Permalänk
Entusiast

Närmare titt på MSI FM2-A75IA-E53

Hej Sweclockare! Jag tänkte det kunde vara kul att posta lite bilder på MSI's enda FM2 ITX bräda. Såå litet

Moderkortet baseras på det äldre A75-chipsetet, troligtvis för att hålla nere kostnaderna, vilket man får säga att de lyckats med på MSI. I skrivande stund kostar detta minimala moderkort endast runt 700kr, trots häftigheter som bluteooth och wifi integrerat. Skillnaden mot ett A85 chipset är minimal, stöd för 2 till SATA-portar motiverar nog inte kostnaden.

Spänningsdelen ser ut som en 3+2 konstruktion, dvs 3 faser för cpu och 2 faser för nordbrygga och integrerade gpun. En vanlig lösning även på många ATX-moderkort för sockel FM2, men det är tveksamt om der räcker för nån vidare överklockning. Det är å andra sidan inte meningen med ett sådant här moderkort heller

Jag tänkte smacka in det här i min vardagsburk med A10-5800k och ser hur det klarar lite spelande, surfande och annan vardagsanvändning samtidigt som jag mäter energiförbrukning och tja... upplever hur det är att använda det här moderkortet helt enkelt. Blir liten genomgång av BIOS också!

Update till slut! Jag har monterat in grejerna i ett litet Array R2 chassi och använt det till vardags senaste två veckorna. Burken består av:

FD Array R2 (med 300W 80+ nätagg)
MSI FM2-A75IA-E53
AMD A10-5800K med Scythe Samurai ZZ-kylare
2x4 GB Team Xtreem LV 2400
Crucial M4 128GB SSD

Måste säga att det funkar över förväntan. Kan fortfarande spela mina favoritspel Left 4 Dead, Team Fortress 2 och Diablo 3 på max eller medium settings i 1920x1200. Största nackdelen med det här moderkortet är att man inte kan ändra spänningar what so ever. Jo, man kan välja mellan 3 fördefinerade RAM-voltage settings. Det är allt. Så att undervolta cpun är tyvärr bara att glömma. Sen kan jag tycka det är lite snålt med bara hdmi + vga, hade hellre sett hdmi + displayport eller DVI. Det går att höja frekens till både cpu och grafik men utan möjlighet att ändra spänning är överklockningspotentialen låg.

Nåja, med ett sånt här ITX system är inte tanken att man överklockar. Lägger in lite bilder från BIOS.

Närmare titt på MSI FM2-A75IA-E53

Permalänk
Medlem

jättefint galleri, vill se mer bilder och saker som lovade(bios osv, kanske lite överklockning också)^^
coolt med såna reviews, funderar på att bygga en lan dator i itx, kanske blir ett sånt moderkort^^
5/5 för fina bilderna

btw vilken kamera och vad hade du för belysning?:D

Permalänk
Entusiast

Tack! Jag använder Canon EOS 1000D tillsammans med EF 40 2,8 pancake. Belysning har jag inget speceillt, måste kompensera med vitbalansinställningar i datorn för att bli av med det mesta av "gulheten" vanliga lampor ger. Använde blixt nu också.

Tänkte montera in kortet i mitt vanliga ATX-chassi ikväll, där jag annars kör mATX FM2 moderkort. Om jag blir helt nöjd med hur det här kortet presterar kanske jag byter till ett riktigt litet chassi mer anpassat för ITX.

Permalänk
Medlem

precis ett sånt galöleri jag letade efter!
hållerpå att bygga en budget rigg för lite spelande så då får det bli en överklockad a8 och ett 7850

hur presterar den i spel? och vilket grf använder du?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Entusiast

Jag kommer köra med den integrerade grafiken 7660d, hade med en bild nu med MSI GTX560-448 bara för att få en kontrast på hur litet moderkortet är.

Permalänk
Medlem

Du får 3 poäng bara för dina snygga bilder. Sen får du ytterligare 1 poäng för resten av ditt galleri, bravo!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Entusiast
Skrivet av abbebandy:

precis ett sånt galöleri jag letade efter!
hållerpå att bygga en budget rigg för lite spelande så då får det bli en överklockad a8 och ett 7850

hur presterar den i spel? och vilket grf använder du?

När jag tänker efter går det att bygga en jäkligt billig itx-spelrigg med ett sånt här moerkort och en athlon 750k. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1435441) Vore ganska smutt å se, t ex med 7850 eller gtx670. Men jag kommer köra med 5800k som sagt.

Skrivet av vompen:

Du får 3 poäng bara för dina snygga bilder. Sen får du ytterligare 1 poäng för resten av ditt galleri, bravo!

Tack, resten av galleri? Överklockning?

Permalänk

Tja, hur funkar kortet? Jag har nämligen köpt ett till flickvännen men den ska hon sj få bygga ihop så det ligger fortf i kartongen. Vilka delar kör du ihop med detl? ) Hoppas jag inte fick ett dåligt ex.

Permalänk

Kul galleri, jag tänkte köpa detta moderkortet (eller asrocks kort) till ett htpc-bygge. Det är alltid tacksamt att få en liten överblick så här över saker innan köp.

Permalänk
Entusiast

Härligt att det finns intresse. Tänkte att det kunde vara ett populärt kort för htpc och sånt. Just nu letar jag efter ett chassi, har jag tur får jag tag på ett beggat Array R2 under veckan.

Skrivet av Crozzfajor:

Tja, hur funkar kortet? Jag har nämligen köpt ett till flickvännen men den ska hon sj få bygga ihop så det ligger fortf i kartongen. Vilka delar kör du ihop med detl? ) Hoppas jag inte fick ett dåligt ex.

Det blir 5800k, en ssd och antagligen 2x2 g.skill 2133 minnen. Minimalt var tanken.

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Men vänta här nu!! Spelar du med det integerade grafikkortet? Går det ens?
Vad e det för gpu du har i bilden

Permalänk
Entusiast

Jodå, spelar en del inte alltför krävande spel. Du vet, AMD Trinity har en hyfsad integrerad GPU, HD7660D. Överklockad till 1000MHz matchar den ungefär HD4830 512 eller 8800GTS 320/640MB. Men målsättningen med en sån här burk är främst låg energiförbrukning, idlar på 40 W och i spel drar den mellan 90-120W. Funderar på att bygga en vattenkyld crossfire burk snart, då förpassas den här till htpc.

Gpun i bilden var med som storleksjämförelse, ett MSI GTX560-448.

Permalänk
Medlem

Angående den "smarta" placeringen av batteriet ...
Verkar som det kan vara en nackdel med den lösningen med, enligt detta test.

Citat:

While this is not too big of a deal, it makes it much harder to replace the battery if/when the charge eventually runs out. Instead of being able to go to any store that sells small batteries to get a replacement, you instead need to get an exact replacement from the manufacturer.

http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Product-Review-MSI-...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Hur upplever du att hastigheten är på den inbyggda WiFi delen?