Permalänk
Medlem

Hjälp med Bios / tror jag

Hej!

Jag köpte ny processor förra veckan utan att riktigt titta noga. När jag tagit bort den som satt i ( en i3) såg jag att min nya ( en i5) inte passade. Jag hade helt enkelt en 1156 socket och köpt en 1155 processor. Jag satte då tillbaka originalprocessorn, satte tillbaka fläkten och anslöt datorn igen till nät och skärm. Nu börjar problemen - jag får ingen bild och alla usb och troligen alla anslutningar är döda. Fläktar för processorn och graffekortet snurrar och man hör att datorn är igång men jag kan inte få något att fungera. Har resettat cmos utan resultat både med pin som man flyttar samt tagit ur batteriet. Det känns om om jag har missat något för jag har slut på idéer. Hjälp!

mvh

seb

Permalänk
Medlem

Kanske lyckats böja någon pin i cpu sockeln möjligen.
Stoppade du ner den i sockeln o försökte montera eller så är inte det helt omöjligt att du kan böjt någon pin, och om det inte fungerar med något av det ovan du testat har väll förmodligen moderkortet eller cpun dött på något konstigt sätt.
Mycket annat kan man inte säga om sådana fel utan att tittat på det irl.

Och läs vad det är du köper nästa gång så du inte blir sittande där som nu du får faktiskt skylla dig själv lite.
Well är väll lika bra vilket fall som helst att du beställer ett 1155 moderkort och lite ram så du kan använda din nya cpu och får en fungerande dator sen får du väll testa med i3 moderkortet och det bredvid se om du kan få igång de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jupp...kollade noga i sockeln, där har vi en pin som är tilltuktad. Inget och göra åt nu va? Någon som har ett 1156 mobo dom vill sälja?