Permalänk

Low fps i crysis 3

Hej alla

Jag har försökt att spela crysis 3 (bara 5min) men det har varit nästan omöjligt. Hade som sämst 18fps. När jag kollade på Crysis 3 systemkrav innan jag köpte spelet såg jag att jag hade rekommenderade systemkraven. Jag kör nu allt på low och vsync avstängt ändå får mellen 18-30fps
Mitt system:
Amd FX-8120
Sapphire hd-6950 2Gb
16gb ram
CCC 13.1
1920x1080 upplösning
fraps

Är det bara jag som får det låga fps eller har nån annan med samma system också upplevet det?
Mitt gpu sitter i ett PCIe 2.0 x1 kontakt. Kan det vara orsaken till problemet?
tack på tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corcovado:

Mitt gpu sitter i ett PCIe 2.0 x1 kontakt.

Helt hundra på siffran? x1 kontakt?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

första banan i spelet ska ha någon fysikbugg på vajrarna som håller uppe några containrar (vet inte mer om detaljerna) - spelet ska flyta bättre en liten bit in i spelet.

sen kolla upp det där med hur grafikkortet är kopplat. X1? 1 PCIe Lane?

hur funkar andra spel?

Permalänk

nästan hundra, har ett SABERTOOTH 990FX. Mitt gpu sitter i kontakt 4.

Permalänk
Skrivet av Cirap:

första banan i spelet ska ha någon fysikbugg på vajrarna som håller uppe några containrar (vet inte mer om detaljerna) - spelet ska flyta bättre en liten bit in i spelet.

sen kolla upp det där med hur grafikkortet är kopplat. X1? 1 PCIe Lane?

hur funkar andra spel?

Både far cry 3 och dead space 3 gick utan några drop i fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corcovado:

nästan hundra, har ett SABERTOOTH 990FX. Mitt gpu sitter i kontakt 4.

Varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Så det är det som är problemet? :-/ i så fall får jag byta plats på gpun.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Corcovado:

Så det är det som är problemet? :-/ i så fall får jag byta plats på gpun.

Sätt i kortet i en pcie x16 slot. X1 kmr sabba prestandan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Som Heskeytime sa.
Men jag förstår inte varför i hela friden skulle du sätta kortet i x1?? du förlorar Sjukt mycke prestanda på att inte ha de i x16.. vem har hjälpt/tipsat dig om att sätta de i x1 lol..

Visa signatur

Fraktfritt Inet!

Varse gó ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corcovado:

Så det är det som är problemet? :-/ i så fall får jag byta plats på gpun.

Man börjar ju att fylla slotsen uppifrån

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Någon får gärna förklara för mig hur man får in ett PCI-e x16 kort i en x1 plats, förutom då att använda en såg eller en kretskortsgiljoti.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Som man brukar säga , sänk kvalliten på shadows och allt som har med lights att göra borde du gå säker sen samt AA

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

Sätt i kortet i en pcie x16 slot. X1 kmr sabba prestandan!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt svar. Det ska jag göra

Permalänk
Skrivet av Oden1:

Som Heskeytime sa.
Men jag förstår inte varför i hela friden skulle du sätta kortet i x1?? du förlorar Sjukt mycke prestanda på att inte ha de i x16.. vem har hjälpt/tipsat dig om att sätta de i x1 lol..

Ingen som tipsat mig. Hade faktiskt ingen anning om det Skulle påverka prestandan. Man lär sig nya saker varje dag

Permalänk
Lego Master

Du borde prova att byta slot till 1:an.
Som någon annan har antytt så är en X1-slot väldigt mycket kortare än en X16. Du hade helt enkelt inte fått plats. Den enda X1-slotten du har på ditt moderkort är nr.2, och om du konsulterar din manual på sidan 2-15 så kan du se vad jag menar.

Såhär står det på sidan 2-16:

Citat:

In single VGA card mode, use the PCIe 2.0 x16_1 slot (beige) for a PCI Express x16 graphics card to get better performance.

Enda gången du ska använda den "sista" slotten, längst ner, är om du kör tri-way SLI/CF.

Här kan du se skillnaden i storlek på X1- och X16-portar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan så är jag rätt säker på att du inte har ditt grafikkort i en x1 slot då kontakten helt enkelt inte passar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Du borde prova att byta slot till 1:an.
Som någon annan har antytt så är en X1-slot väldigt mycket kortare än en X16. Du hade helt enkelt inte fått plats. Den enda X1-slotten du har på ditt moderkort är nr.2, och om du konsulterar din manual på sidan 2-15 så kan du se vad jag menar.

Såhär står det på sidan 2-16:

Enda gången du ska använda den "sista" slotten, längst ner, är om du kör tri-way SLI/CF.

Här kan du se skillnaden i storlek på X1- och X16-portar.
http://images.yourdictionary.com/images/computer/PCXSLOTS.GIF

mitt kort sitter faktiskt i det första slotet från vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corcovado:

mitt kort sitter faktiskt i det första slotet från vänster.
http://www.ixbt.com/mainboard/asus/sabertooth-990fx/board.jpg

du ska ha den till höger det är närmast processorn som är högst upp heh :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Sedan bör man använda 13.2 B7 till Crysis, dock en beta så vem vet vad som kan sluta å funka (hdmi ljud exempelvis)

Permalänk
Medlem

Sapphire hd-6950 är svaret på låg fps!

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corcovado:

mitt kort sitter faktiskt i det första slotet från vänster.
http://www.ixbt.com/mainboard/asus/sabertooth-990fx/board.jpg

Man räknar uppifrån (från höger på bilden) och går neråt (vänster)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarpentin0:

Sapphire hd-6950 är svaret på låg fps!

Inte så låg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Inte så låg..

precis satt på runt 70 fps med drops ner mot 55 - 45 i 1680x1050 med min burk och då hade jag det mesta på low och off medium på textures dock då jag inte brydde mig om att ta senaste catalyst betan crysis 3 multiplayer betan såklart (hade beta 4 då tror jag av catalyst) hade råkat ställt in lite småsaker på catalyst för ett äldre spel need for speed undergound 2
4x aa bland annat och blev lite fundersam varför det inte flöt på bra XD

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

simpel grej som funka för mig var att stänga av motion blur. då jävlar flöt de på, fortfarande med very high, 1920x1080. ingen skillnad vad jag kunde märka på grafik

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Corcovado:

mitt kort sitter faktiskt i det första slotet från vänster.
http://www.ixbt.com/mainboard/asus/sabertooth-990fx/board.jpg

Hade du läst manualen som jag rekommenderade hade du, som de andra redan påpekat, insett att slotten längst till vänster på din bild är slot 4. Den är inte heller beige, som mitt citat från manualen skriver. Det är däremot slotten till höger, närmast processorn. Om du tittar noga på bilden (och ditt moderkort) så ser du att PCI-E-slottarna faktiskt är namngivna direkt på kortet med.

RTFM, om du ursäktar uttrycket.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield