Playstation 4 - Vad tyckte du?

Permalänk
Medlem

Är själv besviken över avsaknaden av SSD, fast eftersom det hela är en x86 platform bör det bytet inte vara så svårt. Sen att de viftar killzone och destiny som flagskepp känns tamt, är lite svårt att bli upphetsad över fps på konsol.

Komiken jag väntar på är hur Playstation fanatikerna kommer skria "PS4 är bättre än pc" fast deras PS4 innehåller APU och komponenter som kommer vara identiska med en mediumnivå gaming pc 2013; Om ens det.

Ny konsolgeneration är bra för PC gaming, och kommer säkert köpa ps4an själv när det kommer ut tillräckligt många bra exklusiva titlar till den.

Permalänk
Medlem

SSD är meningslöst. Det gav mer eller mindre noll prestandavinst på PS3 så jag ser inte vilken nytta det kommer göra här.

Permalänk
Medlem

någon som vet vart man kan se det igen? hade massa strul med uppkopplingen med frysningar och ljudet tappades hela tiden

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Gillar precis som någon sagt innan att det blir x86! Åh vad bra det kommer att bli med konvertingen pc/konsol! Skillnaden som det alltid är med konsol vs pc är ju att spelen blir optimerade efter hårdvaran. Tänk ändå hur snygg grafik de fick ut ur de prestandamässigt fruktansvärda grafikdelarna som finns på ps3/xbox 360.

Sätter man på ett 7870 på konsol lär grafikprestandan bli som dubbla 7950 i en dator!

Ja man önskar att det hade varit bättre optimerat på PC-spel. Inte roligt att sitta med 7970, 8350 och ändå få fps drops i dota 2

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

SSD är meningslöst. Det gav mer eller mindre noll prestandavinst på PS3 så jag ser inte vilken nytta det kommer göra här.

Finns gott om spel på pc där det loadas nya maps, områden där det faktiskt går snabbare med SSD. Samma med simpla saker som spelstarter osv. Skillnaden kan kännas liten, 3-5 sekunder mot 1, men det är ändå en skillnad. Sedan tillåter SSD en att bygga mindre, samt uppkommer ej några vibrationer.

Men som sagt, ett byte till SSD bör vara lätt eftersom det verkar rätt och slätt vara en x86 pc mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Något positivt med kontrollen förresten är att den har ett 3,5mm uttag för hörlurar så man kan
köra med lurarna hemma. Så slipper man köpa några "speciella" lurar som kostar skjorta.

<3

Permalänk
Medlem

Som att presentera en bil och bara visa ratten.
Jag ville i alla fall se hur konsollen ser ut...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Självklart, om du jämför mot 6-7år gamla konsolerna som hade undermålig hårdvara när dom kom, den här tråden handlar dock om PS4 med betydligt bättre möjligheter och funktioner.
Men tänk på att du ska köpa: processor + Moderkort + nätagg + chassi + fläktar + grafikkort + minnen + DVD-läsare (Bluray-spelare $$$) + Operativsystem .
Och sedan alla tillbehör runt om.

Du vet ju inte hur mycket PS4 kommer att kosta...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

någon som vet vart man kan se det igen? hade massa strul med uppkopplingen med frysningar och ljudet tappades hela tiden

http://www.heavy.com/tech/2013/02/sony-ps4-announcement-2013-...

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Skrivet av Ak-47:

PC är inte dyrare än en konsol?!

Sagt det tusen gånger.....Ska man ha samma grafik inställningar som konsolerna kör med räcker det med en begagnad dator för 1000-3000:- inkl skärm...

ALLA- spel jag lirar på PC med Xbox kontroll slipper jag använda musen eller tangentbordet.

Konsolerna slipper du inte drivrutiner till...då och då kommer system uppdateringar....

Du behöver inte heller uppdatera ditt system om du inte vill?!

Löjliga argument du har....

PC har bättre fördelar vare sig du vill eller inte...

du får ingen dator i dag för 1 - 3000 . som klarar av att spela nått mer en patiens.. inte ens begagnad.
vet inte om du bott under en sten eller bara hatar konsoller .. men spelen idag är optimerade till den hårdvaran som finns i konsoller och kommer där med se/fungera bättre än vad de flesta pc spel gör pga att det finns så mycket att ta hänsyn till med pc ( processor , grafikkort , ram osv)
du kan inte styra windows med kontroll och därmed måste man byta fram o tillbaka.
konsollerna kommer uppdateringar ja. men detta sköts helt med automatik inget strul . visst det finns automatiserade till pc också men konsoll är lättare..

detta är inga argument det är fakta.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

du får ingen dator i dag för 1 - 3000 . som klarar av att spela nått mer en patiens.. inte ens begagnad.
vet inte om du bott under en sten eller bara hatar konsoller .. men spelen idag är optimerade till den hårdvaran som finns i konsoller och kommer där med se/fungera bättre än vad de flesta pc spel gör pga att det finns så mycket att ta hänsyn till med pc ( processor , grafikkort , ram osv)
du kan inte styra windows med kontroll och därmed måste man byta fram o tillbaka.
konsollerna kommer uppdateringar ja. men detta sköts helt med automatik inget strul . visst det finns automatiserade till pc också men konsoll är lättare..

detta är inga argument det är fakta.

Kan bara hålla med det du skriver! Xbox 360 kom 2005. Köpte man den då för, vad kan den ha kostat? 4000 kr kanske?, så har man köpt sig en konsoll som man kan spela de senaste spelen på i nästan 8 år. Det vittnar ju lite om att konsollerna är en bättre deal för gemene spelare. Men visst för dom som måste "maxa" BF3 och få världens eyegasm så funkar ju den inte.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av iTaidO:

Kan bara hålla med det du skriver! Xbox 360 kom 2005. Köpte man den då för, vad kan den ha kostat? 4000 kr kanske?, så har man köpt sig en konsoll som man kan spela de senaste spelen på i nästan 8 år. Det vittnar ju lite om att konsollerna är en bättre deal för gemene spelare. Men visst för dom som måste "maxa" BF3 och få världens eyegasm så funkar ju den inte.

Sant. Men då får du ha i åtanke att den versionen av spel som görs till konsoller är inte densamma som till pc, att utvecklarna inte har kopierat pc spelet och gjort om den till Xbox variant rätt av, skillnad är det i tesselering och allt där i. Rätta mig om jag har en smula fel :), men strypt potensialet har dom nog gjort i själva konsolen och därav så måste man ju chippa sin konsoll + ersätta sin kylning från tredjepartstillverkare för att få mer juice ;)!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Som vanligt när ny elektronik utannonseras blir jag varm i hjärtat. Även om man just nått 30 strecket står mig Playstation varmt om hjärtat. Kan Sony bara få ut bra release spel så kan detta nog bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

visst man kan spela pc spel med kontroll men vanligtvis står inte datorn vid en soffa / fotölj eller i närheten av en stor tv.. sedan slippa drivrutiner delar som strular ... virus.... samt pc är mycket dyrare... man kan också styra en konsoll med kontrollen fullt ut o slitta byta mellan tangentbord och kontroll

Man kan koppla en dator till tvn och spela med handkontroll. Hört talas om Steam Big Picture? Det förvandlar din dator till en konsol när du har ansultit datorn till tvn. Drivrutiner strular aldrig för mig när jag spelar och jag har inte fått virus på 8 år.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Som vanligt när ny elektronik utannonseras blir jag varm i hjärtat. Även om man just nått 30 strecket står mig Playstation varmt om hjärtat. Kan Sony bara få ut bra release spel så kan detta nog bli riktigt bra.

Det blir det säkert. "Tyvärr" så har jag redan Wii U och det kommer löjligt mycket smaskiga spel till PC kommande året så jag kommer vänta med PS4. Finns helt enkelt inte tid till det också. Lyxproblem antar jag.

Permalänk
Medlem

Blev ganska förvånad, det är bra specs osv men fortfarande osäker på ifall den kommer vara värd att köpa på grund av att vi inte vet priset än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicroTorrent:

Blev ganska förvånad, det är bra specs osv men fortfarande osäker på ifall den kommer vara värd att köpa på grund av att vi inte vet priset än.

Tycker att 10 regeln är bra :D, när det finns 10 spel som man verkligen vill spela, eller verkar bra åtminstone så kan man slå till.
För mig:

Killzone 4: Killzone har alltid varit rätt kul, men med så många bra FPS som jag inte kört igenom så är det lite bak i prio.
Deus ex hr2: First person, är bäst med mouse+keyb. Så väntar hellre på release på pc.
Infraworld: Första solida nuffran för mig.

Unchartered 4: Lugnt givet.

För mig så är jag i 2/10. Inte ens vid 5, så om konsolen släpps nu så skulle jag aldrig köpa. Finns det 10 titlar så finns det inget tvivel

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Tycker att 10 regeln är bra :D, när det finns 10 spel som man verkligen vill spela, eller verkar bra åtminstone så kan man slå till.
För mig:

Killzone 4: Killzone har alltid varit rätt kul, men med så många bra FPS som jag inte kört igenom så är det lite bak i prio.
Deus ex hr2: First person, är bäst med mouse+keyb. Så väntar hellre på release på pc.
Infraworld: Första solida nuffran för mig.

Unchartered 4: Lugnt givet.

För mig så är jag i 2/10. Inte ens vid 5, så om konsolen släpps nu så skulle jag aldrig köpa. Finns det 10 titlar så finns det inget tvivel

Lät bra

Får kanske vänta till mer spel ska komma ut och priset har gått ner.

Permalänk
Medlem

Jävligt träffande analys

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Jag viill ha bakåtkompatibilitet, kunna spela ps1 och ps2 spel på nya. Tyvärr tror jag inte detta kommer hända, men fan vad jag vill ha det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Jag viill ha bakåtkompatibilitet, kunna spela ps1 och ps2 spel på nya. Tyvärr tror jag inte detta kommer hända, men fan vad jag vill ha det!

Jodå men det blir genom gaikai isf vilket är en betal-tjänst. Lär ju bli rätt begränsat dock då Sony självklart inte kan köpa in rättigheter till alla gamla spel.

Permalänk
Medlem

Playstation 4 är som en medioker PC. Dvs inget att bli upphetsad över.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Playstation 4 är som en medioker PC. Dvs inget att bli upphetsad över.

Nja. Den är mer kraftfull än min mediokra PC med i7 processor och AMD 6870 iaf. De allra flesta har sämre grejjer än vad jag har.
Jämför inte med de 10-15% som har 10000+ kronors PC. De är inte så väldigt många.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

Playstation 4 är som en medioker PC. Dvs inget att bli upphetsad över.

Vad du blir upphetsad av eller inte känns ganska irrelevant i den här diskussionen. Tycker dock att det är lite fascinerande att du kan uttala dig med sådan säkerhet kring faktorer som ingen annan känner till. Hur bar du dig åt för att få reda på de egentliga specifikationerna på slutprodukten?

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Jodå men det blir genom gaikai isf vilket är en betal-tjänst. Lär ju bli rätt begränsat dock då Sony självklart inte kan köpa in rättigheter till alla gamla spel.

Betaltjänst :S? Microsoft har iaf alltid haft bakåtkompatabilitet till alla sina spel vilken är en självklarhet att det skall vara.. Man ska bara kunna sätta in en gammal skiva och sedan laddar den ner en liten uppdatering på 1 sekund och sen är det play time :)! PS spelare lever i en dyster värld, tror många är rätt lessa på PS som har det på det viset.. Jag menar "oj nu kom det visst en ny PS konsoll, då får jag köpa ny konsoll PLUS spelet för DEN konsollen".. Pff

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk

Ser att många skriver att dom är lyckliga över att det blir x86 och säger då även att portarna kommer bli bättre.

Förstår inte riktigt hur ni menar där, de portar jag har spelat har jag då aldrig upplevt att det är något problem med att leverera ett bra flyt med dagens datorer.
Det jag har stört mig på när det kommer till portar är ju den taskiga känslan som infinner sig och även styrningen som inte alls känns bra.

Så för min del så spelar det ingen roll om det är en ny Cell cpu eller om det är x86 om dom inte kan fixa till känslan och styrningen så det passar mus och tangentbord.

Kanske bara jag som tänker så?

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Man kan koppla en dator till tvn och spela med handkontroll. Hört talas om Steam Big Picture? Det förvandlar din dator till en konsol när du har ansultit datorn till tvn. Drivrutiner strular aldrig för mig när jag spelar och jag har inte fått virus på 8 år.

läs alla inlägg ..

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

läs alla inlägg ..

Jag tror att han gjorde som de flesta som är någolunda funtade i huvudet, det finns ingen som helst anledning att bli upphetsad över PS4 i dagsläget och även tiden efter konsollen finns på marknaden.

Visst, du har ju en massa kommande spel som Watchdogs som även kommer till PS4 men varför när du kan lika gärna skaffa Watchdogs till PC?

Är du däremot en sådan som storögt kikade på Sony's Playstation Meeting och hoppades på att få en uppenbarelse så gör du dig en tjänst att bygga sig en PC istället för att tråna efter en PS4. Och spela Watchdogs på PC istället eller rentav på PS3.

http://www.pcgamer.com/2013/02/21/pc-gamer-vs-playstation-4-t...

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Jag tror att han gjorde som de flesta som är någolunda funtade i huvudet, det finns ingen som helst anledning att bli upphetsad över PS4 i dagsläget och även tiden efter konsollen finns på marknaden.

Visst, du har ju en massa kommande spel som Watchdogs som även kommer till PS4 men varför när du kan lika gärna skaffa Watchdogs till PC?

Är du däremot en sådan som storögt kikade på Sony's Playstation Meeting och hoppades på att få en uppenbarelse så gör du dig en tjänst att bygga sig en PC istället för att tråna efter en PS4. Och spela Watchdogs på PC istället eller rentav på PS3.

http://www.pcgamer.com/2013/02/21/pc-gamer-vs-playstation-4-t...

OMG ! vet inte ens vad jag skall säga om detta :S vet inte om du e dum eller nyvaken .. jag har skrivit om konsoll i allmänhet och jag är inte fanboy av playstation jag spelar på pc och xbox 360 men jag föredrar konsoll, orsaken att jag inte skall skaffa det till pc kan du också LÄSA !!!!! i tidigare posts i denna tråden ... mina dator specs står under mina posts som sign så jag behöver inte bygga mig en dator :S

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2