installera Windows från bios på en gpt disk

Permalänk
Medlem

installera Windows från bios på en gpt disk

Tjena. Jag har fått ett problem.
Det började med att en av mina hårddiskar krascha. Det var oturlgit den ja hade mitt OS på också.
Så nu så e ja tvungen (tror jag) att installera Windows genom bios på min andra disk.
Men när jag sätter i skivan och jag ska välja disk att installera Windows på så säger den att det inte går, för att det är en gpt disk?

Det gick på den förra men inte denna. Och båda va ssd diskar.
Den som gick sönder va 60 gb, och den ja ska installera på nu ligger på 120 gb.
Vad kan jag göra?

Kan tillägga att jag gjorde en säkerhetskopia på min externa disk när ja fick datorn från början. Den kopplar jag genom usb

Har moderkort: p8z68v pro/gen3
Hårddisken ja vill installera på: Intel ssd 320 series 120gb

Tack i förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du är medveten om att det är lördag va? Inte mycket som händer här då.

Du kan inte installera från BIOS, du kan dock använde google för att skapa en MBR disk istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du är medveten om att det är lördag va? Inte mycket som händer här då.

Du kan inte installera från BIOS, du kan dock använde google för att skapa en MBR disk istället.

Så jag måste koppla in den i en annan dator för att göra den MBR disk då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Om du vill konvertera från GPT till MBR så kan du använda kommandotolken (cmd) genom boota DVD skivan med Windows installationsfilerna och trycka på Shift+F10 vid skärmbilden Installera nu, läs mer i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1185685...

Men du kan även koppla SSD tll en annan dator och använda Diskhanterings programmet, då måste du ta bort alla partitioner genom att högerklicka och välj ta bort volym, högerklicka sedan i Disk rutan till vänster och välj konvertera till MBR.

Edit: Convert GPT Disk to MBR Disk Guide http://www.sevenforums.com/tutorials/26203-convert-gpt-disk-m... i denna guide finns båda alternativen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du vill konvertera från GPT till MBR så kan du använda kommandotolken (cmd) genom boota DVD skivan med Windows installationsfilerna och trycka på Shift+F10 vid skärmbilden Installera nu, läs mer i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1185685...

Men du kan även koppla SSD tll en annan dator och använda Diskhanterings programmet, då måste du ta bort alla partitioner genom att högerklicka och välj ta bort volym, högerklicka sedan i Disk rutan till vänster och välj konvertera till MBR.

Edit: Convert GPT Disk to MBR Disk Guide http://www.sevenforums.com/tutorials/26203-convert-gpt-disk-m... i denna guide finns båda alternativen.

Gör helst det första alternativet då.
Har inte läst länken än. MEn det går alltså att ändra den till mbr genom bios och installationsskivan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Gör helst det första alternativet då.
Har inte läst länken än. MEn det går alltså att ändra den till mbr genom bios och installationsskivan?

Skickades från m.sweclockers.com

Command Prompt (CMD) ligger på Windows DVD skivan så du använder inte BIOS till detta, du behöver kanske gå in i BIOS för att boota DVD skivan men CMD körs från DVD skivan.

OPTION TWO i guiden använder CMD som ligger på DVD skivan så du kan använda den, men om du har en annan dator med fungerade Windows 7 så är nog OPTION ONE alternativet lättare att utföra för person som aldrig har använt CMD tidigare.

Visa signatur

janee