Asus xonar essence stx - driver problem

Permalänk

Asus xonar essence stx - driver problem

Hej!

Pluggade just in mitt nya ljudkort och installerade drivrutinerna från skivan. Nu när jag trycker på asus xonar essence STX audioo center händer ingenting och när jag försöker starta enhetshanteraren fryser fönstret. Tror det är för att drivrutinerna va till xp/vista så behöver tips på hur jag tar bort dem och installerar nya.

Hoppas ni kan hjälpa!

Visa signatur

Andy Rooney - "Datorer gör det enklare att göra en massa saker, men de flesta saker de förenklar behövs inte göras alls."
________
https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Hedersmedlem

Du anger inte vilket operativsystem du använder, alltså kan ingen svara, men man brukar kunna göra det via enhetshanteraren. Är det ett större programpaket går du till kontrollpanelen och program eller lägg till/ta bort program. Använder du ubuntu eller annat har jag ingen aning.

Dessutom så har XP respektive Vista helt olika drivrutinsmodeller. XP är helt inkompatibelt med Vista och senare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du anger inte vilket operativsystem du använder, alltså kan ingen svara, men man brukar kunna göra det via enhetshanteraren. Är det ett större programpaket går du till kontrollpanelen och program eller lägg till/ta bort program. Använder du ubuntu eller annat har jag ingen aning.

Dessutom så har XP respektive Vista helt olika drivrutinsmodeller. XP är helt inkompatibelt med Vista och senare.

Det kan vara så att installern för drivrutinen är för xp och vista. Alltså att den har båda drivrutinerna.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Jag bara antar att du kopplat in den separata strömförsörjningen i och med att det ploppar upp en ruta om det innan man börjar installera drivrutinerna.

Ladda ner de nyaste drivrutinerna och avinstallera de gamla. Har du tidigare använt det inbyggda ljudkretsen på moderkortet så borde detta ha stängts av i bios samt avinstallerat de drivrutinerna, innan du satte i det nya Asuskortet.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du anger inte vilket operativsystem du använder, alltså kan ingen svara, men man brukar kunna göra det via enhetshanteraren. Är det ett större programpaket går du till kontrollpanelen och program eller lägg till/ta bort program. Använder du ubuntu eller annat har jag ingen aning.

Dessutom så har XP respektive Vista helt olika drivrutinsmodeller. XP är helt inkompatibelt med Vista och senare.

ursäkta, windows 7 är det och skivan ifråga har både drivrutiner för windows och xp.

Men det störrsta problemet är att Jag inte heller kan avinstallera program då bildrutan fryser när jag trycker på "avinstallera ett program"

Visa signatur

Andy Rooney - "Datorer gör det enklare att göra en massa saker, men de flesta saker de förenklar behövs inte göras alls."
________
https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...