Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD skickar "nästa generations APU" till DICE i Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

xD Vad?! Du vet att SLI kom med Voodoo-korten va? nVidia döpte sin teknik till SLI för att leva vidare på namnet för tekniken som 3DFX hade för att koppla samman flera Voodookort va? Så SLI var i allra högsta grad uppfunnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scan-Line_Interleave

O Ja. Hade själv 2st Voodoo 2 i SLI så visst var det uppfunnet. Var ju som du påpekar då begreppet myntades

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Grafiken har väl skötts av grafikkort sedan tidernas begynnelse, det nya med de dedikerade korten är att de nu även sköter 3D-uträkningarna. Är väl det som åsyftas, de tidigare grafikkorten gick att få att utföra scrollning och enkla hårdvarueffekter men inga egentliga beräkningar.

Precis vad jag tänkte. Men man måste ju skilja mellan äpplen och päron.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

amd borde skicka programmerare till dice då de är så dåliga kodare.

AMDs kodare är inte mycket bättre själva när man tittar på deras drivrutiner och applikationer både på Windows samt Linux.

Skrivet av lastninja:

risken är att grafiken ändå programmeras med directx eller opengl.
dock så finns det kanske en del native code till shaders och sånt.
Den koden kanske man inte orkar specialskriva för alla platformar varför vissa kommer få optimerad native kod till sin AMD plattform, medans andra användare utan AMD hårdvara får nöja sej med icke optimerad standard kod, som kompilerats i en vanlig tråkig standard kompilator med vanliga standard directx bibliotek.

Förmodligen kommer det kodas i OpenGL i första delen och sedan mot hårdvara med tiden. Microsoft kommer säkert påtvinga Direct3D/hårdvarukod på sin konsol men tvivlar på att Sony kommer använda sig av något annat än OpenGL/hårdvarukod

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

xD Vad?! Du vet att SLI kom med Voodoo-korten va? nVidia döpte sin teknik till SLI för att leva vidare på namnet för tekniken som 3DFX hade för att koppla samman flera Voodookort va? Så SLI var i allra högsta grad uppfunnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scan-Line_Interleave

Ha, där ser man - jag hade ingen aning om vad det hette på den tiden så när SLI kom runt 2004 så kopplade iallafall inte jag ihop det med vad jag höll på med med mina Voodoo2'er... Kul att man lär sig nått nytt (eller i detta fall gammalt).

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive