Sony Xperia Z 5" full HD, Vattentålig

Permalänk

Funderar på att skaffa denna mobil, men är verkligen skärmen så illa?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av filipcombat:

Funderar på att skaffa denna mobil, men är verkligen skärmen så illa?

Du får titta på den själv i verkligheten, tror inte du kommer få ut så mycket mer än vad som redan sagts här.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Du får titta på den själv i verkligheten, tror inte du kommer få ut så mycket mer än vad som redan sagts här.

Får väl göra så Men vad är det egentligen med detta skydd som är på från start som en del klagar på?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filipcombat:

Får väl göra så Men vad är det egentligen med detta skydd som är på från start som en del klagar på?

anti shatter filmen

den sitter på glaset för att hålla inne glas när det spricker ser ingen mening med den här filmen så kommer dra av den på min telefon

det jag har sett om den

1.sony loggan försvinner när man drar loss den vilket enligt mig är positivt
2.bilden blir skarpare och bättre (inget jag har bevis på)
3.den drar till sig betydligt mindre fingeravtryck och drar heller inte till sig damm längre
4.bättre känsla att dra fingrarna över glaset

ser ingen mening med filmen så kommer dra loss den

Permalänk
Skrivet av zzcool:

anti shatter filmen

den sitter på glaset för att hålla inne glas när det spricker ser ingen mening med den här filmen så kommer dra av den på min telefon

det jag har sett om den

1.sony loggan försvinner när man drar loss den vilket enligt mig är positivt
2.bilden blir skarpare och bättre (inget jag har bevis på)
3.den drar till sig betydligt mindre fingeravtryck och drar heller inte till sig damm längre
4.bättre känsla att dra fingrarna över glaset

ser ingen mening med filmen så kommer dra loss den

Okej, men är garantin kvar även om man drar bort filmen? Hört att garantin försvinner då...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filipcombat:

Okej, men är garantin kvar även om man drar bort filmen? Hört att garantin försvinner då...

har sagt tydligt till inet att jag ska dra bort den dem har inte sagt något att det går emot garantin alls

Permalänk
Skrivet av zzcool:

har sagt tydligt till inet att jag ska dra bort den dem har inte sagt något att det går emot garantin alls

Okej! Tror det blir att åka in o skaffa en Z imorgon S4:an ser inte ut att ha så mycket nytt gällande designen.
Lite wannabeapple style, större skärm, lite bättre spec sedan lite nya funktioner

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Okej! Tror det blir att åka in o skaffa en Z imorgon S4:an ser inte ut att ha så mycket nytt gällande designen.
Lite wannabeapple style, större skärm, lite bättre spec sedan lite nya funktioner

Ja, vad ska man med bättre specs, funktioner och skärm till när man kan köpa en telefon som ser ut att vara bättre. Ja sålänge skärmen är avstängd dvs.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja, vad ska man med bättre specs, funktioner och skärm till när man kan köpa en telefon som ser ut att vara bättre. Ja sålänge skärmen är avstängd dvs.

Skärmen verkar ju inte vara så illa som en del beskriver men ska kolla på den innan jag säger för mycket

Sedan har jag inte lust att vänta sålänge till.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Skärmen verkar ju inte vara så illa som en del beskriver men ska kolla på den innan jag säger för mycket

Sedan har jag inte lust att vänta sålänge till.

Gör det. Vissa vill ha dåliga betraktningsvinklar för de värderar privacy, andra bryr sig inte om betraktningsvinklar. Men tänk på att titta i en miljö där lampor reflekteras i skärmen. Det maskerar intrycket då man ändå inte kan se något från lägre vinklar. Skym telefonen lite med handen eller jackan när du tittar på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filipcombat:

Okej, men är garantin kvar även om man drar bort filmen? Hört att garantin försvinner då...

Iofs. inte omöjligt att garantin försvinner men reklamationsätten finns ju kvar. Dvs blir det nåt fel på mobilen måste återförsäljaren kunna bevisa att det har uppstått pga. man har plockat av plastskiten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt denna är rätt fin. Hoppas Sony lyckas med denna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det jag skulle vilja veta är om folk som har den upplever att den är lättrepad och lätt spricker? Min gamla Xperia s har hållt otroligt bra tycker jag, inte ens behövt ngt skärmskydd eller ngt alls. Om det är så att Xerpia z är känsligare, vad rekommenderar ni att man köper för skydd till den i sådana fall?

Permalänk
Medlem

Fruktasvärt överdrivet att skärmen ska va så dålig som vissa skriver här, jag och dom flesta bryr sig inte om betratningsvinkeln, använder den inte sidleds.

Från swedroid:
"Skärmen är en riktigt trevlig bekantskap, med en hittills oöverträffad skärpa med naturtrogna och kraftfulla färger. Svärtan är god för att vara en LCD-skärm men kan inte mäta sig med paneler av AMOLED-typ. Skärmens enda egentliga svaghet är de blygsamma betraktningsvinklarna – redan vid mindre vinklar kan man se att kontrast och färgåtergivning dalar och vid 45 grader kan man nästan inte se något alls utom svart text mot ljus bakgrund. Den maximala ljusstyrkan är imponerande och läsbarheten utomhus i fullt dagsljus är därmed god – bland de bättre vi har testat."

http://www.swedroid.se/tva-veckor-med-sony-xperia-z-kronika/

Skrivet av MrM3:

Det jag skulle vilja veta är om folk som har den upplever att den är lättrepad och lätt spricker? Min gamla Xperia s har hållt otroligt bra tycker jag, inte ens behövt ngt skärmskydd eller ngt alls. Om det är så att Xerpia z är känsligare, vad rekommenderar ni att man köper för skydd till den i sådana fall?

Skärmen är inte så mycket mer känslig när det gäller repor än Xperia S, har själv S och Z, men den spricker såklart lättare då det är glas runt om medans S har plats baktill.
Men det sitter en tunn plast film på displayen som kan bli repig så ett skydd är att föredra,likaså repar såklart bakstycket lätt om ytan man lägger mobilen på inte är ren, det gäller alla glas mobiler.

Jag har själv beställt: http://www.inet.se/produkt/1999054/krusell-kiruna-flipcover-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Det jag skulle vilja veta är om folk som har den upplever att den är lättrepad och lätt spricker? Min gamla Xperia s har hållt otroligt bra tycker jag, inte ens behövt ngt skärmskydd eller ngt alls. Om det är så att Xerpia z är känsligare, vad rekommenderar ni att man köper för skydd till den i sådana fall?

Den verkar tåla visst våld iallafall.
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=92288

Permalänk

SKärmen

Det var ett djävla gnäll om skärmen.
Skärmen är helt underbar.
Upplösningen, färgerna, balansen och ljusstyrkan - allt detta ger ett resultat som för mig är oöverträffat.

Jämfört med SG2, iphone 5 och 4.
Betraktningsvinkeln är fullt tillräcklig för normala vinklar, men att man har behov av att se tydligt i dessa xtrema vinklar som vissa hävdar, det är ju rent BS.

Tvärtom så får jag äntligen ha lite privacy i t-bana och på buss mm.

/B

Visa signatur

BC

Permalänk
Medlem
Skrivet av braincooler:

Det var ett djävla gnäll om skärmen.
Skärmen är helt underbar.
Upplösningen, färgerna, balansen och ljusstyrkan - allt detta ger ett resultat som för mig är oöverträffat.

Jämfört med SG2, iphone 5 och 4.
Betraktningsvinkeln är fullt tillräcklig för normala vinklar, men att man har behov av att se tydligt i dessa xtrema vinklar som vissa hävdar, det är ju rent BS.

Tvärtom så får jag äntligen ha lite privacy i t-bana och på buss mm.

/B

Hur är Xperia Z att hålla i om man jämför med SG2? Jag hade en SG2 innan men gillade inte alls att den var så platt och den kändes ganska obekväm att hålla i. Har nu en Xperia Arc S som jag tycker är bra mycket trevligare, visst inte lika snabb, inte lika stor skärm men ändå är telefonerna nästan lika stora och Arc S är bra mycket skönare att hålla i.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

En fråga som är väldigt viktig för mitt eventuella köp: Går det att fixa så att man kan ta kort med hjälp av volymknappen eller något? Det är viktigt för mig att ha en dedikerad kameraknapp....

En till fråga: Vet folket här när ZL kommer släppas på något ställe som man kan beställa den ifrån? Det är väll sagt att den iaf kommer till Tyskland men jag vet inte när och jag har själv aldrig köpt något från tyskland. Vad bör man tänka på i så fall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kr0owe:

Hur är Xperia Z att hålla i om man jämför med SG2? Jag hade en SG2 innan men gillade inte alls att den var så platt och den kändes ganska obekväm att hålla i. Har nu en Xperia Arc S som jag tycker är bra mycket trevligare, visst inte lika snabb, inte lika stor skärm men ändå är telefonerna nästan lika stora och Arc S är bra mycket skönare att hålla i.

kan säga att den är undebrar att hålla i inget klagande alls på känslan kanske efter flera timmar som man behöver en paus

skärmen är riktigt bra betracktningsvinklar är MYCKET bättre än alla säger

men inte bra för dem som vill ha sin bild hemlig

kan läsa text från vilken viklen som helst bilden blir bara lite "washed out" och vit aktig när man tittar från en extrem vinkel

har tyvärr en repa på min så jag är väldigt ledsen men annars är jag helt nöjd med den här telefonen

Permalänk

Skaffat mig en Xperia Z! Inga problem med skärmen hade jag inte

Dock så kan jag inte hitta nätverket. Har testat att starta om mobilen sätta in o ut simkortet men det vägrar att funka. Några idéer?
Använder telenor.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Skaffat mig en Xperia Z! Inga problem med skärmen hade jag inte

Dock så kan jag inte hitta nätverket. Har testat att starta om mobilen sätta in o ut simkortet men det vägrar att funka. Några idéer?
Använder telenor.

Nytt abonnemang?? brukar ju ta ett tag innan de hoppar igång så att säga, annars få du gå in i mobila nätverk å kolla så allt finns!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Skrivet av piercing:

Nytt abonnemang?? brukar ju ta ett tag innan de hoppar igång så att säga, annars få du gå in i mobila nätverk å kolla så allt finns!

Japp, det är nytt. Får väl vänta lite. Men vad ska ''finnas''?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Japp, det är nytt. Får väl vänta lite. Men vad ska ''finnas''?

gå in på mobila nätverk/Åtkomspunktsnamn, där står det vilken APN du har, ska stå telenor etc.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Skrivet av piercing:

gå in på mobila nätverk/Åtkomspunktsnamn, där står det vilken APN du har, ska stå telenor etc.

Jävla skit telenor som inte registrerade kortet i butiken!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Min kompis testade precis vad som hände om vi stoppade den i en karaff med vatten. Vi satte på en låt och la ned den och när vi tog upp den var ljudet helt fuckat, lät som högtalaren sprängts och ljudvolymen ändrades också. När man har högsta volymen efter detta så hör man knappt något alls. Blir reklamering på detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Jävla skit telenor som inte registrerade kortet i butiken!

funkar den nu då? annars står de på deras hemsida va de e för apn inst.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av vemdom:

Min kompis testade precis vad som hände om vi stoppade den i en karaff med vatten. Vi satte på en låt och la ned den och när vi tog upp den var ljudet helt fuckat, lät som högtalaren sprängts och ljudvolymen ändrades också. När man har högsta volymen efter detta så hör man knappt något alls. Blir reklamering på detta...

Skickades från m.sweclockers.com

haha klockrent men kasst rma

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Skrivet av vemdom:

Min kompis testade precis vad som hände om vi stoppade den i en karaff med vatten. Vi satte på en låt och la ned den och när vi tog upp den var ljudet helt fuckat, lät som högtalaren sprängts och ljudvolymen ändrades också. När man har högsta volymen efter detta så hör man knappt något alls. Blir reklamering på detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Säker så att det bara inte är vatten i den?

Skrivet av piercing:

funkar den nu då? annars står de på deras hemsida va de e för apn inst.

Nej, när jag var i stan o hämtade ut den så registrerade de aldrig numret! :/

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av vemdom:

Min kompis testade precis vad som hände om vi stoppade den i en karaff med vatten. Vi satte på en låt och la ned den och när vi tog upp den var ljudet helt fuckat, lät som högtalaren sprängts och ljudvolymen ändrades också. När man har högsta volymen efter detta så hör man knappt något alls. Blir reklamering på detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Skojar du eller?
Klart ljudet blir mysko med vatten på membranet.
Låt den torka bara så det ok igen!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Är sjukt sugen på en Xperia Z, men står i valet mellan en Z och HTC One! Lyckas fan inte bestämma mig.. Jag vill ju dock ha en bra kamera då man alltid har telefonen på sig och HTC One's kamera verkar ju inte vara jätte rolig..

Visa signatur