Vad är ett Mini simkort? Lg p990 optimus x2

Permalänk
Medlem

Vad är ett Mini simkort? Lg p990 optimus x2

Har idag beställt och betalat en Lg optimus x2. Nu för en stund sedan så bara snabb kollade jag lite i specifikationerna och där står det "Typ av sim: mini sim"
kollade upp på "flashback" och var tydligen inget micro sim utan det vanliga "Standard".
Var ändå oroliga och pratade med sibas suport och dom sa att det är ett mini sim, inte ett vanligt eller eller micro sim utan ett mini simkort?
Jaha då snackade jag med halebop och dom säger att det är ett micro dom menar, finns bara två olika modeller Vanliga och mini/Micro sim-kort säger halebop. Så halebop skickade ett till mig.
Och nu det sista, Youtube. Där kiikade jag på några videos på hur det såg ut och hittade denna video
http://www.youtube.com/watch?v=PUH6kcXnqM4

Så gott folk, behöver jag ett mini, micro eller bara behålla mitt gamla sim-kort? Med det simkortet jag har (Gamla) har jag kunnat använda en HTC gratia, HTC Wildefire s, xperia arc, xperia x10mini pro, sonyericsson satio och äldre mobiler.

Tack på förhand och hoppas detta löser sig

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Har idag beställt och betalat en Lg optimus x2. Nu för en stund sedan så bara snabb kollade jag lite i specifikationerna och där står det "Typ av sim: mini sim"
kollade upp på "flashback" och var tydligen inget micro sim utan det vanliga "Standard".
Var ändå oroliga och pratade med sibas suport och dom sa att det är ett mini sim, inte ett vanligt eller eller micro sim utan ett mini simkort?
Jaha då snackade jag med halebop och dom säger att det är ett micro dom menar, finns bara två olika modeller Vanliga och mini/Micro sim-kort säger halebop. Så halebop skickade ett till mig.
Och nu det sista, Youtube. Där kiikade jag på några videos på hur det såg ut och hittade denna video
http://www.youtube.com/watch?v=PUH6kcXnqM4

Så gott folk, behöver jag ett mini, micro eller bara behålla mitt gamla sim-kort? Med det simkortet jag har (Gamla) har jag kunnat använda en HTC gratia, HTC Wildefire s, xperia arc, xperia x10mini pro, sonyericsson satio och äldre mobiler.

Tack på förhand och hoppas detta löser sig

du behöver inte micro simkort, vad jag har för mig så är det endast Apple som använder micro simkort?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

du behöver inte micro simkort, vad jag har för mig så är det endast Apple som använder micro simkort?

Det är det jag också har hört. Men kan det vara någon skillnad mellan ett vanligt simkort och ett mini, eller om det är bara samma sak.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

det är precis vad det låter som:P det är ett ett simkort som är hälften så stort som ett standard finns i vissa nya mobiler idag.
Så ditt gamla passar inte men man kan "klippa till" simkortet så det passar. finns speciella verktyg för det somman lägger simkortet i o trycker till så klipper den ut det i rätt storlek

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Fler och fler telefoner använder micro-sim, t.ex Sony Xperia S.
Men som det ser ut på videon är det ett "vanligt" SIM-kort. Det som skiljer på ett micro-SIM är att det är mindre plast runt kontaktytorna.
Sen fanns det förr SIM-kort som var stora som kreditkort, hade en gammal Siemens-lur som hade sådant. Men själva kretsen/kontaktytorna var nog samma storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

det är precis vad det låter som:P det är ett ett simkort som är hälften så stort som ett standard finns i vissa nya mobiler idag.
Så ditt gamla passar inte men man kan "klippa till" simkortet så det passar. finns speciella verktyg för det somman lägger simkortet i o trycker till så klipper den ut det i rätt storlek

Okej? Men är du säker, eftersom dom på halebop skickade nu ett "micro simkort"
Då borde dom väl ha skickat ett mini simkort? ^^

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Citerat från flashback
"Dom har fel.
http://macbloggen.se/wordpress/wp-co...i-Sim-Card.png

http://www.conteaqui.com.br/wp-conte...humb.php_.jpeg

http://www.iphonehacks.com/2010/06/h...-iphone-4.html

http://www.ihackintosh.com/2010/04/c...d-3g-yourself/

Varför skulle du konvertera ett mini-sim till ett micro-sim, om det är samma sak?

http://sv.wikipedia.org/wiki/SIM

Behöver jag ge dig fler länkar för att övertyga dig om att mini-sim är dagens standard? Och att mikro-sim är det som är i nya iPhone och iPad och nu även HTC One X? "

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Hedersmedlem

På filmen är det ett vanligt sim-kort de stoppar i, inte ett micro. Jag skulle kunna tänka mig att det ibland kallas mini, eftersom det finns en storlek större som är stor som ett kreditkort. När man får sitt simkort sitter det ofta i en stor ram som vissa telefoner ville ha typ på 90-talet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

På filmen är det ett vanligt sim-kort de stoppar i, inte ett micro. Jag skulle kunna tänka mig att det ibland kallas mini, eftersom det finns en storlek större som är stor som ett kreditkort. När man får sitt simkort sitter det ofta i en stor ram som vissa telefoner ville ha typ på 90-talet.

Låter som om det är så det är. Nåja nu är ju allt löst! Tack

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk

Det man använder idag heter mini-sim men kallas bara för simkort eftersom att det är standard.
Dagens micro-sim blir snart det "vanliga" simkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Det är ett helt vanligt SIM-kort i Optimus 2X. Jag vet, för jag har två stycken.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Du kan ta ett vanligt, lägga det i en speciell tång och klippa ut ditt microsimkort om du köpt en One X tex.
Inte så ovanligt hos telefonbutiker.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Nu slipper jag oroa mig, men funderar över lite hur Halebop tänker...

Stort tack!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk

det är inte micro sim

Skrivet av Whaea:

Har idag beställt och betalat en Lg optimus x2. Nu för en stund sedan så bara snabb kollade jag lite i specifikationerna och där står det "Typ av sim: mini sim"
kollade upp på "flashback" och var tydligen inget micro sim utan det vanliga "Standard".
Var ändå oroliga och pratade med sibas suport och dom sa att det är ett mini sim, inte ett vanligt eller eller micro sim utan ett mini simkort?
Jaha då snackade jag med halebop och dom säger att det är ett micro dom menar, finns bara två olika modeller Vanliga och mini/Micro sim-kort säger halebop. Så halebop skickade ett till mig.
Och nu det sista, Youtube. Där kiikade jag på några videos på hur det såg ut och hittade denna video
http://www.youtube.com/watch?v=PUH6kcXnqM4

Så gott folk, behöver jag ett mini, micro eller bara behålla mitt gamla sim-kort? Med det simkortet jag har (Gamla) har jag kunnat använda en HTC gratia, HTC Wildefire s, xperia arc, xperia x10mini pro, sonyericsson satio och äldre mobiler.

Tack på förhand och hoppas detta löser sig

det är inte micro sim har haft min i 2 o ett halv år men bytte till 4 s dom börjar lägga av vid 2 o ett halv år men det är en toppen telefon mycket att köra med MVH Anders
bytte i går till 4s

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av norowner:

du behöver inte micro simkort, vad jag har för mig så är det endast Apple som använder micro simkort?

Skrivet av Whaea:

Det är det jag också har hört. Men kan det vara någon skillnad mellan ett vanligt simkort och ett mini, eller om det är bara samma sak.

Min S3a använder ett micro sim. Apple använder det också men vill byta till nano-sim om jag förstått det rätt.

Mini måste ju vara micro?? Efter snabb googling och en wikilänk är ett mini sim ett simkort som man kan bryta ut ett micro-sim av...?

Permalänk

Ta inte LG optimus x2! Har en själv och den är jäkligt buggad.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Mini SIM är det vi har haft i flertal år och många telefoner fortfarande har. Vanliga SIM-kort var ju stora som kreditkort.

Micro SIM är det nya lilla kortet som många lurar idag kommer med. Inte bara iPhone som någon i tråden skrivit.

Permalänk
Medlem

Är det ingen här som använder wikipedia?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Mini SIM är den vanliga standarden, micro SIM används i vissa smartphones (min Lumia 920 har micro SIM t.ex) och det blir allt vanligare, räkna med att de flesta smartphones som släpps kommer att använda micro SIM. Nano SIM används endast i iPhone 5 för tillfället vad jag vet.

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Ta inte LG optimus x2! Har en själv och den är jäkligt buggad.

Jag hade en också (skittelefon) men då TS ställde frågan maj 2012 så har TS nog insett detta...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Skrivet av Whaea:

Har idag beställt och betalat en Lg optimus x2. Nu för en stund sedan så bara snabb kollade jag lite i specifikationerna och där står det "Typ av sim: mini sim"
kollade upp på "flashback" och var tydligen inget micro sim utan det vanliga "Standard".
Var ändå oroliga och pratade med sibas suport och dom sa att det är ett mini sim, inte ett vanligt eller eller micro sim utan ett mini simkort?
Jaha då snackade jag med halebop och dom säger att det är ett micro dom menar, finns bara två olika modeller Vanliga och mini/Micro sim-kort säger halebop. Så halebop skickade ett till mig.
Och nu det sista, Youtube. Där kiikade jag på några videos på hur det såg ut och hittade denna video
http://www.youtube.com/watch?v=PUH6kcXnqM4

Så gott folk, behöver jag ett mini, micro eller bara behålla mitt gamla sim-kort? Med det simkortet jag har (Gamla) har jag kunnat använda en HTC gratia, HTC Wildefire s, xperia arc, xperia x10mini pro, sonyericsson satio och äldre mobiler.

Tack på förhand och hoppas detta löser sig

Om jag inte mins fel så är SIM-kortet hela den stora plastbiten (stor som ett kreditkort) som man hade för 15 år sedan ungefär, mini SIM är det vi använder idag och micro SIM det t.ex. iPhone använder.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av bobonolla:

Jag hade en också (skittelefon) men då TS ställde frågan maj 2012 så har TS nog insett detta...

Haha såg aldrig att tråden snart är ett år!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

Jag hade en också (skittelefon) men då TS ställde frågan maj 2012 så har TS nog insett detta...

Jag insåg det efter någon dag bara... Sålde den efter ca en vecka...

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Borde inte trådar på swec låsas automatiskt efter x antal månaders inaktivitet?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts