Permalänk

Vista till Win 7

Hejsan,
Tänkte byta till Win 7 på min dator, har Vista sen tidigare. Vilken ska jag köpa? Om jag formaterar datorn ska jag då köpa en OEM version eller måste jag ha en Uppgradering?

Permalänk
Medlem

Du måste ta hänsyn först till "klarar min dator minimum prestanda för windows 7/8"
Om den uppfyller kraven och nuvarande (vista) inte laggar för mycket kan du göra båda.
- Du bestämmer.

Dock ta hänsyn till om du uppgraderar KAN vista's drivrutiner orsaka problem med vissa grafikkort.
Så skulle dock rekommendera en slät formatering med OEM windows (orginal) det skulle nog räcka med standard versionen Home Edition.
- Beror ju dock på om du verkligen behöver ghost-drive eller de andra tillbehören som de andra övriga windows 7 operativen tillhör.
(till exemepel att du gör mycket backups etc.)

Permalänk

M.a.o. det går att använda OEM versionen om jag formaterar datorn? Datorn är inte låst på något sätt. Har jag förstått dig korrekt då?

Permalänk
Skrivet av Steevenippel:

M.a.o. det går att använda OEM versionen om jag formaterar datorn? Datorn är inte låst på något sätt. Har jag förstått dig korrekt då?

Om du har en oem så svar ja,men har du använt den innan i annan dator så kan det bli vissa problem att återaktivera men det går det oxå

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Jag ska köpa en ny så då är det grönt!

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevenippel:

Hejsan,
Tänkte byta till Win 7 på min dator, har Vista sen tidigare. Vilken ska jag köpa? Om jag formaterar datorn ska jag då köpa en OEM version eller måste jag ha en Uppgradering?

Enligt licensvillkoren för Windows 7 OEM får den inte installeras på en dator som har haft Windows installerat tidigare. Utan då är det meningen att du ska använda uppgraderingslicensen.

Permalänk

Jo det är klart, men finns det några tekniska hinder med en OEM version?