Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Hjälp! - Matematik

Hej,

Har tre hemuppgifter jag inte riktigt kan klura ut. Förhoppningsvis finns det någon av er som har tid att förklara för mig hur de ska räknas korrekt.

Problem 1:

1: Här har jag kommit till Solve the equation och Evaluate-bitarna. Inte riktigt säker på vad det är jag ska göra där!

Problem 2:

2: Här är det den sista biten som jag hänger upp mig på. Dvs "Determine the equation for the straight line that is perpendicular to..."

Problem 3:

3: Här har jag ingen aning om hur jag ska göra. Vore enormt tacksam för pedagogisk hjälp här!

Tusen tack till den/de som orkar ta sig tid att hjälpa!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Min matte är inte bäst men de två första bör inte vara så svårt:) kan iaf svaren (tror jag ha) Tjejen är duktig på matte..
Men att föklara är jag värdelös på

Permalänk

Kika på några matte-klipp på Khan Academy, fantastisk utbildningsplatform och helt gratis. Lärt mig massor där.

Permalänk
Medlem

I exempel är är ju solve the equation att du ska finna X i 10^x = 1000

I den andra så vet jag inte om det är förfarandet eller problemet du inte är bekant med? Men det betyder i varje fall att du ska finna funktionen som är vinkelrätt mot den funktion du blivit given. Vill minnas att det är något med gradienter som är början på lösningen...

I den tredje förstår jag inte riktigt vad problemet är, vilken mattekurs är det som det gäller? En bra idé kan vara att rita upp fallet och tänka på det grafiskt: Dvs rita upp den linjära funktionen f(x) = x på ett rutat papper. Sätt t.ex. x = 5 och h = 2 och rita ut vad formeln representerar rent grafiskt. Krymp sedan h till t.ex. 1, 0.5, 0.1, etc och rita upp dessa fall också bredvid det första. Vad händer?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

I exempel är är ju solve the equation att du ska finna X i 10^x = 1000

I den andra så vet jag inte om det är förfarandet eller problemet du inte är bekant med? Men det betyder i varje fall att du ska finna funktionen som är vinkelrätt mot den funktion du blivit given. Vill minnas att det är något med gradienter som är början på lösningen...

I den tredje förstår jag inte riktigt vad problemet är, vilken mattekurs är det som det gäller? En bra idé kan vara att rita upp fallet och tänka på det grafiskt: Dvs rita upp den linjära funktionen f(x) = x på ett rutat papper. Sätt t.ex. x = 5 och h = 2 och rita ut vad formeln representerar rent grafiskt. Krymp sedan h till t.ex. 1, 0.5, 0.1, etc och rita upp dessa fall också bredvid det första. Vad händer?

Jag skrev under bilderna vilka bitar det var jag inte förstod. Tex, evaluate-biten på bild1. Det andra är som sagt redan fixat.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fRg!!!:

Hej,

Har tre hemuppgifter jag inte riktigt kan klura ut. Förhoppningsvis finns det någon av er som har tid att förklara för mig hur de ska räknas korrekt.

Problem 1:
http://i46.tinypic.com/1he4h2.jpg

1: Här har jag kommit till Solve the equation och Evaluate-bitarna. Inte riktigt säker på vad det är jag ska göra där!

Funktionen:
   f(x) = 10ˣ
Ekvationen:
   f(x) = 1000
Lös för x.

"Evaluate" betyder helt enkelt "skriv vad resultatet av detta blir" efter att ha stoppat in angivna variabler i funktionen. Exempelvis f(100) = 10^100 — se vad deras exempel blir.

Skrivet av fRg!!!:

Problem 2:
http://i45.tinypic.com/2lw7tk1.jpg

2: Här är det den sista biten som jag hänger upp mig på. Dvs "Determine the equation for the straight line that is perpendicular to..."

Har du gjort första delen, dvs löst ut y och ritat upp graferna?

Rita ut y = 4x + 1. Hur tänker du när du ritar ut den? Hur skulle du tänka för att rita den vinkelräta linjen till denna? Notera att det finns oändligt många vinkelräta linjer — du kan helt enkelt välja en skärningspunkt för att få ekvationen för en specifik linje, och sedan skiljer sig alla andra med enbart en konstant.

Skrivet av fRg!!!:

Problem 3:
http://i50.tinypic.com/11rrnr9.jpg

3: Här har jag ingen aning om hur jag ska göra. Vore enormt tacksam för pedagogisk hjälp här!

Stoppa in de variabler de ber om. Notera att första definitionen f(x) = x lika gärna hade kunnat vara f($) = $ eller vad som helst: symbolen är inte det viktiga här. De återanvänder variabeln x i sina senare uttryck, men låt inte det finta dig.

Det första uttrycket utvecklas som:
   ( f(x + h) − f(x) ) ∕ h = (x + h − x) ∕ h = …
eftersom funktionen "f($)" helt enkelt ersätts av invariabeln "$" (en s k identitetsfunktion, men det är inte så viktigt att veta här).

Tanken är att du ska skriva ut dessa uttryck och koppla samman dessa med dina kunskaper om räta linjen: vad betecknar det speciella värdet
   ( f(x) + h) − f(x) ) ∕ h
för en viss funktion f(x)? Det är speciellt intressant att låta h → 0, men det kommer nog förklaras senare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Rita ut y = 4x + 1. Hur tänker du när du ritar ut den? Hur skulle du tänka för att rita den vinkelräta linjen till denna? Notera att det finns oändligt många vinkelräta linjer — du kan helt enkelt välja en skärningspunkt för att få ekvationen för en specifik linje, och sedan skiljer sig alla andra med enbart en konstant.

Denna bör väl bli y = -x/4 - 1 då exempelvis, om jag nu vill ha min skärningspunkt på y-axeln vid -1 ? Ser ut att vara korrekt i alla fall. Resten är en tjock dimma för mig, men stort tack för att du tog dig tid!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fRg!!!:

Denna bör väl bli y = -x/4 - 1 då exempelvis, om jag nu vill ha min skärningspunkt på y-axeln vid -1 ? Ser ut att vara korrekt i alla fall. Resten är en tjock dimma för mig, men stort tack för att du tog dig tid!

Korrekt, och det man ser här är att riktningskoefficienten för den vinkelräta linjen också innehåller siffran 4, men på ett lite annat sätt. Det är ingen slump — riktningskoefficienten för en vinkelrät linje är den "negativa inversen" till riktningskoefficienten för själva linjen; dvs om
   y₁ = kx + m
är ursprungliga linjen och
   y₂ = kx + m
är den vinkelräta linjen så är
   k₂ = −1 ∕ k
För att bestämma m₂ för en godtycklig skärningspunkt så kan man helt enkelt bestämma ett x i vilket man vill att linjerna ska skäras och sedan sätta y₁ = y₂, alltså
   kx + m₁ = −1 ∕ kx + m
och lösa ut m₂. Eller så kan man titta grafiskt och se vad som händer; det är egentligen precis samma sak som att lösa ekvationerna.

Vad gäller de övriga så handlar de främst om att vara bekväm med funktionsbegreppet, vad f(x) betyder, vad t ex f(8) betyder, etc.

I uppgift 1 säger de först:
   Let f(x) = 10ˣ
dvs "definiera funktionen f(x) som uttrycket i högerledet". Sedan ber de dig lösa
   f(x) = 1000
där x är den enda obekanta variabeln. Du vet alltså att f(x) = 10ˣ samtidigt som f(x) = 1000. Alltså är
   10ˣ = 1000
Lös för x.

Sedan ber de dig utvärdera f(t). Men vi vet ju inte vad t är? Spelar ingen roll, de hade kunnat be oss utvärdera f($) som jag skrev innan; det hade blivit 10^$. Det är inte värre än så. De vill bara att du skriver vad f(t) innebär, dvs visar att du förstått vad en funktion är och vad den gör med inparametern.

Nästa rad är ett uttryck. Du ska helt enkelt ersätta funktionen med dess värde och räkna ut vad svaret blir.

I uppgift 3 så är det egentligen samma sak: du ska bara ersätta funktionsuttrycket med dess värde och se vad som händer. De vill att du ska vänja dig vid detta sätt att skriva funktioner, så att du inte tror att f(x + h) = f ⋅ x + f ⋅ h utan att du förstår vad paranteserna betecknar här. Om vi hade haft funktionen från uppgift 1 så hade t ex f(x + h) = 10^(x + h), men nu har du en annan funktion. Stoppa in värdena, förenkla så långt som möjligt och se vad som händer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hej! håller på repetiera lite linjär algebra och undrar om någon kan förklara hur han har rensat kolomnen för förstår hur han får bort 2an och 3an men inte hur de andra talen drar på sig :S

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nickhe:

Hej! håller på repetiera lite linjär algebra och undrar om någon kan förklara hur han har rensat kolomnen för förstår hur han får bort 2an och 3an men inte hur de andra talen drar på sig :S
http://i.imgur.com/yxixy5f.png

Om man till exempel adderar 2*rad två ([1 -1 3 1]) till rad ett får man [3+1*2, 2+2*(-1), 1+2*3, 5+2*1] = [5 0 7 7].

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nickhe:

Hej! håller på repetiera lite linjär algebra och undrar om någon kan förklara hur han har rensat kolomnen för förstår hur han får bort 2an och 3an men inte hur de andra talen drar på sig :S
http://i.imgur.com/yxixy5f.png

Om du vet hur han får bort tvåan och trean bör du fundera på hur det bör påverka de andra kolonnerna för samma sak måste hända där också. Notationen som är till höger om matrisen beskriver att han multiplicerar en rad med det talet och sen adderar till den raden som pilen pekar på.

Är det vad som förvirrade dig? Annars får du förklara tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Om du vet hur han får bort tvåan och trean bör du fundera på hur det bör påverka de andra kolonnerna för samma sak måste hända där också. Notationen som är till höger om matrisen beskriver att han multiplicerar en rad med det talet och sen adderar till den raden som pilen pekar på.

Är det vad som förvirrade dig? Annars får du förklara tydligare.

Helt enkelt förstår inte hur jag vet vilken rad jag skall multiplicera emot när jag skall rensa kolumn
tex :

För förstod hur Elgot beräknade (Tack) men förstår inte hur jag skal välja kolumn ifall ovan för fråga händer

Bättre förklaring
Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nickhe:

Helt enkelt förstår inte hur jag vet vilken rad jag skall multiplicera emot när jag skall rensa kolumn

Det spelar ingen roll. Förmodligen väljer de den där för att det är enklare att multiplicera med två och tre än att till exempel (om man väljer rad fyra) multiplicera med 1/3 och -2/3. Testa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det spelar ingen roll. Förmodligen väljer de den där för att det är enklare att multiplicera med två och tre än att till exempel (om man väljer rad fyra) multiplicera med 1/3 och -2/3. Testa själv.

Tack!!! Nu förstår jag perfekt!! du borde bli lärare

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Hjälp med matte fråga inför HP!

Kan någon förklara hur man ska tänka lösa uppgifter som dessa:

Så längesen jag gjorde detta.. Är det minsta gemensamma nämnare?

Redigerade in bild
Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Ersätt x med några tal och se vad som händer bara? Typ x=2 och x=3.

Annars kan du ju bara titta på dom och lätt inse att x och x-1 förhåller sig likadant till varandra som x-1 och x-2 så länge det rör sig om positiva tal större än eller lika med 2.

Rolig fråga faktiskt, har aldrig gjort något HP så brukar man få några ansatser eller liknande i början om att det t.ex. bara gäller positiva tal eller något i den stilen?

EDIT: Jag är helt ute och cyklar verkar det som, de förhåller sig likadant till varandra alltid enligt excel.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Det första jag kom att tänka på var förenkling medelst potensregeln för division:

Kvantitet 1: 3^(x) / 3^(x-1) = 3^((x)-(x-1)) = 3^1 = 3
Kvantitet 2: 3^(x-1) / 3^(x-2) = 3^((x-1)-(x-2)) = 3^1 = 3

Alltså är båda lika.

Nu går det säkert att spara tid genom att tänka på ett annorlunda vis, men det tar inte särskilt lång tid att utföra grundläggande subtraktion som jag gjorde ovan.

Jag är dock medelmåtta när det kommer till matematik och har dessutom aldrig skrivit högskoleprovet. Därför ska du inte lita på att jag gjort rätt. Någon kanske kommer med ett bättre svar senare.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av tredora:

Det första jag kom att tänka på var förenkling medelst potensregeln för division:

Kvantitet 1: 3^(x) / 3^(x-1) = 3^((x)-(x-1)) = 3^1 = 3
Kvantitet 2: 3^(x-1) / 3^(x-2) = 3^((x-1)-(x-2)) = 3^1 = 3

Alltså är båda lika.

Nu går det säkert att spara tid genom att tänka på ett annorlunda vis, men det tar inte särskilt lång tid att utföra grundläggande subtraktion som jag gjorde ovan.

Jag är dock medelmåtta när det kommer till matematik och har dessutom aldrig skrivit högskoleprovet. Därför ska du inte lita på att jag gjort rätt. Någon kanske kommer med ett bättre svar senare.

Dold text

Hahaha potensregeln för division, fy fan vad korkad jag är som inte tänkte på det utan tillämpade exempel istället ^^

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pollux89:

Kan någon förklara hur man ska tänka lösa uppgifter som dessa:

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/hpprov-438.png

Så längesen jag gjorde detta.. Är det minsta gemensamma nämnare?

*Sammanfogade med befintlig mattehjälpstråd*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig med hur sjutton de kom fram till lösningen i denna uppgift:

Fråga 2. Rätt svar (B).
Den sammanlagda längden av medlemmarna i familjen Axelsson är 553 cm. Hur många medlemmar ingår i familjen?

(1) De två längsta i familjen är 191 cm respektive 181 cm.
(2) Familjemedlemmarnas medellängd är 138 cm.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
i (1) men ej i (2)
i (2) men ej i (1)
i (1) tillsammans med (2)
i (1) och (2) var för sig
ej genom de båda påståendena

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Någon som kan hjälpa mig med hur sjutton de kom fram till lösningen i denna uppgift:

Fråga 2. Rätt svar (B).
Den sammanlagda längden av medlemmarna i familjen Axelsson är 553 cm. Hur många medlemmar ingår i familjen?

(1) De två längsta i familjen är 191 cm respektive 181 cm.
(2) Familjemedlemmarnas medellängd är 138 cm.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
i (1) men ej i (2)
i (2) men ej i (1)
i (1) tillsammans med (2)
i (1) och (2) var för sig
ej genom de båda påståendena

Meddellängd = total längd / antal
138 = 553 / n
n = 553/138 = 4 personer

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Meddellängd = total längd / antal
138 = 553 / n
n = 553/138 = 4 personer

Dum man känner sig ibland Tack!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

"En linje genom två punkter har k = 3.
Bestäm konstanten p då punkternas koordinater är:

(p, 2) och (4, p)"

p = 3.5 men hur fasen gör jag uträkningen?

Detta är under delen linjära funktioner i Matte B.

Jag tror att jag ska använda formeln k = (y2 - y1)/(x2 - x1) vilket då borde ge utgångsläget 3 = (p - 2)/(4 - p)

Är jag rätt på det?

EDIT: Löste det.

3(4-p) = p -2
12 - 3p = p - 2
14 - 3p = p
14 = 4p
4p = 14
4p/4 = 14/4
p = 3.5

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hjälp med matteuppgift!

Hej, jag har matte prov snart kan det mesta men har fastnat på den här uppgiften. En linje dras mellan punkterna (0.5) o (6.7) en annan linje dras från (6.7) och (10.0) Dom här kordinaterna angränsar ett område inom kordinatsystemet vilken area har området.
Är det någon som vet hur man ska göra på denna uppgift så vore det jätte snällt om nån kunde förklare

Tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Helge113:

Är det någon som vet hur man ska göra på denna uppgift så vore det jätte snällt om nån kunde förklare

Om man ritar en figur kan man till exempel observera att ytan består av en rektangel och två trianglar (och arean av sådana kan man ju typiskt beräkna).

Permalänk
Medlem

En klurig form jag vill räkna ut arean på:

Formen är utrymmet som bildas mellan två cirklar med olika radie som inte delar samma centrumpunkt som avgränsas i en triangel. Glömde rita ut avståndet mellan centrumpunkterna i bilden men den är känd också.

Hur ska jag få ut detta?
Tack

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En klurig form jag vill räkna ut arean på:

http://i.imgur.com/qVlmsIS.png

Formen är utrymmet som bildas mellan två cirklar med olika radie som inte delar samma centrumpunkt som avgränsas i en triangel. Glömde rita ut avståndet mellan centrumpunkterna i bilden men den är känd också.

Hur ska jag få ut detta?
Tack

Jag har inte räknat exakt på det men det borde väl gå att göra nåt sånt här:

(1) Dra vertikala linjer där den inritade triangeln skär cirklarna, så har du en fyrhörning som nästan motsvarar den sökta arean. Arean på denna fyrhörning borde vara enkel att få fram.
(2) Ta ut arean av "tårtbiten" i stora cirkeln mellan cirkelns centrum och där triangeln skär cirkelkanten, och subtrahera arean av den triangeln som bildas av cirkelns centrum och den vertikala linjen som ritats in vid cirkeln, så får du arean av den lilafärgade "avlånga halvmånen" längst ut på stora cirkeln.
(3) Gör motsvarande för att få ut arean av den ofärgade halvmånen i lilla cirkeln.

Addera areorna från (1) och (2), och subtrahera därifrån arean från steg (3). Så har du A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Jag har inte räknat exakt på det men det borde väl gå att göra nåt sånt här:

(1) Dra vertikala linjer där den inritade triangeln skär cirklarna, så har du en fyrhörning som nästan motsvarar den sökta arean. Arean på denna fyrhörning borde vara enkel att få fram.
(2) Ta ut arean av "tårtbiten" i stora cirkeln mellan cirkelns centrum och där triangeln skär cirkelkanten, och subtrahera arean av den triangeln som bildas av cirkelns centrum och den vertikala linjen som ritats in vid cirkeln, så får du arean av den lilafärgade "avlånga halvmånen" längst ut på stora cirkeln.
(3) Gör motsvarande för att få ut arean av den ofärgade halvmånen i lilla cirkeln.

Addera areorna från (1) och (2), och subtrahera därifrån arean från steg (3). Så har du A.

Tack för ditt svar! Har du lust att rita upp lite för jag förstår inte riktigt
Vertikala linjer är jag inte riktigt med på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En klurig form jag vill räkna ut arean på:

http://i.imgur.com/qVlmsIS.png

Formen är utrymmet som bildas mellan två cirklar med olika radie som inte delar samma centrumpunkt som avgränsas i en triangel. Glömde rita ut avståndet mellan centrumpunkterna i bilden men den är känd också.

Hur ska jag få ut detta?
Tack

Du kanske har grejat det vid det här laget, men iaf: I bilden nedan, för att ta fram den blå arean så räknar du fram den oranga arean och subtraherar den ljusgröna arean.

Ta först fram arean på den röd-oranga tårtbiten. Jag la till fetmarkerade trianglar som ett hjälpmedel för att ta fram vinkeln för tårtbiten med hjälp av h och den kända vinkeln a (jag antar att du har räknat med cos och arccos). Med Pythagoras sats kan du även ta fram alla sidlängder på trianglarna. När du räknat ut dem kan du ta fram tårtbitsarean. Efter det subtraherar du de två röda trianglarna (och detta blir lätt då du har höjden och basbredden på dem). Nu har du den oranga arean.

För att ta fram den ljus-/mörkgröna tårtbiten gör du i princip samma sak som tidigare. Du måste bara vara uppmärksam på du inte längre använder höjden h utan du måste ta fram höjden där den lilla triangeln i bilden över skär den mindre cirkeln (det här steget kräver nog att man tar fram ett ekvationssystem med den lilla cirkelns ekvation och ekvationen för den räta linjen som representerar den lilla triangelns hypotenusa för att se var de skär varandra - vilket antagligen är det svåraste i problemet). Du måste även tänka på att lägga in avståndet mellan cirkelcentrumpunkterna i ekvationen.

När du räknat ut den ljusgröna arean subtraherar du den bara från den oranga arean så har du den blå arean.

Rätt jobbigt problem du har skaffat dig, men jag tror det ska funka att ta fram en ekvation för arean enligt ovan ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Du kanske har grejat det vid det här laget, men iaf: I bilden nedan, för att ta fram den blå arean så räknar du fram den oranga arean och subtraherar den ljusgröna arean.

Ta först fram arean på den röd-oranga tårtbiten. Jag la till fetmarkerade trianglar som ett hjälpmedel för att ta fram vinkeln för tårtbiten med hjälp av h och den kända vinkeln a (jag antar att du har räknat med cos och arccos). Med Pythagoras sats kan du även ta fram alla sidlängder på trianglarna. När du räknat ut dem kan du ta fram tårtbitsarean. Efter det subtraherar du de två röda trianglarna (och detta blir lätt då du har höjden och basbredden på dem). Nu har du den oranga arean.

För att ta fram den ljus-/mörkgröna tårtbiten gör du i princip samma sak som tidigare. Du måste bara vara uppmärksam på du inte längre använder höjden h utan du måste ta fram höjden där den lilla triangeln i bilden över skär den mindre cirkeln (det här steget kräver nog att man tar fram ett ekvationssystem med den lilla cirkelns ekvation och ekvationen för den räta linjen som representerar den lilla triangelns hypotenusa för att se var de skär varandra - vilket antagligen är det svåraste i problemet). Du måste även tänka på att lägga in avståndet mellan cirkelcentrumpunkterna i ekvationen.

När du räknat ut den ljusgröna arean subtraherar du den bara från den oranga arean så har du den blå arean.

http://i.imgur.com/glylhXq.png

Rätt jobbigt problem du har skaffat dig, men jag tror det ska funka att ta fram en ekvation för arean enligt ovan ^^

Tack så hemskt mycket för ett uttömmande svar! Ska kolla på detta när jag får tid men det ser ut som att lösningen finns där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?