Permalänk

Flaskhals? HJÄLP

Hej, tänkte köra Tomb raider, och har nuligen märkt att varje gång det är krävande, dvs stora scener med mycket detaljer, depth of field, så droppar min GPU Usage från 99 till runt 30-40 och FPS'en sänks som in i h*lvete.. Kan det innebära flaskhals eller är spelet bara dåligt optimerat?. För det här är inte första gången jag märker detta utan har även sett detta i BF3, BC2, Crysis 2, Crysis 3 osv. Nästan alla krävande spel ger samma resultat vid krävande scener Vilket är riktigt störande. Kan en uppgradering till en i5 3570K lösa detta?.

http://i1300.photobucket.com/albums/ag92/snabb133/Tombraider_...

Asus GTX 560 Ti DCII 2GB GDDR5 OC 975 MHZ
Intel Core i5 650 Dual Core 3.3 Ghz (Hyper Threaded)
8 GB Kingston RAM
Corsair TX 650 PSU

Permalänk
Avstängd

Tja din dual core är i det klenaste laget, kanske dags att uppgradera till FX-8320 eller intels 3570K? Det är nämligen så att din CPU slår i taket i krävande scener,vilket leder till att FPS:n droppar rejält :/ Enda sättet är att uppgraderar om du nu inte klockar den Men den har väl inte upplåst multipel?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Tja din dual core är i det klenaste laget, kanske dags att uppgradera till FX-8320 eller intels 3570K? Det är nämligen så att din CPU slår i taket i krävande scener,vilket leder till att FPS:n droppar rejält :/ Enda sättet är att uppgraderar om du nu inte klockar den Men den har väl inte upplåst multipel?

Jaha okej, jag tänkte väl det. Har nog tänkt på att gå med Intels 3570K och klocka den upp till 4 Ghz senare. Det dåliga är att jag inte kan klocka min nuvarande i5 650. Men Dual cores kommer nog endå dö ut snart endå. Så jag kommer väl att slippa den här irriterande Fps dropsen om jag uppgraderar proccessorn eller?

Permalänk

Om du uppgraderar så kommer du slippa att din FPS droppar ja. Men om du nu ska uppgradera så kommer du få köpa nytt moderkort(Z77 1155)

Permalänk
Skrivet av someonekill:

Om du uppgraderar så kommer du slippa att din FPS droppar ja. Men om du nu ska uppgradera så kommer du få köpa nytt modderkort(Z77 1155)

Yup, har tänkt att köpa dom här delarna: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3121073/2013-03-18 Har läst mycket om dom och dom verkar perfekta för att uppfylla mina Demandss. Vad tycks?

Permalänk

Varför windows 8? Annars ser det bra ut.

Permalänk
Skrivet av someonekill:

Varför windows 8? Annars ser det bra ut.

Vet inte, verkar ungefär lika bra som win7, och kanske kommer att vara bättre i framtiden + att den är mycket billigare än Win 7 x64 för någon anledning.

Permalänk

Jag säger detta engång, Windows 8 är skit. Du kan fråga runt i forumet so kommer du få samma svar av dom flesta. Men har du inte Windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Yup, har tänkt att köpa dom här delarna: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3121073/2013-03-18 Har läst mycket om dom och dom verkar perfekta för att uppfylla mina Demandss. Vad tycks?

Ser bra ut, jag själv har detta moderkort och herregud vad det har sjunkt i pris Kostade nästan 1500kr när jag köpte mitt Jag är väldigt nöjd med moderkortet, bra och fin BIOS osv. Processor och ram ser också grymt ut

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Skrivet av someonekill:

Jag säger detta engång, Windows 8 är skit. Du kan fråga runt i forumet so kommer du få samma svar av dom flesta. Men har du inte Windows 7?

Hmm, har sett många som tycker att den är bra, att man kan byta till liknande Win 7 desktop, och att den tillomed bootar snabbare, och har jämn fps i de flesta spelen som släpps idag jämfört me Win 7. Bättre i de flesta fallen. Så jag vet ej. Har en vän som säger att den är ungefär lika bra, bara man vänjer sig vid den. Så.. I dont know ;P

Permalänk
Skrivet av Carl Jonsson:

Ser bra ut, jag själv har detta moderkort och herregud vad det har sjunkt i pris Kostade nästan 1500kr när jag köpte mitt Jag är väldigt nöjd med moderkortet, bra och fin BIOS osv. Processor och ram ser också grymt ut

Allright, tack så mycket för din åsikt!. Glad att höra att detta moderkort är grymmt!. Ser sjukt ut också bara att kolla på det.

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på windows 8, visst är det annorlunda än W7 på vissa sätt som främst startknappen då. Men istället finns metro som är väldigt effektivt att använda enligt min åsikt.

Permalänk
Skrivet av osbo22:

Det är inget fel på windows 8, visst är det annorlunda än W7 på vissa sätt som främst startknappen då. Men istället finns metro som är väldigt effektivt att använda enligt min åsikt.

Spelar ingen roll för mig alls. Kommer nog bli roligare och mer intressant att smaka på den nya Win 8, Så varför inte?. Allrightie Då är det bestämmt!

Permalänk
Skrivet av Xanwarrior:

Spelar ingen roll för mig alls. Kommer nog bli roligare och mer intressant att smaka på den nya Win 8, Så varför inte?. Allrightie Då är det bestämmt!

Lät som en bra åsikt! istället för att göra som alla andra säger. Jag verkligen älskar Windows 8!!

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, dock i Guild Wars 2 och jag kör ändå en i7 2600k @ 3,4 Ghz med HD7950 OC 900Mhz och 1250Mhz . Säger att mitt graffe presterar 99% när jag får FPS drops. Vad kan det vara? Tror det är grafikkortet, men känns som att det inte borde göra det.

Pls help

Permalänk
Skrivet av jonataan.host:

Lät som en bra åsikt! istället för att göra som alla andra säger. Jag verkligen älskar Windows 8!!

Skönt o höra att folk älskar Win 8. Beställer grejjorna imorn, Så.. I CANT WAIT!. Och tack så mycket ni alla för era åsikter, och komplimanger. Det visar sig att min CPU flaskhalsar och därför kommer jag att uppgradera ASAP.

Om någon har mer åsikter, och orsaker till varför detta händer. Dela gärna med er isåfall!

Permalänk
Skrivet av crilleee:

Jag har samma problem, dock i Guild Wars 2 och jag kör ändå en i7 2600k @ 3,4 Ghz med HD7950 OC 900Mhz och 1250Mhz . Säger att mitt graffe presterar 99% när jag får FPS drops. Vad kan det vara? Tror det är grafikkortet, men känns som att det inte borde göra det.

Pls help

Hmm.. Tror nog att Guild wars 2 inte är så bra optimerat än. Eller så är det nog ditt Grafikkort för.. damn din proccessor är mer än tillräckligt för att inte flaskhalsa. Pröva andra spel, som bf3, tomb raider, crysis 3 eller nån annan krävande spel och se om det händer samma grej där. Om det blir så är så det nog ditt grafikkort som är problemet. 90%. :/

Permalänk

Undrar om min amd phenom II X4 810 flaskhalsar. Har en GTX 460

Permalänk
Avstängd

Får man fråga varför du inte väljer AMDs dito? FX-8350 + härligt moderkort är http://www.inet.se/kundvagn/visa/3137989/2013-03-22

Bara ett förslag

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Hmm.. Tror nog att Guild wars 2 inte är så bra optimerat än. Eller så är det nog ditt Grafikkort för.. damn din proccessor är mer än tillräckligt för att inte flaskhalsa. Pröva andra spel, som bf3, tomb raider, crysis 3 eller nån annan krävande spel och se om det händer samma grej där. Om det blir så är så det nog ditt grafikkort som är problemet. 90%. :/

Hänt med andra krävande och förvånande nog mindre krävande spel. Suger hårt köpte det även när det precis kom ut, hade förväntat mig mycket bättre prestanda. Särskilt när man ser folk med sämre grafikkort maxa utan lagg. Makes no sense. För övrigt så har jag inte så många andra riktigt krävande spel som Gw2. Dock testade jag att köra gratisversionen av 3D mark. Och där blev det riktigt hackigt och långsamt ibland

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Får man fråga varför du inte väljer AMDs dito? FX-8350 + härligt moderkort är http://www.inet.se/kundvagn/visa/3137989/2013-03-22

Bara ett förslag

Nah, har alltid gillat Intel lite mer än AMD. Det spelar ingen stor roll för mig alls om jag ska betala lite extra, men man får det man betalar för tycker jag. Om jag har för mig rätt så drar den AMD:n mer ström än i5:an och är lika bra som i5 3570k när det gäller spel. Dom extra 4 Pseudocorsen gör ingen skillnad i spel idag. Och Intels är liite mer effektiva. Men har hört att den här är typ den enda som lyckats hamna ''on par'' med i5/i7 or. Så.. I dont know. Håller mig nog mer på den säkra sidan med bra support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilleee:

Hänt med andra krävande och förvånande nog mindre krävande spel. Suger hårt köpte det även när det precis kom ut, hade förväntat mig mycket bättre prestanda. Särskilt när man ser folk med sämre grafikkort maxa utan lagg. Makes no sense. För övrigt så har jag inte så många andra riktigt krävande spel som Gw2. Dock testade jag att köra gratisversionen av 3D mark. Och där blev det riktigt hackigt och långsamt ibland

3dmark ska hacka eftersom det skall benchmarka hårdvaran. Det är inget spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Får man fråga varför du inte väljer AMDs dito? FX-8350 + härligt moderkort är http://www.inet.se/kundvagn/visa/3137989/2013-03-22

Bara ett förslag

Har kollat benchmarks osv+ och jag blev faktist överraskad av AMD:n. Den är mycket mer framtidssäker och bättre än 3570K:n och kommer att bli mycket bättre senare. Så jag har bestämmt mig att gå med det här istället! Tack för ditt förslag!. Det enda jag undrar nu är om Sabertoothen är kompatibel med Win 8 x64.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3140289/2013-03-23

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xanwarrior:

Har kollat benchmarks osv+ och jag blev faktist överraskad av AMD:n. Den är mycket mer framtidssäker och bättre än 3570K:n och kommer att bli mycket bättre senare. Så jag har bestämmt mig att gå med det här istället! Tack för ditt förslag!. Det enda jag undrar nu är om Sabertoothen är kompatibel med Win 8 x64.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3140289/2013-03-23

Moderkortet brukar generellt sett inte vara ett problem när du funderar på OS kompatiblitet då företagen brukar uppdatera drivrutinerna Men det finns drivrutiner till Windows 8 på ASUS hemsida

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Moderkortet brukar generellt sett inte vara ett problem när du funderar på OS kompatiblitet då företagen brukar uppdatera drivrutinerna Men det finns drivrutiner till Windows 8 på ASUS hemsida

Så du menar att jag måste flasha biosen innan ja startar den när ja köper? eller bara köra in CD skivan o installera win 8?. Är lite confused just nu :/ Är det värt tycker du att vänta på den nya sabertoothen som nyligen släpps och har pci-e x16 3.0? är det mer framtidssäkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Lät som en bra åsikt! istället för att göra som alla andra säger. Jag verkligen älskar Windows 8!!

Håller fullständigt med!
W8 har definitivt fått för många fördomar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xanwarrior:

Så du menar att jag måste flasha biosen innan ja startar den när ja köper? eller bara köra in CD skivan o installera win 8?. Är lite confused just nu :/ Är det värt tycker du att vänta på den nya sabertoothen som nyligen släpps och har pci-e x16 3.0? är det mer framtidssäkert?

Nej nej, Bioset funkar alltid! Men drivrutinerna kanske du får ladda ned skilt

PCI-E 3.0 är inget måste, då inte ens 7990 maxar en 16x 2.0 Så om du inte planerar att köpa ett framtida 8990,790 eller ett 9970 eller 880 så ska du väl klara dig

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Nej nej, Bioset funkar alltid! Men drivrutinerna kanske du får ladda ned skilt

PCI-E 3.0 är inget måste, då inte ens 7990 maxar en 16x 2.0 Så om du inte planerar att köpa ett framtida 8990,790 eller ett 9970 eller 880 så ska du väl klara dig

Det är just det jag planerar att köpa. En GTX 780 i framtiden. Så det blir väl bättre om jag gör det?. Eller tycker du att jag ska spara 400 kr och gå med den här sabertoothen som supportrar pci-e x15 2.0?. Spelar ingen stor roll alls för mig. Vill bara ha lite extra prestanda godis och som sagt.. bli av med min flaskhalsa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xanwarrior:

Det är just det jag planerar att köpa. En GTX 780 i framtiden. Så det blir väl bättre om jag gör det?. Eller tycker du att jag ska spara 400 kr och gå med den här sabertoothen som supportrar pci-e x15 2.0?. Spelar ingen stor roll alls för mig. Vill bara ha lite extra prestanda godis och som sagt.. bli av med min flaskhalsa

Tja, ett GTX 780 borde prestera som ett GTX 690 och det flaskade ju inte PCI-E 2.0 så jag det borde nog inte bli problem

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

kanske är ute och cyklar, eller så är ni det men moderkort med PCI-E 3.0 portar finns redan, sitter på ett själv just nu ^^