Permalänk
Medlem

DDR problem!!

Tjenna!

Kan inte detta särskilt bra men tycker inte att detta stämmer riktigt...

Jag beställde för några månader sen minnen(Samsung PC2700) ifrån JMEdata, allt har funkat bra och jag har inte granskat dem specielt noga...

men så laddade jag hem "CPU-Z" för o kolla några grejer och då blev jag lite förvånad!! se bilden nedan

Där står det svart på grått att jag har PC2100 minnen!!! är det jag som borde ha gjort någon inställning jag inte har gjort eller har jag fått fel minnen????
Övrig setup: se sign.

Visa signatur

[P4nw 2400@2826mhz 1.60v | Asus P4B533-E | 256mb PC2700 DDR | Gainward GF4 Ti4200 128mb Golden sample @ 305/585 | SB Audigy Platinum | WDse 120gb, Matrox 40gb, IBM 60gb ][(kör luft kylt just nu.)Vatten kylning: Maze3-1, Volvo 240 cellpak., Sicce Idra][ICQ: 71756483]

Permalänk
Medlem

Du har kort och gott fått fel minnen?
Ta ut pinnen och kika runt lite på den. Det står oftast (alltid tror jag) DDR PC333 eller liknande (333 = 2700 för dom som inte visste det ).

Annars ringer du dom och riktigt skäller ut dom!

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Hedersmedlem

Så här säger den för mig, jag har också Samsung PC2700, det kanske beror på att du har minnena underklockade på något sätt.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Du har kort och gott fått fel minnen?
Ta ut pinnen och kika runt lite på den. Det står oftast (alltid tror jag) DDR PC333 eller liknande (333 = 2700 för dom som inte visste det ).

Annars ringer du dom och riktigt skäller ut dom!

Det sitter ett klistermärke på där det står:
Korea 0228
M368L3223DTLCBO

och på minnena står det:
Samsung 226
K4H560838D-TCB0

När jag skulle starta datan igen så fick jag massa bootfailers!! men det e en annan historia

Visa signatur

[P4nw 2400@2826mhz 1.60v | Asus P4B533-E | 256mb PC2700 DDR | Gainward GF4 Ti4200 128mb Golden sample @ 305/585 | SB Audigy Platinum | WDse 120gb, Matrox 40gb, IBM 60gb ][(kör luft kylt just nu.)Vatten kylning: Maze3-1, Volvo 240 cellpak., Sicce Idra][ICQ: 71756483]

Permalänk
Medlem

Ändra klock rotationen på minnerna i bios till 4:5..

Permalänk
Hedersmedlem

Det var en udda revision, DTL-CB0

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
Det var en udda revision, DTL-CB0

okey.. vad menar du med udda?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ola j
Ändra klock rotationen på minnerna i bios till 4:5..

Okey ska prova det!

nu har jag en ny prolle oxxå men jag kan inte komma över 159fsp

vilket jag verkligen borde!!

Visa signatur

[P4nw 2400@2826mhz 1.60v | Asus P4B533-E | 256mb PC2700 DDR | Gainward GF4 Ti4200 128mb Golden sample @ 305/585 | SB Audigy Platinum | WDse 120gb, Matrox 40gb, IBM 60gb ][(kör luft kylt just nu.)Vatten kylning: Maze3-1, Volvo 240 cellpak., Sicce Idra][ICQ: 71756483]

Permalänk
Hedersmedlem

Eller, inte udda, men ovanlig, jag har CTL-CB3 och DTL-CB3

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

Tror (intesäker och orkar inte kolla) att jag oxå har Smasunk DTL-CB0

Visa signatur

In`salah

Permalänk
Medlem

Olit... Cas 3? Varför kör du med så hög timing?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

cb3

cb3=166MHz DDR333 om jag inte minns fel.Kolla på samsungs produktguide.

Speed : B3(6ns@CL2.5), A2(7.5ns@CL2), B0(7.5ns@CL2.5), A0(10ns@CL2)

Visa signatur

Tyst och stabilt
P4 1.8A@?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, precis... CTL-CB chipen klockar också rätt hårt

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

hey! vars får man tag på CPU-Z?
Har nyligen "fixat" ett minnesblock från en av skolans datorer så jag skulle vela veta lite om det förutom att det står "Compaq" på det...

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt Samsung's hemsida är -B0 DDR266B, alltså visar CpuZ rätt, du verkar ha fått fel minnen.
http://www.samsungelectronics.com/semiconductors/DRAM/DDR_SDR...(08)38c.htm#down

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
Enligt Samsung's hemsida är -B0 DDR266B, alltså visar CpuZ rätt, du verkar ha fått fel minnen.
http://www.samsungelectronics.com/semiconductors/DRAM/DDR_SDR...(08)38c.htm#down

Jag är helt säker på att jag har betalat för PC2700 det står på kvittot!! Ska fan se till att få det bytt... är iof ett halvår sen jag fick dom men skit samma

p.s. länken funkar inte...

Visa signatur

[P4nw 2400@2826mhz 1.60v | Asus P4B533-E | 256mb PC2700 DDR | Gainward GF4 Ti4200 128mb Golden sample @ 305/585 | SB Audigy Platinum | WDse 120gb, Matrox 40gb, IBM 60gb ][(kör luft kylt just nu.)Vatten kylning: Maze3-1, Volvo 240 cellpak., Sicce Idra][ICQ: 71756483]

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zioxin
hey! vars får man tag på CPU-Z?
Har nyligen "fixat" ett minnesblock från en av skolans datorer så jag skulle vela veta lite om det förutom att det står "Compaq" på det...

du är ju rättså dum om du skriver på ett allmänt forum att du stulit (så tolkar iaf jag det) ett minne från din skola

Visa signatur

To program is to understand

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zioxin
hey! vars får man tag på CPU-Z?
Har nyligen "fixat" ett minnesblock från en av skolans datorer så jag skulle vela veta lite om det förutom att det står "Compaq" på det...

Med tanke på hur du skrivit ditt inlägg tycker jag du ska ta bort det. Finns en del väldigt onödig information i det...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Glömsk

CPU-Z: En till antydan om olagliga aktiviteter från din sida och du åker ut härifrån. Se detta som en tillsägelse.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
CPU-Z: En till antydan om olagliga aktiviteter från din sida och du åker ut härifrån. Se detta som en tillsägelse.

Hmm, CPU-Z är ett program

Testa zioxin nästa gång

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Du har fått fel minne helt enkelt.
CB0 handlar om minnets frekvens, inte revision. D:et i DTL talar om att det är revision D.

M368L3223DTL-C(L)B0 133MHz(7.5ns@CL=2.5) SSTL_2

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850