Asus K55VJ vs. Lenovo Thinkpad E530?

Permalänk
Medlem

Asus K55VJ vs. Lenovo Thinkpad E530?

Har nu botaniserat på marknaden ett tag och hittat två datorer som verkar vara de mest prisvärda i klassen <8000:- (med kraven 15.6", i7-processor och GeForce GT6**)

Asus K55VJ (SX077H)
http://www.inet.se/produkt/1969541/asus-k55vj
*Asus känns ofta som ett tryggt val
*Aningen snabbare huvuddisk
*Trevligast design/tangentbord etc.
*Verkar vara allmänt bra byggkvalitet

Lenovo Thinkpad Edge 530 (3259-MAG NZQMAMS)
http://www.dustinhome.se/product/5010663909/lenovo-thinkpad-edge-e530-ci7-2-2-8gb-1000-16-ssd-gt635-hd-15-6-blue-w8/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker
*Fördel upplösning
*Större hårddisk, samt plats för både HDD och SSD
*Långsammare primärhårddisk
*Tveksam över kvaliten, då väldigt många verkar ha haft problem om man läser runt på nätet.

Nu undrar jag vilken ni hade valt av dessa. Datorn kommer användas till blandade ändamål som fotoredigering (Adobe-programserien), lite småspelande (WoW, Football Manager) och så vidare.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MorphO:

*Tveksam över kvaliten, då väldigt många verkar ha haft problem om man läser runt på nätet.

Köper du en Lenovo Edge, se bara till att den är tillverkad efter september 2012 dvs "10/12" det var datorer tillverkare våren sommaren 2012 som krånglade. Man vet om man är drabbad om fläkten går på fullvarv redan vid uppstarten.

Permalänk

Min e530 var en 12/12

Eller är, och den har problem med BIOS så att win8 inte kan aktiveras efter byte till SSD. Väntar på en utbytesmodell men troligtvis i mars. Det var ett batchfel så möjligen får jag väl varna för en sån då. Men den är väl restad nu så nästa batch kanske är fixad?

Annars kan du ju läsa recensionen i e530 tråden. Har tyvärr inte Asus att jämföra med.

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1123002-lenovo-thinkpad-edge-e530-prisvard-barbar-dagligt-anvandande/index14.html

Permalänk
Medlem

Så farhågorna bekräftas lite. Även om en del problem är lösta i senare batchar så känns det ju inte omöjligt att nya problem dyker upp. Dessutom var det ju ganska varierande problem folk hade, med både bluescreens, fläktar, touchpads o.s.v. Asusen känns i allmänhet som ett säkrare kort men om jag har förstått det rätt så är den nyare och kanske inte lika prövad ännu, och kanske visar sina egna problem senare. Prestandan är ju trots allt aningen mer tilltalande i E530:n, med både högre upplösning och plats för både HDD och SSD. Vet inte om skillnaden i HDD-hastighet de båda datorerna emellan är särskilt avgörande.

Permalänk
Medlem

Då blev det en impulsbeställning då min nuvarande dators strömadapter gick sönder, vilket innebar att jag fick tummen ur i samma takt som batteriet laddades ur Asusen blev det, helt enkelt för att jag litar på Asus, och är lite avskräckt av diverse problemhistorier som folk berättat om E530:n, trots att den lockade aningen mer spec-mässigt. Jag återkommer med en kommentar när jag provcyklat den ifall någon annan skulle ha funderingar på samma maskin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorphO:

Då blev det en impulsbeställning då min nuvarande dators strömadapter gick sönder, vilket innebar att jag fick tummen ur i samma takt som batteriet laddades ur Asusen blev det, helt enkelt för att jag litar på Asus, och är lite avskräckt av diverse problemhistorier som folk berättat om E530:n, trots att den lockade aningen mer spec-mässigt. Jag återkommer med en kommentar när jag provcyklat den ifall någon annan skulle ha funderingar på samma maskin!

Sitter i samma sits och kan inte välja.. Hur är asusen ? Lust och skriva ner hur nöjd du är hittills med den?