Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Jag skulle också tro att Ear One är op-amp baserad. Har haft lite svårt att hitta djupa recensioner om ampen. Jag tycker också att det är intressant att den har switch for 0.1ohm och 100ohm

Återstår ju att se hur den mäts mot V200. Är den mer neutral/ljus eller har den också en varm signatur?

Den är absolut mer neutral. Någon värme introduceras inte det törs jag påstå. Om den även kan sägas vara bright hmm upplever inte det direkt med LCD-2 Rev2 som referensram. Sony CD 3000 har mer diskantenergi och mindre fokus på bas men har aldrig upplevt någonting vasst eller obehagligt även med den även om den extrema klarheten kan göra att den känns kall för filmtittande ex.

Nyckelord är transparens, klarhet och självklarhet skulle jag säga. Wowar inte utan bara levererar.
Audio GD C-2.1n vilket jag har en svag spot för engagerar lite mer dock då den är varm utan att den upplevs märkbart färgad, mer flytande och gör något med harmonierna som ger en spöklikt realistisk ljudbild snarlik rörförstärkarn. Men den har fortfarande 95 % av klarheten hos Ear One förstärkarn och nästan lika bra driv. Alltså inte varm som Heed Canamp och V200. Har en svart bakgrund precis som Ear One men låter lite mer organisk.

Ear One verkar skita i allt sådant dock och den gör det helt utan att jag någonsin upplevt den vass. Ytterst lättlyssnad även utan crossfeed. Bra vid ljudbild även om jag inte upplever riktigt samma rymd som med Audio GD C-2.1n. Hade vart kul om man haft någon högimpedanslur att testa som HD 650. För min del passar den bäst med hörlurar som inte har diskantfokus.

Summarum absolut i samma nivå som Audio GD C-2.1 och Goldpoint headphone Pro. Beror mer på funktioner, synergier och annat vilken man råkar föredra skulle jag säga. Speciellt GHP och Ear One är väl lik för att jag ska tycka att jag kan behålla bägge dock. C-2.1n är på inga sätt väsenskild heller men den särskiljer sig lite mer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... aaah, hittade du den på denna bild? (upponervänd)
http://www.holographicaudio.com/headphone-amp.html
Fint detektivat! Jepp, verkar sitta en 2134 där, men undrar om den är själva stärkaren eller bara sitter som en del av kretsen i annat syfte? (som tex 5532 gör i Lake people/Violectric-stärkarna)

Tja antingen begad, eller till ett tillräckligt nedsatt nypris (2632 + frakt på cdon med rean om jag tänker rätt nu?)

650 torde kunna vara jag är "snällare" och mindre avslöjande än LCD2.2 och kanske i vissa lägen ha en luftigare ljudbild, men samtidigt gissar jag de är för likartade varandra för att de ska vara en vettig kombination ur ett synergiperspektiv om du förstår vad jag menar.

Xonar STX rakt av! Nästa skämmigt, men ska väl fixa nått fetare så småning om... Tvivlar på att det blir en enorm skillnad dock.

Ska jag vara kritisk så är för mig fortfarande mina LCD aningens för hårda i övre mellanregister/diskant (S-ljud och T-ljud) ... Plus för fadda/indistinkta i ljudbilden. Och kanske även lite för "neutrala" i basen för att jag ska känna mig helt nöjd.
(sista punkten tror jag beror på att man fortfarande är så inbankad ett ljudideal med hissad midbas)

Om jag utgår från Essence STn så tycker jag nog det finns en del att göra. Men tja jag vet inte riktigt var jag ligger på galningsmätarn

Antar att du har sprungit runt med din LCD-2 på diverse smartphones och annat den är vass överallt? Kan du offra en kabel kan du ju testa koppla den till högtalarterminaler också. NFB10SEn är en riktigt dålig matchning för min Rev2a. Kan vara fantastiskt vass i diskanten med sibilans men det är smått unikt för den förstärkarn.
HD 650n borde va ett säkert val gällande sibilans i alla fall oavsett

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Den är absolut mer neutral. Någon värme introduceras inte det törs jag påstå. Om den även kan sägas vara bright hmm upplever inte det direkt med LCD-2 Rev2 som referensram. Sony CD 3000 har mer diskantenergi och mindre fokus på bas men har aldrig upplevt någonting vasst eller obehagligt även med den även om den extrema klarheten kan göra att den känns kall för filmtittande ex.

Nyckelord är transparens, klarhet och självklarhet skulle jag säga. Wowar inte utan bara levererar.
Audio GD C-2.1n vilket jag har en svag spot för engagerar lite mer dock då den är varm utan att den upplevs märkbart färgad, mer flytande och gör något med harmonierna som ger en spöklikt realistisk ljudbild snarlik rörförstärkarn. Men den har fortfarande 95 % av klarheten hos Ear One förstärkarn och nästan lika bra driv. Alltså inte varm som Heed Canamp och V200. Har en svart bakgrund precis som Ear One men låter lite mer organisk.

Ear One verkar skita i allt sådant dock och den gör det helt utan att jag någonsin upplevt den vass. Ytterst lättlyssnad även utan crossfeed. Bra vid ljudbild även om jag inte upplever riktigt samma rymd som med Audio GD C-2.1n. Hade vart kul om man haft någon högimpedanslur att testa som HD 650. För min del passar den bäst med hörlurar som inte har diskantfokus.

Summarum absolut i samma nivå som Audio GD C-2.1 och Goldpoint headphone Pro. Beror mer på funktioner, synergier och annat vilken man råkar föredra skulle jag säga. Speciellt GHP och Ear One är väl lik för att jag ska tycka att jag kan behålla bägge dock. C-2.1n är på inga sätt väsenskild heller men den särskiljer sig lite mer.

Då förstår jag. Om jag någonsin kommer vara ute efter en transparent förstärkare kommer jag lägga Ear One på minnet.

Just nu finner jag mest njutning av färgat ljud och mer organiskt ljud som du nämnde. Jag tycker V200 gör ett väldigt bra jobb, men känner av att ljudbilden kan vara lite tät ibland. I och med att Audio-gd C-2 är varm och i och med att du verkar prata högt om den, skulle du sätta den på samma nivå som V200? Har den större ljudbild?

Jag var inne på att köpa en Yulong A18 annars, som sägs ska ha makalös ljudbild och som har samma organiska karaktär som en V200. Har du hört om den?

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Japp från http://www.audiophonics.fr/ Fransmännen verkar lite sega, iof tog Thomann 5 dagar för 3 par lurar....... Hoppas jag inte bli blåst av fransoserna, man vet ju aldrig med dom. Dom kanske inte orkar skicka paket utanför Frankrike haha

Det är faktiskt alla möjliga instrument man helt plötslig hör, även olika stämmor(sång). Vilken amp kör du med?

Driver dom med en objektive2 som jag är grymt nöjd med. Spelar upp ljudet helt utan färgning. Drivde dom tidigare med min Trends Audio PA-10 vilket inte var det mest optimala då den har en ganska hög utimpedans(nära 40 ohm). Ingen dålig förstärkare men den skulle passa bättre med ett par HD 650 T ex, kommer därför försöka sälja den rätt så snart.

Permalänk
Medlem

V200 är som sagt klart varmare.

Gällande Audio GD så har de redan slutat med C2 serien vad det verkar. http://audio-gd.com/Pro/SA/SA31/SA31EN.htm
Denna ska väl va än mer åt det hållet jag nämnde av det jag läst på head-fi att döma då den är i deras musikaliska serie. Har några jumpers för att lägga till "värme" också. Har inte hört den eller Yulong förstärkaren.

Men jag tycker det låter som att du ska börja testa rörförstärkare om du inte planerar att slimma budgeten

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Intressant, var detta nytt eller begagnat? En ny kostar vanligtvis omkring £680, men jag undrar om prishöjningen har något att göra med att det är ny version. Det är väl inget annat som skiljer sig från en bättre volymspak?

Vilka hörlurar kör du genom din V200 förresten?

Begagnat! Eller... "Begagnat". Killen som hade den innnan mig hade bara haft den i 2 månader, så jag tyckte det var värt att köpa den och spara c:a 1000 spänn.
Nope inget annat som skiljer. Bara volymspaken.

Kör allt jag har igenom den. HD650, Edition 8, K550 m.m.

Mitt nästa köp i ljudvärlden blir nog en Fostex TH600, eller TH900...

Permalänk
Medlem

Att gå från Sennheiser HD558 till AKG K550, är det märkbar skillnad? Eller är det så att jag måste gå upp ytterligare en prisklass?

Jag använder främst lurarna till film men också en hel del musik. Just nu kör jag dem genom hörlursuttaget på min Yamaha V661 men är inte alls främmande för att skaffa utrustning som krävs för att driva dyrare lurar.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk

Hur kommer det sig föresten att http://www.thomann.de/se/index.html kan hållas så lågt pris på Akg k701? 1600 betalade jag per par även om det står 1679 på deras sida, så får alltså 2 par för samma pris som http://se.akg.com/akg-produkter-se/brand_akg/akg-headphones.h... själva säljer för på sin sida i Sverige. Är det något med växelkurser eller har dom helt enkelt en jäkligt bra deal med Akg? Eller är det gamla modeller dom säljer ut?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Antar att du har sprungit runt med din LCD-2 på diverse smartphones och annat den är vass överallt?

Haha nej skulle inte drömma om att "springa runt" med mina LCD-2 (att använda LCD2 i en portabel rigg torde ligga inom definitionen för galenskap kan jag tycka )
Fast det är klart, man borde ju provlyssna lite med telefonen+mp3spelaren för att se hur den upplevs där.. (om jag får vettig volym i den dvs)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

V200 är som sagt klart varmare.

Gällande Audio GD så har de redan slutat med C2 serien vad det verkar. http://audio-gd.com/Pro/SA/SA31/SA31EN.htm
Denna ska väl va än mer åt det hållet jag nämnde av det jag läst på head-fi att döma då den är i deras musikaliska serie. Har några jumpers för att lägga till "värme" också. Har inte hört den eller Yulong förstärkaren.

Men jag tycker det låter som att du ska börja testa rörförstärkare om du inte planerar att slimma budgeten

Jag försöker hålla mig borta från rör

Jag testade på ett par förr och gillade ljudet som sagt, speciellt variationen med olika rör. Men rör blir kostsamt och för struligt ibland. Sen måste man finna en som paras bra med lågimpendanser och som har bra drivkraft till planara tex. Och då måste man antingen gå efter hybrida eller med uttagtransformator som är en dyrare variant från den oftast OTL baserade desginen.

Decware har alltid varit på min lista, men också Woo Audio WA6SE. Kanske nån gång om jag hittar ett par för bra pris begagnat. Annars kostar en Yulong A18 en hel del mindre än en V200 i och med att Yulong inte är lika populärt märke. Du kan nog hitta en recension om den nånstans på head-fi, det är en snubbe som jämför A18 med V200 med positiva resultat.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Hur kommer det sig föresten att http://www.thomann.de/se/index.html kan hållas så lågt pris på Akg k701? 1600 betalade jag per par även om det står 1679 på deras sida, så får alltså 2 par för samma pris som http://se.akg.com/akg-produkter-se/brand_akg/akg-headphones.h... själva säljer för på sin sida i Sverige. Är det något med växelkurser eller har dom helt enkelt en jäkligt bra deal med Akg? Eller är det gamla modeller dom säljer ut?

Dom köper in i stora mängder(mängdrabatt) och har låga vinstmarginaler. Tillverkaren brukar nästan alltid sälja dyrare än vad dom kostar i butiker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Dom köper in i stora mängder(mängdrabatt) och har låga vinstmarginaler. Tillverkaren brukar nästan alltid sälja dyrare än vad dom kostar i butiker.

?? Så du menar att butikerna alltid säljer med förlust i så fall ?
Thomann är stora, gigantiskt stora och Tyskland har lite lägre moms och fraktkostnader, men inte säljer de med förlust.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Haha nej skulle inte drömma om att "springa runt" med mina LCD-2 (att använda LCD2 i en portabel rigg torde ligga inom definitionen för galenskap kan jag tycka )
Fast det är klart, man borde ju provlyssna lite med telefonen+mp3spelaren för att se hur den upplevs där.. (om jag får vettig volym i den dvs)

Menade mer att du skulle testa LCD-2n på så många källor som möjligt för att se var du hittar bästa synergier Testar alla mina lurar ur min Ipod touch bara för att liksom. Det går finfint att lyssna på lurar som T1, HD 800 och LCD-2 på den. Kan inte dra på några enorma volymer givetvis men går ju koppla en förstärkare till den också. Jag stoppar in mina lurar i allt jag kommer åt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

?? Så du menar att butikerna alltid säljer med förlust i så fall ?
Thomann är stora, gigantiskt stora och Tyskland har lite lägre moms och fraktkostnader, men inte säljer de med förlust.

Nej, menar självklart att tillverkarna säljer dyrt i sin egna nätbutik butik till privatpersoner. Varför har jag aldrig riktigt förstått.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Nej, menar självklart att tillverkarna säljer dyrt i sin egna nätbutik butik till privatpersoner. Varför har jag aldrig riktigt förstått.

För att de inte vill stöta sig med sina återförsäljare, endera låter man dem sälja och visa upp prylarna, eller så sköter man allt själv, att sälja billigt direkt från fabrik men låta andra butiker marknadsföra och dema prylarna funkar inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Jag försöker hålla mig borta från rör

Jag testade på ett par förr och gillade ljudet som sagt, speciellt variationen med olika rör. Men rör blir kostsamt och för struligt ibland. Sen måste man finna en som paras bra med lågimpendanser och som har bra drivkraft till planara tex. Och då måste man antingen gå efter hybrida eller med uttagtransformator som är en dyrare variant från den oftast OTL baserade desginen.

Hehe jag tänker nog som dig jag Verkar väldigt skakigt när det gäller prestandan på rörstärkare också. (Distnivåer, utgångsimpedanser osv som inte är acceptabla osv)

Men en del verkar väldigt charmiga. Vore förbaskat intressant att få höra en Decware tex...
Och du har väl förresten sett Woo Audios nya WA7? Otroligt charmig skapelse rent estetiskt tycker jag iallafall.

http://www.wooaudio.com/products/wa7fireflies.html
Skulle stå rätt fint bredvid valfri Lian Li låda! (finns i alu-grå också!)

Yulong är rätt mycket billigare än Violectric och det beror väl rätt mycket på var de designas och tillverkas. Violectric/Lake People bygger ju allt sitt själva i Tyskland - lite dyrare på det viset. Bättre? F-n vet.

Skrivet av oqvist:

Jag stoppar in mina lurar i allt jag kommer åt

Härligt promiskuös inställning
... och jepp, lite perspektiv vore nog inte fel. Tror inte jag har nån 6.35 till 3.5 mm adapter hemma nu dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

WA7 har jag sett, fast dess design attraherar inte mig precis. Sen undrar jag också hur man ska gå till väga om man ska byta ut rören på den

Kom också på att alternativt till tex Decware CSP2 så finns Icon Audio HP8 MKII

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag upplevt något direkt bök med min rörförstärkare. Att det tar en ca 30 sekunder innan volymen kommer upp och man helst ska minnas att stänga av den innan man lägger sig kan jag leva med. Pajar den vet jag rörentusiaster som enkelt kan fixa den. Det är ju en trafo försedd förstärkare med impedansswitch etc. Tanken är att den ska kunna driva lågimpedanslurar också.

Kostade enorma 50 spänn mer än V200n. Köpa nya rör på ebay blir inte mycket heller klart mindre än 500 spänn.

Hybrider är jag inte så nyfiken på då kör jag hellre som jag gör nu rörförstärkare plus rena transistorförstärkare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns egentligen inga tekniska problem med rör när det handlar om annat än att driva valfria högtalare, det man möjligen kan tycka är att de blir dyra, men deras enda tekniska begränsning är strömkapacitet, effekt klarar de bra och höga frekvenser, det är bara det att de jobbar med högspänning och inte hög ström som gör att man oftast behöver transformatorer och det är där det brister, bra trafos är dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

bra trafos är dyrt.

QFT

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Då har man beställt en O2 från headnhifi, skall bli väldigt intressant att se ifall det faktiskt finns någon hörbar skillnad från stx

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Så Matrix m-stage är en exakt kopia av Lehmann Black Cube Linear?(9000kr) och låter lika bra lol?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Så Matrix m-stage är en exakt kopia av Lehmann Black Cube Linear?(9000kr) och låter lika bra lol?

Edit: hittade denna tråd http://www.head-fi.org/t/494871/matrix-m-stage-clone-vs-lehma...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Någon som har något tips på bra dac/amp för HD700 och kanske senare symphone magnums?
Har idag Aune T1 som jag körde med ett par gamla grado's.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som märkt att ljudet från STX blir sjukt mycket bättre i ett 1x än 16x pcie porten?

Satt ljudkortet i en 16x port först för den va mitt emellan gpun och nätagget, men tyckte den gav ojämn ljudkvalité.

När jag sen satt kortet i 1x slotten så vart det mycket bättre ljud, placebo eller known fact?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Någon mer än jag som märkt att ljudet från STX blir sjukt mycket bättre i ett 1x än 16x pcie porten?

Satt ljudkortet i en 16x port först för den va mitt emellan gpun och nätagget, men tyckte den gav ojämn ljudkvalité.

När jag sen satt kortet i 1x slotten så vart det mycket bättre ljud, placebo eller known fact?

Det låter onekligen mycket skumt... Inget jag hört tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av alfisti89:

Någon som har något tips på bra dac/amp för HD700 och kanske senare symphone magnums?
Har idag Aune T1 som jag körde med ett par gamla grado's.

HD700 ska väl inte vara så svårdrivna? Har hört att Aune X1 ska kunna driva K701, så liknar T1an X1 borde det inte vara några problem. Kan inte säga att jag är någon expert så jag kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Linus82:

Någon mer än jag som märkt att ljudet från STX blir sjukt mycket bättre i ett 1x än 16x pcie porten?

Satt ljudkortet i en 16x port först för den va mitt emellan gpun och nätagget, men tyckte den gav ojämn ljudkvalité.

När jag sen satt kortet i 1x slotten så vart det mycket bättre ljud, placebo eller known fact?

Är väll inte helt omöjligt att ditt moderkort tar upp störningar i just den porten som kan skapa någon form av jitter på signalen till ljudkortet. Tror knappast det har något att göra med vilken PCIe version porten är dock.

Är du säker på att inga inställningar ändrades när du flyttade kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Är du säker på att inga inställningar ändrades när du flyttade kortet?

Nog ändrades dom, men jag ändrade tillbaka ;).

Måste va nån störning från mobot då.
Saken är den att stereobilden var skev som bara den i 16x porten och det försvann direkt när den hamnade i 1x porten.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Linus82:

Nog ändrades dom, men jag ändrade tillbaka ;).

Måste va nån störning från mobot då.
Saken är den att stereobilden var skev som bara den i 16x porten och det försvann direkt när den hamnade i 1x porten.

Att störnivåerna ändras kan jag köpa direkt, men du menar alltså att balansen också påverkades ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.