta i grafkkortet så passar det inte. Man blev ju skapligt besviken.

Ja, kan ju bli så. Litade på Jonas recension här på Sweclockers men såklart har inte han fått ett sådant chassi som vi har! Men jag tror och misstänker att massvis med folk har köpt detta chassi efter hans recension och tydligen har många problem. Så tråkigt men ingen skam ligger på Sweclockers över recensionen eftersom den stämmer jävligt bra! Vad man undrar är hur många felaktiga chassin som levererats? Så jävla tråkigt! Fractal Design är svenskt och sånt uppskattar jag och de är ju inte direkt vanligt med svenska datorkomponent tillverkare! Vi hoppas på en snabb och enkel lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpa454:

Jag förstår precis vad du menar fixade en helt perfekt kabeldragning fläktar osv, sen när jag väl var klar skulle jag sätta i grafkkortet så passar det inte. Man blev ju skapligt besviken.

http://i.imgur.com/mjc551W.jpg

Här ser ni hur mitt grafikkort sitter fast, mitt grafikkort jag använder vanligtvis gick inte in alls, men det här satt fast halvt iaf.

Bra bild! Men de diffar egentligen mer än så utan våld i mitt chassi. Plus att de diffar i andra ledden också. Diffar så mycket att systemet inte ens registrerar grafikkortet om man monterar som vanligt i mitt chassi. Eller rättning... Som jag skrivit förut i tidigare inlägg är själva IO/panelen är förskjuten också på mitt chassi.

Permalänk
Medlem

känns som att define xl r2 har lite problem, tråkig (blir inte något köp för mig nu i alla fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Bra bild! Men de diffar egentligen mer än så utan våld i mitt chassi. Plus att de diffar i andra ledden också. Diffar så mycket att systemet inte ens registrerar grafikkortet om man monterar som vanligt i mitt chassi. Eller rättning... Som jag skrivit förut i tidigare inlägg tror jag även själva IO/panelen är förskjuten åt andra hållet också på mitt chassi.

Så är det med mitt vanliga grafikkort också kan inte ens använda det i datorn kan inte skruva och det hänger inte ens kvar i nått

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, kan ju bli så. Litade på Jonas recension här på Sweclockers men såklart har inte han fått ett sådant chassi som vi har! Men jag tror och misstänker att massvis med folk har köpt detta chassi efter hans recension och tydligen har många problem. Så tråkigt men ingen skam ligger på Sweclockers över recensionen eftersom den stämmer jävligt bra! Vad man undrar är hur många felaktiga chassin som levererats? Så jävla tråkigt! Fractal Design är svenskt och sånt uppskattar jag och de är ju inte direkt vanligt med svenska datorkomponent tillverkare! Vi hoppas på en snabb och enkel lösning.

Jag misstänker också detta att de gjort en dålig batch, man litade på Jonas recension men tyvärr så fick han inte ett likadant som vi fick. Gillar även att det är ett svenskt företag

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpa454:

Så är det med mitt vanliga grafikkort också kan inte ens använda det i datorn kan inte skruva och det hänger inte ens kvar i nått

Såg just fredagspanelen där Jonas tog upp XL R2 och lovordade den igen. Troligen är detta inspelat innan han såg problemen många har? Annars hade jag hoppas på att de togs upp! Tycker de är såpass allvarligt att Swecklockers borde släppa en varning! Men antar att dom väntar på Fractal Designs svar.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Lagt ner en hel fredag på att få ihop allt sen visar det sig att man får sätta tillbaka allt i det gamla chassit... Lite OT men bor rätt nära Inet i gbg. Vet någon om det går att lämna tillbaka till butiken även om man har beställt via nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weson:

Tråkigt. Lagt ner en hel fredag på att få ihop allt sen visar det sig att man får sätta tillbaka allt i det gamla chassit... Lite OT men bor rätt nära Inet i gbg. Vet någon om det går att lämna tillbaka till butiken även om man har beställt via nätet?

Det ska gå bra, jag har gjort det iallfall en eller två gånger i Stockholm.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Det ska gå bra, jag har gjort det iallfall en eller två gånger i Stockholm.

Ja, bör gå bra eftersom de verkar vara massa köpare som har problem och de är garanterat ett fabrikationsfel!
Vet dock inte hur de funkar för mig eftersom jag gått lös med plåt tång och gjort egen fix. Nu får jag dit mina anslutningar iallafall men grafikkortet sitter fortfarande lite snett. Naturligtvis är de inte smart att göra egna ingrepp om man vill ha garanti men jag bor uppe i Norrland och finns ingen datorbutik i närheten. Väntat på grejer, byggt, ta ur, vänta på garantin.. vänta på posten igen.. funkar ju inte.. Away from keyboard!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, bör gå bra eftersom de verkar vara massa köpare som har problem och de är garanterat ett fabrikationsfel!
Vet dock inte hur de funkar för mig eftersom jag gått lös med plåt tång och gjort egen fix. Nu får jag dit mina anslutningar iallafall men grafikkortet sitter fortfarande lite snett. Naturligtvis är de inte smart att göra egna ingrepp om man vill ha garanti men jag bor uppe i Norrland och finns ingen datorbutik i närheten. Väntat på grejer, byggt, ta ur, vänta på garantin.. vänta på posten igen.. funkar ju inte.. Away from keyboard!!!

Spelar det någon roll att du gått lös med plåt tång ifall du vill reklamera då? Reklamera har ju ingenting med garantin o göra, fast man kanske ändå inte får gå lös med plåt tång har inte riktigt koll på det där.

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag orkar inte vänta på att alla bilder ska laddas i 0,02 Mbit/s, men på mitt HAF X är vinkeln mellan moderkortsplåt och baksida större än 90 grader, vilket gör att man måste välja att antingen skruva fast grafikkortet eller trycka i det i PCIe-slotten, men inte båda samtidigt.

Jag löste det genom att lägga till två metallbrickor på vardera av de högra distanserna, så att de effektivt blir längre än de vänstra. Detta gör att moderkortet sitter snett i förhållande till moderkortsplåten, men vinkelrätt mot baksidan.

GG på det, cooler master...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpa454:

Spelar det någon roll att du gått lös med plåt tång ifall du vill reklamera då? Reklamera har ju ingenting med garantin o göra, fast man kanske ändå inte får gå lös med plåt tång har inte riktigt koll på det där.

Vad gäller garantin har de väldigt stor betydelse. Fabrikationsfel från fabrik vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Har ett R4 och där tyckte jag distanserna inte satt hundra rätt (i för sig hade jag inget bättre än en liten skiftnyckel att skruva in dom). Så kan ju ha gått snett i (var en del färg så gick inte lätt att få i dom). Men fick ihop det i alla fall.

Ett minus är att den numer bara följer med 9 distanser (mitt udda moderkort kräver egentligen 10).

Detta låter som något väldigt fel. Hoppas fractal har ett svar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Hehe okej, Är det säkert det inte bara är en dålig batch? Finns det inte folk som fått ett chassi i bra skick?

Jo jag hade inga problem med mitt chassi, men verkar vara många här som fått något fel, så inte värt att chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har ett R4 och där tyckte jag distanserna inte satt hundra rätt (i för sig hade jag inget bättre än en liten skiftnyckel att skruva in dom). Så kan ju ha gått snett i (var en del färg så gick inte lätt att få i dom). Men fick ihop det i alla fall.

Ett minus är att den numer bara följer med 9 distanser (mitt udda moderkort kräver egentligen 10).

Detta låter som något väldigt fel. Hoppas fractal har ett svar.

Detta problem har inget med distanserna att göra! Men för att snacka distanser, jag har E-ATX och fick distanser över. De tog 9 distanser och jag vill minnas att jag fick 2-3 stycken till övers. Bara för att jag är nyfiken, vilket moderkort har 10 skruvhål?

Nu när du sa färg så kom jag också på de.. Måste ha lackat plåten efter dom gjort skruvhålen. Kändes inte så bra och gediget att skruva in saker med massa färg ivägen i varje hål. De gick inte lika lätt som man är van vid med andra chassin att skruva in saker! Vad säger Sweclockers om de? Var de så på deras testex också? Snabbt svar från Fractal annars måste Sweclockers ta bort utmärkelsen utmärkt frän detta chassi. Ska jag var ärlig så reagerade jag på priset att de trots allt var så billig för ett så gediget chassi. Men nästa gång köper jag kvalite från Corsair som kostar mer men slipper förhoppningsvis fel konstruktion och färg i alla skruvhål och sånna saker!

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många chassin som är felkonstruerade och om det ens är lönt att åka och byta? Känns ju inte speciellt värt att åka och byta imorgon för att upptäcka att felet återfinns och kasta bort ytterliggare en dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Detta problem har inget med distanserna att göra! Men för att snacka distanser, jag har E-ATX och fick distanser över. De tog 9 distanser och jag vill minnas att jag fick 2-3 stycken till övers. Bara för att jag är nyfiken, vilket moderkort har 10 skruvhål?

Nu när du sa färg så kom jag också på de.. Måste ha lackat plåten efter dom gjort skruvhålen. Kändes inte så bra och gediget att skruva in saker med massa färg ivägen i varje hål. De gick inte lika lätt som man är van vid med andra chassin att skruva in saker! Vad säger Sweclockers om de? Var de så på deras testex också? Snabbt svar från Fractal annars måste Sweclockers ta bort utmärkelsen utmärkt frän detta chassi. Ska jag var ärlig så reagerade jag på priset att de trots allt var så billig för ett så gediget chassi. Men nästa gång köper jag kvalite från Corsair som kostar mer men slipper förhoppningsvis fel konstruktion och färg i alla skruvhål och sånna saker!

Mitt har tydligen det, det är http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P67%20Extreme4%20....

Blev förvånad när jag satte i det i det nya chassit. R3 hade 11 stycken och det nya har mindre.

Jo, att dom målat före dom gänga, blir väll svårt. För vad jag förstår målas chassit monterat (om inte dom gör det så bör dom kunna gänga efteråt).

Kan vara så att dom har på extra med färg också. Hur som så monterade i ett budget chassit och där var det lättare med distanser (även R3 var lättare också). Men dom verkar köra med ett tjockare lager färger nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Fractal Design

Vi har undersökt detta närmare nu och det har visat sig att vår fabrik har skickat fel moderkortdistanser i vissa tillverkade chassin. Så som Define XL R2 är konstruerat behöver det något högre distanser än normalt och de chassin som har fått fel distanser har alltså den något lägre varianten.

Vi jobbar nu hårt på att lösa problemet, leta upp vilka batcher som är påverkade, åtgärda dessa samt att förbättra våra rutiner för att kontrollera detta bättre i fabriken i fortsättningen.

Alla ni som har fått felaktiga distanser – vänligen kontakta vår support så kommer vi att omgående skicka ut nya distanser. Om ni är osäkra kan ni mäta era distanser ni har fått med, är de 6,5mm långa så är de felaktiga och ni bör kontakta oss för att få nya distanser.

Vi beklagar verkligen det merarbete och den olägenhet det här problemet har gett vissa av våra kunder! Som ett litet plåster på såren skickar vi med en gratis fläkt, välj mellan Silent Series R2 120mm eller Silent Series R2 140mm. Ange ert val i kontakten med vår support.

Permalänk
Medlem

Ska man skriva på engelska eller svenska? Råkade skicka iväg ett meddelande på svenska ...

Permalänk

Som TS vill jag tacka fractal design för snabb respons och bra support.. kommer vara ett grymt chassi med nya distanser. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är inte berörd av problemet ifråga men har följt tråden av rent intresse. Det gläder mig att se FD styra upp det problemen och informera om detta i tråden på ett sådant bra sätt. Fortsätt så FD!

Mitt nästa chassi blir garanterat från er. Givetvis på grund av att era chassin känns genomtänkta, men även mycket på grund av hur ni hanterat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weson:

Ska man skriva på engelska eller svenska? Råkade skicka iväg ett meddelande på svenska ...

Fractal Design är svenska och så, så ett meddelande på svenska fungerar utmärkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag fick också problem med mitt bygge av denna låda. Köpte lådan igår. Har också 6.5mm distanser.
Stor tumme upp för snabbt svar från Fractal Design. Hoppas nu bara på snabb leverans av nya distanser så bygget kan fortsätta.

Bra skött av FD!

Permalänk
Medlem

Någon som har fått svar om sina distanser?

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk

Kimpa454: Inte ännu, men antar att vi nog får svar på måndag tidigast.