Nvidia 6 SLI serien på ett pci-e 2.0 moderkort

Permalänk

Nvidia 6 SLI serien på ett pci-e 2.0 moderkort

Hej. Ny medlem här. Tänkte fråga en sak. Har ett ASUS Sabertooth x58 moderkort och vill uppgradera mitt grafikkort från Nvidia 560Ti till 660 serien SLI. Saken är den att det är PCI-E 3.0 på den nya serien och moderkortet klarar bara av 2.0. Kommer de att funka på mitt moderkort, alltså 6 serien? En del säger att de inte kommer att kunna funka fullt ut men märker man skillnad? Är det någon idé att uppgradera? Vet inte riktigt hur jag ska göra. Behöver hjälp:)

Permalänk
Skrivet av lightbird:

Hej. Ny medlem här. Tänkte fråga en sak. Har ett ASUS Sabertooth x58 moderkort och vill uppgradera mitt grafikkort från Nvidia 560Ti till 660 serien SLI. Saken är den att det är PCI-E 3.0 på den nya serien och moderkortet klarar bara av 2.0. Kommer de att funka på mitt moderkort, alltså 6 serien? En del säger att de inte kommer att kunna funka fullt ut men märker man skillnad? Är det någon idé att uppgradera? Vet inte riktigt hur jag ska göra. Behöver hjälp:)

Ja, det kommer fungera. PCI-e är bakåtkompatibelt. Någon märkbar förlust kommer du heller inte uppleva

Permalänk
Medlem
Skrivet av lightbird:

Hej. Ny medlem här. Tänkte fråga en sak. Har ett ASUS Sabertooth x58 moderkort och vill uppgradera mitt grafikkort från Nvidia 560Ti till 660 serien SLI. Saken är den att det är PCI-E 3.0 på den nya serien och moderkortet klarar bara av 2.0. Kommer de att funka på mitt moderkort, alltså 6 serien? En del säger att de inte kommer att kunna funka fullt ut men märker man skillnad? Är det någon idé att uppgradera? Vet inte riktigt hur jag ska göra. Behöver hjälp:)

det är inga problem då båda pcie 16x slotarna går i just 16x

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Det kommer att fungera fullt ut. GTX660 har ändå inte möjlighet att förbruka den extra bandbredd som PCI-E 3.0 medför.

/Erik

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera och 2.0 kommer inte påverka prestandan särskilt mycket.

x58 klarar väl av dual x16/x16 dessutom. Det ska definitivt räcka och bli över.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av lightbird:

Hej. Ny medlem här. Tänkte fråga en sak. Har ett ASUS Sabertooth x58 moderkort och vill uppgradera mitt grafikkort från Nvidia 560Ti till 660 serien SLI. Saken är den att det är PCI-E 3.0 på den nya serien och moderkortet klarar bara av 2.0. Kommer de att funka på mitt moderkort, alltså 6 serien? En del säger att de inte kommer att kunna funka fullt ut men märker man skillnad? Är det någon idé att uppgradera? Vet inte riktigt hur jag ska göra. Behöver hjälp:)

Du kan köra ditt 660 på en Express 2.0, det kommer inte att skada något eller så verkligen inte!
Jag har mitt grafikkort i en 3.0 port men då jag har en i7-2600 så får jag express 2.0. alltså man får inte den högsta möjliga prestandan( bannbredden ) ur grafikkortet
Skillnaden mellan Express 2.0 och 3.0 är att 3.0 har dubbla bannbredden alltså så får du ut lite mer prestanda med 3.0. men det gör verkligen ingen skada om du kör dit 660 med express 3.0 i ett 2.0 då 3.0 är bakkompatibelt med 2.0
Kolla in länken för all information du behöver veta

Permalänk

Tack så mycket för alla svar.Det låter väldigt bra att jag kan uppgradera. Otroligt coolt. En annan sak är att jag tänker använda min dator för 3D animation och modellering. Som ni säkert vet så finns det dedikerade kort för det såsom AMD FIREPRO W7000 4GB GDDR5 PCI-E DP. Det kostar dock 7000kr jämfört med 5000kr för GTX 660 SLI. Men eftersom jag tänker även köra spel så måste jag välja grafikkort som kan köra båda. Såg också RADEON 7950 och då får man mer minne (3GB) istället för två på Nvidia.Vad tror ni om det? Nu är jag inte något geni när det kommer till hårdvara:) men vill välja det bästa för mitt system. Än en gång, tack för er hjälp!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lightbird:

Tack så mycket för alla svar.Det låter väldigt bra att jag kan uppgradera. Otroligt coolt. En annan sak är att jag tänker använda min dator för 3D animation och modellering. Som ni säkert vet så finns det dedikerade kort för det såsom AMD FIREPRO W7000 4GB GDDR5 PCI-E DP. Det kostar dock 7000kr jämfört med 5000kr för GTX 660 SLI. Men eftersom jag tänker även köra spel så måste jag välja grafikkort som kan köra båda. Såg också RADEON 7950 och då får man mer minne (3GB) istället för två på Nvidia.Vad tror ni om det? Nu är jag inte något geni när det kommer till hårdvara:) men vill välja det bästa för mitt system. Än en gång, tack för er hjälp!!!

Vad kör du i för upplösning?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Jag kör i FULL HD upplösning (1920x1080). Jag tänker även att köra tre 27 tums skärmar.

Permalänk
Skrivet av lightbird:

Jag kör i FULL HD upplösning (1920x1080). Jag tänker även att köra tre 27 tums skärmar.

Enligt mig är dock 7950 ett bättre val än 660Ti iom bättre generell prestanda och mer minne.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Då skulle jag säga att amd radeon är att föredra. Tycker de presterar bättre på multiskärmar och ger lite mer prestanda per krona. Dock drar de mer ström och crossfire har lite mer problem än sli för för nvidia. Men amd blir bättre å bättre på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lightbird:

Tack så mycket för alla svar.Det låter väldigt bra att jag kan uppgradera. Otroligt coolt. En annan sak är att jag tänker använda min dator för 3D animation och modellering. Som ni säkert vet så finns det dedikerade kort för det såsom AMD FIREPRO W7000 4GB GDDR5 PCI-E DP. Det kostar dock 7000kr jämfört med 5000kr för GTX 660 SLI. Men eftersom jag tänker även köra spel så måste jag välja grafikkort som kan köra båda. Såg också RADEON 7950 och då får man mer minne (3GB) istället för två på Nvidia.Vad tror ni om det? Nu är jag inte något geni när det kommer till hårdvara:) men vill välja det bästa för mitt system. Än en gång, tack för er hjälp!!!

Min erfarenhet är Nvidia är bättre för sådana typer av program med tanke på CUDA och PhysX. Radeon 7950 ger dock lite mer prestanda just för spel.

Permalänk

Jag vet inte riktigt vilket det blir. Det verkar som om man får mer för pengarna med AMD (och mer minne) (bra multi-monitor stöd) MEN Nvidia har teknologier som kan hjälpa mig inom 3D, verkar det som.

Ni är verkligen grymma på det här. Tack.

Permalänk
Skrivet av Erik:

Det kommer att fungera fullt ut. GTX660 har ändå inte möjlighet att förbruka den extra bandbredd som PCI-E 3.0 medför.

/Erik

Låter super. Vad står TI för, är det värt att betala några hundralappar extra för det? (Vad jag har förstått är det överklockat på något sätt, men om man kör SLI?)

Och..det står att det behövs 450W för aggregatet för ett kort. Betyder det 900 för båda, eller?

Permalänk
Skrivet av KaptenKosk:

Ja, det kommer fungera. PCI-e är bakåtkompatibelt. Någon märkbar förlust kommer du heller inte uppleva

Perfekt, var lite orolig att jag skulle slänga pengar i sjön. Just nu tittar jag på GIGABYTE GEFORCE GTX 660 TI OC 3GB PCI-E DVI/HDMI/DP med SLI koppling. Det borde bli ett powerhouse. Ska även använda korten för 3D (Maya, Softimage, Mudbox osv.) och jag tror CUDA är en teknologi som kan faktiskt göra en skillnad. Måste nog läsa mer om det på nätet:)

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Det kommer fungera och 2.0 kommer inte påverka prestandan särskilt mycket.

x58 klarar väl av dual x16/x16 dessutom. Det ska definitivt räcka och bli över.

Tack. Ja, tänker köra SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lightbird:

Låter super. Vad står TI för, är det värt att betala några hundralappar extra för det? (Vad jag har förstått är det överklockat på något sätt, men om man kör SLI?)

Och..det står att det behövs 450W för aggregatet för ett kort. Betyder det 900 för båda, eller?

Vad Ti står för vet jag inte. Ti är normalt sett lägre klockat än non Ti men har å andra sidan fler beräkningsenheter (=snabbare).

450w är för hela systemet, jag har 2 x GTXX 660 non Ti och min dator drar ca 350w (vid vägguttaget).

Skrivet av lightbird:

Perfekt, var lite orolig att jag skulle slänga pengar i sjön. Just nu tittar jag på GIGABYTE GEFORCE GTX 660 TI OC 3GB PCI-E DVI/HDMI/DP med SLI koppling. Det borde bli ett powerhouse. Ska även använda korten för 3D (Maya, Softimage, Mudbox osv.) och jag tror CUDA är en teknologi som kan faktiskt göra en skillnad. Måste nog läsa mer om det på nätet:)

3 GB är bortkastade pengar när det gäller 660-serien, minnets bandbredd är inte tillräckligt stor för att kunna tillgodogöra sig 3 GB.

/Erik