Grova prestandaproblem med Crysis 3 och gtx 690

Permalänk
Medlem

Grova prestandaproblem med Crysis 3 och gtx 690

Fick hem spelet idag, installerat och kört kanske 20 minuter in. Fungerar inte alls bra, är nere i nån slags hangar, blickar jag mot en vägg så ligger jag runt 80-90fps men över blickar jag ut över det sotra utrymmet där nere så går det ner ända till 19fps.
Kör med alla inställningar maxade och 2x txaa i 1902x1080. Har den senaste drivrutinen 314.07, windows är uppdaterat.
Kört 3dmark2011 och fick 13495 så allt verkar i sin ordning.

Såg i länken här att nvidia lovar nämre 70fps i genomsnitt. Är det på en helt annan bana då eller.
http://www.sweclockers.com/nyhet/16574-nvidia-slapper-geforce-31407-whql-lovar-hogre-prestanda-i-crysis-3

Är Crysis 3 verkligen så krävande?
Finns det nånting jag kan ända i inställningarna, nåt som drar ner prestandan mycket? Ljus, partiklar ex?

Edit: Kollat med gpu-z och gpu:erna jobbar i 100% hela tiden när spelet körs, så det är inte det heller.
Förstod nästan det när man hör fläkten dra igång på kortet.
Har googlat och ser att det är fler med likande problem, en med ett 7970 och han får som lägst 17fps i 1920x1080 och han kör inte allt maxat ens.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

Ja det är så krävande dock är första banan värst och det flytet mycket bättre längre in i spelet

Sänk skuggor och shaders det är dom 2 som kräver mest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miiw:

Fick hem spelet idag, installerat och kört kanske 20 minuter in. Fungerar inte alls bra, är nere i nån slags hangar, blickar jag mot en vägg så ligger jag runt 80-90fps men över blickar jag ut över det sotra utrymmet där nere så går det ner ända till 19fps.
Kör med alla inställningar maxade och 2x txaa i 1902x1080. Har den senaste drivrutinen 314.07, windows är uppdaterat.
Kört 3dmark2011 och fick 13495 så allt verkar i sin ordning.

Såg i länken här att nvidia lovar nämre 70fps i genomsnitt. Är det på en helt annan bana då eller.
http://www.sweclockers.com/nyhet/16574-nvidia-slapper-geforce-31407-whql-lovar-hogre-prestanda-i-crysis-3

Är Crysis 3 verkligen så krävande?
Finns det nånting jag kan ända i inställningarna, nåt som drar ner prestandan mycket? Ljus, partiklar ex?

Edit: Kollat med gpu-z och gpu:erna jobbar i 100% hela tiden när spelet körs, så det är inte det heller.
Förstod nästan det när man hör fläkten dra igång på kortet.
Har googlat och ser att det är fler med likande problem, en med ett 7970 och han får som lägst 17fps i 1920x1080 och han kör inte allt maxat ens.

Fast Crysis 3 är väl mest till för att visa vad man kan göra med Cryengine så dom maxar på fullt ut med grafiken i motorn, därav det enorma kravet på hårdvara när du kör med högsta upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I början kunde knappt i ingen köra Bf3 på max heller...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, dragit ner lite på ambitionerna och nu rullar det på fint, flyter dessutom mycket bättre längre in i spelet som ni sa

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiw:

Tack för svaren, dragit ner lite på ambitionerna och nu rullar det på fint, flyter dessutom mycket bättre längre in i spelet som ni sa

Har du bra kylning kan du ju alltid överklocka processor till 4Ghz+ och grafikkortet så det är samma prestanda som 2 680. Borde ge lite bättre flyt utan några större problem.

Permalänk
Medlem

Ett generellt tips är att dra ner på shadows och lights det tar alltid mest kräm 💀
Btw du kör senaste drivers för just crysis?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av miiw:

Tack för svaren, dragit ner lite på ambitionerna och nu rullar det på fint, flyter dessutom mycket bättre längre in i spelet som ni sa

Enligt artikeln du länkade så är siffrorna tagna med inställningarna på "Very High" och 4x AA. Om de följer samma namngivning som Crysis 2 så är väl "Very High" inte maxinställningarna?

Hur som helst, är det fortfarande en ögonorgasm även på lägre grafikinställningar?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Enligt artikeln du länkade så är siffrorna tagna med inställningarna på "Very High" och 4x AA. Om de följer samma namngivning som Crysis 2 så är väl "Very High" inte maxinställningarna?

Hur som helst, är det fortfarande en ögonorgasm även på lägre grafikinställningar?

"very high" är det som längst ner i rullgardinsmenyerna dvs det "högsta" alternativet.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ett generellt tips är att dra ner på shadows och lights det tar alltid mest kräm 💀
Btw du kör senaste drivers för just crysis?

Jag kör den senaste whql-drivrutinen från nvidia, 314.07, finns det nån annan just för Crysis 3? brukar inte köra beta-drivrutiner.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

Gå in på Nvidia kontrollpanelen ( dvs drivrutinen ) och ändra den till ba performance i inställningarna. Hög kvalité inställningar sänker fps, mellan också. Så ha bara performance sen maxar du allt i spelet lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiw:

Jag kör den senaste whql-drivrutinen från nvidia, 314.07, finns det nån annan just för Crysis 3? brukar inte köra beta-drivrutiner.

nja det va dem

http://www.geforce.com/whats-new/articles/nvidia-geforce-314-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyetech:

Gå in på Nvidia kontrollpanelen ( dvs drivrutinen ) och ändra den till ba performance i inställningarna. Hög kvalité inställningar sänker fps, mellan också. Så ha bara performance sen maxar du allt i spelet lycka till.

Ändrade texturfiltrering till "prestanda" från "kvalitet" ska testa sen. Tycker att jag har hittat rätt bra nu med inställningarna i spelet, kör några grejer på "medium", några på "high" och några "very high" det flyter riktigt bra nu i 1920x1800 med 2x txaa. Men kan alltid bli lite bättre, är ganska känslig mot ojämn fps.

Nån som vet om man bör köra med triple buffering när man har adapive vsync aktiverat? TB sägs kunna göra bilduppdateringen jämnare när v-syn är aktiverat men "adaptive vsync" slås ju av och på beroende på om datorn klarar att hålla bilduppdateringen med skärmens uppdateringsfrekvens eller ej.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

: /

Borde ju inte vara några problem att maxa, sitter på ett Asus GTX 670 (inget överklockat) och kör allt very-high, går bara ner under 25 FPS ibland men tänker inte på det så mycket.

Permalänk
Medlem

Ha det som rekommenderade inställningar vid v-sync å sen ändrar du i spelet om v-sync on eller inte. När du väl ha ändrat i inställningar och lägg allt till performance så maxar du i spelet

Permalänk
Inaktiv

Knepigt att ha ett GTX 690 och behöva dra ner på inställningar...

...fast sen är det EA bakom spakarna, inte förvånad att det behövs poleras en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Knepigt att ha ett GTX 690 och behöva dra ner på inställningar...

Nej kanske inte så kul men gör inte mig så mycket, hittat inställningar som fungerar tillräckligt bra nu.
Någon sa att jag skulle dra ställa texturfiltrering till "prestanda" istället för "kvalitet".
Det gjorde lite skillnad, inte kollat med fraps, menar subjektiv skillnad. Känns som det blev lite bättre.
Blir nog att behålla dessa inställningar, alltså inte riktigt allt på "very high". Kan fortfarande märka att det har lite drops i nån tung aktion sekvens om än minimalt, fullt spelbart dock, så jag känner inte att jag vill vrida upp inställningarna mer.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

jag provade spelet men det va ospelbart på ett överklockat gtx 680 och en i7-870 på 4ghz. provade på high inställningarna och fpsen droppa ner till 30 fps sen stanna den där ett tag sen far den upp till 60 en liten stund sen till 30 igen.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu