Dell Ultrasharp U2713HM

Permalänk
Medlem

Trevlig recension, blev lite förvånad först eftersom skärmen släpptes över ett halvår sedan men det var trevlig läsning. Har tre U2713HM själv så det var intressant att läsa vad andra tycker om skärmen.

Permalänk
Skrivet av vicke9:

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad 1080P egentligen betyder?

Alla syftar väl på upplösningen 1080 pixlar i höjd och med ett 16:9-format = 1920 x 1080.
Enligt vad jag läst mig till står P:et inte för pixlar utan för "progressive", motsatsen "interlaced"? Vad är skillnaden mellan dessa två?

Att det har blivit ok att säga 1080p när man syftar på 1920x1080 är väl mer eller mindre självklart och i princip alla förstår ju vad man menar, till och med i senaste Fredagspanelen nämns 1080P flitigt. Men, är det helt rätt att säga 1080P?

Väldigt kortfattat så betyder det att hela bilden tecknas upp samtidigt - dvs, har du 1080p @24fps ritas 1080 "linjer" upp 24 gånger per sekund. Har du däremot 1080i @50fps ritas varannan linje (dvs 540 per "bild") 25 gånger per sekund.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Kul! hoppas ni testar någon 120hzare , vore kul med IPS 120... Var det inte sagt att det skulle komma något sådant nu Q1 eller Q2 2013?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Skulle varit 16:10! *springer iväg*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag hade gärna köpt denna skärm (eller den dyrare U2713H) om det inte hade varit för den dåliga kvalitén som gör att många här på Sweclockers behöver skicka tillbaka skärmarna 3-4 gånger, någon upp mot 5-6 gånger, innan man får ett acceptabelt exemplar.

När skärmen som Sweclockers testar ser bedrövligt gul ut nere i vänstra hörnet så blir man ju inte förvånad direkt.

Skärpning Dell

Jo, skulle tyvärr inte rekommendera någon att köpa den här skärmen pga problemen. Gav upp efter mitt femte exemplar och fick, som tur var, pengarna tillbaka från Webhallen där jag köpte den.

Väldigt trevlig recension däremot och hoppas på fler (inom ämnet) av samma skribent!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Fantastisk recension!
Dock skulle jag velat ha många av bilderna högre upp i texten (ja det är en skitsak, men ändå). På sida 4 tex så finner jag mig själv sitta och försöka visualisera denna "triangel" med sekundärer och grejjer, och undrar varför det inte finns någon bild på detta som förklarar hur det ser ut - och så kommer den 5-6 stycken längre ner i texten. Alltså, jag vill ha bilder tillsammans med text där något förklaras för första gången eller en bildhänvisning i texten. Detta för att det ska bli maximalt pedagogiskt. Men i övrigt.. Jösses vilken proffsig recension! Detta har saknats på Swec!

Permalänk
Medlem

Extremt välskriven recension. Lärde mig mer nytta idag än en vanlig dag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av vicke9:

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad 1080P egentligen betyder?

Alla syftar väl på upplösningen 1080 pixlar i höjd och med ett 16:9-format = 1920 x 1080.
Enligt vad jag läst mig till står P:et inte för pixlar utan för "progressive", motsatsen "interlaced"? Vad är skillnaden mellan dessa två?

Att det har blivit ok att säga 1080p när man syftar på 1920x1080 är väl mer eller mindre självklart och i princip alla förstår ju vad man menar, till och med i senaste Fredagspanelen nämns 1080P flitigt. Men, är det helt rätt att säga 1080P?

Begreppet "1080p" härstammar från video-begreppet som innebär att videon i fråga har 1080 stycken linjer i höjdled och att de är progressiva – vilket innebär att när en ny bildruta ska visas så är det alla linjer som ändras om – inte bara varannan linje, vilket sker med sammanflätad video (interlaced) vilket kan betecknas som "1080i".

Då det är ganska omständligt att säga "ett tusen niohundra tjugo gånger tusen åttio" har det blivit vanligt att istället bara säga "1080p", för bekvämlighetens skull. Men "p" står verkligen inte för "pixlar".

(Jag reserverar mig för eventuella felaktigheter i informationen, detta är helt enkelt det jag har lärt mig och jag är inte professionell inom området.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FolkeS1:

Passar på att ställa en fråga (som kanske bättre hör hemma i någon forumtråd): Jag har en äldre (kanske 6 år) 2560x1600 skärm som är ”wide gamut”  Färgerna i så gott som alla spel (och även desktop:en) blir onaturligt mättade och intensiva, framför allt rött.. Går det att fixa på något sätt (kalibrering, ICM-profiler, …)? Nej, den har inget sRGB-läge

Ja det blir antagligen betydligt bättre efter en kalibrering, jag kör själv på 2 syncnmater 305t+och de tjänar definitivt på att man mäter upp dem och i princip allt utom de sämsta tn panelerna blir bättre efter en kalibrering.
Jag väntar på nån högupplöst oled på minst 30" då blir det nog byte av de gamla trotjänarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension.

En sak att fundera på kanske i framtiden. . . Överklockning av skärmar. (det är ju trots allt sweclockers.)

Permalänk
Medlem

Bra recension! Är sugen på en ny skärm, men jag känner att jag ändå vill invänta skärmar med lite högre upplösningar. 2560x1440 på 27" är ju bättre än 1920x1080 på 24", men det känns ändå inte som ett enormt kliv uppåt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tack för en fin recension! Ser fram emot flera och att det kanske blir en liten databas där det lättare går att jämföra olika skärmar.

Men något jag saknar (om det nu finns) är tips på hur man bäst hemmakalibrerar sin skärm. Vad finns det för enkla hjälpmedel om man inte har mätutrustning att tillgå? Själv vågar jag knappt peta på inställningarna längre då jag nu har en bild som känns okej. Är rädd att bara försämra den.

Har inte kollat forumet än, men om det finns bra info där hade en länk via artikeln suttit fint!
Tack på förhand!

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Jo, skulle tyvärr inte rekommendera någon att köpa den här skärmen pga problemen. Gav upp efter mitt femte exemplar och fick, som tur var, pengarna tillbaka från Webhallen där jag köpte den.

Väldigt trevlig recension däremot och hoppas på fler (inom ämnet) av samma skribent!

skötte webhallen bytet av skärmarna eller gjorde dell det? Jag får min nya skärm från dell imorgon (mha katarina) hoppas på en bättre panel denna gång

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Proffsigt test! Jag blev väldigt positivt överaskad )

Permalänk
Avstängd

HZHZHZHZ

Hoppas dom gör flera tester med tex 120hz och 144hz så man kan jämföra,
är förövrigt såld på polarens asus monitor med 120hz, Musen och spelen rör sig mycket mjukare och finare än på en 60hzare.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Till skillnad från de flesta här tyckte jag recensionen var rätt rörig och dålig. Inga resultat efter kalibrering?
Tycker ni ska ta och titta på tftcentral.com... ni har mycket att lära.

Tycker också det är märkligt att recensera en skärm som är ett halvår gammal. Hade det inte varit vettigare att recensera U2713H istället?

Det ni recenserar är i princip fabrikskalibreringen och inte skärmen/panelen i sig. Ska man gräva ner sig på den nivån och sedan t.ex dömma ut en skärm efter fabrikskalibrering så gör man inte panelen rättvisa. Dessutom så ska en skärm kalibreras utefter den miljö och ljusmängd den skall stå i. Vilket i sin tur ändå renderar fabriksinställningar värdelösa.

Bra initiativ men tycker samma som om resten av era recensioner. De är i regel alldeles för tunna.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Antagligen samma skräp som denna, ingen ide kan jag tycka.

Skrivet av Fissure:

Till skillnad från de flesta här tyckte jag recensionen var rätt rörig och dålig. Inga resultat efter kalibrering?
Tycker ni ska ta och titta på tftcentral.com... ni har mycket att lära.

Tycker också det är märkligt att recensera en skärm som är ett halvår gammal. Hade det inte varit vettigare att recensera U2713H istället?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt att Sweclockers expanderar lite. Nu finns det mesta här och man behöver inte kolla upp andra sidor lika mycket.
Ser fram emot fler skärmrecensioner.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Antagligen samma skräp som denna, ingen ide kan jag tycka.

Ja det kan kanske stämma. Fortfarande lite märkligt tycker jag.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

prad.de för ordentliga recensioner, googla ska du se. Dock är det trevligt att sweec börjar med skärmrecensioner men denna var lite fattig kan jag tycka.

Skrivet av ZaRreE:

Alltid trevligt att Sweclockers expanderar lite. Nu finns det mesta här och man behöver inte kolla upp andra sidor lika mycket.
Ser fram emot fler skärmrecensioner.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Det är ett helvete att skärmtillverkare, speciellt Dell, inte kan få till bra uniformitet på sina skärmar. Det här har varit ett stort problem sen iaf U2410 släpptes. Ja, jag vet att det är LG som tillverkar panelerna, Dell bör ställa högre krav.

Edit: Glömde säga att jag tyckte det var en jättebra recension! Uppskattas verkligen!

Permalänk
Inaktiv

Trevligt med ett så proffsigt test! Det enda jag har att anmärka på är att testet är svårare att följa än andra test här på sweclockers. Teori och intryck av skärmen blandas hejvilt, jag hade gärna sett en tydligare uppdelning. Antingen med en teoridel först och sedan testresultat, eller att varje del av testet delas in i en förklaring av egenskapen som testas och ett omdöme om hur skärmen presterar i egenskapen ifråga. Innehållet är däremot utmärkt

I framtiden skulle jag gärna se ett jämförande test mellan 120/144 hz - skärmar. Och gärna en koreaskärm Det vore kul om ni kunde testa överklockning av skärmarna också, som en liten bonus

En fråga, hur är antireflexbehandlingen på den här jämfört med Dell u2311h? Att sätta sig framför min u2311h känns lite som att ta på sig dammiga glasögon nämligen...

Permalänk

Skitbra test! Jättekul att ni förklarar alla tekniska detaljer från grunden och att ni inte är rädda för att djupdyka i ämnet! Kan själv säga att jag lärt mig massor om skärmar!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra recension!

Har en sådan här skärm själv (är dock osäker om denna är en senare version?). Ser att en del haft problem, men jag har dock enbart positiva erfarenheter. Jag ser detaljer i miljöer och på rustningar som jag inte gjorde tidigare. Helt enorm uppgradering från min förra bildskärm som var 4 år gammal.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Fantastiskt djupgående recension och välskrivet! Även en oinsatt (som jag) tyckte det var roligt med så mycket detaljer, alltid något nytt att lära sig

En sak som hade varit väldigt skoj med en recension av en typ BenQ skärm vid sidan av en sån här "finare kvalitets"skärm..
Så att man verkligen kan se vad man missar eller vad som verkligen är skillnaden på de 3-4 tusen kronorna man får lägga extra för ex denna Dellskärm!

bara mina 50 öre!

mvh!

Permalänk
Skrivet av Yeah:

Tack för en fin recension! Ser fram emot flera och att det kanske blir en liten databas där det lättare går att jämföra olika skärmar.

Men något jag saknar (om det nu finns) är tips på hur man bäst hemmakalibrerar sin skärm. Vad finns det för enkla hjälpmedel om man inte har mätutrustning att tillgå? Själv vågar jag knappt peta på inställningarna längre då jag nu har en bild som känns okej. Är rädd att bara försämra den.

Har inte kollat forumet än, men om det finns bra info där hade en länk via artikeln suttit fint!
Tack på förhand!

var ute och leta lite och fick rådet att ta kort med en bra kamera och fota dem på foto papper i högsta kvaliteten sedan jämföra färger på fotot till din skärm detta var för färger inte ljus styrka och bra kontrast. gorde det på min skärm men när den var satt på magic colors var den ganska spott on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

prad.de för ordentliga recensioner, googla ska du se. Dock är det trevligt att sweec börjar med skärmrecensioner men denna var lite fattig kan jag tycka.

Prad har jag för mig tyvärr saknar lite vettiga saker, eller så var det att de visade "fel". Hmm, var emot dom för något år sen iaf.

Permalänk
Medlem

En jättebra recension och det märks att den som testar är insatt i ämnet. Det är svårt att hitta bra skärmrecensioner på svenska så det här är välkommet. För det mesta ser man bara bra recensioner på engelska, tyska och franska så det här är ju ljusår från PC För Alla. Recensionerna kommer säkert att bli ännu bättre när recensenten kommit in i skrivandet och gjort ett par recensioner också. Det är väldigt stort fokus på skärmen ur en professionell synvinkel alltså för professionell användning för den som jobbar med design, bilder eller liknande. Det är ju helt naturligt med ett sånt fokus när den som recenserar har en sån bakgrund men glöm inte bort att det finns väldigt mycket gamers här på Sweclockers och många andra som vill köpa en bra skärm för mer vardagligt bruk och kanske har ett lite annat fokus. Tummen upp för en bra recension.

Edit: Kanske kan man komplettera recensionen med betyg för hur bra köp skärmen är för olika användningsområden (med hänsyn taget till priset på skärmen) för det tror jag många är intresserade utav. Hur bra är skärmen för gamern, för den som vill se på film, för arbete med foton, för den som söker en bra skärm för allmänna sysslor... Beskriv det kort och kanske ge ett betyg på den för olika användningsområden, för och nackdelar, så blir det lättare för den som läser recensionen att avgöra om det här är ett bra köp för det man vill ha den till (med hänsyn till vad skärmen kostar).

Permalänk
Inaktiv

Synd inte skärmen imponerade lika mycket som recensionen gjorde. Att det ska skilja så mycket mellan exemplar får mig automatiskt att tvivla på den totala kvalitén.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yeah:

Tack för en fin recension! Ser fram emot flera och att det kanske blir en liten databas där det lättare går att jämföra olika skärmar.

Men något jag saknar (om det nu finns) är tips på hur man bäst hemmakalibrerar sin skärm. Vad finns det för enkla hjälpmedel om man inte har mätutrustning att tillgå? Själv vågar jag knappt peta på inställningarna längre då jag nu har en bild som känns okej. Är rädd att bara försämra den.

Har inte kollat forumet än, men om det finns bra info där hade en länk via artikeln suttit fint!
Tack på förhand!

En hyffsad kalibrator fås för 1900:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328 men det kan säkert finnas billigare med. Gå ihop ett par stycken och köp en, den går ju att låna ut rätt friskt Även någon som är rätt kräsen behöver knappast en mer än ett par gånger per år.

På en dator med OSX kan man gå in under Systeminställningar -> Displays -> Color och välja "calibrate...". Då får man gå igenom ett par tester där man ställer in skärmen och tweak:ar skärmprofilen efter olika mätpunkter. Funkar faktiskt hyffsat och det blir ju automatiskt "kalibrerat" mot det rum och den belysning man sitter i då.