Permalänk

Anno 1602 grafikbugg

Som sagt så har jag problem med grafiken i spelet på windows 7. Det blir ungefär som att se genom infrarött. Liknande problem uppstår på Age of Empires om man inte stängt av explorer.exe.
Med den erfarenheten så stänger jag av processen explorer.exe men det "infraröda" försvinner inte. Det blir en hundradel bättre, men annars inget.
Jag har försökt med förändrade kompabilitetslägen och även stängt av effekter och bockat för 256 färger....

Har googlat en del men hittar inget som funkar för mig. Bland annat så ska man kunna ändra windows temat till classic men det gjorde inte heller någon skillnad i spelet.

Någon som har en aning om hur jag skulle kunna lösa detta?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk

Uppdatera grafikdrivrutinerna och spelet, samt vad är det för grafikkort du har?

Permalänk

Jag har ett Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC +3st
Hur uppdaterar jag ett så gammalt spel?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=7R6R7OhU4QM

Deutsch!
Hittar bara tyska träffar...'

EDIT:
Det tycks ha med kompabiliteten vid installation att göra, det finns inga patcher som fixar problemet.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

Man uppdaterar genom att att leta efter den senaste patchen laddar ner den och kör .exe filen som man just laddade ner. Om du kör via steam så är det troligen redan den senaste patchen.

Grafikdrivrutinerna laddar du ner på AMD's hemsida.

Du kan också pröva att stänga av crossfire, många spel tycker inte om SLI/Crossfire.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Uppdatera grafikdrivrutinerna och spelet, samt vad är det för grafikkort du har?

Snarare uninstall hehe

EDIT: Provat köra i XP mode osv?

explorer.exe funkar ju inte vet inte mer vad det finns för varianter för gamla spel..

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av the_man550:

http://www.youtube.com/watch?v=7R6R7OhU4QM

Deutsch!
Hittar bara tyska träffar...'

EDIT:
Det tycks ha med kompabiliteten vid installation att göra, det finns inga patcher som fixar problemet.

aha. Låter lite jobbigt..

Skrivet av Frejoh466:

Man uppdaterar genom att att leta efter den senaste patchen laddar ner den och kör .exe filen som man just laddade ner. Om du kör via steam så är det troligen redan den senaste patchen.

Grafikdrivrutinerna laddar du ner på AMD's hemsida.

Du kan också pröva att stänga av crossfire, många spel tycker inte om SLI/Crossfire.

Drivrutinerna var redan de senaste så de ska funka. Jag kör via cd-rom, rensade vinden och hittade lite gamla godingar som jag inte kört sedan många år tillbaka så det är endast cd-rom.

Har endast 1 grafikkort.

Skrivet av Ninotramp:

Snarare uninstall hehe

EDIT: Provat köra i XP mode osv?

explorer.exe funkar ju inte vet inte mer vad det finns för varianter för gamla spel..

Jag har testat från 95 fram till XP sp3..

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

En (jätteskum) sak som fungerade när Starcraft 1 hade konstiga färger i Windows 7 var att helt enkelt ha uppe fönstret skärmupplösning. Alltså högerklick på skrivbordet osv, ja....

Värt att testa

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Videon jag länkade ska alltså tydligen vara ett sätt att undangå alla problem folk har. Bara att följa vad han gör, det har väl klarats på betydligt knepigare språk än tyska...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av Gling:

En (jätteskum) sak som fungerade när Starcraft 1 hade konstiga färger i Windows 7 var att helt enkelt ha uppe fönstret skärmupplösning. Alltså högerklick på skrivbordet osv, ja....

Värt att testa

Konstigt nog så funkar det haha!

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

Konstigt nog så funkar det haha!

Gött mos

Måste vara nån Win7/kompatiblitetsbugg...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2