PVP eller PVE vad tycker du?

Permalänk
Medlem

PVP eller PVE vad tycker du?

Tänkte göra en tråd för att ta reda på om ni på sweclockers gillar pve eller pvp i wow och varför.

Permalänk
Medlem

100% PvE.

WoW skulle kunna vara så mycket bättre om bliz kunde fokusera på antingen PvE eller PvP, inte båda.

Permalänk

Jag tycker båda är kul, pvp är dock mycket svårare att bli grym på. i pve kan du vara en klicker utan binds.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kör också båda och gillar WoW just för att man kan mixa och byta mellan de båda sakerna i samma spel.

Saknar därför ett sådant röstningsalternativ, att välja "inget" som nu finns som tredje val känns konstigt. Ordet "inget" är ett ord som utesluter något, jag vill göra precis tvärtom, att innesluta de båda sakerna i mitt spelande.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

PVP är alltid roligast i alla spel

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Kör också båda och gillar WoW just för att man kan mixa och byta mellan de båda sakerna i samma spel.

Saknar därför ett sådant röstningsalternativ, att välja "inget" som nu finns som tredje val känns konstigt. Ordet "inget" är ett ord som utesluter något, jag vill göra precis tvärtom, att innesluta de båda sakerna i mitt spelande.

Indeed

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

PVP, jag har lirat pve och pve, dvs att man var tvungen att lira "dragonslaying" pve, för att få dom sakerna man behövde för att kunna lira pvp competive, slutade nu i mop för att bara lira pvp när dom kom med det nya systemet, felet är dock att dom fokuserar för mycket på PVE, och att LFR stör ut saker i pvp (tex catch up saker för alts) samt att Pet battle får mer hotfixes än pvp?

2500 shadow priest/2400 mage alakir EU @cheers

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag tycker båda är kul, pvp är dock mycket svårare att bli grym på. i pve kan du vara en klicker utan binds.

Då har du inte spelat pve på hög nivå.

Jag tycker PVE är roligare bara för att PvP brukar vara så jävla obalansera. Det finns alltid någonting som är bättre än något annat, förljer man inte en viss combo så kommer man ingenstans.

Hittar man 10 balla personer så kan man ha hur kul som helst i pve.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Då har du inte spelat pve på hög nivå.

Jag tycker PVE är roligare bara för att PvP brukar vara så jävla obalansera. Det finns alltid någonting som är bättre än något annat, förljer man inte en viss combo så kommer man ingenstans.

Hittar man 10 balla personer så kan man ha hur kul som helst i pve.

Jag har spela hardcore pve, denna patch också. Du slår på samma boss hela tiden som göra precis samma saker, bara lära sig game-mechanics. Pvp är skoj för det är andra människor som spelar. Men visst det är skoj å tävla i pve dps, pvp är samma maps hela tiden, pve får iaf nya saker.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag tycker PVE är roligare bara för att PvP brukar vara så jävla obalansera. Det finns alltid någonting som är bättre än något annat, förljer man inte en viss combo så kommer man ingenstans.

Håller inte med där. I PvE däremot blir det mer uppenbart om vissa combos blir bättre, eftersom du redan vet vad ska hända innan det sker. Men i PvP vet du aldrig vilken class du möter och kan heller ej förutse deras beteende. Ditt val av talents blir mindre viktigt istället, för det kvittar om du maxat dina abilities och stats om motståndaren gör nåt du inte var beredd på.

Sedan finns alltid nån klass som har övertaget mot just dig, men i gengäld har du övertag mot nån annan om du kan din egen class ordentligt. På det sättet ska PvP vara som ”sten, sax, påse” tycker jag, det vore uselt om allt balanserades så alla var likvärdiga på allt.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Håller inte med där. I PvE däremot blir det mer uppenbart om vissa combos blir bättre, eftersom du redan vet vad ska hända innan det sker. Men i PvP vet du aldrig vilken class du möter och kan heller ej förutse deras beteende. Ditt val av talents blir mindre viktigt istället, för det kvittar om du maxat dina abilities och stats om motståndaren gör nåt du inte var beredd på.

Sedan finns alltid nån klass som har övertaget mot just dig, men i gengäld har du övertag mot nån annan om du kan din egen class ordentligt. På det sättet ska PvP vara som ”sten, sax, påse” tycker jag, det vore uselt om allt balanserades så alla var likvärdiga på allt.

Men du kommer inte undan från att te.x "mage krossar nästan allt". Mage var bara exempel class för de var väldigt bra när jag spelade. Alla top teams hade en viss setup, Shaman, x, x som jag inte kommer ihåg nu. Det var allt man mötte. Det var väldigt sällan jag tänkte för mycket på vad vi hade för klasser i raid gruppen så länge man hade det viktiga som alla buffs och sånt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spelat WoW på ett tag men PVE all the way.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men du kommer inte undan från att te.x "mage krossar nästan allt". Mage var bara exempel class för de var väldigt bra när jag spelade. Alla top teams hade en viss setup, Shaman, x, x som jag inte kommer ihåg nu. Det var allt man mötte. Det var väldigt sällan jag tänkte för mycket på vad vi hade för klasser i raid gruppen så länge man hade det viktiga som alla buffs och sånt.

Kan så vara, men problemet är att alla härmar varandra då. Det kommer alltid finnas en speciell kombo som då är den perfekta motståndaren också.

Men samtidigt illustrerar detta tyvärr hur pvp-folk fungerar. Att tänka defensive anses tråkigt, därför kör alla offensive och hoppas bli snabbare än sin motståndare. Att köra battleground AV illustrerar detta väldigt bra. De ggr ena laget kör defensivt så vinner oftast just de. Medan alla andra ggr när folk bara rusar så vinner de som är snabbast.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

PVE är mer min kopp av te. Brukar, som någon redan skrivit, tycka att PVP oftast är aningen för obalanserat.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Sedan finns alltid nån klass som har övertaget mot just dig, men i gengäld har du övertag mot nån annan om du kan din egen class ordentligt. På det sättet ska PvP vara som ”sten, sax, påse” tycker jag, det vore uselt om allt balanserades så alla var likvärdiga på allt.

Det är ju det som gör PvP tråkigt, att så mycket avgörs av vilka klasser som möts istället för skicklighet, särskilt 1vs1. När jag PvPade med min warlock var det spännande att strida mot vissa klasser, men så fort det var en rogue så var det helt lönlöst att ens försöka.

/dance
You can't do that while stunned
/dance
You can't do that while stunned
/dance
You can't do that while stunned
You have died.
LeetRogueP12 laughs at you.

zzzZZzzz....

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Kan så vara, men problemet är att alla härmar varandra då. Det kommer alltid finnas en speciell kombo som då är den perfekta motståndaren också.

Men samtidigt illustrerar detta tyvärr hur pvp-folk fungerar. Att tänka defensive anses tråkigt, därför kör alla offensive och hoppas bli snabbare än sin motståndare. Att köra battleground AV illustrerar detta väldigt bra. De ggr ena laget kör defensivt så vinner oftast just de. Medan alla andra ggr när folk bara rusar så vinner de som är snabbast.

Och som du skriver där, det kommer alltid att finnas en perfekt combo. Det är lite det som förstör det för mig, den perfekta combon kan ändras från patch till patch. Vill man ligga på top så kommer man nästan behöva följa den. Jag vet att det inte är så i alla fallen men du har en fördel om du har den "perfekta" combon.

Jag förstår att det är extremt svårt att balansera ett spel på PvP och PvE, mycket som ska tänkas på. Men det är väldigt sällan jag inte kunnat raida för att min class "inte är bra nog". Det finns ett par tillfällen då både Warriors Rogues och hunters har haft det väldigt tufft. Men som sagt det ändras från patch till patch. Sen att jag hatar att LvL'a och aldrig lvlade upp mer än 1 main gjorde inte saken bättre.

Värt att tillägga är att jag vet inte hur spelet ser ut nu, det var snart ett år sedan jag spelade.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Och som du skriver där, det kommer alltid att finnas en perfekt combo. Det är lite det som förstör det för mig, den perfekta combon kan ändras från patch till patch. Vill man ligga på top så kommer man nästan behöva följa den. Jag vet att det inte är så i alla fallen men du har en fördel om du har den "perfekta" combon.

Du missförstår mig. Det jag menade är att om alla har snöat in sig på en viss kombination och typ 9 av 10 kör den, så kommer det att finnas en ”perfekt” combo MOT detta också. Problemet är tror jag att alla är fantasilösa och kör likadant och hoppas vinna genom att bli bäst på just det, för det är enklast och kräver minst engagemang.
Men om man redan i förväg vet typ av motstånd man kommer möta, kan man istället bygga ett slags anti-team med just de klasser som har de bästa förutsättningarna mot just de du möter.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra Pvp mest.
Men leta ofta raid pugs för att köra nya raids som släpps.

Visa signatur

Datorn: | AMD FX-8350 @4,5ghz | Noctua NH-D14 | ASRock 990FX Professional Fatal1ty | 32gb, Corsair Vengeance LP 1866mhz | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition SLI | Samsung Pro Basic 840-Series 256GB | 3TB Seagate Barracuda 7200rpm | XFX Black Edition 1000W 80+ Platinum | Fractal Design Define R4 | Tangentbord: Razer Black Widow Mechanical | Mus: Razer Naga Green MMO Gaming Mouse | Headset: Cooler Master Storm Sirus Gaming Headset |

Permalänk
Skrivet av menfgo:

Jag brukar köra Pvp mest.
Men leta ofta raid pugs för att köra nya raids som släpps.

PuGa nya raids? Hoppas du skämtar.

Permalänk
Skrivet av krythorian:

PuGa nya raids? Hoppas du skämtar.

Det funkar bra jag har tagit massa bossar på hc mode med pugs. Det beror på vilken server man spelar. Om man spelar sop-ally eller pro-horde.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Gillar både och, älskar att lira rbg och arena med polarna, kan dock vara ganska obalanserat. Gillar även att dra ihop 25man pugs tillsammans med andra guilder på servern.
Som någon redan sagt så hade det nog varit lite mer välbalanserat om blizz bara kunde bestämma sig för att satsa på antingen pve eller pvp, men det är väl en del av det jag gillar med spelet, alltså att inte behöva begränsas till bara en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det är ju det som gör PvP tråkigt, att så mycket avgörs av vilka klasser som möts istället för skicklighet, särskilt 1vs1. När jag PvPade med min warlock var det spännande att strida mot vissa klasser, men så fort det var en rogue så var det helt lönlöst att ens försöka.

/dance
You can't do that while stunned
/dance
You can't do that while stunned
/dance
You can't do that while stunned
You have died.
LeetRogueP12 laughs at you.

zzzZZzzz....

Fast wow har aldrig och kommer aldrig att vara balanserat runt 1v1, hur många gånger ska blizzard behöva berätta detta innan det går in hos folk?
Dessutom är denna expension garanterat den mest balanserade i övrigt (och konstigt vore väl annars när alla klasser har så gott som alla abilities..) där så gott som alla kombinationer är "viable".

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

PvP = Kräver mindre tid och är mycket svårare än PvE
PvE = Tar enormt mycket tid och är jätteförlåtande

Jag väljer pvp alla dagar i veckan. Har raidat och upptäckt att det oftast bara handlar bara om att lära sig en bossfight.
PvP är mycket varierande och kräver snabba reaktioner o beslut.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Fast wow har aldrig och kommer aldrig att vara balanserat runt 1v1, hur många gånger ska blizzard behöva berätta detta innan det går in hos folk?

Jag vet, Blizzard har sagt det en miljon gånger. Det blir ju inte bättre för det, snarare värre.

PvP kommer aldrig vara balanserat runt 1vs1.
1vs1-situationer uppkommer hela tiden så fort man kör PvP.
Dvs: PvP kommer alltid att kännas obalanserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag vet, Blizzard har sagt det en miljon gånger. Det blir ju inte bättre för det, snarare värre.

PvP kommer aldrig vara balanserat runt 1vs1.
1vs1-situationer uppkommer hela tiden så fort man kör PvP.
Dvs: PvP kommer alltid att kännas obalanserat.

Fast håll dig till arena så uppstår "aldrig" en obalanserad 1vs1-situation.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det är att i PvP BG's så ar det *alltid* så att folk spelar för sig själv. Det finns extremt sällan samarbete. Alla rusar till flaggan/basen w/e så snabbt som det bara går. Nån enstaka gång kan man få lite co-op i WSG, men oerhört sällan.
Om det mot förmodan skulle finnas healers i en BG, så tänker de på sig själva, eller så blir de fullständigt överkörda av motståndarna för att ingen skyddar dem. Därför finns det ingen som vill vara healer i BG's. Arena är självklart annorlunda, men då på 5v5, där du måste ha en mer balanserad grupp. 3v3 funkar hyfsat om du har en healer som kan ta en hel del stryk eller om dina lagkamrater är tillräckligt bra på att hålla dem upptagna.
När det gäller PvE (mest raids), så har du åtminstone folk som strävar mot samma mål och därför måste samarbeta för att uppnå det.
Heroics funkar dåligt, det finns alldeles för många otrevliga spelare. Ingen behöver bry sig om de andra, och de är alldeles för lätta för att man ska behöva bry sig. Det är bara att skylla på tank/healer om man wipar. Stämningen är nästan alltid riktigt jobbig i LFG tyvärr.
Har själv slutat spela eftersom jag inte har tid att raida, tröttnat på heroics och alla otrevligheter och communityn har helt enkelt urvattnats alldeles för mycket.

My 2 cents...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

PVE all the way.

Om jag vill köra pvp så Quake 3 Arena eller liknande isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av krythorian:

PuGa nya raids? Hoppas du skämtar.

Nej, skojar inte. Brukar sätta krav dock.

1. Ventrilo är ett måste med fungerande mic.
2. Minimum ilvl (ex: MSV Minimum 475).
3. Ett trevligt beteende.
4. Raiding Experience.

Funkar ofta bra

Men har bara klarat MSV10M Normal då jag itne lagt ner så mycket tid på Raiding i MoP.
Sen kört ett par bossar på de andra raidsen.

Visa signatur

Datorn: | AMD FX-8350 @4,5ghz | Noctua NH-D14 | ASRock 990FX Professional Fatal1ty | 32gb, Corsair Vengeance LP 1866mhz | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition SLI | Samsung Pro Basic 840-Series 256GB | 3TB Seagate Barracuda 7200rpm | XFX Black Edition 1000W 80+ Platinum | Fractal Design Define R4 | Tangentbord: Razer Black Widow Mechanical | Mus: Razer Naga Green MMO Gaming Mouse | Headset: Cooler Master Storm Sirus Gaming Headset |

Permalänk
Lego Master

PvE. Grundar sig bara och enbart i att första gången jag lirade WoW var med en polare på en PvP-server. I princip omedelbart blev vi söndergankade av nån rövpanna som inte hade något bättre för sig. Sedan den dagen hatar jag allt vad PvP heter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Alltid PvP Inge snack. PvE är för dom som inte kan spela helt klart..